Gulbruna i eliten

Sv: Gulbruna i eliten

Vill bara tillägga att ur (40)-fam kommer gula avkommor efter bl.a. Linnea. Löjtnantshjärta har placeringar 150 under 06, Rölleka lika så. Båda gula. En annan avkomma Orchis har plac 130 på flyinge som unghäst. Andra gula som hoppar svår klass är Cadet, Kingston mfl.

Fast det har ju bara funnits en enda godkänd halvblodshingst som var skäck, Tigrillo, och han fick ju inte så många avkommor. Det har funnits två godkända isabellfärgade hingstar, Pegasus och Dragon, och två gulblacka, Bernstein och Regulator. )Regulator spred anlaget via sin dotterson Pompe till Bernstein som har Pompe till mormorsmorfar.)

Dessutom finns Bella-stammen med isabellfärgade hästar i generation efter generation, så jag tycker att det är fel att dra paralleller mellan isabell/gulblackahästars och skäckars förekomst i högre klasser på tävlingsbanorna, eftersom antalet godkända skäckhingstar och skäckston är mycket mindre.

Dragon var väl inte isabell, på bilden här är han fux och en ganska mörk sådan.
http://www.allbreedpedigree.com/dragon4

Han mörknade med åren, men är alltså isabell och lämnar gulanlag

Dragon var genetiskt isabell eftersom han lämnade avkommor med den färgen. Hans egen färg mörknade med åren.

Varför finns inga skäckar i eliten? Samma anledning antagligen - de är inte så många och kanske inte av högsta kvalité. Det är samma inom avel/utställning, tex hos shetland där det finns en del skäckar men de håller inte samma klass som de svarta.

Inom halvblodsaveln finns ju Bernstein som är gulbrun.

John Withaker hdae ju faktiskt en skäck för ett tag seda som var väldigt lovande och som gick grand prix mnden förlorade hn tyvärr i tarmvred för etttag sedan..och det finns ju en jättehäftig skäck som tävlar internationell dressyr, var band nnat med i skandinavium i år. Och löjtnantshjärta har väl tävlat rätt stora klasser och han är jugulbrun:banana:

Jag har skrivit om detta förut, MEN, Margareta Sturessons stofamilj, A18, med stoet Smoky - har en massa isabeller.
De har araben Cham ox gemensam med Dragons stamtavla. Enligt allbreed står Cham som grå, men det grå kan ju dölja andra anlag.
(Mitt sto var fux, men hennes mamma Viktoria isabell.)
mvh/:cool:

Jag är mycket intresserade av svenska halvblod med gulbruna anlag företrädelsevis i kombination med prestationer, och vill gärna samla bilder, information och länkar om dessa hästar på min website www.marikalundh.pixbox.se. Tar tacksamt emot all hjälp.

För att lämna gulanlag så måste hästen själv vara gul ! Även om det inte "syns". Dragon var väl först reggad som fux, men man ändraade det sen det började ploppa ut gulingar med ogula ston.

Jag trodde också att han först var reggad som fux, men när jag kollade i den första stambok han var med i, den från -71, stod han som isabell!

"Margareta Sturessons stofamilj, A18, med stoet Smoky - har en massa isabeller".

Är det stoet Smoky e. Regulator u. Sessan ue Schotte?

Just precis! Och lustigt nog hade Agneta Sjögren haft kontakt med Margareta S. Hon visade en massa bilder på isabellerna!

Vill bara tillägga att ur (40)-fam kommer gula avkommor efter bl.a. Linnea. Löjtnantshjärta har placeringar 150 under 06, Rölleka lika så. Båda gula. En annan avkomma Orchis har plac 130 på flyinge som unghäst. Andra gula som hoppar svår klass är Cadet, Kingston mfl.
"ur (40)-fam kommer gula avkommor efter bl.a. Linnea"

Är det Linnea e. Utrillo u. Hepatika ue Dragon? Vem är uppfödaren till Linnea?

John Withaker hdae ju faktiskt en skäck för ett tag seda som var väldigt lovande och som gick grand prix mnden förlorade hn tyvärr i tarmvred för etttag sedan..

John Whitaker har förnärvarande TVÅ skäckar, varav en hingst!
Hästen som han förlorade var Nepos van Limbo, kvar är Nureev du Houssoit och Utah van Erpekom. Nureev tävlade i Göteborg -06 med Robert Whitaker och vann en klass där. Utah är påväg upp.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
24 410
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka