Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Men allvarligt! INGEN här har sett hästen. VAD ger det er att klanka ner på en stackare som redan insett sitt misstag? Känner ni er bättre då?

Kasta er ut och skäll på alla idioter därute som INTE har vett nog att ta hjälp istället, det är gott om dem. Det finns säkert flera av hästarna till de som hör till drevet här som skulle må bättre av att få annorlunda foder, skoning, behandling, RIDNING, utrustning, mm.

Bättre? Nej men jag blir illa till mods när djur får lida pga okunnighet. Sen kan man ju omöjligt "skälla" på någon som man inte vet något om, här har ju ts själv berättat så då vet vi ju fakta och kan därmed komma med sanningen, vilket helt enkelt är att hon inte borde tagit en foderhäst för kunskapen fattas, eftersom ts har väldigt stora brister i sin kunskap är det inget som kan hämtas in på ett forum krävs nog år av träning IRL för att något ska sjunka in.:grin:

*kl*

Vad jag inte förstår är hur man kan låta det gå så långt att hästen blir oridbar pga att den har blivit så mager. Det ska rätt mycket till innan det händer.

Okunnig eller ej men när man ser att en häst magrar av så pass mycket är det inte svårare än att ge den mer mat. Det är inte speciellt svårt att dra slutsatsen att den behöver mer mat och om den nu inte får mat av den som fodrar så får man själv ta det ansvaret att ge den mer mat.

Jag fattar inte vad som är så svårt att förstå med det?

Hej! Precis som med manniskor kan det vara svart att se nar hasten tappar hull- da man se hasten varje dag. Kanske var hasten pigg och da valjer ofta folk att dra ner staten. Jag tycker att stallchefen ska ta storre ansvar, men det ar klart att man som fodevard har yttersta ansvaret. Om man ar novis vet man ju inte sa mkt. Vi har haft ponny i ett ar - och var stall chef ar urusel. Tycker att boxen ar ren etc- nar den ar smutsig. Men vi har tagit over -och fixar & donar jamnt. Fodret har vi bytt, och sagspan levererar vi sjalva. Stallet ar annars trevligt och darfor vill vi inte byta. Lycka till & hoppas hasten snabbt kommer i form igen. Hastar tappar naturligt hull pa vintern, och inget konstigt egentligen....

tack för att du inte bara psykar mig.... Jag vet att vi borde ha tagit tag i saker och ting, och att vi var för naiva. stallchefen har som sagt grundlurat oss rejält:s
Hur i h-vete kan du påstå att stallägaren lurat er?
Det största ansvaret ligger på ER som tagit på er ansvaret för ett djurs liv och misskött det! Alla gör misstag men att låta det gå så lång tid och så långt är bara sorgligt. Mest för hästens skull, och ägaren.

Men allvarligt! INGEN här har sett hästen. VAD ger det er att klanka ner på en stackare som redan insett sitt misstag? Känner ni er bättre då?
Men hallå, tycker snarare att det är ganska självklart att man som hästmänniska reagerar starkt på när nåt sånt här händer. För mej är det totalt obegripligt hur det kan gå såhär långt att hästen nu inte blir frisk och kan ridas på ett halvår, det är ren vanvård och det är självklart man reagerar på det. Hade hästen tunnat ut lite eller blivit lite åt det magra hållet så visst, sånt händer och ibland ser man det inte själv. Men ingen häst blir oridbar och sjuk av att vara lite åt det magra hållet. Stor skillnad tycker jag.

Jag tycker faktiskt att man har ett visst ansvar när man skaffar häst, eller vilket annat djur som helst. Man lägger inte över något ansvar på folk runt omkring, man har alltid ansvarer själv. Sånt här är ju skrämmande, att folk faktiskt tar så lite ansvar och låter det gå såhär långt. Visst kan man vara okunnig när man skaffar häst men man måste vara intresserad av att lära sej saker och inte förlita sej på alla andra så blint. Det får man bara inte göra.

Jag vill inte hoppa på enbart TS - utan tycker lite rent allmänt att många köper häst/ponny utan tillräckliga kunskaper. De har förväntningar på att det skall vara lugna snälla ponnyer vilket en privathäst kanske inte är. Tycker oxå att det generellt låter som att många tror att islänningar är bra nybörjarhästar, de köper och upptäcker att deras var inte lika snäll som turridningshästen... Det är DETTA som jag tycker att alla måste hjälpa till att förändra "inställningarna hos hästköpare", men ofta även de äldre och rutinerade på ridklubbarna som i min mening ofta ser ner på "nybörjarna" istället för att ge konstruktiv hjälp. Och den som blir erbjuden hjälp måste vilja ta emot hjälpen i tid.... Tycker att när de väl ber om hjälp så är det lite sent...
I detta fall så var det lite sent tycker jag, de skulle ha hört sig för med ägaren innan, diskuterat med övriga hyresgäster eller frågat andra hästägare...:)

*KL*

Drevet på buke går vilt här ser jag.
Alla är experter och skulle ALDRIG någonsin...

När jag var 17-18år hade jag en tillridningshäst. En halvblodsvalack. Han var ung (4år). Över vintern magrade han rejält och eftersom vi upptäckte det för sent (hemmablinda) så tog det ett ta att vända trenden.
Jag hade d¨å ridit i 12år och haft egen häst i 9år av dessa 12. Min mamma hade ridit i 20år.
Det går att missa utan att man förtjänar att hängas och piskas blodig.

Min unghäst såg dessutom ut som ett utmärglat benrangel för 2år sedan. Hon föll ur trots att jag både läst böcker om foder, har erfarenhet och kunskap av unghästar.

Hur många av er har feta hästar?
I mina ögon är feta hästar lika illa som magra hästar.

Det går att missa utan att man förtjänar att hängas och piskas blodig.
Men nu är det så att dom märkte någonting, dom tyckte hästen blev tunnare och tunnare men gjorde inget åt det och sen skyller allt på andra pga att dom inte har någon kunskap. Det är skillnad.

Min unghäst såg dessutom ut som ett utmärglat benrangel för 2år sedan. Hon föll ur trots att jag både läst böcker om foder, har erfarenhet och kunskap av unghästar.
Struntade du i att göra något åt det trots att du såg vad som hände med hästen? Struntade du i att ge hästen mera mat? Antar inte det. En annan sak då.

Hur många av er har feta hästar?
I mina ögon är feta hästar lika illa som magra hästar.

Det är inte lika illa att ha en lite överviktig häst som det är att ha en häst så mager att det tar 5 månader för den att bli frisk och ridbar igen.

Finns många hästar som är så feta att de inte heller är riktigt ridbara.

Visst är det illa..men det är också jävligt lätt att vara efterklok.

Men hallå, tycker snarare att det är ganska självklart att man som hästmänniska reagerar starkt på när nåt sånt här händer. För mej är det totalt obegripligt hur det kan gå såhär långt att hästen nu inte blir frisk och kan ridas på ett halvår, det är ren vanvård och det är självklart man reagerar på det. Hade hästen tunnat ut lite eller blivit lite åt det magra hållet så visst, sånt händer och ibland ser man det inte själv. Men ingen häst blir oridbar och sjuk av att vara lite åt det magra hållet. Stor skillnad tycker jag.
Jag har sett fler bilder och en röd tråd i hur många hästar hoppas (och rids för övrigt), även ute på tävling syns det massor med hästar som rids OTROLIGT illa och ändå är det "erkänt duktiga tränare" ryttarna rider för. Varför reagerar inte "drevet" på alla hemska ridbilder?

Jag tycker faktiskt att man har ett visst ansvar när man skaffar häst, eller vilket annat djur som helst. Man lägger inte över något ansvar på folk runt omkring, man har alltid ansvarer själv. Sånt här är ju skrämmande, att folk faktiskt tar så lite ansvar och låter det gå såhär långt. Visst kan man vara okunnig när man skaffar häst men man måste vara intresserad av att lära sej saker och inte förlita sej på alla andra så blint. Det får man bara inte göra.
Vissa saker gör man ju det. Veterinärer t.ex. hur många ifrågasätter vad ens veterinär säger? Eller hur många kan faktiskt SE att hovarna är korrekt verkade och skodda? Jag har själv, efter MÅNGA års hästägande och i mitt tycke stort kunnande, stått med utdömd häst efter veterinär påstått att min hästs bakknän var helt paj. Byte av klinik visade att det inte kom därifrån, utan felskoning (som i mina ögon SÅG helt normalt ut, tillräckligt kan jag alltså inte) och dessutom inflammationer i FRAMBENEN.

Så, vem ska jag skylla på där? Mig själv för att jag inte först utbildade mig till hovslagare och sen veterinär innan jag köpte häst?

Återigen har vi bara vad TS skrivit, och dessutom i affekt. Jag tycker den som lovade att hjälpa till har STORT ansvar. Fixar man det inte så tar man inte på sig det ansvaret.

Vad gäller stallägare/stallchefer så kan det vara rejält knepigt om man stöter sig med vissa. Byta stall är inte alltid så enkelt som vissa här verkar tro. Självklart kan man vara efterklok, det kan man vara i många situationer, men inte tusan blir det bättre av att bli attackerad.

Finns många hästar som är så feta att de inte heller är riktigt ridbara.

Visst är det illa..men det är också jävligt lätt att vara efterklok.

Det finns fortfarande ingen ursäkt för sånt, handlar inte om att vara duktig utan om allmänt sunt fönuft och lite vett.
Det är väl alltid fel att ha hästen i något annat än normalhull då, visst.

Men ska man inte få bli upprörd och arg när man endå läser sånt här bara för att andra kanske har feta hästar? Så varje gång man hör eller ser nåt åt vanvårdshållet så ska man tänka att det finns säkert många andra som har feta hästar eller som inte tar hand om sina hästar perfekt så det är ingen ide att bli upprörd över..? Har man inte rätt då endå att säga vad man tycker?

Jag blir mest arg på att TS skyller på stallchefen och lägger allt ansvar där, som om dom inte har med det att göra. Det är de jag mest blir arg på, att dom medvetet ser att hästen svälter och dom gör ingenting åt det.

Jag har sett fler bilder och en röd tråd i hur många hästar hoppas (och rids för övrigt), även ute på tävling syns det massor med hästar som rids OTROLIGT illa och ändå är det "erkänt duktiga tränare" ryttarna rider för. Varför reagerar inte "drevet" på alla hemska ridbilder?
Jag tycker iallafall när man läser trådar där folk lagt in ridbilder att folk är ganska så taskiga många gånger och menar att många rider fel osv. Tycker inte det är ofta man läser enbart att folk tycker alla rider så fruktansvärt bra.
Som massor av trådar jag läst när folk menar att briar tex inte går i rätt form och arbetar inte bra, och en hel del andra duktiga ryttare på högre nivåer. Tycker folk klankar ner på dom flesta.

Vissa saker gör man ju det. Veterinärer t.ex. hur många ifrågasätter vad ens veterinär säger? Eller hur många kan faktiskt SE att hovarna är korrekt verkade och skodda?
Jag ifrågasätter faktiskt både hovis och veterinärer om det mesta. Bytte hovis pga att han faktiskt höll på att förstöra min hästs hovar. Det kunde gått riktigt illa där.

Så, vem ska jag skylla på där? Mig själv för att jag inte först utbildade mig till hovslagare och sen veterinär innan jag köpte häst?
Nej man måste inte vara hovis och vet. Men man kan endå läsa sej till det mesta om hur hovar ska se ut och hur hästen funkar normalt osv, hur sjukdomar utvecklar sej och vad som symptom dom har. Är det så att man är tveksam och att man läst och hört annat än vet. säger så ja, då ifrågasätter jag iallafall och berättar vad jag vet om det.

Återigen har vi bara vad TS skrivit, och dessutom i affekt. Jag tycker den som lovade att hjälpa till har STORT ansvar. Fixar man det inte så tar man inte på sig det ansvaret.
Grejen är att man kan aldrig lita på folk, speciellt inte hästfolk, man måste ha lite grundkunskaper för att ta sej an en häst, visst fråga om småsaker och tips men man måste endå veta när hästen blir så som TS beskrivit den.

Vad gäller stallägare/stallchefer så kan det vara rejält knepigt om man stöter sig med vissa. Byta stall är inte alltid så enkelt som vissa här verkar tro. Självklart kan man vara efterklok, det kan man vara i många situationer, men inte tusan blir det bättre av att bli attackerad.

Byta stall om hästen faktiskt svälter, då tycker iallafall jag oavsett hur svårt det är att man måste byta stall eller gå emot stallchefen och ja jag vet att det inte är lätt men det är de ansvaret man tar när man skaffar hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig helt och hållet.....

Det är alltid lätt att klanka på alla andras fel, i detta fall då Ts.
Ingen människa är helt och hållet fullärd innan man skaffar en häst, hund, katt el ngt annat djur :angel:

Många har börjat sin djurkarriär med att ta hjälp av dom som är mer erfaren än en själv, det är helt naturligt att göra så. Och jag som mindre erfaren person litar på att dom som kan/har hållit på längre, vet vad han/hon gör.

Vad som är synd är att inte ngn annan har kunnat gå in och säga "stopp" ser ni inte att det inte fungerar, det blir fel det här, ni måste kolla foderstaten. Det kan ju inte bara ha varit två hästar i stallet, Ts egen och ev stallägarens, alla andra då som rörde sig där, varför sa inte dom ngt :confused: någon där måste ju ha varit mer erfaren än Ts och hennes mamma :confused:

Det är tråkigt att ett djur, vad det nu än är för sort, far illa. Men vad man får hoppas på är att andra hästägare, nybörjare som erfaren lär sig ngt av detta så att det förhoppningsvis inte behöver hända igen.

Den som är oerfaren får dubbelkolla och kanske fråga flera och inte bara förlita sig på en, och du som är mer erfaren, ser du att det inte står rätt till hos ngn, erbjud din hjälp så kanske detta kan undvikas i framtiden.

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll, jag tänker krypa i säng med en god bok och njuta av att ha en sovmorgon att se fram emot :bow:

Jag ska bara säga att jag håller med folk till fullo i den här tråden(de som har hållit sig till ämnet). Jag trodde inte att detta skulle kunna hända. Inte oss i alla fall, men det som har hänt har hänt, och denna skiten är inget man vill ha på halsen. Men vad fan blir bättre av att mobba ut någon som faktiskt ber om hjälp? Som inte gömmer sig och sopar det under mattan. Men man får ett annat förhållande till situationen om man har gått igenom det själv, vilket jag hoppas att så få som möjligt har gjort!! Sånt här ska inte behöva hända, men likt förbannat händer det!!!!!!:cry: /TS (knäckt och förtvivalad som fan)

I ett tidigare stall, där jag hade min häst föll denne ur, pga att hon fick ett oväntat föl, överraskande både för tidigare ägare, oss i stallet och för hovslagare samt veterinärer, som varit ute flera gånger för vaccinationer o annat.
Eftersom det var mitt i betessäsongen, så var det ganska motigt att få ge hästen extra foder. Därför köpte jag eget hö, egen lucern och eget kraftfoder och åkte till stallet tre-fyra gånger om dagen och fodrade min häst som stod på stall, respektive i egen hage med fölet. Jag hade tur, för jag gjorde praktik i närheten och hade gångavstånd.

Hoppas att hästen snart mår bättre igen, när det nu snart är dags att gå ut på grönbete o äta sig go' o gla', samt att du och hästägaren kan fortsätta vara vänner. Kram och lycka till med hästeriet i fortsättningen.

Och vart har du exakt fått ALL din fakta ifrån? har du ens sett hästen ?! nej det har du verkligen inte... Hästen hade så mkt vinterpäls att han såg normal ut o han var pigg o ingen kunde ana att det var nåt fel... Och att komma med sanningen? Tror du att det här är nåt jävla sanningens ögonblick elr? Hur exakt vet du att du vet sanningen bäst o inte ägaren/medryttaren? Hon ber om hjälp o ingen jävla åsikt.. Jag menar visst hon har gjort fel... Men den här stallchefen har ändå plikt o göra sitt jobb o annars kunde han komma o säga att han inte kan hjälpa dom o dessutom så är stallchefen väldigt svår o prata med d.v.s han lyssnar inte på nån o han är allmänt taskig , skyller på saker o ting o han ska alltid ha rätt. Han skrämmer i princip bort människorna. Döm för fan inte en handling om du inte har sett vad som har pågått. TS har bett stallchefen flera ggr att höja foderstaten o han har sagt att han ska göra det men han gör inte det. Och om TS tog o gjorde det själv skulle han bli jätte arg på henne. Saken blir inte bättre av att folk trycker ner henne utan det man kan göra är att komma med råd o tips och om man inte klara det så skippar man o kommenterar. Det är skillnad när folk ber om åsikter eller när dom ber om hjälp. Du har knappast varit till hjälp.. Fy fan säger jag bara.

Tänk för att hon gör det... tänk att hon verkligen tillåter TS att få träffa kusen. Vad ska du göra åt saken? Hon har en anledning för att skylla på stallchefen o jag antar att du inte ens vet hälften av sakerna som har hänt.
Nu är det så att hästen har haft mkt vinterpäls att man inte har sett att den har magrat av . TS har inte bett om din åsikt inte heller om vad du skulle gjort ifall nån har gjort såhär mot din häst... Just för att hon inte kunde nåt om fodring bad hon en kunnig person om hjälp o nu litade dom på stallchefen väldigt mkt o allt gick snett.... big deal? Hästen mår bra nu o det kmr funka..
O ingen bryr sig om du skulle bli vansinnig elr inte.. Onödig kommentar säger jag bara!

Jag tycker oxå en del i tråden är lite väl elaka i sina inlägg. 20 personer behöver nog inte påpeka på ett mkt otrevligt sätt att TS har gjort fel.
Men vissa grejer i ditt svar måste jag ändå kommentera;

"stallägaren jobb" Det är väl inte stallägaren jobb att sätta ut en foderstat? Eller får man inte välja foderstat själv när man står i det stallet? Isåfall fattar jag inte varför man står kvar öht. Speciellt när TS uppenbarligen såg att hästen fick för lite mat men inte fick höja. Då flyttar man väl på studs, eller?

Jättetåkigt att sån ska behöva hända, men man behöver ju inte vara så elak, som en del skrivit, vi vet ju faktiskt inte hur illa det var. Och jag håller med Madick om att det var bra att TS tog hjälp, men man får tyvärr inte lasta över ansvaret på någon annan.

Senast ändrad:

I ett tidigare stall, där jag hade min häst föll denne ur, pga att hon fick ett oväntat föl, överraskande både för tidigare ägare, oss i stallet och för hovslagare samt veterinärer, som varit ute flera gånger för vaccinationer o annat.
Eftersom det var mitt i betessäsongen, så var det ganska motigt att få ge hästen extra foder. Därför köpte jag eget hö, egen lucern och eget kraftfoder och åkte till stallet tre-fyra gånger om dagen och fodrade min häst som stod på stall, respektive i egen hage med fölet. Jag hade tur, för jag gjorde praktik i närheten och hade gångavstånd.

Hoppas att hästen snart mår bättre igen, när det nu snart är dags att gå ut på grönbete o äta sig go' o gla', samt att du och hästägaren kan fortsätta vara vänner. Kram och lycka till med hästeriet i fortsättningen.

Han är på bete nu, och mår redan mkt bättrte:D Jag och hästen var också glada över att se varandra igen. Fick inte tag i ägaren, men hon har tagit bilder på hästen, och ska ta upp det med han som arraenderar till stallchefen

Men du... De bad stallchefen o fodra p.g.a de inte var så kunniga när de gällde foderstaterna.... Därför har stallchefen ett väldigt stort ansvar när det gäller detta då han tackade ja till att hjälpa de. Hon har ju redan insett att hon/stallchefen gjorde fel men vad ska hon göra nu? gjort e gjort. Ägaren kunde inte kolla till hästen . Det var därför hon lämnade ut hästen på foder... Döm ingen handling för du har ens inte varit med från början.
Skadan är skedd o jag lägger gärna till att hästen såg ut som en normal häst o han var pigg trots att han var smal. Så kom inte med en onödig kommentar som redan har kommit upp tusen ggr...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad...
2
Svar
24
· Visningar
4 306
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 420
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025