Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Återigen - om man vet att man inte kan och faktiskt ber om hjälp - hur ska man veta att man inte får rätt hjälp? Vad hjälper det att ni klankar ner på TS nu?
Dessutom är det inte helt lätt alltid att byta stall, det finns också stall där man inte får ge extramat.

.

Det kan man ju aldrig veta, men i detta fall så såg de ju att hästen blev tunnare och tunnare, men lät det bara stanna vid att påtala detta. Det blev ju inget mer än så, och det är ju där som felet ligger som jag ser det.

Att det inte är lätt att alltid byta stall må så vara, men under en såpass lång tid verkar det ju otroligt att man inte skulle ha hittat något om man gått in för det med liv och lust. Alternativt, åter igen, kontaktat ägaren.

Kicki :laugh:

Stallchefen har hög utbildning inom hästbranschen och har jobbat i branschen i ett flertal år. Både ägaren och TS hade stort förtroende för honom när de flyttade hästen dit.

Men det fråntar ju inte fodervärden eller ägaren det yttersta ansvaret! Felet låg ju inte i att de hade ett stort förtroende för personen i fråga som hade stallet, det är ju inte begärligt att de skulle kunna förutse detta under de omständigheterna. Felet i att handlingskraften var så otroligt låg när det gällde att komma tillrätta med det som de uppenbarligen såg med egna ögon efter ett tag.

Faktiskt påminner det här om min familjs första häst. Fodret ingick i hyran och stallägaren bestämde foderstaterna. Jag ser på de bilderna också en mager och rejält omusklad häst. INGEN sa något, inte ens ridskolechefen som i sin tur var en MKT duktig hästmänniska (aldrig sett så fina ridskolehästar nånsin). Hur skulle mina föräldrar veta?

Bara titta ute på tävlingar idag så ser ni både smällfeta och magra omusklade ponnyer som dessutom rids som kackel där ägarna INTE bett om hjälp och blir förbannade om någon erbjuder sig eller kommenterar. TS har iaf försökt.

Skillnaden här är väl att dina föräldrar inte visset vad de såg!? Så är det ju inte i detta fall, de såg ju att hästen fick för lite/fel mat. Stor skillnad i mina ögon.

Dubbelpostat

Men hur skulle de göra? Eftersom de visste själva att de inte hade några större kunskaper i fodringslära tog de till hjälp av en hästkunnigkille som skulle hjälpa dem, precis som man ska när man själv inte kan!!

Finns ju mycket värre fall där okunskapen lett till att hästägaren vägrat inse att hästen faktiskt mår dåligt. Detta är inte ett sånt fall.

Vad hjälper det om man inte löper linan fullt ut och konstruktivt försöker lösa problemet! I synnerhet då man faktiskt inser att det är ett problem!

Jag hörde en gång om en häst som blev såld. Hästen skulle stå kvar i stallet som den blev köpt från (två veckor). När hästen blev betald slutade dom förra ägarna att ge den mat, fast den stod i deras stall...:eek: Den mådde säkert inte så bra efter 2 veckor helt utan mat...:cry:

Hästen var ERT ansvar! Lägg inte över det på stallchefen! Man ser när en häst tunnar ur och då kan man be om hjälp! Är inte stallchefen mottaglig så be någon annan eller läs på själva.
I första hand hade jag nog kontaktat ägaren och frågat om foderstaten och ge hästen samma mat och mängd som hos ägaren.

Att ta sig an ett djur innan man har nog kunskap och sedan lassa över ansvaret på andra är bara ansvarslöst.
Tycker synd om hästägarn faktiskt :( Och att denne låter er hälsa på är för mig ofattbart! Jag hade snarare gått i tankar på att anmäla misskötseln om jag var hon...

Edit:
En sak till nu när jag läste ditt inlägg ordentligt - Du skriver först att du flyttade hästen dit för att du tyckte bra om stallägarn...längre ner i inlägget är du rädd för densamme?

Jag skrev att jag hade stort förtroende för honom, något dom jag verkligrn hade, inte att jag tyckte bra om honom. Med stort förtroende menar jag att jag trodde att han visste vad han höll på med.

Jag har varit med och vet lite om vad som verkligen har hänt i den här historien.

TS sade till Stallchefen att hästen var tunn. Hennes mamma sa det också, inte bara en gång - utan flera gånger.
När hästen flyttades från ägaren till fodervärden så var både ägaren och fodervärden överens om att stallchefen skulle hjälpa till med fodring och kunskap. Något som han verkligen inte gjorde!

TS har verkligen fått lära sig en hård läxa, ägaren också för den delen.
Att bara hopa på och hacka med näbbar och klor här, vad gör det för något bra?
HJÄLP istället till med lite konstruktiva forumsvar.

Stallchefen har hög utbildning inom hästbranschen och har jobbat i branschen i ett flertal år. Både ägaren och TS hade stort förtroende för honom när de flyttade hästen dit.
Hej, tack för att du inte bara psykar mig.... Jag vet att vi borde ha tagit tag i saker och ting, och att vi var för naiva. Daniel har som sagt grundlurat oss rejält:s vem är du i stallet?

/en knäckt och förtvivlad Julia

tack för att du inte bara psykar mig.... Jag vet att vi borde ha tagit tag i saker och ting, och att vi var för naiva. stallchefen har som sagt grundlurat oss rejält:s

Senast ändrad av en moderator:

Också vill jag tillägga att det är otroligt bra och starkt av TS att söka hjälp, men jag gillar inte anledningen TS söker hjälp av.

Jag gillar inte heller min anledning att söka hjälp, men jag blev så otroligt knäckt av denna erfarenhet, så jag var tvungen... Jag vill också dela med mig av den här historien. I det här fallet är det självklart bättre att lära sig av andras misstag, än som i mitt fall göra dem själv.

alltså jag tkr faktiskt inte synd om dig, som någon tidigare sa. Ni SÅG att hästen blev magrare och magrare men agerade inte? För mig är det helt obegripligt.

Har varit med om att hästen magrat. Då hade jag haft häst i 20+ år och gav tilläggsfoder själv. Orsaken var ett superdåligt hö. 17 andra i stallet vågade inte bråka - inte ens när analysen kom i december.
Vad lär man sig av det? Folk som har hästar inackorderade på ett ställe som ligger bra till vill inte bråka eftersom man då riskerar att bli utslängd. Vi skulle ha kunnat agera tillsammans, men ensam klarar man inget.
"De andra litade på stallchefen med Flyinge-utbildning"

En utbildning smäller inte högt när plånboken styr, det har bevisats många gånger.

i
va fan svär du så jävligt hela tiden för? Använd vårdat spårk när du skriver!

Kan säga det samma till dig, el tycker du att du har ett vårdat språk ? :eek:

För ungefär ett år sedan tog jag och min mamma hem en häst på foder. Eftersom att det var första hästen, och vi inte hade så stora kunskaper om fodring, så bad vi stallchefen om hjälp med foderstaten. Vad som gör mig så in i helvete ledsen och förbannad är att stallchefen satte svältdiet på vår foderhäst. Jag har pratat med om honom och han måste för i helvete ha sett att hästen var tunn, men icke. Nu är han tillbaka hos ägaren igen, och han är i så dåligt skick att det kommer att ta runt fyra till fem månader innan han är så pass återställd att man kan börja rida honom igen.
Vad skulle vi gjort???
Vederbörande stallchef är väldigt otrevlig, och det är näst intill omöjligt att säga till honom att man har några synpunkter på hur man tycker att han sköter saker och ting.... Är livrädd för honom. Min mamma var nybörjare när vi tog hem hästen, och vi valde stallet delvis för att vi hade stort förtroende för denna stallchef. Ska ut och hälsa på hästen idag, och prata med ägaren.

Ni skulle aldrig skaffat häst från början eftersom ni är för okunniga! Du hade ansvaret för hästen, inte stallchefen!Stackars häst, hade jag varit ägaren hade jag anmält er!

Ni skulle aldrig skaffat häst från början eftersom ni är för okunniga! Du hade ansvaret för hästen, inte stallchefen!Stackars häst, hade jag varit ägaren hade jag anmält er!

Men allvarligt! INGEN här har sett hästen. VAD ger det er att klanka ner på en stackare som redan insett sitt misstag? Känner ni er bättre då?

Kasta er ut och skäll på alla idioter därute som INTE har vett nog att ta hjälp istället, det är gott om dem. Det finns säkert flera av hästarna till de som hör till drevet här som skulle må bättre av att få annorlunda foder, skoning, behandling, RIDNING, utrustning, mm.

i
va fan svär du så jävligt hela tiden för? Använd vårdat spårk när du skriver!

Kan säga det samma till dig, el tycker du att du har ett vårdat språk ? :eek:

du verkar då inte ha fattat piken i det jag skrev...

Heder åt dig, Madick, som försöker se saker sakligt och har lite nyanser! Hästen mår inte bättre för att en lynchstämning piskas upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad...
2
Svar
24
· Visningar
4 306
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 420
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025