Ha en Bordercollie utan att valla?

Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag skulle då inte rekommendera en tollare. Som alla vet är våra retriverraser från början fågelhundar. Dom är till för att arbeta. Golden och labb har avlats fram i 2 "varianter" en mer utställningsvariant som inte har samma aktiveringsbehov.

Tollaren är en av dom retriverraserna som är vassast och har mest jakthuvud kvar. Krävs oerhört mycket spår,apportering och jakt för att stimulera en tollare.

Har själv alltid velat ha en tollare men jag vill inte ha en sådan skarp hund så fick bli en flat ist:P men även den kräver mycket spår,apportering och sökträning.

Oj!! Har inte alls samma uppfattning om rasen som du, utifrån de hundar jag har träffat. Men visst, allt är väl individuellt. Jag har nog mest fått den uppfattningen att rasen är en mer enmanshund och lite reseverad, men särskilt skarp det vet jag inte om jag har sett..

Kan dock hålla med dig och föredra flatten :love::love:
/Ägare till en liten blandras och en rottweiler, men som har sin gamla flatte väl förvarade i hjärtat!
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D

:smirk: på dig själv.
Jo, en hund avlad för vall har det i generna! Givetvis mår den inte bra av att inte få göra det den är avlad för.
Att hundar blir vad vi gör dem till är bara skitsnack. Då kan ju tex Kimz0r och PIRU byta hundar och KimzOr's västgöte funkar finfint på PIRU's skyddsträningar och PIRU's rottweiler vallar finfint fåren.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Så egentligen är alla hundar likadana fast i olika former och färger?


D O H !

Japp, som oskrivna blad i olika färger och former. Anatolisk herdehund eller Cavalier spelar ingen roll, de blir vad man gör dem till!
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D

Fast alltså. Om nu det är så att hundar blir vad man gör dom till och är utbildas som vi vill.
Varför i hela fridens namn vill man ha just en Border collie då?

Border collien är ju en ganska speciell hund, och den är som den är just för att den är avlad så under en herrans massa år.

Om det inte stämmer så kan man ju faktiskt lika gärna köpa en Karelsk Björnhund, dom är också svartvita och ganska söta?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Nämen, det var väl att ta till!! Dagen hundraser är MYCKET olika varandra och det handlar verkligen inte bara om utseendet! Tror man att alla hundar är oskrivna blad, lär man få sig en rejäl överraskning! Det vet du väl snälla du???
Eller ... var du ironisk...? Hoppas!! Jag har nämligen inte läst igenom hela tråden.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har en Border Collie som jag tränar spår o uppletande med, jag har provat att valla med henne, men det blev mest jakt! Alla BC går ej att valla med, medan en del BC börjar lätt med olater om de inte får valla( valla andra hundar, katter, barn osv). Min hund har dessutom haft problem med lederna i tassarna ( vanligt ) så hon kan inte träna agility. Men visst kan man ha en BC o bara gå långa promenader men du bör aktiver hjärnan också, då får du en hund som inte hittar på en massa dumheter på egen hand. Lycka till!
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Det håller jag med om.

Jag har träffat trevliga tollare, men dom har alla aktiverat med jakt och allt vad det innebär samt hög lydnad.

Dom tollare jag träffat som varit oberäkneliga, falska och odrägliga har alla haft en gemensam nämnare : Ägaren köpte en Tollare för att den var såååå söööööt :crazy:

En utav dom försökte i efterhand att aktivera hunden hyffsat genom att gå kurser, men den hade ju helt tagit över och det var även den hunden som satt i min arm :cool:

Så jag har lite dålig erfarenhet, även om jag träffat på bra individer också :)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Tyvärr är det vanligare än vad man tror. Innan min hund fick problem hade jag aldrig hört talas om att BC hade problem med lederna. På Slöinge där vi fick vår första behandling sade vet. att han behandlat många BC med ledinflammationer, fast det verkar som det är vaniligare fram än bak. Min hund fick det på baktassarna o efter ca 1½ år är hon frisk igen (peppar peppar..)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

[det är just detta som ni säger
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt/QUOTE]

Har du sett vad en BC som aldrig vallat gör om du släpper den med en flock får? Instinkterna finns där.
Många BC börjar valla barnen,cyklister och dyl istället.

Så nej jag tror det är rent skitsnack att "Hunden blir vad man gör den till" däremot tror jag den kan bli vad man gör den till utefter de genetiska förutsättningarna hunden har.
Men en BC är en vallhund och kommer alltid att vara i grund och botten även om man hittar på andra saker med den.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Nämen, det var väl att ta till!! Dagen hundraser är MYCKET olika varandra och det handlar verkligen inte bara om utseendet! Tror man att alla hundar är oskrivna blad, lär man få sig en rejäl överraskning! Det vet du väl snälla du???
Eller ... var du ironisk...? Hoppas!! Jag har nämligen inte läst igenom hela tråden.

Ja, för guds skull jag var ironisk. Men det verkar finnas folk som faktiskt tror att det är så. Skulle kanske satt dit en smiley men iom mitt inlägg över trodde jag det var självklart..
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Hehe! Då förstår jag bättre hur du resonerar. Jo tollarna är ju väldigt söta och ser ju hemskt snälla ut så ibland kanske folk inte inser vad de egentigen har köpt för typ av hund.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Med tanke på att jag har bc som vallar och har haft flera individer av rasen själv, känner en hel del uppfödare och ägare till bc, så vet jag att så väldigt vanligt är det inte...
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

för 11 år sedan så köpte en vän till min mamma en bc/kelpie tik till min syster och den tiken kom att bli världens underbaraste,smartaste,finaste familje hund :love:

Ok hon fick valla oss 5 barn så valla fick hon hehe :rofl: men visst hon hade anlag för vallning men direkt när du sa till henne så slutade hon och jag kan säga er detta att hon mådde bra och det va aldrig några bekymmer med henne fast sen så var vi 5 syskon som hon fick hålla koll på och hon fick följa med mig ÖVERALLT haha :D och cassie var en underbar hund som vi alla älskade och saknar.. :cry:

men nu till saken, Jag tycker inte du ska välja en bc då bc:n tolkar din kropps signaler väldigt lätt och är väldigt smart och krävande för sin förare/ägare så jag tycker man ska kunna hundens signaler bra och ha ett super dunder tålamod och lugn innan man köper en bc..

border collien är också min dröm ras som jag SKA ha nån gång i mitt liv hehe men just nu så inser jag att jag inte har orken eller tiden till en så pass krävande hund så därför gick jag in och kollade på ras grupp 9 och där hittade jag den underbara rasen Kromfohrländer :love:
som verkar ha allt det jag söker till en hund just nu

Jag har också varit inne på www.hundarutanhem.se och visst vill man ha en gullig hund där inne men jag tror inte vi har vad som krävs för en bc...
men på hundarutanhem finns det andra raser som också skulle vilja ha hem så kanske KANSKE blir det en lycklig liten sak där inne som får komma till sverige.. kanske ;)

men vill helst ha en Kromfohrländer så jag tycker du ska titta på grupp 9 , fast dsg kan kanske vara en ras för dig?!? eller jack russel?

fast dsg och jack russel var fortfarande lite för mycket för mig..

lycka till med ditt hund letande

cassie på språng

153567162809869.jpg


cassie är tyvärr borta nu då hon fick cancer :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 504
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp