Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?
Oj!! Har inte alls samma uppfattning om rasen som du, utifrån de hundar jag har träffat. Men visst, allt är väl individuellt. Jag har nog mest fått den uppfattningen att rasen är en mer enmanshund och lite reseverad, men särskilt skarp det vet jag inte om jag har sett..
Kan dock hålla med dig och föredra flatten
/Ägare till en liten blandras och en rottweiler, men som har sin gamla flatte väl förvarade i hjärtat!
Jag skulle då inte rekommendera en tollare. Som alla vet är våra retriverraser från början fågelhundar. Dom är till för att arbeta. Golden och labb har avlats fram i 2 "varianter" en mer utställningsvariant som inte har samma aktiveringsbehov.
Tollaren är en av dom retriverraserna som är vassast och har mest jakthuvud kvar. Krävs oerhört mycket spår,apportering och jakt för att stimulera en tollare.
Har själv alltid velat ha en tollare men jag vill inte ha en sådan skarp hund så fick bli en flat ist:P men även den kräver mycket spår,apportering och sökträning.
Oj!! Har inte alls samma uppfattning om rasen som du, utifrån de hundar jag har träffat. Men visst, allt är väl individuellt. Jag har nog mest fått den uppfattningen att rasen är en mer enmanshund och lite reseverad, men särskilt skarp det vet jag inte om jag har sett..
Kan dock hålla med dig och föredra flatten
/Ägare till en liten blandras och en rottweiler, men som har sin gamla flatte väl förvarade i hjärtat!