Sv: såld häst visar sig vara skadad?
Jag har iofs varit nöjd med alla bolag jag haft (if och agria). Jag byter aldrig bolag på en häst jag köper eftersom jag inte vill bryta löpande försäkring eftersom det numera är risk för man får reservationer eller att bolagen - numera - ofta hävdar att "skadan fanns där innan försäkringen tecknades".
Jag är relativt nöjd agriakund, men jag har varit med om visst "tjafs". Vi importerade själva en häst som var fri på röntgen med visade minimalt på böjprov i sitt hemland. Enligt första kontakten med agria skulle denna lilla anmärkning skulle det inte ge upphov till reservation, vilket det dock gjorde när hästen väl var hemma i Sverige. Jag fick ombesörja nytt böjprov/arbetsprov efter ett halvår (hästen var helt ren) och då togs reservationen bort.
Köper man sedan en häst som inte har Agria extra (el liknande) så får man inte ut en spänn på något som upptäcks under min ägandetid (tex röntgenförändringar som vet anser är gamla).
Försäkringsvillkoren har ändrats mycket de senaste åren (och vi har varit kunder i Agria i runt 30 år. Jag har alltid fått ut veterinärvård och har inte behövt ta bort någon häst.)