Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Jag tror att det är ett överdrivet rättvisetänkande som har slagit fel.

Fri sex och fri abort samt sexualitet fullständigt fristående från barnalstring har banat vägen för detta.
Och jag tror att de allra flesta av dessa inte har barn själva.
I det läget så kan man tänka så kallt och mekaniskt.

Förr så var det ju kvinnan som "blev med barn" och mannen som bara kunde dra.
Med de nya lagarna runt faderskap samt fri abort så är ju rollerna litet omvända och det är nog svårt att anpassa sig till det.

Man måste också komma ihåg att fri abort i Sverige inte har funnits så länge.
När jag föddes så fanns den inte utan det var olagligt.

Jag är född på sextiotalet, och när jag läser diskussionen i den här tråden så får jag något slags mycket vaga minnen av diskussioner kring "risken" att bli med barn, och att pappan då kunde försvinna och så stod den stackars mamman där.

I princip tvärtom mot tongångarna här, alltså.

Lite intressant är det.

Jag håller med dig om att det är kallt - men det är kallt mot kvinnan och mot det ofödda barnet. Mot mannen är det ju väldigt varmt och beskyddande. Hela tanken att det är så synd om honom allting - jag vet inte, det förvånar mig. (Fast jag har sett trådar på samma tema på ÄU.) Här blir det ett slags rättvisetänkande, där kvinnans vilja utmålas som hela problemet. Trots att grundvillkoren - hur barn faktiskt blir till - ju är något som alla känner till och som inte kan ändras.

Grattis till din bebis, synd bara att pappan verkar vara en rädd skithög. Självklart är det ditt val, det är bara ni som vet hur det gått till om alla vart medvetna om situationen "säkert sex" eller inte, lika mkt bådas ansvar, abort är en rättighet ingen skyldighet! huvudsaken är att du tar ditt ansvar som mamma om du får barn, det finns flera olika manliga förebilder i "dagens samhälle" förhoppningsvis har du stöd av din familj eller vänner, han gör bara sin relation till barnet värre själv och får stå för det själv och vad det innebär som försöjningsskyldig och rätt att träffa sitt barn. Det är många som lever i en familj med plastsyskon eller styvföräldrar som fungerar utmärkt, att ni inte kommer att leva tillsammans som ett par och föräldrar betyder inte att du kanske kan hitta ngn som vill dela det med dig och har samma syn som du. Ta hand om dig och barnet nu, stressa inte för mkt och ta inte skit av pappan, stress är känt att leda till missfall och du är inte så långt gången än, var rädd om er!!!

KL

Jag blir faktiskt lite ledsen över hur vissa resonerar.

Enligt vissa skulle jag aldrig fått min älskade son om jag inte gjort vissa val jag gjorde.

Jag hade fast förhållande och överrenskommelsen att blev jag gravid så skulle vi behålla. Jag blev gravid och killen ångrade sig efter en vecka ungefär. Enligt vissa definitioner då borde jag gjort abort. Stackars kille... Bli tvingad att bli pappa. Men han kunde hållit snoppen bakom kalsongerna då... Det är inte synd om de som blir pappor och inte vill, det är synd om barnen.

Pappan har valmöjligheterna att skydda sig, barnet kan inte välja pappa.

Sedan under andras definitioner borde jag gjort abort då jag blev lämnad och inte kunde försörja mig själv. Och trots det behöll jag barnet... Soc fick hjälpa mig och mindre än ett år senare var jag utan deras hjälp.

Hur kan man ens resonera att vissa förtjänar att få barn medan vissa inte gör det? Ska man behöva uppfylla vissa kvoter för att få vara lämplig? I så fall borde det viktigaste vara att man gör allt för barnets bästa och älskar det ovillkorligen. Pengar och annat är bagateller i jämförelse.

Du har verkligen rätt, den tanken tänkte jag flera gånger under inläggen, vem är kvalificerad nog att få skaffa barn, hur rik måste man vara, hur mkt tid måste man ha och om man har moral nog eller skaffar barn av rätt orsak vem ska avgöra detta:confused:

Men stopp och belägg nu!

Vad är det som säger att pappan inte kommer att bry sig om barnet? Det pappan går igenom nu är en chockartad motvilja mot att skaffa barn med dig. Alla verkar tro att han därför inte kommer att bry sig om barnet. Jag tänker tvärtom!

VAD HÄNDER OM HAN VERKLIGEN BRYR SIG OM BARNET? Kanske så till den milda grad att han faktiskt försöker få hela vårdnaden?? Vad händer om han aktivt luskar fram allting du någonsin gjort fel och gör fel och övertygar en familjerätt om att han ska ha hela vårdnaden? Eller i alla fall vara boendeförälder med dig som varannan helg-förälder.

Du verkar glömma att om du sätter ett barn till världen så har pappan till barnet precis lika mycket rättigheter och skyldigheter som du har! Rättigheter som han faktiskt kan göra gällande.....om ingenting annat bara för att djälvas med dig!

Det är inte hur lätt som helst att skriva fader okänd heller. Soc kommer att göra en utredning och det kommer att komma fram att det finns en pappa. Samhället vill inte ha barn med bara en förälder eftersom det blir dyrt för samhället, och dessutom är det otryggt för ett barn att inte veta vem som är dens föräldrar. Därför är det inte så lätt som man kan tro att få fader okänd i papperna. Dessutom kan det bli böter mm för mamman ifall hon vägrar berätta.

Senast ändrad:

Om man nu absolut inte vill ha barn får man väl spola ner kondomerna i toan!

Absolut inte - det blir stopp av det och är avloppens största fiende.

Men man kan väl ta med sig dem hem.
Och ta ansvaret för att de inte kommer på villovägar.

Jag håller med dig om att det är kallt - men det är kallt mot kvinnan och mot det ofödda barnet. Mot mannen är det ju väldigt varmt och beskyddande.

Det är en kall syn på sexualiteten.
Att alla skall kunna nuppa runt utan att behöva ta några konsekvenser för de eventuella resultatet.
Det är ju bara att göra abort.

Men i ett senare inlägg så framgår det ju vad bakgrunden till det är.
Vilket ju kan vara förståeligt.

Soc fick hjälpa mig och mindre än ett år senare var jag utan deras hjälp.

Man skall ju i sammanhanget också komma ihåg att ett barn till en mamma som går på soc är ett billigare barn för samhället än ett som en höginkomsstagare får.

Föräldrapenningen till föräldrar som tjänar 25 000/månad är mycket dyrare för samhället.
Så jag förstår inte det där gnället över att dessa barn kostar skattepengar.

Och sedan så betalar i alla fall jag gärna dessa pengar.
Medan jag är tveksam till att betala massor för andras möjlighet att hålla samma tokhöga standard under föräldraledigheten med dyra bilar och hus.

Skola och sånt är väl en sak att lägga pengar på men alla dessa tjejer som lever på soc och skaffar barn, det är bara dumt tycker jag.

Samtliga "alla dessa tjejer" som du talar om har jag nog väldigt svårt att tro är deras högsta dröm och önskan att leva på soc för att försörja sina barn.

Jag är övertygad om att ALLA som blir föräldrar och har någon slags föräldrainstinkt vill ge sitt barn den absolut bästa framtid som tänkas kan, och det är ju svårt att göra på socialbidrag.

Jag är själv förälder till oplanerat barn, som jag vägrade ta bort, för att jag helt enkelt inte hade kunnat leva med det beslutet; jag ville inte och kommer aldrig kunna göra abort. Det är mitt val. Att du har gjort abort är ditt val.

Jag hade inget jobb när jag fick barn, jag sökte och sökte, men ingen vill ju ge en gravid jobb tyvärr... så jag fick leva på bidrag... HELA 4000 kr i månaden!!!! om du tror att jag var ute och "slog runt" och köpte nya saker får du nog tänka om.... Det första året kostar ett barn 60 000 kr....

Hur som helst fortsatte jag söka jobb, men inget hände... så jag började studera och har tagit lån och bidrag för det. Då ska man ju också få "extra" för att man har barn... Jag får HELA 1000 (!!!) kr extra i månaden, gämfört med tex. ensamstående boende i studentbostad, som ej har kostander för kläder (barn växer), sjukvård, barnomsorg, aktiviteter m.m. m.m.

Så, visst, i Sverige får vi stöd, men det är faan inte ens hälften av vad det kostar att ha barn så jag fattar inte vad det är du gnäller om!!!

Och jag har varit i den sits du pratar om, gått på soc och haft barn och jag har väldigt svårt att tänka mig att det är en situation man frivilligt stannar eller hamnar i!

Dina resonemang går ju ut på att abort är ett krav, inte ett val. Du hade lika gärna kunnat säga att det är ok med könsstympning. Du kan inte tvinga någon att ta bort en del av sig själv.

Och SJÄLVKLART ska fader utan tvivel betala de ynka tusenlapparna som är i underhåll.

Om du funderar lite så kan du nog faktiskt se att dina resonemang går ut på att sätta kvinnor på bar backe, nedvärdera deras kroppar och känslor. Jämlikhet i all ära, men ännu idag är samhället vi lever i mycket ojämlikt, fortfarande är det mannen i samhället som har fördelar och dina resonemang hjälper INTE!

Hur mycket skattepengar tror du inte att du lägger på barnbidrag, underhålsstöd och föräldrapenning då? Varför skulle det här vara annorlunda?

*kl*

Finner det märkligt att tråden går i ekonomiska frågor??

Hur kommer det sig att "vi" accepterar att män doppar, gör barn och sen slipper allt ansvar och har all rättighet att svika och låta sitt barn växa upp utan pappa med motiveringen jag ville aldrig ha barn?
Varför blir modern den som är egoistisk och fadern den det är synd om?

Inom de flesta andra områden får man ta ansvar för konsekvens av sina handlingar, men inte när det gäller att ha avlat fram ett barn?

Dessa män har mitt absolut djupaste förakt!:devil:

Hur kommer det sig att "vi" accepterar att män doppar, gör barn och sen slipper allt ansvar och har all rättighet att svika och låta sitt barn växa upp utan pappa med motiveringen jag ville aldrig ha barn?
Varför blir modern den som är egoistisk och fadern den det är synd om?

Hur vissa i tråden tänker och diskuterar är rätt skrämmande faktiskt..

Jag håller med dig, varför är det enbart synd om den stackars arma fadern som inte ens kunde skydda sig själv?

Ja, det är en sak jag undrar med? Gick fadern/fäderna misste om sexualundervisningen i skolan?

Fast jag har sett tjejer fråga(på forum): Om jag har oskyddat sex när jag inte har ägglossning, kan jag bli gravid då? Efter dom ar gjort det!

Borde dom inte veta eller vad har dom fått lära sig? Att man bara kan bli på smällen exakt när man har ägglossning?

Och varför tycker vissa män att det är kvinnans uppgift (enbart!) att skydda honom från en graviditet? Det blir väl hans barn också, inte bara kvinnans?

Det är ju ganska uppenbart att jag inte har skyddat mig för jag har ju ett barn, men både jag och pappan visste mycket väl vad som kunde hända. Mycket väl. Ingen av oss har ångrat att VI valde att behålla Loke, det var aldrig något tal om att det bara var mitt asnvar.

Senast ändrad:

Det är ditt beslut! om svinet till pappa inte vill ha med er och göra är det hans förlust!
tror du att du klarar av att ta hand om ett barn när inte pappan finns till hands så kör på!
Lycka till!
Styrkekramar

Varför är pappan ett svin?

OM det nu är så att mamman lurat honom så är det allt hon som är svinet.
Oavsett så tycker jag inte pappan är ett svin.
Vad vet du om de kanske skyddade sig men något gick fel?

Bara för att man inte vill ha barn är man inget svin.

Varför är pappan ett svin?

OM det nu är så att mamman lurat honom så är det allt hon som är svinet.
Oavsett så tycker jag inte pappan är ett svin.
Vad vet du om de kanske skyddade sig men något gick fel?

Bara för att man inte vill ha barn är man inget svin.

Hur lurar man en man så?? :confused:

Varför anser du att han inte behöver ta ansvar för konsekvensen av sex?
Har du samma konsekvens tänkade om allt, eller gäller det enbart när det handlar om att avla fram ett barn?

Nej, det är fullt korrekt att bara för man inet vill ha barn är man inte ett svin, förakt får man för man inte tar ansvar för sina handlingar.
Vill man absolut inte ha barn, avlar man inte barn.
Avlar man ett barn så har man ansvaret för det o det finns inget som heter, jag ville inte ha barn, då ger man fan i att doppa o runkar i sin ensamhet istället!

Annars kan jag tycka att mannen i ts fall är ett svin för han behandlar mordern på ett riktigt dåligt sätt...

Gör man allt för att skydda sig så finns det enda alltid en liten liten procent att det kan gå fel.
Skillnaden är att det alltid är kvinnans beslut. Mannen har ingenting som helst att säga till om, det är riktigt kasst.
Fast samtidigt är det ju i kvinnans kropp barnet ligger.
Det gör ju det hela svårare.

Därför tycker jag inte mannen alltid ska behöva "vara pappa" eftersom det alltid är kvinnan som bestämmer.

Gör man allt för att skydda sig så finns det enda alltid en liten liten procent att det kan gå fel.
Skillnaden är att det alltid är kvinnans beslut. Mannen har ingenting som helst att säga till om, det är riktigt kasst.

Därför tycker jag inte mannen alltid ska behöva "vara pappa" eftersom det alltid är kvinnan som bestämmer.

Menar du att kvinnan bestämt att han ska ligga med henne, spruta i henne och han är då enbart ett offer i situationen??

Så länge alla vet hur barn blir till o att preventivmedel inte är 100% säkra och att det är kvinnans kropp som bär barnet o kvinnas beslut om abort, så finns det inga ursäkter för att svika sitt barn.
Man får helt enkelt vara en bra människa o ta konsekvensen!

Allt annat är oförlåtligt och att det finns folk som försvarar dessa män är helt otroligt!
Att det är trist att situationen blir så o man önskat annorlunda är en sak, men inte ursäkta och försvara en person som inte tar sitt ansvar!

Jag tycker du, med flera, har helt fel fokus. Det är ju barnet allt handlar om och det är barnets intressen som ska skyddas, inte mammans eller pappans. Barnet har definitivt inget att säga till om och de är riktigt kasst, framförallt när diskussionnes lyft från vad som är bäst för barnet till "åhh det är så synd om pappan som hade sex, nu är hon gravid, vill behålla barnet och han får inte bestämma ett skit". Det är inte för mammans skull som pappan "tvingas" vara pappa, det är för barnets skull!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 342
Senast: soom
·
Relationer Har fixat ett annat nick för att skydda mig själv. Hoppas att ni kan ha förståelse för det. Jag skäms så att hela världen rasar. Håller...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 219
Senast: ekra
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft...
2
Svar
20
· Visningar
5 653
Småbarn Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som...
2
Svar
39
· Visningar
3 420
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar