Gulbruna i eliten

Sv: Gulbruna i eliten

Vad jag vet har L-hjärta ett par placeringar i 140 2004,och färgen är fin, men det räcker inte hela vägen för en avelshingst eller? Men Ellen gör nog ett jättebra jobb med honom !

Hej på Er allihop!
Kul diskussion här, jag är oxå en stor fan av gulbrun färg. Rätta mig om jag har fel nu, ni genetiker:
Jag har hört att gulbrun färg bär på anlag för isabell färg. Isabell i sin tur bär på anlag för albino vilket man INTE vill ha (förståeligt). Därför kan gulbruna hingstar godkännas men ALDRIG en isabell...och det är därför vackra Arro-Bell aldrig kommer att bli godkänd inom svensk halvblodsavel, oavsett hur bra han är - alltså inte ens bli godkänd på prestation pga hans färg.
Någon gång under 1980 talet insåg man detta vad gäller Dragon och ändrade snabbt hans fär till fux, i vissa beskrivningar.

Någon mer som hört talas om detta eller hört något helt annat?
//granger

Hingsten Pegasus var isabell :smirk:

Förra året gick isabellen Cinzano bruksprovet, och i år Just for Fun den första delen. Ifall isabeller inte skulle bli godkända hingstar vore det väl dumt att låta dom gå bruksprovet...

Om du sett bilder på Dragon förstår du varför vissa uppfattade honom som en fux med ljus man och svans. Han står dock som isabell i alla stamböcker.

FEL!

isabell +isabell kan bli = dubbelgul
gulbrun+gulbrun kan bli=dubbelgul

Har inte läst igenom allt så vet inte om någon nämt Skywalker. Tror att Malin Bayard red den (har jag fel?). Tror att hon hade med sig den till John Whitaker när hon var i England. Den har gått svår hoppning och är e. Cortez , 679 u. Dream Girl , 17907 e. Dragon , 465. Registrerad som ljusbrunblack.

granger skrev:
Hej på Er allihop!
Kul diskussion här, jag är oxå en stor fan av gulbrun färg. Rätta mig om jag har fel nu, ni genetiker:
Jag har hört att gulbrun färg bär på anlag för isabell färg. Isabell i sin tur bär på anlag för albino vilket man INTE vill ha (förståeligt). Därför kan gulbruna hingstar godkännas men ALDRIG en isabell...och det är därför vackra Arro-Bell aldrig kommer att bli godkänd inom svensk halvblodsavel, oavsett hur bra han är - alltså inte ens bli godkänd på prestation pga hans färg.
Någon gång under 1980 talet insåg man detta vad gäller Dragon och ändrade snabbt hans fär till fux, i vissa beskrivningar.

Någon mer som hört talas om detta eller hört något helt annat?
//granger

Du är tyvärr helt vilse.

En gulbrun häst är en brun med ett gulanlag.
En isabell häst är en fux med ett gulanlag.

Alltså lika stor risk/chans att ge vad du kallar albino (det finns inte äkta albinism bland hästar) ihop med ett sto som också har ett gulanlag. Det du kallar albino är alltså dubbelgul som är lite cremefärgad.

Att vissa hingstar fått fel färg beror på att de FÖRST troddes vara t.ex fux, men avkommorna sen visar att det handlade om isabell/gulbrun.

*lånar knapp*
I England finns det jättemånga skäckar som går svår fälttävlan, Pippa Funnell hade en för 5 år sedan som gick väldigt bra som hette Bits and peaces

*med tanke på att någon däruppe för ett antal år sedan sa att där inte fanns så många skäckar heller i dom svåraste klasserna*

Senast ändrad av en moderator:

*lånar*
Ska vi prata skäck så finns ju halvblodshingsten Toscamon,,St:George, dressyr..

Han är sååååååååååååå snyggg. Sett honom live och det var en riktig skönhet.

Tyvärr gäller detta för New forestponnyer. Gulbrun hingst kan godkännas för avel, men ej isabellfärgade hingstar födda efter 1990. Isabellförgade ston kan dock stambokföras.
Jag säger bara, suck... :smirk:
Hlsn Helena

Jag undrar lite över en sak då jag har en häst som jag rider som är :Testarossa-Rote Boldt, han är gulbrun och har lite längre bak i stammen Pompe så jag trodde den gula färgen kom därifrån men det verkar ju som de finns en del gulingar efter Rote Boldt med? Vad var Rote Boldt själv för färg?

Det finns inga gulingar efter Rote Boldt! Skulle du har sett någon, vars mamma inte var gul, så är det fel någonstans ;)

Du tänker kanske på Rote Boldts son Columbus, vars mamma också var mamma till hingsten Pegasus?

Rote Boldt själv var fux.

Jupp, fast han hette Cream Boy från början... Men Malin Baryard döpte om honom :smirk:
Han är såld till USA nu, men jag vet inte till vem.

Systern kommer tyvärr inte tävla mer :cry: (Anledningent till det får ägaren själv berätta om han vill det, finns här på forumet)

En halvsyster till dessa två (samma mamma) är också gulbrun och fick hoppdiplom på treårstestet i år :)

Det finns massor med fel i stamböckerna, jag började forska lite i vårt prickiga stos bakgrund, och hennes mormor, ett sto som hette Lona f-50 e Heristal-Regulator, hennes avkommor enl. stamboken var skäckar efter diverse hingstar, Maskerad, Orlando, osv. Men avkomman efter Maskerad (ett sto f. 65 el.67 tror jag) som var mor till vårt sto, uppgavs som skäck, men nog är det genetiskt omöjligt att ett sto efter en tigrerad hingst(Maskerad) blir skäck, och när hon betäcks med den enfärgade hingsten Guvenör, blir avkomman prickig!

Blev jätteglad när jag fick höra att Du har en avlägsen avkomma till Lona e. Heinfreid-Regulator som ägts av min moster Ingrid Randorf.

Här kommer mera information om henne och hennes avkommer, bilder hittar Du på www.marikalundh.pixbox.se

Min moster Ingrid Randorf utanför Klippan i Skåne har under många drivit en mindre uppfödning av svenska halvblod med bla. en linje med flera isabellfärgade tävlingshästar i dressyr och hoppning.

Avelstoet var isabellfärgade och A-premierade LORELEY 12676 e. ROTE BOLDT 425, u. LONA 5743.

LONA f.1952 e. Heinfreid - Regulator, borkfärgad (=gulbrun) och inköpt av min moster Ingrid Randorf & hennes man Peter 1971. Lona fick två föl hos Ingrid, Ursula e. Ursus f. 1974 och Loreley e. Rote Boldt f. 1975.

URSULA u. Lona e. Ursus, f.1974 såldes som föl till Anders Hulting, Östra Ljungby, Sverige. Ursula såldes vidare till Kalmar och blev inriden på Flyinge. Fick föl efter Galant som exporterades till Schweiz. Jag vill gärna ha mera information om ev. fler avkommer då jag sökt men ej lyckats hitta.

Jag har själv ett 6-årigt isabellsto La Fortuna Fayenza u. Felicita 16173 e. Lorenzo (okvalificerad hingst e. Madrigal 707 u. Loreley). Uppfödd hos min moster, liksom hennes farmor Loreley. Jag är väldigt glad för Tuna som hon kallas och hon tränas och tävlas i dressyr och hoppning av fodervärden Emma Håkansson på Roslätts Gård i Svedala. Tränare är Jari Lindmark och Karin Toet.

Här kommer lite mera information om det fina isabellfärgade avelsstoet Loreley som min moster har födde upp 1975 och hade fram till hennes död 2004.

LORELEY e. Rote Boldt u. Lona, isabell, A-premierad.

Avkommer Loreley
- LONÈ, f. 1982 e. Silvan, gulblack. B-premierad.
Avkommer Lone u. Loreley e. Silvan
- Tarim e. Trofé f. 1990.
- Lolita e. Madrigal f.1988, avelssto på Råvikens Stuteri, Möcklö,
Blekinge.
- La Troya e. Trofé f.1992, avelssto på http://www.ranch-siikavaara.com/hastar.htm i Östhammar.

-LORRIANE, f. 1984, brun e. Cyrano. Såld till Kristin Thomasson 1987, Hyllstofta, Klippan, Skåne 38 poäng visning med klass 1 föl, 2 1-klass föl. Såld till Herrljunga i Västergötland. Mera information önskas.

- SYDNEY, f. 1988 e. Madrigal 707, isabell. Döpt till Leonardo. GP Dressyr. Tävlad av Lone Bang Larsen i Danmark www.bangdressage.dk, samt Evelyn Swarovski Haim www.schindlhof.au

- LEYLA, e. Bernstein f. 1989. Homepage: http://hillan.t35.com Breeder: Ingrid Randorf, Klippan, Skåne, Sweden Owner: Tore Gustafsson, Åstorp, Sweden. AB-premierad! Placed in 1,40 showjumping, LA dressyr, 1995: SM in Eventing (fälttävlan), Breeders Trophy Final in Eventing 1995.
Offspring LEYLA:
Leading Elms Lady e. Elmshorn f. 2003, Riks Föl

- MATISSE-MARINI, f. 1990 e. Madrigal 707, isabell. Svår hoppning, exp, Tyskland.

- LIDICE II, f.1991 e. Trofé, isabell. Avelssto.

- LINN f. 1992
e. Madrigal. Isabell, avelssto och ridhäst med dressyrinriktning. Owner since 2001: Iren Karlsson, Landskrona, Sweden. Död 2005.
Avkommer Linn u. Loreley e. Madrigal 707
- Lexus e. Trofé f. 2003
- Lotus e. Trofé f. 2004
Mera information om avkommerna önskas.

-LORENZO e. Madrigal f. 1996, isabell. Ägare sedan 2001 Rebecka Johansson, Halmstad, Sweden. Dressyr och hoppning. Tränare är Catrin Henriksson, B-tränare dressyr, Lätt A-domare, diplomerad hästmassör, diplomerad sadelinprovare, mera info på www.dressyr.com
Avkommer Lorenzo:
- Flamenco f. 1999 u. Felicita e. Nairobi)
- La Fortuna Fayenza f. 2001 u. Felicita e. Nairobi

LORELEY kallades i dagligt tal för Lorry. Hennes mamma hette Lona och föddes 1952 på Hemmesdynge på Österlen, Sverige. BLUP 84 88 -2.8 83 86 83 81 19 85 19 86 88 18 83 17 Avkommer avelsto Laila. Betäckt med okval.skäckhingstar Orlando, Madigan och Riff hos C E Göransson, Mjövik, Everöd, Sverige. Föl med Suliman(Betty, såld till Hulebäcksröd/Hjärnarp). Köpt av Bengt Augustsson, Bjärlunda, Klippan, Sverige. Köpt 1971 av Peter Randorf (gift med Ingrid Randorf), Klippan, Sverige.

ROTE BOLDT, Color: ch, Height: 1.66m

425 (40), dead 1975

Fux, 166 cm, f. 1962 hos Sixten Pohl, Röstånga. Död 1975 i tarmvred. Pr. B. Svår hoppning. Fader till hingstarna Baron Boldt 595, Torboldt 514, 76 stamboksförda ston (t.o.m. 1982). Foto: Joja Lewenhaupth

Varför plockar du fram flera år gamla trådar och skriver samma sak i dem?

Det här är fjärde gången jag ser samma text.

Kan man lägga texten på ett ställa och hänvisa till den istället? Är ovan vid hur man gör.

Jag hoppas jag har en framtida gulbrun stjärna. :smirk:
Han är dock reggad som brun, så det kommer inte stämma i framtidens stamböcker heller.
Han föddes brun men är definitivt gulbrun nu.
Han är e Cardento u skimmelmamma ue Elektro (maximus).

Tydligen kommer det gula i honom från Pegasus. Han är född 2001 och det är många som frågar efter hans härstamning just p g a att han är gul. Jag har dock hört att det finns fler gula /gulbruna Cardento-avkommor.

Det räcker väl med att texten läses på ett ställe?
Man får inte göra dubbla inlägg här.

Varför plockar du fram flera år gamla trådar?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
24 410
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka