Gulbruna i eliten

Sv: Gulbruna i eliten

Cadet, f 1993, e. Favorit , 476 u. Capriola , 14817 e. Dragon , 465
starter i svår 1,50 hoppning

Senast ändrad av en moderator:

cissiny skrev:
Jag hittar inte mina papper nu, men jag har för mig att Maskerad stod som tigerskäck - förmodligen för att tigrerade hästar kallades så på den tiden?
Maskerads pappa Madigan var nog tigrerad med tanke på stammen, minns ej exakt vad som stod om Maskerads mamma. Hans morfar var dock skäck!
Jag gissar dock att Maskerad var just tigrerad men han och dottern angavs kanske av ASVH som tigerskäckar?

Om Maskerads mamma Elvira föddes 1953 så är hon skriven i fullblodsböckerna som brun och efter Silverking III. Hon står i xx-böckerna för att mamma är nämligen Marie Louise xx, som ägdes av kapten G E Göransson, som hade stor del i användandet av Orlando, Orkidée, Silverking III, Brilliant och Maskerad (finns det någon mer hingst som var skäck/prickig?).

Madigan var ju också e Silverking III, och mamma Neri 5342 ägdes också av G E Göransson. Och Neri har garanterat fått sin prickiga färg (står som flugskimmel i stamböckerna) från morfar Khediven V.

poloplayer skrev:
och när hon betäcks med den enfärgade hingsten Guvenör, blir avkomman prickig!

Men du, för ett antal (massor) med år sedan hörde jag att flera stycken fått prickiga föl efter Guvernör. Hur mkt sanning det var i det vet jag inte, men jag vet att en massa halvblods folk var som tokiga.

Jag vet två gulbruna helsyskon födda i början av 90-talet e Cortez-Dragon som går Svår resp. MSV hoppning. De har även yngre halvsyskon (gulbrun och isabell) som visat sig kunna bli riktigt bra.

Görel skrev:
Regulator 211 står som gulblack i stamboken. Vad gäller blackanlag hos halvbod så vet jag inte hur det funkar, jag utgår bara från vad som står i stamboken.
Stoet Missy Moor 8966 står också som gulblack i stamboken.
Mååånga hästar står med fel färgbenämning i stamböckerna, tyvärr... :crazy:
De är sannolikt gulbruna och kan måhända ha en mörkare rand på ryggen. Men denna rand är en "fuskål" (som även många bruna hästar har) - en riktig ål har betydligt distinktare avgränsning.
Blackanlag finns nog möjligen bland halvbloden OM nån fjording smugit sig in några led bakåt... Det är godkänt, men sällsynt.

Har ju glömt! :o

Arro-Bell, en avelsvärderad isabellfärgad hingst, går dressyr.
Hur högt minns jag inte, om det inte är elit så åtminstone klasserna under.
Han är självklart en Bella-häst! :love: :D

Hans stam är f.ö. Anart 583 u Mia-Bella 15404 e Stove Friend xx, och det är mamma som står för färgen, faktum är att alla ston ner till Arro-Bells mormors mormors mor Gulla-Lill 2120 RÄc är isabeller.

De har väl helt enkelt sparat de isabellfärgade stona och avlat vidare på. Inget konstigt med det.

Till er färgkunniga:
Måste bara fråga när det gäller färgbenämningar - när började man med de "nya" benämningarna egentligen? :confused:
Om det är någon som vet?

Den senaste huvudstamboken för halvbloden är ju inte så ny (gäller ju för åren 1991-96), så det skulle ju kunna vara en förklaring till alla "felbenämningar" - om man nu började använda nya termer för låt oss säga fem år sedan.
Bara en teori från min sida, jag är ju inte så insatt i just denna del av hästvärlden (men jag har skaffat mig Bo Furugrens bok om hästfärger ;) ).

Sen tycker jag fortfarande inte om "att få smäll på fingrarna" om jag råkar säga bork istället för gulbrun, även om jag vet att det fel. :(
Jag ska försöka bättra mig ;) , men ordet bork har ju blivit använt i så väldigt många år.

Francess skrev:
De har väl helt enkelt sparat de isabellfärgade stona och avlat vidare på. Inget konstigt med det.

Bella-familjen är känd för sina isabeller, åtminstone inbillar jag mig det. :D
Familjen är min favorit bland halvblodens stofamiljer, så jag har ett register. Kan ju säga att det av de nära 500 hästarna jag känner till är en fjärdedel gula av något slag.

Jo, det vet jag att de är! Kända för isabellerna alltså. Men faktum kvarstår, de har helt enkelt sparat isabellstona och avlat vidare på dem. Vet du vart fuxarna o de ev bruna "tagit vägen". Är det ingen av dem som gått vidare i avel?

Med en gul förälder är det alltid 50% chans till gul avkomma, vid varje tillfälle. Sen väljer man ju själv vad man vill spara och avla vidare på.

Har dessvärre ingen aning om när man bestämde sig för att säga tex gulbrun istf bork! Men jag föredrar själv de nya namnen, tycker de är mer beskrivande. Många blandar ju dessutom ihop black med bork.

Francess skrev:
Jo, det vet jag att de är! Kända för isabellerna alltså. Men faktum kvarstår, de har helt enkelt sparat isabellstona och avlat vidare på dem. Vet du vart fuxarna o de ev bruna "tagit vägen". Är det ingen av dem som gått vidare i avel?

Har dessvärre ingen aning om när man bestämde sig för att säga tex gulbrun istf bork! Men jag föredrar själv de nya namnen, tycker de är mer beskrivande. Många blandar ju dessutom ihop black med bork.

Förlåt, kan bli lite "fanatisk" när Bella-hästarna är på tapeten (du kanske har fattat det) :D .
Fuxfärgen är i majoritet i familjen som helhet (ston, hingstar, valackar), gulingarna kommer på andraplats och de bruna ligger på tredjeplatsen.
Finns 93 stamboksförda ston - 35 gula (isab + gbr), 31 fuxar (fx + mfx), 21 bruna (br + mbr) och 6 skimlar.

Jo, det kan hända att de "nya" benämningarna är mer beskrivande - kan till och med jag tycka. ;)
Det jag retar mig på är att alla som använder de nya benämningarna har rätt och de andra som inte gör det har fel.
Ibland får jag lite sektkänsla av det hela - om någon nu tar illa upp så ber jag om ursäkt, men det är så jag känner ibland (inte så ofta dock, och det gäller inte bara färgerna kan jag säga).

Det är många fuxar och bruna ston från Bella-stammen som också gått vidare till avel! Men eftersom det inte är en numrerad stofamilj tänker man kanske inte på det!

Wow! Häftigt! Och Szkopul av alla, ännu häftigare!

Enligt Del Mar så är Tigrillos mormorfar Khediven IV, som i sin tur är sonsonson till Khediven.
Khediven är den hingst som inför tigreringsanlaget till gotlandsrusset, som då registreras som gråskimlar (Khediven själv var registrerad som "forellskimmel", men han var alltså tigrerad).
Men eftersom skimmelanlaget aldrig har existrerat inom russrasen, så är alla dessa russ alltså felregistrerade tigrerade. Idag vet man att det alltså handlar om tigrering, inte skimmelanlag.

Det troliga är alltså att Tigrillo är tigrerad och att han ärvt det från sin mamma (som står som gray på Del Mar, vilket hon iofs också kan vara, då hennes far var en shagaya-arab, och de brukar ju vanligen vara skimlar) via Khediven.

Senast ändrad:

Inte ska du be om ursäkt förresten! Jag tycker också att isabell är en jättefin färg! :love:

Görel: tack för infon! Tyckte väl det hade varit lite konstigt om inga andra än isabellorna gått vidare i avel...men man hör ju nästan bara talas om den färgen i samband med Bella-familjen. Och det har ju sina skäl iofs.

Wow! Vilken röra! Tänk om folk hade varit lika insatta och färgmedvetna "förr i tiden" som vi är idag, då hade många frågetecken inte ens existerat. Synd!

Anledningen till att Tigrillos mamma Neri står som grå på Del Mar är nog att alternativet tigrerad inte finns där.

Görel skrev:
Anledningen till att Tigrillos mamma Neri står som grå på Del Mar är nog att alternativet tigrerad inte finns där.

Nej, precis, men det är ju också möjligt att hon faktiskt var skimmel, född tigrerad. Det vet man inte.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
24 410
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka