Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?
kan bara säga att jag absolut inte håller med dej alls.
Vallhunden kommer alltid vara en vallhund vare sig man vallar den eller inte
jakthundar är alltid en jakthund även om man inte jagar med den
det sitter i generna INTE i den aktivering du väljer för din hund.
och många hundar behöver på något sätt få utlopp för det dom är ämnade att göra.
och hur man nu låter dem få utlopp för detta är olika.
vet att ex en tjej som tävlar freestyle med sin border. i sina program låter hon honom valla runt stolpar osv i just freestylen.
det räckte för den hunden. och det var alltså ett sätt för den hunden att få utlopp för det den behövde.
( nu säger jag absolut inte att detta räcker för alla border)
Och jag vet att många använder Border endast till Lydnad, och även det räcker bra för att stimulera den hunden.
man får helt enkelt kolla vad hunden har för stam, hade den en stam med border som har vallat? eller har den en stam med border som inte har vallat. man får kolla flera led bakåt.
för att få en hum om hur hunden kanske kan bli. nu stämmer inte alltid detta.
Om man vill köpa en border och inte tänker valla så skulle jag Inte köpa en från en kennel som vallar sina hundar. För då brukar dessa gener ligga stakt.
vet en Afgan som alltid rymmde från matte och sprang runt som en dåre när hon tränade lydnad och även som lös på promenader. så fort hon började låta honom springa som belöning när han gjorde rätt i lydnaden och på inhägnade platser. så slutade han med detta. det han behövde var att få utlopp för det han behövde dvs springa! och under ordnade former så kände han inte behov at att Rymma för att få utlopp för just detta.
så man får försöka läsa av individen. baka in deras drifter och behov i sin handering. vissa kräver mer och vissa kräver mindre.
men som sagt en vall hund är en vallhund och det går inte att se förbi detta.
det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt
kan bara säga att jag absolut inte håller med dej alls.
Vallhunden kommer alltid vara en vallhund vare sig man vallar den eller inte
jakthundar är alltid en jakthund även om man inte jagar med den
det sitter i generna INTE i den aktivering du väljer för din hund.
och många hundar behöver på något sätt få utlopp för det dom är ämnade att göra.
och hur man nu låter dem få utlopp för detta är olika.
vet att ex en tjej som tävlar freestyle med sin border. i sina program låter hon honom valla runt stolpar osv i just freestylen.
det räckte för den hunden. och det var alltså ett sätt för den hunden att få utlopp för det den behövde.
( nu säger jag absolut inte att detta räcker för alla border)
Och jag vet att många använder Border endast till Lydnad, och även det räcker bra för att stimulera den hunden.
man får helt enkelt kolla vad hunden har för stam, hade den en stam med border som har vallat? eller har den en stam med border som inte har vallat. man får kolla flera led bakåt.
för att få en hum om hur hunden kanske kan bli. nu stämmer inte alltid detta.
Om man vill köpa en border och inte tänker valla så skulle jag Inte köpa en från en kennel som vallar sina hundar. För då brukar dessa gener ligga stakt.
vet en Afgan som alltid rymmde från matte och sprang runt som en dåre när hon tränade lydnad och även som lös på promenader. så fort hon började låta honom springa som belöning när han gjorde rätt i lydnaden och på inhägnade platser. så slutade han med detta. det han behövde var att få utlopp för det han behövde dvs springa! och under ordnade former så kände han inte behov at att Rymma för att få utlopp för just detta.
så man får försöka läsa av individen. baka in deras drifter och behov i sin handering. vissa kräver mer och vissa kräver mindre.
men som sagt en vall hund är en vallhund och det går inte att se förbi detta.