Ha en Bordercollie utan att valla?

Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag måste återigen slå ett slag för storpudeln. Lättlärd, lagom arbetsvillig, förig och pälsen kan man bara klippa bort. Man måste inte ha fjantiga pom-pom-bollar.

Större pudlar är alldeles utmärkta aktiva sällskapshundar.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har själv inte haft hund så länge, så jag vet knappt om jag vågar svara. Men jag skriver det jag har lärt mig hittills.

Själv har jag nu en schäfer/siberian husky blandning och bor nu på 26kvm. För bara tre veckor tillbaka (när jag fortfarande bodde i en 160kvm stor villa) hade jag versionen att det var nästintill djurplågeri att ha en sådan ras i ett så litet utrymme :crazy:. Men då jag förlorade min tänkta lägenhet på 68 kvm och studieterminen närmade, tvingades jag att ta det som fanns. Vilket resulterade i en liten 26kvm studentlägenhet med en 3 kvm stor balkong.
Jag har nu bott här i snart tre veckor, och det har fungerat förvånadsvärt bra, däremot är det mer tid utomhus som gäller. Inne är det ju meningen att de ska vila upp sig, vilket jag har fått erfara :angel:.

För att återgå till din fråga; innan jag flyttade så var Kenzos bästa kompis en 1½ år gammal border collie, som ägdes av ett par på 65+. Hon hade iofs möjlighet att springa ute i deras inhägna trädgård dagligen och blev på så sätt av med mycket energi. Selma som hon hette, var verkligen jätte mysig och i bra hull och väldigt pigg och glad. Behöver jag tillägga att hon inte användes till att valla? :smirk:.

Ja ok, att skaffa en hund som är framavlad för att valla kanske inte är det bästa alternativet och framförallt inte det lättaste. MEN, jag tror ändå att en hund med vallinstinkter kan bli en lycklig hund OM den på något sätt får utlopp för sin energi. Det handlar snarare om hur mycket ägaren är beredd att satsa, för det kommer bli jobbigt, det är inte som att ha en typisk sällskapsundras, men jisses vad kul det kommer bli! Mycket tid måste du vara beredd på att lägga ner VARJE dag, på att bli av med hundens energi, (tro mig, så mycket vet jag i alla fall :smirk:). Men du får en bra vän, border collie är en väldigt glad och trevlig ras att ha och göra med... :bow:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Hade Selma varit lyckligare om hon fått valla?

Bara för att det går behöver det inte vara det bästa alternativet. Paret du pratar om hade förmodligen varit precis lika lyckliga med en collie.

(Nu känner jag mig lite jobbig... :P)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Hade Selma varit lyckligare om hon fått valla?

Bara för att det går behöver det inte vara det bästa alternativet. Paret du pratar om hade förmodligen varit precis lika lyckliga med en collie.

(Nu känner jag mig lite jobbig... :P)


Kanske, vem vet? Kanske hade hon varit lyckigare med att få valla (tror inte att hon hade klagat). Men det är en telepatisk fråga.

Jag förstår hur du resonerar, håller med dig i många avseenden, men samtidigt så håller jag på uttrycket "det man inte vet, har man inte ont av".
Många hundraser har avlats fram för att passa våra krav, och det innebär en hel del instinkter som "kommer med på köpet", men om nu Selma är lycklig med sin livssituation, skall hon då tas ifrån sitt hem, för att komma till ett hem där hon får valla? skulle hon bli lyckligare då? Är det det bästa för henne? och min Kenzo, som är blandning mellan Schäfer och siberian husky, vart passar han bäst in? Borde jag sälja honom för att han kanske får det bättre någon annanstans?

Jag tänkte till, både en och tio gånger innan jag tackade jag för att köpa Kenzo (tredje ägaren inkl uppfödaren). Och hann fundera en hel del på om jag var bäst lämpad för honom, men vem vet egentligen det???
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

För att återgå till din fråga; innan jag flyttade så var Kenzos bästa kompis en 1½ år gammal border collie, som ägdes av ett par på 65+. Hon hade iofs möjlighet att springa ute i deras inhägna trädgård dagligen och blev på så sätt av med mycket energi. Selma som hon hette, var verkligen jätte mysig och i bra hull och väldigt pigg och glad. Behöver jag tillägga att hon inte användes till att valla? :smirk:.

:

Fast du måste ju hålla med om att man inte kan använda det som rekommendation till nån som vill ha en BC? "Jo, strunta i vallen, och låt den springa i trädgården så blir den lika mkt stimulerad." För mig låter det som ett bra recept för att koka ihop en problemhund.
 
Senast ändrad:
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

skall hon då tas ifrån sitt hem, för att komma till ett hem där hon får valla? skulle hon bli lyckligare då? Är det det bästa för henne?

Nu är ju inte hundar lika blödiga när det gäller att omplaceras som vi människor vill få det till ;)

Men det är just detta som är grejen, dom hade kunnat tänkt efter först och valt en annan hundras.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

kl (inte bara riktat till ts)

Det jag inte förstår, om man vill ha en sällskapshund, varför fokuserar man då inte på "gr 9 sällskapshundar"?

Att människor inte gör det handlar väll eg ganska mycket om att sällskapshundarna ses som några slags B-hundar och att man automatiskt är "sämre" om man har en sådan hund. I alla fall är det i mångt och mycket den attityd jag uppfattat.

/ Ägare av en B-hund men en aktiv sådan :p
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Fast du måste ju hålla med om att man inte kan använda det som rekommendation till nån som vill ha en BC? "Jo, strunta i vallen, och låt den springa i trädgården så blir den lika mkt stimulerad." För mig låter det som ett bra recept för att koka ihop en problemhund.

Kan stämma, men samtidigt tycker jag att det är lite missvisande att bortse från en ras som man fäst sig vid. Om man trivs med sin hund, anser jag att man anstränger sig för att få denne att trivas.
Så är det i alla fall för mig, jag anpassar Kenzos promenader efter hur mycket han kräver, och jag tror (eller vill tro), att många med mig gör det med sina hundar. t. ex om TS skaffar sig en BC och upptäcker att den motion denne får inte är tillräklig, kommer hon att öka den och hitta på nya sätt att stimulera sin hund på, just för att hon tycker om den så mycket, och för att hon vill att hunden skall trivas.

Att dra en rak parallell är iofs lite farligt, men Selma råkar vara en BC och verkar trivas bra med sin tillvaro. Jag motsäger dig inte med att vissa BC kan vantrivas med att inte få valla, men jag säger att det inte behöver vara så. Det viktigaste är att en hund får utlopp för sin energi, inte många vallhundar kan valla dagligen, och ändå är många välmående.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Nu är ju inte hundar lika blödiga när det gäller att omplaceras som vi människor vill få det till ;)

Men det är just detta som är grejen, dom hade kunnat tänkt efter först och valt en annan hundras.

Hmm, vet inte om jag kan hålla med dig med ditt första påstående. En hund är ett flockdjur och enligt min mening mår en hund inte bra av att behöva byta flock flera gånger...

Så kan det vara, men paret jag nämnde är inne på sin femte BC och trivs bra med rasen, skall de behöva byta till en tax för att de inte använder dem till vallning? Har träffat två av dessa hundar och båda har varit väldigt trevliga att ha och göra med. Mår dessa dåligt? Jag anser att det är en telepatisk fråga...

*Med risk för att bli påhoppad :smirk:*
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Kan stämma, men samtidigt tycker jag att det är lite missvisande att bortse från en ras som man fäst sig vid. Om man trivs med sin hund, anser jag att man anstränger sig för att få denne att trivas.
Så är det i alla fall för mig, jag anpassar Kenzos promenader efter hur mycket han kräver, och jag tror (eller vill tro), att många med mig gör det med sina hundar. t. ex om TS skaffar sig en BC och upptäcker att den motion denne får inte är tillräklig, kommer hon att öka den och hitta på nya sätt att stimulera sin hund på, just för att hon tycker om den så mycket, och för att hon vill att hunden skall trivas.

Att dra en rak parallell är iofs lite farligt, men Selma råkar vara en BC och verkar trivas bra med sin tillvaro. Jag motsäger dig inte med att vissa BC kan vantrivas med att inte få valla, men jag säger att det inte behöver vara så. Det viktigaste är att en hund får utlopp för sin energi, inte många vallhundar kan valla dagligen, och ändå är många välmående.


hålller med! bra skrivet :bow:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Skrev jag flera gånger ?

Ja det är flockdjur det är jag väl medveten om.
Men en normal hund med normalt psyke har så svårt att ty sig till en ny flock..

Nej paret ska inte byta till en tax eftersom taxen är en jakthund, däremot kan det kanske byta till en sällskapsras om dom inte har tänkt aktivera hunden mer .

Jag funderar vilka BC uppfödare som säljer en valp till någon som ämnar att inte aktivera den mer än det du beskriver

det enda du kanske blir påhoppad för är att du använder :smirk:, den är ganska otrevlig tycker jag ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag skulle då inte rekommendera en tollare. Som alla vet är våra retriverraser från början fågelhundar. Dom är till för att arbeta. Golden och labb har avlats fram i 2 "varianter" en mer utställningsvariant som inte har samma aktiveringsbehov.

Tollaren är en av dom retriverraserna som är vassast och har mest jakthuvud kvar. Krävs oerhört mycket spår,apportering och jakt för att stimulera en tollare.

Har själv alltid velat ha en tollare men jag vill inte ha en sådan skarp hund så fick bli en flat ist:P men även den kräver mycket spår,apportering och sökträning.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Förutom det och det Calazirya har skrivit så har samtliga av de tollare jag träffat varit otroligt veka och nervösa. Bara man säger "bu" har de i princip kissat på sig..
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Hur gör man då med hästar som " är födda hoppare" men inte vill hoppa? Kanske någon kan svara åt mig, att om inte djuret i fråga visar intresse för det den ska göra..varför måste den då göra det?
Finns det inga fler alternativ, vad ska man göra åt saken ?

Men snälla förstå att häst och hundavel inte går att jämföra i sådana asepkter. En häst mår ofta inte dåligt av att endast få sina grundläggande behov tillgodosedda, grovfoder, stor hage och kompisar. Spelar ingen roll om den har hoppstam eller inte.
Dock mår inte en vallhund/jakthund/draghund osv bra av samma aktivering som en sällskapshund.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Selma är lycklig med sin livssituation, skall hon då tas ifrån sitt hem, för att komma till ett hem där hon får valla?

Nä. Idealiskt hade det väl varit om hon hamnat hos vallintresserade hundägare från första stund givetvis.

jag tror (eller vill tro), att många med mig gör det med sina hundar. t. ex om TS skaffar sig en BC och upptäcker att den motion denne får inte är tillräklig, kommer hon att öka den och hitta på nya sätt att stimulera sin hund på, just för att hon tycker om den så mycket, och för att hon vill att hunden skall trivas.

Och väldigt många omplacerar sina hundar som de köpt för att de gillar rasen/korsningen. Men när hunden blir större upptäcker de att de inte har tiden som krävs/hunden blir för krävande.
Jag är av den filosifin att jag hellre väljer en hund som passar in i mitt liv, än att jag anpassar hela mitt liv efter en hund. Risken att man vaknar en dag och inte längre orkar minskar betydligt då. (Jag talar av egen erfarenhet i denna fråga.)
Och allt det hade man kunnat undvika genom att läsa på om rasen, vara realistiskt med vad för hem man kan erbjuda och inte falla för ett par söta valpögon eller tjusig hund på ett foto.

Sen lite OT, men jag undrar om du inte menar teoriskt fråga - istället för telepatisk fråga?
 
Senast ändrad:
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Nä. Idealiskt hade det väl varit om hon hamnat hos vallintresserade hundägare från första stund givetvis.



Och väldigt många omplacerar sina hundar som de köpt för att de gillar rasen/korsningen. Men när hunden blir större upptäcker de att de inte har tiden som krävs/hunden blir för krävande.
Jag är av den filosifin att jag hellre väljer en hund som passar in i mitt liv, än att jag anpassar hela mitt liv efter en hund. Risken att man vaknar en dag och inte längre orkar minskar betydligt då. (Jag talar av egen erfarenhet i denna fråga.)
Och allt det hade man kunnat undvika genom att läsa på om rasen, vara realistiskt med vad för hem man kan erbjuda och inte falla för ett par söta valpögon eller tjusig hund på ett foto.

Sen lite OT, men jag undrar om du inte menar teoriskt fråga - istället för telepatisk fråga?

:bow::bow::bow:

Du har så rätt så. Förstår inte varför man inte kan se helhetsbilden utan ska skaffa djur bara för de är söta. Bara för att dem är söta betyder inte det att det är en bra hund för dig.

Att skaffa en BC utan att valla den är bara dumt. I nästan alla fall behöver en ha vallningen för att må bra. Undantag finns, men det finns ju inga garantier att just du får undantag. Tänk på hunden inte inte på dig själv. För att skaffa en hund som behöver en viss sak och inte göra det med den är skär egoism. Det är oerhört egoistiskt enligt mig att skaffa ett djur bara fördet är sött när man vet att man inte kan ge den det den behöver. I detta fallet vallning.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag förstår hur du resonerar, håller med dig i många avseenden, men samtidigt så håller jag på uttrycket "det man inte vet, har man inte ont av".
Många hundraser har avlats fram för att passa våra krav, och det innebär en hel del instinkter som "kommer med på köpet", men om nu Selma är lycklig med sin livssituation, skall hon då tas ifrån sitt hem, för att komma till ett hem där hon får valla?

Det är ju så att de hundindivider av en egenskapsavlad ras, som saknar de egenskaperna är en avart för rasen och knappast något att gå efter när man ska rekommendera en ras till någon som inte ska ha hunden till det den är avlad för..

Det är ju som att avråda någon som vill ha en vallhund från bc med samma argument som du använder och det är det ju ingen som gör, just för att de flesta individer av rasen har starka vallningsinstinkter...
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

*kl*

Det finns vissa raser jag absolut inte tycker man bör skaffa om man inte är beredd att ägna sig åt det syfte den är framavlad för. T.ex vissa jakthundsraser, border collie m.fl.

Sen finns det de raser som kan vara lika lyckliga ändå även om de får ägna sig åt annan aktivering trots att de från början hade ett annat syfte. T.ex. collie (vallhund), schäfer (vallhund) m.fl just för att de inte längre har lika starka anlag kvar så funkar de som "allroundhundar".
(Med individuella skillnader givetvis.)

Och är man inte intresserad av att verkligen jobba med sin hund, utan mest vill ha sällskap på promenaderna, leka lite, träna agility för skojs skull - ja då duger en sällskapshund alldeles perfekt!

Även om rasen man väljer inte är den man gillar mest, så kommer hunden ändå att bli ens älskling eftersom den (förhoppningsvis) blir en trevlig individ då den får vad den behöver och passar in.
En understimulerad border collie är INTE rolig att ha hemma i lägenheten...
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har läst vad du har skrivit. Och jag tycker fortfarande att det är galet...
Och det har du ju rätt att tycka. :)

Varför skulle jag vilja ha en hund som har lite från olika raser?
Jag påstår inte att du vill någonting. Jag själv däremot är mycket glad att jag hittat en blandras som är ypperligt passande för just mig. Varför måste man vilja ha en renras?

Vad är det för galna slutsatser du anser att jag har dragit från dina inlägg? Det är mina åsikter, har varit det länge och det står jag för.
Galet säger jag inte att det är. Och dina psikter respekterar jag, dem behöver du inte försvara. Det jag menar är att du verkar utgå ifrån att jag anser att TS bör skaffa en blandrashund. Det har jag mänligen aldrig skrivit. Och påstår du att jag har det så vill jag att du citerar, då måste jag be om ursäkt.

Är fortfarande nyfiken om din BC-korsning har fått valla någon gång och hur gick det isf?
Jag vet faktiskt inte, men jag ska fråga min sambo. Jag lärde känna dem båda när hunden var ca 2,5 år gammal. :bow:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Det har jag också alltid undrat...

Alltså:

  • Varför väljer man en draghund om man inte är intresserad av drag ?
  • Varför väljer man en BC om man inte är intresserad att valla
  • Varför väljer man en brukshund om man har nada intresse för bruks
  • Varför väljer man en kamphund om man inte vill kampa ?


O.s.v....

Jag tror det är för att många väljer hund efter enbart utseende och inte utefter vad hunden behöver, många skaffar ju Rottis för att de ser farliga/fina ut, en Pitbull för att det är coolt,en BC för att de är söta, en Sibiran Huskey för att de är vackra och vargliknande mm eller så har de träffat en hund någon gång av just den rasen som ju var "fin och snäll" så en sådan "vill jag också ha" utan en tanke på att allt jobb ägaren till den fina snälla hunden man träffat lagt ner för att få en bra hund.

Jättetråkigt och väldigt oseriöst tycker jag, tror oftast det är de hundarna som omplaceras också när de börjar bli oaktiverade och jobbigare än ägaren trott.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 504
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp