Ha en Bordercollie utan att valla?

Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

har själv ev BC-korsning. 80% BC i denna. :) Han har alla de kvaliteer jag letar efter hos en hund, men har inte vallningsbehovet som en BC och är inte lika aktivt krävande.

Jag har mycket bättre erfarenheter av blandraser än av renraser och tycker att de i regel får mkt bra temperament och fysik om man använder sunda hundar när man parar. BC-korsningar finns det dessutom mängder av, själv föreslår jag att man kontaktar ett hundhem som www.hundarutanhem.se. Det kommer hela tiden in nya hundar i alla åldrar och de hämtar hundarna från Irland så de har alltid BC-korsningar för omplacering.

Det hindrar inte mig från att rekomendera en blandras, jag anser nämligen att det inte är något alls fel på dessa hundar. Tvärt om. Sålänge köparen gör det med det engagemang som krävs ser jag inget problem med ett köp.


Jag tolkar det du skrivit som en rekommendation?

Så länge köparen har engagemang är det helt ok att rekommendera blandras? Men hur en hund blir som vuxen hänger på bra mycket mer än ägarens engagemang...
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Varför måste man vilja ha en renras?

Tja. Vet man vad man vill ha för hund är det lämpligast att köpa renras eftersom resultatet blir en gnutta mer förutsägbart.

Men gillar man chansningen med en "grisen i säcken" både vad det gäller mentalitet och hälsa så funkar säkert blandras precis lika bra.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Om man tar en blandras som har b c i blodet kan man lika gärna få en hund med deras temperament. Ingen vet hur generna slår i en korsning.

Vill man ha en hund till sällskap och som man vill jobba lite grann med så ska man leta bland renrasiga hundar tycker jag. Man vet lite mer vad man får då i alla fall.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Ja jag förstod vad du menade och jag tycker likadant som du. Jag höll bara med dig, inte kritiserade ;)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Men snälla förstå att häst och hundavel inte går att jämföra i sådana asepkter. En häst mår ofta inte dåligt av att endast få sina grundläggande behov tillgodosedda, grovfoder, stor hage och kompisar. Spelar ingen roll om den har hoppstam eller inte.
Dock mår inte en vallhund/jakthund/draghund osv bra av samma aktivering som en sällskapshund.

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

En BC som inte får valla börjar oftast valla iaf: bilar, barn, cyklister, bollar .. Så nog har den generella BC:n vall i åtanke !

Då har jag en fråga till dig:

Varför ska man hindra sin hund att göra det den blir allra lyckligast av ?

Själv har jag medverkat när en 7 år gammal BC fick valla för första gången. Hon visste exakt vad hon skulle göra och det verkligen lyste om henne !
 
Senast ändrad:
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D


Så egentligen är alla hundar likadana fast i olika former och färger?


D O H !
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller

Men snälla... så du tror att ingen utav alla jakthundar har jakt i åtanke heller, om de inte varit ute och jagat? Det ligger i deras blod, precis som vallningen ligger i BC-blodet. Varför tror du att understimulerade BC ofta börjar valla allt de ser?

En hund blir till viss del vad man gör den till, men man kan aldrig ta ifrån en hund dess rasegenskaper. Att förneka dessa egenskaper är att be om trubbel :crazy:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Kan stämma, men samtidigt tycker jag att det är lite missvisande att bortse från en ras som man fäst sig vid. Om man trivs med sin hund, anser jag att man anstränger sig för att få denne att trivas.
Så är det i alla fall för mig, jag anpassar Kenzos promenader efter hur mycket han kräver, och jag tror (eller vill tro), att många med mig gör det med sina hundar. t. ex om TS skaffar sig en BC och upptäcker att den motion denne får inte är tillräklig, kommer hon att öka den och hitta på nya sätt att stimulera sin hund på, just för att hon tycker om den så mycket, och för att hon vill att hunden skall trivas.

A/QUOTE]

Om det vore så väl så skulle inte hundstallen vara överfulla med hundar i dryga ett års åldern.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Helt OT, men det där var den vackraste collie jag sett, alla andra brukar vara så stipiga och spetsiga på något sätt. Men pälsen och färgen :love:

Tack så mkt, jag tycker också att han är jättevacker! Han får bara mer och mer päls, bilden är från november så han är inte vuxen än. :)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till.

Oh herre min je...

Du tror inte att gener har något med hur en hund beter sig och vad den har för egenskaper??

Inte underligt att hundvärlden ser ut som den gör på sina håll :crazy:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller
Min västgötaspets var inte många veckor gammal när han började valla sin husse. Han visste exakt vad han skulle göra första gången han såg kor (fast han fick inte valla då), samma sak första gången han fick se får (och den gången fick han valla och det var helt underbart). Det räcker med att han känner lukten av nötdjur eller får så vet han precis vad han ska göra. Det sitter i generna på vallhundar att valla.

Hundar är inte blanka papper som vi kan skriva vad vi vill på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Ursprungligen postat av Ridtravare_bäst Visa inlägg
hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till.

Svar: Tvärtom, de blir AVLADE för att fylla våra krav. Varför gå emot många genarationers avel och tänka att det här ska bli den FÖRSTA hunden som gör tvärtemot vad den är tänkt till. Som någon tidigare skrev, varför köpa en hund och hoppas att den inte ska uppnå rasstandarden?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D

Men det är just det du skriver är. En ren och skär åsikt. Du har ingen grundläggande fakta bakom det du skriver, du bara "tycker" trots att det du skriver är rena motsatsen vetenskapligt. Jag kan säga att av ALLA hundar jag har träffat som är av vallras har haft en intresse för att valla trots att dom aldrig någonsin blivit tränade att göra det. Det handlar om Bearded collies, border collies (framförallt), beauceroner, cattledogs med mera.

Du kanske vill vara så vänlig att förklara vadän det här beteendet plötsligt dök upp?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D

Nu skojar du väl ändå....? :crazy:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Knapplån:

Vad tråkigt att så många verkar ha dåliga erfarenheter av Tollare...
Vad menar ni när ni skriver att de är "vassa"?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

det är just detta som ni säger :smirk:
jag kan då säga en sak..en hund som aldrig i hela sitt liv har vallat kan knappast ha det i åtanke heller, att inte må bra utav att inte valla, då hunden inte har en aning om vad det är. hundar blir ju utbildade för att fylla våra krav..de blir ungefär det man gör dem till. en bordercollie kan man visst aktivera på annat sätt.
nu har jag inget mer att tillägga, fick ut min åsikt:D

snälla du, jag kan lova dig att en bc har vallning i åtanke som du utrycker dig, det är bara att inse att hundarna e avlade för olika saker, låt bc valla å förstör inte denna fantastiska hund som gör ett fatastiskt jobb och är en fantastisk arbetskamrat hos många.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har inte bara tråkiga erfarenheter av Tollare.

Men i och med att den föreslagits till TS som skrivit hur mycket hon kan tänkas aktivera hunden så passar Tollaren absolut inte in.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 504
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp