Ha en Bordercollie utan att valla?

Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D

kan bara säga att jag absolut inte håller med dej alls.
Vallhunden kommer alltid vara en vallhund vare sig man vallar den eller inte
jakthundar är alltid en jakthund även om man inte jagar med den
det sitter i generna INTE i den aktivering du väljer för din hund.
och många hundar behöver på något sätt få utlopp för det dom är ämnade att göra.
och hur man nu låter dem få utlopp för detta är olika.

vet att ex en tjej som tävlar freestyle med sin border. i sina program låter hon honom valla runt stolpar osv i just freestylen.
det räckte för den hunden. och det var alltså ett sätt för den hunden att få utlopp för det den behövde.
( nu säger jag absolut inte att detta räcker för alla border)

Och jag vet att många använder Border endast till Lydnad, och även det räcker bra för att stimulera den hunden.

man får helt enkelt kolla vad hunden har för stam, hade den en stam med border som har vallat? eller har den en stam med border som inte har vallat. man får kolla flera led bakåt.
för att få en hum om hur hunden kanske kan bli. nu stämmer inte alltid detta.
Om man vill köpa en border och inte tänker valla så skulle jag Inte köpa en från en kennel som vallar sina hundar. För då brukar dessa gener ligga stakt.

vet en Afgan som alltid rymmde från matte och sprang runt som en dåre när hon tränade lydnad och även som lös på promenader. så fort hon började låta honom springa som belöning när han gjorde rätt i lydnaden och på inhägnade platser. så slutade han med detta. det han behövde var att få utlopp för det han behövde dvs springa! och under ordnade former så kände han inte behov at att Rymma för att få utlopp för just detta.

så man får försöka läsa av individen. baka in deras drifter och behov i sin handering. vissa kräver mer och vissa kräver mindre.

men som sagt en vall hund är en vallhund och det går inte att se förbi detta.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har träffat trevliga tollare, men dom har alla aktiverat med jakt och allt vad det innebär samt hög lydnad.

Dom tollare jag träffat som varit oberäkneliga, falska och odrägliga har alla haft en gemensam nämnare : Ägaren köpte en Tollare för att den var såååå söööööt :crazy:

En utav dom försökte i efterhand att aktivera hunden hyffsat genom att gå kurser, men den hade ju helt tagit över och det var även den hunden som satt i min arm :cool:

Så jag har lite dålig erfarenhet, även om jag träffat på bra individer också :)

Ja vi har verkligen helt olika åsikter angående denna ras.
Den tollare jag känner väl, är en helt vanlig familje-hund, som hänger med bland hästarna dagligen. En fantastiskt tillgiven och lydig hund, men som helst håller sig kring familje-medlemmarna, och tydligen mig eftersom han alltid lägger sig hos mig på läktaren när jag är där och kollar hoppning :p
Den andre befinner sig i en ridsport-affär, kommer fram och hälsar och kollar läget, går sen och lägger sig igen.
Den tredje brukar jag stöta på under mina ridturer, så ägaren promenerar samma turer som jag rider. Lydig som tusan, snäll och harmonisk på alla sätt.

Men visst, allt är väl individuellt, dessa är ju de jag har stött på, och grundar min ras-uppfattning på. Hade jag stött på, som i ditt fall, andra typer av tollare, har jag säkert haft en helt annan uppfattning.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Vi har en bc och vallar inte med den. Vi tränar lydnad och rallylydnad sen långa promenader. Kan då inte säga att han visar nån tendes till att vilja valla. Han kan även softa utan att det gör nåt, han klättrar inte på väggarna. Jo om vi ligger sjuka här en hel vecka eller så, då kan man börja märka att han blir lite otålig men det är nog inte bara han utan det blir nog alla hundar mer eller mindre.

Hans föräldrar vallar inte, dom jag känner av deras kullar, vallar inte heller med sina bc.

Så visst kan man en bc utan att behöva valla. Hur många här använder sina hundar till det dom är avlade för egentligen. Tollare är ju fågelhund, vanlig collie är ju också vallhund egentligen osv.

Det beror nog mycket på hur man lär hunden och vad den har för gener i sej. Visst, vi kanske har haft tur att inte vår bc visat nåt alls av att vilja valla.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Är er BC inte reggad?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Det beror nog mycket på hur man lär hunden och vad den har för gener i sej. Visst, vi kanske har haft tur att inte vår bc visat nåt alls av att vilja valla.

Eller så har hunden nöjt sig helt enkelt?

Frågan är om den skulle blomma upp om den fick testa på att valla. Har ni provat? *nyfiken*
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag vet av egen erfarenhet att en BC kan bli "tokig" trots att den får valla. Det finns ju aldrig garantier när du köper BC, hur den kommer att bli. Vår hane fick både valla, gå alla möjliga kurser, och aktiverades ordentligt. Nu hade vi inte egna djur han kunde valla på, därför åkte vi ofta med kursledaren och vallade hos henne. Trots detta blev tyvärr våran hund omöjlig och det var mitt fel. Han var helt enkelt alldeles för tuff för mig och mitt sätt. Han blev både aggressiv och rädd, trots att jag tog hjälp tidigt. Om han skulle blivit en lycklig hund, så skulle han fått bo hos någon som kunde ge honom utlopp för vall lusten varje dag, och som hade varit mycket tuffare än jag var. Så nej, för hundens skull, välj en annan ras. För egen del så mår jag än idag dåligt över vår BC (10 år sedan), hade jag varit klok att välja en annan hund, kanske han hade hamnat i "rätt händer" och fått ett bra liv som hund.

Jag har istället haft labrador sedan dess och trivs utmärkt med det. Jag vet också att mina hundar är lyckliga för att jag som ägare kan ge dom det dom behöver.

Det finns så många raser som skulle passa dig!

Lycka till!

Jag tycker väldigt mycket om Border collies och vill gärna ha en. Men det enda jag kan erbjuda är långa skogspromenader, lite agility och lek. Kan jag köpa en border collie ändå eller mår de dåligt om de inte får valla??

Borde jag fundera på en annan hundras istället?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Eller så har hunden nöjt sig helt enkelt?

Frågan är om den skulle blomma upp om den fick testa på att valla. Har ni provat? *nyfiken*

Precis vad jag undrade.

Har en BC hemma för träning nu som hade en del kontakt med får när hon var mindre, men inte mer än så.

Igår tog jag med henne för sitt första släpp på får, och jag måste säga att det var helt fantastiskt att se hennes arbete och fina kontakt med djuren.:)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

man får helt enkelt kolla vad hunden har för stam, hade den en stam med border som har vallat? eller har den en stam med border som inte har vallat. man får kolla flera led bakåt.
för att få en hum om hur hunden kanske kan bli. nu stämmer inte alltid detta.
Om man vill köpa en border och inte tänker valla så skulle jag Inte köpa en från en kennel som vallar sina hundar. För då brukar dessa gener ligga stakt.


Fast grejen är ju den att om du ska köpa en border collie med föräldrar som inte vallar så köper man ju ingen border collie. Man köper en blandras som ser ut som en border collie. Har föräldrarna inte godkända vallhundsprov så får inte valparna registreras och räknas således som blandraser.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 504
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp