Gulbruna i eliten

FT_ryttare

Trådstartare
Nu har jag suttit o funderat ett tag igen.
Just nu funderar jag på varför de inte finns några gulbruna hästar i eliten ,hopp,dressyr,fälttävlan. eller finns de några som ja missat?
Oftast är de ju bara skimmlar bruna o fuxar.
Visst gulbrunt är väl kanske inte så himla vanligt bland storahästar (tänker mest halvblod då) men nån borde de väl finnas.
så nu till er som är insatt i avel o sånt.
är det helt enkelt pga att d inte finns så många gulbruna halvblod (eller liknande) eller vill inte ryttarna ha gulbrunt??

bara några funderingar hos mej!

Sv: Gulbruna i eliten

Varför finns inga skäckar i eliten? Samma anledning antagligen - de är inte så många och kanske inte av högsta kvalité. Det är samma inom avel/utställning, tex hos shetland där det finns en del skäckar men de håller inte samma klass som de svarta.

Inom halvblodsaveln finns ju Bernstein som är gulbrun.

håller med hanna_shetland!

att avla på BARA färg är ju aldrig lyckat och kanske är det vad som hänt? de färghästarna man haft i aveln har inte varit så bra så att några färgade avkommor synts i eliten?

Liane Wachmeisters Mr Bean är isabell! Färgen har han fått från sin pappa Bernstein.

På 70- och 80-talet hade Pegasus åtminstone två avkommor som tävlade i svår klass och som var isabeller, minns bara Poseidon nu, har för mig att den andra var ue Rote Boldt.

Fast det har ju bara funnits en enda godkänd halvblodshingst som var skäck, Tigrillo, och han fick ju inte så många avkommor. Det har funnits två godkända isabellfärgade hingstar, Pegasus och Dragon, och två gulblacka, Bernstein och Regulator. )Regulator spred anlaget via sin dotterson Pompe till Bernstein som har Pompe till mormorsmorfar.)

Dessutom finns Bella-stammen med isabellfärgade hästar i generation efter generation, så jag tycker att det är fel att dra paralleller mellan isabell/gulblackahästars och skäckars förekomst i högre klasser på tävlingsbanorna, eftersom antalet godkända skäckhingstar och skäckston är mycket mindre.

Vet inte hur högt upp i klasserna du menar, men mitt stos mamma (isabell) tävlade och hade placeringar i MSV dressyr.

Jag har ett gulbrunt sto efter Bernstein som har tävlat Msv-fälttävlan,Msv- hoppning
Inte direkt varit med bland Eliten men hon är gulbrun och gått upp till Msv i alla fall :)

Det var mest ett exempel. Jag tycker iofs varken att isabellerna eller skäckarna jag sett (halvblod) har imponerat speciellt.

En del skäckhingstar har ju visats men inte godkänts då de inte räckt till.

Görel skrev:
Fast det har ju bara funnits en enda godkänd halvblodshingst som var skäck, Tigrillo, och han fick ju inte så många avkommor. Det har funnits två godkända isabellfärgade hingstar, Pegasus och Dragon, och två gulblacka, Bernstein och Regulator. )Regulator spred anlaget via sin dotterson Pompe till Bernstein som har Pompe till mormorsmorfar.)

Dessutom finns Bella-stammen med isabellfärgade hästar i generation efter generation, så jag tycker att det är fel att dra paralleller mellan isabell/gulblackahästars och skäckars förekomst i högre klasser på tävlingsbanorna, eftersom antalet godkända skäckhingstar och skäckston är mycket mindre.
Var inte Tigrillo tigrerad/prickig?
Jag har ett gammalt foto från min mormors tid(början av 60-talet) där hon står och håller i två halvsystrar, Flick f-50 e Silverking och Flock f-57 e Tigrillo och båda är vita med prickar från manken bakåt(svartvitt foto, så vilken färg prickarna hade vet jag inte).Enl. min mor så försvann prickarna på Flock när hon blev äldre(skimmelanlag?) men hennes avkommor blev tigrerade/prickiga.

Jag kan ju "tjata" vidare med (40)-familjen. ;)
Dragant (f.1973 Dragon - Dahlia - Drabant) var gulbrun, gick svår hoppning.
Linnea 14819 (1980-2001 Utrillo - Hepatika - Dragon) gulbrun, gick medelsvår hoppning.
Akleja, gulbrun, hoppade (vet inte vilken nivå), hennes mamma är Linnea (ovan) och pappa Acapulco Gold.
Och så Linneas till Norge exporterade Leuthen I-son, den gulbrune hingsten Löjtnantshjärta gick/går(?) medelsvår hoppning.

Görel skrev:

Nu när du ändå nämner mina älsklingar ;) :
Belizza isabellfärgad går LA-dressyr

Sen ser jag till min "sorg" att de flesta tävlingshästarna inom familjen mycket riktigt inte är isabeller/gulbruna.
Jag vet fler gulfärgarde ;) familjemedlemmar som tävlar, men jag vet inte på vilken nivå. :(

Blev lite full i skratt, för de du nämner, var de som slog mig först, i just den ordningen! :smirk:
I samma dekad som Poseidon hör hemma, har vi ju Mistrals mamma, Missy Moor (Honeymoor xx- Pompe) som gick Grand Prix med Solveig Lundbäck
Får jag bara tänka en stund, så kommer jag nog på några fler..
mvh

Belmondo, en isabellfärgad Dragon-son gick medelsvår dressyr (nä, tyvärr är han ingen Bella-häst :( )

Columbus (hans stam är Rote Boldt - Lonicera, dvs halvbror till Pegasus), gick svår dressyr.

Dessa är ju förvisso inte på tävlingsbanorna längre, men väl värda att nämnas. ;)

Enligt stamboken står Tigrillo som vit, tigerskäck. Jag har aldrig lyckats få se ett foto på honom så jag kan bara gå efter stamboken :) Men hans pappa Opal 184 var skimmel, så han kanske egentligen var skimmelskäck :confused:

Klart att jag nämner dina älsklingar! Jag har ju också blivit frälst ;)

Och det var Columbus jag tänkte på, visste att han var släkt med Pegasus på något sätt och trodde att han var Pegasus - Rote Boldt, men det blev ju lite fel :D

Senast ändrad:

Görel skrev:
Klart att jag nämner dina älsklingar! Jag har ju också blivit frälst ;)

Ja efter att ha sett Bella-Lill och hennes föl kan vem som helst trilla dit! :love: :)
Förresten, kanske Bella-Lill är kvalificerad för denna tråd. Hon är ju isabell och har dessutom blivit vunnit DM i lagdressyr (om jag inte minns fel :o ).

Löjtnantshjärta blev väl avkårad förra året?
Pga sina extrimiteter bla? Såg siffrorna på norska sidan, och med den kritiken får man väl hoppas att han slipper hoppa så mycket!
Har för mig att det var en svensk domare....
Den är ju inte direkt överskådlig sidan! Men jag menar att den låg under kåringar -> Starum, 2003, eller möjligens 2002
Nej, nu lever har livets glada dagar hos sin ägare, verkar det som.
Jag gillar också 40!
mvh

Görel skrev:

Bernstein är väl inte gulblack utan gulbrun. Blackanlaget finns väl inte på halvblod? Dessutom är hans son Ravell också gulbrun.

Vad jag förstått så är tigerskäck ett gammalt ord för tigrerad - många av Tigrillos uppfödares hästar står som tigerskäckar men jag tror att de helt enkelt var tigrerade? Har också hört att många hästar från de linjerna blektes av, vad det gällde prickar/fläckar?

Mvh Cissi

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
24 410
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka