Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade Selma varit lyckligare om hon fått valla?
Bara för att det går behöver det inte vara det bästa alternativet. Paret du pratar om hade förmodligen varit precis lika lyckliga med en collie.
(Nu känner jag mig lite jobbig... :P)
För att återgå till din fråga; innan jag flyttade så var Kenzos bästa kompis en 1½ år gammal border collie, som ägdes av ett par på 65+. Hon hade iofs möjlighet att springa ute i deras inhägna trädgård dagligen och blev på så sätt av med mycket energi. Selma som hon hette, var verkligen jätte mysig och i bra hull och väldigt pigg och glad. Behöver jag tillägga att hon inte användes till att valla? :smirk:.
:
skall hon då tas ifrån sitt hem, för att komma till ett hem där hon får valla? skulle hon bli lyckligare då? Är det det bästa för henne?
Fast du måste ju hålla med om att man inte kan använda det som rekommendation till nån som vill ha en BC? "Jo, strunta i vallen, och låt den springa i trädgården så blir den lika mkt stimulerad." För mig låter det som ett bra recept för att koka ihop en problemhund.
Nu är ju inte hundar lika blödiga när det gäller att omplaceras som vi människor vill få det till
Men det är just detta som är grejen, dom hade kunnat tänkt efter först och valt en annan hundras.
Kan stämma, men samtidigt tycker jag att det är lite missvisande att bortse från en ras som man fäst sig vid. Om man trivs med sin hund, anser jag att man anstränger sig för att få denne att trivas.
Så är det i alla fall för mig, jag anpassar Kenzos promenader efter hur mycket han kräver, och jag tror (eller vill tro), att många med mig gör det med sina hundar. t. ex om TS skaffar sig en BC och upptäcker att den motion denne får inte är tillräklig, kommer hon att öka den och hitta på nya sätt att stimulera sin hund på, just för att hon tycker om den så mycket, och för att hon vill att hunden skall trivas.
Att dra en rak parallell är iofs lite farligt, men Selma råkar vara en BC och verkar trivas bra med sin tillvaro. Jag motsäger dig inte med att vissa BC kan vantrivas med att inte få valla, men jag säger att det inte behöver vara så. Det viktigaste är att en hund får utlopp för sin energi, inte många vallhundar kan valla dagligen, och ändå är många välmående.
Hur gör man då med hästar som " är födda hoppare" men inte vill hoppa? Kanske någon kan svara åt mig, att om inte djuret i fråga visar intresse för det den ska göra..varför måste den då göra det?
Finns det inga fler alternativ, vad ska man göra åt saken ?
Selma är lycklig med sin livssituation, skall hon då tas ifrån sitt hem, för att komma till ett hem där hon får valla?
jag tror (eller vill tro), att många med mig gör det med sina hundar. t. ex om TS skaffar sig en BC och upptäcker att den motion denne får inte är tillräklig, kommer hon att öka den och hitta på nya sätt att stimulera sin hund på, just för att hon tycker om den så mycket, och för att hon vill att hunden skall trivas.
Nä. Idealiskt hade det väl varit om hon hamnat hos vallintresserade hundägare från första stund givetvis.
Och väldigt många omplacerar sina hundar som de köpt för att de gillar rasen/korsningen. Men när hunden blir större upptäcker de att de inte har tiden som krävs/hunden blir för krävande.
Jag är av den filosifin att jag hellre väljer en hund som passar in i mitt liv, än att jag anpassar hela mitt liv efter en hund. Risken att man vaknar en dag och inte längre orkar minskar betydligt då. (Jag talar av egen erfarenhet i denna fråga.)
Och allt det hade man kunnat undvika genom att läsa på om rasen, vara realistiskt med vad för hem man kan erbjuda och inte falla för ett par söta valpögon eller tjusig hund på ett foto.
Sen lite OT, men jag undrar om du inte menar teoriskt fråga - istället för telepatisk fråga?
Jag förstår hur du resonerar, håller med dig i många avseenden, men samtidigt så håller jag på uttrycket "det man inte vet, har man inte ont av".
Många hundraser har avlats fram för att passa våra krav, och det innebär en hel del instinkter som "kommer med på köpet", men om nu Selma är lycklig med sin livssituation, skall hon då tas ifrån sitt hem, för att komma till ett hem där hon får valla?
Och det har du ju rätt att tycka.Jag har läst vad du har skrivit. Och jag tycker fortfarande att det är galet...
Jag påstår inte att du vill någonting. Jag själv däremot är mycket glad att jag hittat en blandras som är ypperligt passande för just mig. Varför måste man vilja ha en renras?Varför skulle jag vilja ha en hund som har lite från olika raser?
Galet säger jag inte att det är. Och dina psikter respekterar jag, dem behöver du inte försvara. Det jag menar är att du verkar utgå ifrån att jag anser att TS bör skaffa en blandrashund. Det har jag mänligen aldrig skrivit. Och påstår du att jag har det så vill jag att du citerar, då måste jag be om ursäkt.Vad är det för galna slutsatser du anser att jag har dragit från dina inlägg? Det är mina åsikter, har varit det länge och det står jag för.
Jag vet faktiskt inte, men jag ska fråga min sambo. Jag lärde känna dem båda när hunden var ca 2,5 år gammal.Är fortfarande nyfiken om din BC-korsning har fått valla någon gång och hur gick det isf?
Det har jag också alltid undrat...
Alltså:
- Varför väljer man en draghund om man inte är intresserad av drag ?
- Varför väljer man en BC om man inte är intresserad att valla
- Varför väljer man en brukshund om man har nada intresse för bruks
- Varför väljer man en kamphund om man inte vill kampa ?
O.s.v....