Ha en Bordercollie utan att valla?

Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Det finns BC som ej är avlade för vallning och de har vart/är trevliga i temperamentet.

För att få regga BC-valpar krävs att föräldrarna har godkänt vallhundsprov.
Oreggade valpar = blandras.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

klart man kan ha en border collie utan att de ska valla! :confused:
de jag känner som har bordercollies använder dem som allt från gårdshund till agility, det är ingen av dem som vallar något alls. De
finns ingen av dem som mår dåligt utav det, ingen av dem är nerviga heller. Det gäller att hitta rätt individ och ge dem hjärngympa på annat sätt :)
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag har inte haft någon boxer, men alltid upplevt dom som ganska krävande?
Jag vet inte, för mig är det inte boxer som ploppar upp i huvudet när jag läser Ts beskrivning angående aktivitet... :angel:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Fast trots att de är mer "bruksavlade" än de flesta border collies så måste föräldrarna fortfarande ha godkänt vallhundsprov för att man ska kunna registrera valpar och kalla dom för renrasiga.
Hundar som har godkänt vallhundsprov har vall.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

klart man kan ha en border collie utan att de ska valla! :confused:
de jag känner som har bordercollies använder dem som allt från gårdshund till agility, det är ingen av dem som vallar något alls. De
finns ingen av dem som mår dåligt utav det, ingen av dem är nerviga heller. Det gäller att hitta rätt individ och ge dem hjärngympa på annat sätt :)


:bow::bow:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

klart man kan ha en border collie utan att de ska valla! :confused:
de jag känner som har bordercollies använder dem som allt från gårdshund till agility, det är ingen av dem som vallar något alls. De
finns ingen av dem som mår dåligt utav det, ingen av dem är nerviga heller. Det gäller att hitta rätt individ och ge dem hjärngympa på annat sätt :)

Ja snart är väl även BC förstörd för sitt riktiga ändamål!
PL
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Ja för fan, varför köpa hund som passar vad man ska ha den till när man kan skaffa vovve bara för att den är söt och försöka göra om den.

Jag ska börja stöta fågel med St Bernard
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

klart man kan ha en border collie utan att de ska valla! :confused:
de jag känner som har bordercollies använder dem som allt från gårdshund till agility, det är ingen av dem som vallar något alls. De
finns ingen av dem som mår dåligt utav det, ingen av dem är nerviga heller. Det gäller att hitta rätt individ och ge dem hjärngympa på annat sätt :)

Vet du så resonerar bara någon som inte sett en BC valla på nära håll och in action..

Hunden LYSER verkligen upp och varför i hela fridens dagar ska man frånta hunden något som den verkligen älskar ??

Förklara
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Får jag träffa din stötande St Bernard då?:D

Nå, skämt åtsido så Kan jag inte annat än hålla med dig. Man kan inte fokusera helt på att det är en fin, söt typ av hund utan se till att den har de egenskaper man eftersträvar. Det finns ju en anledning till att vi har så många raser och att de har olika användningsområden.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Nej, jag tycker nog att du ska kika på några andra mindre krävande raser istället.:)
Själv har man ju fått avstå från sin absoluta favvo ras då man inser att man inte kan erbjuda det hunden behöver, nämligen en Siberian Husky.:( Men drömmen är ju att bo i Alaska med ett eget slädteam!:love:
lite ot men:angel:
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag rekommenderade inte alls till någon blandras utan jag menade mer att det finns BC som ej är lika vallningsglada som andra BC.

Det är precis vad du gjorde, eftersom att oreggade bc's = blandraser, precis som alla oreggade hundar.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

alla BC är i grund och botten vallhundar. Uppfödare som föder upp "BC´s" utan att satsa på vallanlag eller registrera är högst oansvariga.
Vill man inte valla köp en annan ras finns massvis.
Vill man prompt ha en vallhund, se till att man kan fixa att den iaf får valltränas någon gång i veckan även om du inte har egna djur.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Klart det finns BC som går bra som sällskaps hundar, Men hur ska man veta det när den är liten. Har träffat många border collies och av dessa är det 1 som inte har vallbehovet, men det fyller hon ut med att jaga älgar och rådjur istället. BC kräver mkt arbete annars är risken att få ngt enormt odrägligt, väldigt stort. Och även om man inte tränar vall så fixar de det själva, de vallar hästar, barn, bilar, cyklister ja allt de ser.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Kan rekommendera sheltie, en underbar ras som kan aktiveras hur mkt som helst, hänger med på allt, orkar hur länge som helst och vill inte lämna matte/husse utan håller koll vart man är.
Men var noga med att träffa föräldrar och kolla upp sjukdomshistorin bakom valpen.
Våran sheltie är inte nervös, skäller inte, älskar alla människor, hänger med på allt, inte rädd av sig. Lyder även 4 åringen i familjen.
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

Jag skulle aldrig skaffa en så utpräglad vallhund utan att ha lusten att vilja valla. Däremot älskar jag BC:n och har själv ev BC-korsning. 80% BC i denna. :) Han har alla de kvaliteer jag letar efter hos en hund, men har inte vallningsbehovet som en BC och är inte lika aktivt krävande. Han trivs bra med att spendera dagarna i solen på gubbens jobb, leka med byggubbarna och tala om när deras raster är slut. Sen är han med i stallet och på ridturer förstås, vi går långpromenader och han är även med vart vi än åker - även till affären. Han kan ligga hela dagar ocg bara sova, och andra dagar kan han vara ute på långturer från morgon till kväll.

Jag har mycket bättre erfarenheter av blandraser än av renraser och tycker att de i regel får mkt bra temperament och fysik om man använder sunda hundar när man parar. BC-korsningar finns det dessutom mängder av, själv föreslår jag att man kontaktar ett hundhem som www.hundarutanhem.se. Det kommer hela tiden in nya hundar i alla åldrar och de hämtar hundarna från Irland så de har alltid BC-korsningar för omplacering. Köper man en unghund eller äldre så vet man också mer hur aktiv hunden är och hur mycket vallning den har i sig.

MEN, skaffar man sig en blandras med aktiva raser - så som Boder Collie - så måste man också ha tid och lust att ändå spendera mycket tid med hunden. För de är i regel ändå ganska aktiva och aktivt krävande hundar. Vill du ha en soffhund rekomenderar jag dig en annan ras. Detta är en hund som vill göra saker.

phpxioq4t.jpg

phpb3qynz.jpg
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

KL (kanske lite OT)

Om en hund visar en fallenhet för något den inte "borde" (t.ex en stötande New Foundland ;) eller en agilitytokig basset eller whatever) så är det väl suveränt och häftigt och något som borde uppmuntras.

Men om man har tanken "jag ska minsann visa att Bassets också är snabba i agility", och köper en valp med den inställningen, så tror jag absolut att man biter sig själv i tummen och gör både sig själv och hunden en stor otjänst!

Alla hundar har ju sin speciella anatomi, sitt speciella psyke och sina speciella rasegenskaper. Att försöka ta bort/ göra om dessa "bara för att" tycker jag är stor synd och skam.

Och detta med att avla på BC utan vallegenskaper... hundaveln har spenderat hundratals år att få fram olika raser med olika egenskaper. Ska vi nu då försöka avla bort alla dessa igen, och därigenom ta bort det som gör hundarna till vad de är :crazy:?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

KL

Min mamma har en BC. EGentligen var det min syster som skaffade den men mamma tog över när syrran inte skötte hunden som hon skulle. Vi har inga får och jag kan säga att det nehövs egentigen. Det är en oerhört energisk hund som behöver flera timmars aktivering per dag. De måste arbeta väldigt mycket för att må bra, finns naturligtvis undantag. Jag skulle aldrig rekommendera en BC till någon som inte ska valla.

Skaffa en annan hund som passar dig och välj inte hund bara för den är söt. Hundens välmående måste komma först!
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

BC-korsningar finns det dessutom mängder av, själv föreslår jag att man kontaktar ett hundhem som www.hundarutanhem.se.

Kan det finnas någon speciell orsakt till varför det finns så många BC-korsningar på hundhemmen?

Och att rekommendera en 80% BC istället för en renrasig är ju helt galet. Finns inga garantier för att den har svagare anlag för vall, kan lika gärna bli tvärtom. Och sedan med lite andra egenskaper från den inkorsade rasen så kan det ju bli vad som helst till slut.

Har du provat att valla med din hund?
 
Sv: Ha en Bordercollie utan att valla?

klart man kan ha en border collie utan att de ska valla!

Ja, klart man kan. Men hur mår hunden av det? Ganska oseriöst, ogenomtänkt och okunnigt skulle jag säga.
Man köper sig inte en vallhund om man inte ska valla. Inte en jakthund om man inte ska jaga etc etc.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 504
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp