Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

En klok man sa en gång:

"Lägg dej aldrig med en kvinna du inte kan tänka dej att bli gammal med"

Visserligen sades detta någon gång på 1800 talets mitt, då fanns inga lagliga aborter och inte heller var preventivmedel var mans egenom, men det var sant då och är sant nu.

Att ta ansvar för vad man gör är varje människas skyldighet och jag hoppas att även du förstår det en dag.

Varför är pappan ett svin?
...................
Bara för att man inte vill ha barn är man inget svin.

Nej men man är det om man går och doppar där man inte vill ha barn utan att skydda sig själv.

han skicka en massa sms och ringer hela tiden och skriver i stil med din subba hur fan kan du göra så här mot mig? Du är mitt livs största misstag och jag vill inte ha barn med dig, jag vet vem jag vill ha barn med och inte är de du!

Självklart är han rosenrasande.
Detta gör ju att den som han vill ha barn med kommer att springa all världens väg bort från honom.
Nuppandet med en annan kan ju då inte hållas hemligt.

Ett svin.
Ja.

Man går inte och doppar på annan plats "så länge".
I väntan på att komma till där man verkligen vill så att säga.

Fy fan säger jag.

Mannen har ingenting som helst att säga till om, det är riktigt kasst.

Joho-o-då det har han visst det.
Men i ett tidigare skede.
Han hade kunnat låta bli att doppa.

När han väl doppar så har han accepterat risken.
Och om det blir så så är det bara att äta det.

Det handlar om framförhållning.
Man nuppar inte på en kvinna utan att begripa vilka konsekvenser som det kan bli.
Helt enkelt.

OM det nu är så att mamman lurat honom så är det allt hon som är svinet.
Oavsett så tycker jag inte pappan är ett svin.
Vad vet du om de kanske skyddade sig men något gick fel?

Ursäkta mig men du har skrämmande resonemang.

Om man skyddar sig och olyckan ändå händer. Så är det synd om stackars pappan som doppade snabeln och fick det roliga. Vill han inte ha barnet ska mamman göra abort. Annars är det synd om pappan. Men mamman då? Hon kanske älskar barnet.

Nej man får ta sitt ansvar om man vill doppa snabeln. Barn kan komma till världen...

Självklart är han rosenrasande.
Detta gör ju att den som han vill ha barn med kommer att springa all världens väg bort från honom.
Nuppandet med en annan kan ju då inte hållas hemligt.

Ett svin.
Ja.
Men det är precis det här jag menade i mitt tidigare inlägg. Han är arg, han är förbannad, han känner sig lurad och han visar redan på jättetråkiga tendenser. Vad kommer han göra när barnet är fött och han behöver börja betala för det?

Det är ju knappast så att han vill betala för någonting han inte får någonting ut av, eller? Och även om han inte vill ha barnet så vill han säkerligen djälvas med mamman till barnet, som "försatt honom i den situationen han sitter i".

Man bör verkligen tänka till om detta är mannen man vill skaffa barn med. För oavsett vad man gör så är man banne mig bunden till karln för resten av barnets liv.

Om pappan till barnet vet att du inte äter preventivmedel men ändå har haft oskyddad sex med dig så du blivit gravid får han skylla sig själv.

Hade han inte velat ha barn så skulle han tagit sitt ansvar & skyddat sig själv med kondom eller liknande.

Ärligt talat, man är två om ett barn, vill inte den ena ha så ser man till att man skyddar sig så det inte blir något barn.

Att kalla dig för diverse tråkigheter är bara omoget, vill du ha barnet så ser jag inga hinder för det.
Han har på sätt & vis sig själv att skylla om han ändå har haft fullgot samlag trots han vet att du inte skyddat dig.

Han är ett svin för att han kallar TS för en jävla massa saker och försöker således påverka henne att ta bort ett barn hon inte trodde hon kunde få....

Han är inte ett svin för att han inte vill bli pappa, vilket han föv enkelt kunnat undvika....

Men det är precis det här jag menade i mitt tidigare inlägg. Han är arg, han är förbannad, han känner sig lurad och han visar redan på jättetråkiga tendenser. Vad kommer han göra när barnet är fött och han behöver börja betala för det?

Det är ju knappast så att han vill betala för någonting han inte får någonting ut av, eller? Och även om han inte vill ha barnet så vill han säkerligen djälvas med mamman till barnet, som "försatt honom i den situationen han sitter i".

Man bör verkligen tänka till om detta är mannen man vill skaffa barn med. För oavsett vad man gör så är man banne mig bunden till karln för resten av barnets liv.

Men är inte det en annan fråga?

En del kvinnor skulle kanske i det läget välja att abortera. De vill inte ha ett sådant liv och de tycker att abort verkar vara att föredra mot det scenariot.

Det är väl så sett inget problem (förutsatt att kvinnan inte verkligen känner sig tvingad av mannen)?

Men om kvinnan av något skäl absolut inte vill göra abort? Och mannen skiter i barnet? Nog är det mannen som gör fel då? Alltså, jag förstår till fullo om han blir upprörd. Det hade säkert jag också blivit. Men nu är det som det är. Barn blir till på det här viset och det är kvinnans sak att besluta om abort eller inte.

Jag tycker att det känns som att flera i tråden verkligen har extremt svårt att "acceptera" att just detta med abort versus barnafödande faktiskt är en fråga där kvinnor har makten. Det verkar vara extremt skrämmande med den maktlöshet som män upplever på grund av detta, och jag tycker att det är lite konstigt att bekymra sig så mycket om det.

Men är inte det en annan fråga?
Jag tänker på huvudfrågan och inte bara på diskussionen som den gått. Alla sidor och tänkbara scenarion bör tänkas på innan man tar ett beslut som upprör andra.

Men om kvinnan av något skäl absolut inte vill göra abort? Och mannen skiter i barnet? Nog är det mannen som gör fel då? Alltså, jag förstår till fullo om han blir upprörd. Det hade säkert jag också blivit. Men nu är det som det är. Barn blir till på det här viset och det är kvinnans sak att besluta om abort eller inte.
Jag tycker snarare att kvinnans barnskaffande och mannens struntande i barnet är precis lika illa faktiskt. Kvinnan vet när hon skaffar barnet att pappan är ovillig = inte bästa förutsättningarna för att ge barnet den tryggheten ett barn behöver. Vi har flera trådar på Senior där vuxna skriver om deras saknad av en pappa och vad det gjort med dem under deras uppväxt. Nu senast var det Millus tur tex.

Sen att pappan struntar i barnet är precis lika illa. Han vet att han har ett barn som behöver sina föräldrar. Han är lika illa.

Jag tycker att det känns som att flera i tråden verkligen har extremt svårt att "acceptera" att just detta med abort versus barnafödande faktiskt är en fråga där kvinnor har makten. Det verkar vara extremt skrämmande med den maktlöshet som män upplever på grund av detta, och jag tycker att det är lite konstigt att bekymra sig så mycket om det.
Jag sållar mig till de objektiva faktiskt och jag tar ingen ställning i frågan all, jag kan sätta mig in i båda sidors argument och köpa dem. Men varför tycker du att det är det ok att kvinnan har makten att bestämma över en mans framtida liv? Är det för att han har sprutat utan att skydda sig? Kvinnan har precis lika stort ansvar i den frågan som mannen, om han inte skyddade sig så fick hon se till att göra det. Där är det jämlikt. Båda får "skylla sig själva", om man nu kan säga så när det handlar om barn.

Det är farligt att lägga in för mycket värderingar när man är utomstående. Att skaffa barn är ett väldigt individuellt beslut och för och nackdelar ska vägas, men enligt mig ska man inte pusha personen som har valet åt något håll.

Senast ändrad:

Men i det här fallet så är det ju litet speciellt.
Den blivande mamman trodde inte att hon kunde få barn.
Och kanske aldrig mera kommer att få denna chansen.

För en frögurka som bara behöver tvätta kalsonger för att bli gravid så kan ju barnanskaffandet skjutas upp på framtiden.
Men det här är chansen den - som egentligen inte fanns.
I det läget så kan man ju inte slänga bort den.

*KL*

Jag har nu inte lusläst alla inlägg då jag snabbt såg att det spårade iväg åt alla möjliga håll. Jag själv funderar iaf på om pappan bokstavligen sagt till TS under sexet att han inte vill ha barn, skulle jag ha en pojkvän el. sexpartner som hoppade i säng med mig utan kondom så skulle jag ta det som att han i allafall inte skulle känna sig helt emot att bli pappa eftersom man faktiskt kan bli gravid även om man äter p-piller. Ville jag absolut inte ha barn, som kille, så skulle jag antingen hoppa över sexet eller sätta på en kondom ÄVEN om tjejen sa att hon åt p-piller, hade p-stav eller nåt annat.
Jag tycker inte man kan göra någon mer eller mindre ansvarig för att ett barn blir till, det behövs spermier och det behövs ett ägg. Mao bådas ansvar för vad som blir utav det.
På TS låter det mest som om pappan är i chock och har lite "panik" över att få ta sig an en papparoll. Kan ju hända att hans inställning ändras under 9 månader och när barnet väl har fötts.

Om vi bortser från det faktum att de två parterna är oense och du inte tycker att mannen har något ansvar.

Har du läst vad han kallat henne? Hur han har behandlat henne efter beskedet? Vad annat än svin beskriver en sådan person bättre? Jag kan iofs komma på många synonymer, men en hyvens kille är det då inte.

Självklart är just den här killen ett svin som skriver sånt.

Men överlag är inte mannen ett svin för att han inte vill ha barn.
Jag föreställer mig själv hur hemskt det skulle vara att tvingas bli förälder.
Men tack och lov kan jag göra abort.

Jag tycker självklart du ska behålla barnet om du vill det.
Men du är bara i 8e veckan, det kan hända mycket fortfarande, bara så man är medveten om det.

Däremot tycker jag INTE du ska kräva pengar av pappan, det borde stå okänd då eftersom du tydligen velat bli gravid.
Jag tycker det är riktigt riktigt fult och egoistiskt att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja faktiskt.

Vissa tycker det är fel att ange pappan som pappa. Att man hellre ska skriva fader okänd. Men, barnet har rätt att veta sitt ursprung, det står i barnkonventionen som sverige har skrivit under. Ska vi verkligen gå in och nagga på barnens rätt när det handlar om fall där pappan medvetet haft oskyddat sex?

I detta scenariot lägger jag skulden på mannen, det gör jag i alla liknande scenario också, varför?
-jo! Just för att det ÄR kvinnan som väljer. Efter graviditeten skätt kan ingen tala om för henne att hon måste göra något. Mannen har ett säkert val vilket är att låta bli helt. En kille som dessutom väljer att inte skydda sig ska vara tyst.

Jag lever efter det någon skrev tidigare i tråden.
Jag ligger inte med någon jag inte skulle tänka mig dela resten av mitt liv med och skaffa familj med men det är jag det

Men tack och lov kan jag göra abort

Och jag kan föreställa mig ett scenario där jag mot min vilja skulle tvingas till en abort, tack och lov så fungerar det inte så ..

Självklart är just den här killen ett svin som skriver sånt.

Men överlag är inte mannen ett svin för att han inte vill ha barn.
Men tack och lov kan jag göra abort.

Självklart skulle det vara fruktansvärt att tvingas bli förälder, men efter vad jag har läst hade killen sex helt frivilligt. Han vill bara inte ta konsekvensen av sitt handlande.

Nej det har jag förstått, men du tycker att mannen ska slippa ta ansvar och där går våra åsikter isär.

Man kan aldrig tvinga någon att bli en kärleksfull och närvarande förälder, men jag anser att man ändå kan/ska ställa krav rent ekonomiskt på mannen ifråga.

Det kommer aldrig att vara rättvist, hur man än beslutar är det någon som får sin vilja igenom och den andra inte, omöjligt att göra det rättvist om man tycker olika.

kl

Abort är en rättighet, ingen skyldighet. (vilket också sagts tidigare i tråden). Därför kan man inte tvinga någon att göra abort, och ts gör därför som hon själv vill.

Ingen ska heller bli tvingad till abort, men det som diskuteras i tråden är främst om det är rätt mot pappan ifråga.

Är det rätt mot barnet att låta det växa upp utan att vara älskad av båda sina föräldrar?

Jag har varit med om en del, och sett. Och jag kan säga att jag skulle inte vilja skaffa barn som inte var önskat av pappan. Enbart för barnets skull.

Ts: Oavsett vad alla tycker, så gör du som du själv vill. Jag funderar över hur länge du och pappan vetat om graviditeten? Just nu låter det som om ni båda är väldigt upprörda (på olika sätt). Låt det sjunka in lite grann, försök prata med varandra... Kanske prata med någon annan också? Låt känslorna lugna sig lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 342
Senast: soom
·
Relationer Har fixat ett annat nick för att skydda mig själv. Hoppas att ni kan ha förståelse för det. Jag skäms så att hela världen rasar. Håller...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 219
Senast: ekra
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft...
2
Svar
20
· Visningar
5 653
Småbarn Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som...
2
Svar
39
· Visningar
3 420
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar