Ha en Bordercollie utan att valla?

Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag skulle nog inte rekommendera en Border collie till dom aktiviteter du vill erbjuda.

Har själv en border collie som pga skada inte får valla eller utöva för mycket röj, och det är rätt tufft stundtals.

Nu kommer ju min ifrån linjer med mycket vall, eftersom planerna med honom var framförallt vallning och lydnad.

Utöver mycket promenader tränar vi lydnad, spår, uppletande, sök och diverse andra saker regelbundet. Får han inte göra något vettigt på ett par dagar märks det på honom, givetvis kan han ta det lugnt om jag t ex är sjuk, men det är inget han trivs med direkt...
`
Kanske en finsk lapphund som någon annan föreslog? Eller en annan, sällskapshund?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag skulle hellre satsa på nåt inte så riktigt krävande hund. Själv har jag en flat men dom kräver en del spår och apportträning för att må riktigt bra, men dte kan man ju göra själv om man inte är beredd att lägga ner massvis med timmar på klubben.

annars
Boxer:D
Golden
Sheltie
Pudel

Aussie ser jag också som en utpräglad vallhund inte lika som BC kanske men fortfarande mycket hund.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Förutsättningen är väl att man letar reda på en hund av vettiga linjer (avsett vilken ras man väljer).

Sheltie och pudel har också nervösa besvär inom raserna, och golden och boxer har hälsobesvär.
 
Senast ändrad:
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Min bc är betydligt lättare än kompisens Aussie.. Och gud vad dom e skälliga..

Jag har träffat flera. Som inte är skälliga. Men det är aktiverade hundar.

Skrev redan i mitt första inlägg att det inte är en ren sällskapshund, utan en brukshund.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

klart du kan skaffa en border collie utan att den behöver valla, så länge du ger den agilityn och spår och andra saker så. Jag har en belgisk vallhund/groenendael och hon ska inte valla hon ska köra agility och spår. och vi har inga problem^^
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Nu handlar det inte om enstaka individer som överlever utan att valla ..

Utan om att en BC blir överlycklig om den får valla samt att man aldrig kan se på en valp om den besitter mycket vallanlag eller inte.

Det är ju inte för intet som man måste ha godkänt vallprov för att kunna regga BC valpar.

Kanske inte samma sak som att skaffa sig en groenendal, som så vitt jag vet inte har det kravet och på så sätt har den avlats lite i från sitt egentliga arv.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har träffat flera. Som inte är skälliga. Men det är aktiverade hundar.

Skrev redan i mitt första inlägg att det inte är en ren sällskapshund, utan en brukshund.


Japp det har jag inte sagt någonting om :)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har alltid älskat border collie, men på grund av deras jobbar instinkt har jag aldrig köpt någon. Men så fick jag av bekantas bekanta :smirk: en bc som skulle avlivas för ingen kunde ta hand om henne sedan ägaren dött. Hennes föräldrar var meriterande vallare och stamtavla hade hon men hon hade aldrig fått valla. Hon var några år när jag fick henne. Jag hade att sånt jobb så hon kunde vara med mig om dagarna och vi hade mycket utomhus jobb. När vi var på jobbet så "jobbade" hon med, dvs inget tjafsande eller lekande. När dagen var slut och vi åkte hem, kom lediga hunden fram :)

Och där kan jag säga att långa promenade eller cykelmotion räckte inte, de måste få jobba med huvudet också! Det kan vara vad som helst, problem som måste lösas med huvudet i alla fall. Hon vallade inte alls allt som endel säger, hon vallade överhuvudtaget ingenting. Men eftersom de är smarta hundar kan de lätt lära sig dumheter också, så man måste ge dem bra jobb att lösa.

Fast skulle jag välja hund nu och som du ska göra, så skulle jag absolut välja en annan ras. De är trots allt skapta för arbete och allt blir ett jobb för dem. Sällskapshund att jobba endel med är inte deras grej och det tar på krafterna att hela tiden ha en individ runt omkring som arbetar :bump:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag skulle tipsa om shetland sheepdog. Visserligen oxå en vallare från allra första början, men inte på långa vägar som BCn.

BCn är känd för att hitta på egna aktiviteter när de har för lite att göra, så man ska nog tänka både en o två gånger om man verkligen har tid o ork för en BC.

Men en sheltie tror jag skulle passa, små lättlärda o lättaktiverade. Duktiga i lydnad o agility (förutsatt att man tränar, ingen föds klar för tävling).

Minus dock att de har lätt för att skälla och gärna gör det när de blir upphetsade, men är man en duktig hundägare och vet om det kan man arbeta ner det.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Håller med helt de två inläggen över mig:)

Min bc försökte vi valla får med, men det var liksom inte hennes grej hehe tro det eller ej. Men istället har jag kört lydnad, agility, och allt annat som finns. Kan bara säga att det märks att hon mår bra av att jobba. En hund som har koll på allt:p Och mig samtidigt. Det ända hon vill valla in är mig och min andra hund, men inget annat:D Som tur e.. híhihi Men samtidigt e hon helt avslappnad i alla lägen utom när det är träning. Sen intas sängen för en mys stund:love:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Det finns BC som ej är avlade för vallning och de har vart/är trevliga i temperamentet.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jo det är mycket ös i boxer. Men det är det väll i en Bc också? Antog att det var en hund åt det hållet hon ville ha. Boxrar älskar allt man gör medoch kräver inte allt för mycket annan stimulans. Utan kan nog verkligen nöja sej med massa lek,agility å långa skogspromenader.:) En hund jag tänkt mycket på att skaffa, men blev flat ist liknande ösiga,energiska tempramentmen med lite mer huvud och sinne för att jobba och mindre sjukdomar.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

har presis skaffta mig en bc själv, han e snart 5 månade å man märker redan vad mycket energi han har. men jag har ju köpt honom för att valla med har både kor å får. skulle inte heller rekomendera att du skaffar bc utan att valla. SVAK (svenska vallhundsklubben) har ju inte sina krav på vallningsmeriter innan avel för ingenting.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Varför rekommendera någon att köpa en blandras????

Och även de sk vallfria bc har vallning i sig. Den som tror annat är naiv!
Det är lätt att inse när man ser t ex raser som urpsrungligen användes mest för vallning, t ex schäfer. När en sådan blir understimulerad och börjar valla bilar och bita cyklande ungar :crazy:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag rekommenderade inte alls till någon blandras utan jag menade mer att det finns BC som ej är lika vallningsglada som andra BC.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Nja du skrev att det finns BC som inte är avlade på vallegenskaper och det är inte så troligt.

Och hur ska du när valpen är 8 veckor kunna lista ut om just denhär valpen inte har så mycket vall i sig ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 504
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp