Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

Det hade varit kul, men jag vet inte. Det tar ju några timmar från Växjö dit.
Men det hade varit kul med tanke på att specialraserna skulle visas också.

STH skulle ju ha kåring runt Gränna i år. Någon som vet när det är?
LP, misstänker du är inblandat i detta?;)

Just i år blir det antagligen fler hingstar än vanligt som visas, skulle jag tro. Det var ju en hel hög med hingstar som inte kom till generalmönstringen 2007, och de måste visas i vår för att få verka i avel 2009 och framåt. Det rör sig om 8 hingstar bara det! Förutom dessa känner jag till åtminstone en, kanske två, haflingerhingstar som ägaren planerar att visa. Sen om alla dessa visas, det är ju en annan sak!

Du borde kunna hitta info om vilka hingstar som är anmälda på SH:s hemsida www.svehast.se eller genom att kontakta SH (alla kontaktuppgifter finns på hemsidan).

Jag vet inte om jag kan ta mig till Grevagården, men om inte annat så kommer min mamma (Dailan Kifki) förstås att vara där och bevaka tillställningen för sin tidning!

Det hade varit kul, men jag vet inte. Det tar ju några timmar från Växjö dit.
Men det hade varit kul med tanke på att specialraserna skulle visas också.

STH skulle ju ha kåring runt Gränna i år. Någon som vet när det är?
LP, misstänker du är inblandat i detta?;)

Ja, din misstanke är inte helt fel:D
3 april är det preliminära datumet, men egentligen ganska så säkert. DTH har sina kåringar 4 och 5, de har tjing på helgen, så vi får nöjas med fredag, då Hannes lägger in en långhelg i Scandinavien.
Kul om det även kommer publik!
Iser, du får hälsa på två Gratitude döttrar, Grace som ska treårs kåras för avel och Gnistra som ska fölmönstras, sen är ju Inge där också och så jag förståds, och Dailan Kifki är jag nästan bombis på kommer:laugh: kanske fler från Buke, vem vet......... kul ska det bli i alla fall. Vi ska ha minst tre med oss och kanske 2007 års Ebbsföl också OM vi orkar! Är man arrangör hinner man inte med sitt eget, så är det ju ofta och Sidney och Fabirella behöver vi ju först visa vid avelsvärderingen som 3 år, de är redan fölmönstrade från Tyrol. Däremot måste 3 åringen Grace och 08-stofölen, Gnistra och Lea med (Ante får stanna hemma (tror jag) då han ska bli en duktig och snäll ridvalack när han blir stor, ingen tyrolerhaflingerhingst-ambitioner med honom inte:p)!
G_T Då måste du fota massor!:)
Måste ner i stallet och kolla läget......... vi har först nu skillt sto och föl på natten eftersom vi i år stallat in så sent, så nu är man ju lite orolig hur de små liven tar det:crazy: De sover säkert tryggt men det gör jag inte om jag inte har kollat läget först!:crazy:

Just i år blir det antagligen fler hingstar än vanligt som visas, skulle jag tro. Det var ju en hel hög med hingstar som inte kom till generalmönstringen 2007, och de måste visas i vår för att få verka i avel 2009 och framåt. Det rör sig om 8 hingstar bara det! Förutom dessa känner jag till åtminstone en, kanske två, haflingerhingstar som ägaren planerar att visa. Sen om alla dessa visas, det är ju en annan sak!

Du borde kunna hitta info om vilka hingstar som är anmälda på SH:s hemsida www.svehast.se eller genom att kontakta SH (alla kontaktuppgifter finns på hemsidan).

Jag vet inte om jag kan ta mig till Grevagården, men om inte annat så kommer min mamma (Dailan Kifki) förstås att vara där och bevaka tillställningen för sin tidning!

Ah...just det ja...jag läste faktiskt om det där med generalmönstringen.
Jag måste absolut åka på detta :love:

Dailan Kifki är jag nästan bombis på kommer:laugh: kanske fler från Buke, vem vet.........

Jamen självklart kommer Dailan Kifki också dit! Hon måste ju fota och skriva om den premieringen också ju. Eldfuxens pappa lär dyka upp han med, liksom Dailan Kifki med kameran i högsta hugg!

Eldfuxen kanske kanske kanske kommer också, både Gränna och Grevagården vill jag åka till, men så var det det där med hästvakt också.

Gott Nytt År alla haflingeruppfödare och haflingervänner!

Jag är på spaning efter haflinger med ål. Detta vackra gamla tecken är ganska sällsynt hos svenska haflinger, verkar det. När man läser den svenska riksstamboken hittar man bara några stycken haflinger med ål, bl a Aveligneses hingstar som ju är släkt med varandra. De verkar också förärva ålen till sina avkommor.

En av dem, Mira aus dem Salzburgerland är efter Andi, som också hade ål, träffade jag på Strömsholm 2007. Hon hade en läcker ål som jag förevigade, se fotot nedan.

MiraadSbl.jpg

Jag skulle vilja se eller få se foton av fler haflinger med ålar!

Eftersom jag är på AVELstråden har jag en fråga till Svenska Haflingerföreningen, SHF.

SHF har påannonserat en AVELskonferens - men vilken datum gäller egentligen?

I Haflingerbladet står 24 januari
På SHFs hemsida står 24-25 januari
:confused:

Gott Nytt År alla haflingeruppfödare och haflingervänner!

Jag är på spaning efter haflinger med ål. Detta vackra gamla tecken är ganska sällsynt hos svenska haflinger, verkar det. När man läser den svenska riksstamboken hittar man bara några stycken haflinger med ål, bl a Aveligneses hingstar som ju är släkt med varandra. De verkar också förärva ålen till sina avkommor.

En av dem, Mira aus dem Salzburgerland är efter Andi, som också hade ål, träffade jag på Strömsholm 2007. Hon hade en läcker ål som jag förevigade, se fotot nedan.

MiraadSbl.jpg

Jag skulle vilja se eller få se foton av fler haflinger med ålar!

Hej å hå - ålar hitåt :banana:

Nördig som jag är har jag nu satt en möjlig ålägare i arbete.
Var nyss hos min hårfrissa, naturligtvis en haflingerägare, dubbel dessutom. Hon har en haflinger efter Andi (sic!) och hade inte tänkt på att kolla om han möjligen hade en ål. Men nu är hon på väg ... :)

Kan jag sätta fler i arbete?:cool:

Själva Konferensen är den 24 sen kommer vi att ha en trevlig kväll med mycket häst snack. Söndagen den 25 jan kommer gå åt att få ihop grupper som vill vara med och sätta fart på föreningen inom avel, media sport och utstälningar.

Avel, media, sport och utställningar - det är väl sånt som styrelsen ska jobba med? :grin:

Japp det stämmer.

Fast att få lite fler ideer och synpunkter på detta är väl aldrig fel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur