Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?
Jag tolkar det du skrivit som en rekommendation?
Så länge köparen har engagemang är det helt ok att rekommendera blandras? Men hur en hund blir som vuxen hänger på bra mycket mer än ägarens engagemang...
har själv ev BC-korsning. 80% BC i denna. Han har alla de kvaliteer jag letar efter hos en hund, men har inte vallningsbehovet som en BC och är inte lika aktivt krävande.
Jag har mycket bättre erfarenheter av blandraser än av renraser och tycker att de i regel får mkt bra temperament och fysik om man använder sunda hundar när man parar. BC-korsningar finns det dessutom mängder av, själv föreslår jag att man kontaktar ett hundhem som www.hundarutanhem.se. Det kommer hela tiden in nya hundar i alla åldrar och de hämtar hundarna från Irland så de har alltid BC-korsningar för omplacering.
Det hindrar inte mig från att rekomendera en blandras, jag anser nämligen att det inte är något alls fel på dessa hundar. Tvärt om. Sålänge köparen gör det med det engagemang som krävs ser jag inget problem med ett köp.
Jag tolkar det du skrivit som en rekommendation?
Så länge köparen har engagemang är det helt ok att rekommendera blandras? Men hur en hund blir som vuxen hänger på bra mycket mer än ägarens engagemang...