Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Ja jag tog i lite mkt men jag blir så arg när folk hackar så mkt... hon har bett om hjälp o inga åsikter. förstår att folk blir arga men nu e ju problemet löst o folk fortsätter o hacka på henne. tkr inte det e rättvist. De har säkert kommit fram till en lösning nu..

Nej det e inget troll som skriver. en helt normal tjej som har insett sitt misstag o ber nu om hjälp.

Jag har sett fler bilder och en röd tråd i hur många hästar hoppas (och rids för övrigt), även ute på tävling syns det massor med hästar som rids OTROLIGT illa och ändå är det "erkänt duktiga tränare" ryttarna rider för. Varför reagerar inte "drevet" på alla hemska ridbilder?

Och du vet allt om mig och kan säkert säga att jag inte reagerar på dom?
Jag struntar blankaste tusan i om dom rider för erkänt duktiga tränare eller inte, rider dom hästen som skit så ska dom skit ha. Nu menar jag inte orutinerat, utan elakt!

Vissa saker gör man ju det. Veterinärer t.ex. hur många ifrågasätter vad ens veterinär säger? Eller hur många kan faktiskt SE att hovarna är korrekt verkade och skodda? Jag har själv, efter MÅNGA års hästägande och i mitt tycke stort kunnande, stått med utdömd häst efter veterinär påstått att min hästs bakknän var helt paj. Byte av klinik visade att det inte kom därifrån, utan felskoning (som i mina ögon SÅG helt normalt ut, tillräckligt kan jag alltså inte) och dessutom inflammationer i FRAMBENEN.

Så, vem ska jag skylla på där? Mig själv för att jag inte först utbildade mig till hovslagare och sen veterinär innan jag köpte häst?

Jag ifrågasätter veterinär om det verkar fel, men inte annars. Men hade hon pratat med en vet så hade jag sett på det hela annorlunda.

Och framför allt, om det hade rört sig om en nästan inte synbar sjukdom, så hade jag också reagerat annorlunda. För, precis som du säger så kan man inte vara både vet och hovslagare för att kunna få vara hästägare. Men alla måste kunna se när en häst går ner i vikt, framför allt när den gått på svältdiet i ett år, efter TS egna beskrivning.

Återigen har vi bara vad TS skrivit, och dessutom i affekt. Jag tycker den som lovade att hjälpa till har STORT ansvar. Fixar man det inte så tar man inte på sig det ansvaret.

Där håller jag också med, men det är alltid fodervärd/ägare som har det huvudsakliga ansvaret.

Vad gäller stallägare/stallchefer så kan det vara rejält knepigt om man stöter sig med vissa. Byta stall är inte alltid så enkelt som vissa här verkar tro. Självklart kan man vara efterklok, det kan man vara i många situationer, men inte tusan blir det bättre av att bli attackerad.

Då kan man kanske kontakta hästägare :idea:
Kanske vet?
Jag har aldrig haft problem att byta stall, så jag kan inte sätta mig in i en situation där det skulle vara några svårigheter, men dom har haft ett år på sig..

Hästen hade så mkt vinterpäls att han såg normal ut o han var pigg o ingen kunde ana att det var nåt fel....

Nu blir jag ju oehört förvirrad måste jag säga..

Ingen kunde ana att det var nåt fel, men ändå har TS+mor bett honom höja foderstaten flertalet gånger :confused: Siktade dom på en överviktig häst då?

Jag citerar TS:

Vad som gör mig så in i helvete ledsen och förbannad är att stallchefen satte svältdiet på vår foderhäst.

Jag har pratat med om honom och han måste för i helvete ha sett att hästen var tunn, men icke.

Nu är han tillbaka hos ägaren igen, och han är i så dåligt skick att det kommer att ta runt fyra till fem månader innan han är så pass återställd att man kan börja rida honom igen.

Låter det som bra omvårdnad tycker du? Stallchefen måste ju för i helvete ha sett att hästen var tunn, men att hästens 2 fodervärdar inte gjorde det är ju heeelt okej. :crazy: Nej jag är trött på det här nu.

Vad jag kan se så sökte inte TS hjälp, hon lägger skulden på stallchefen..
Jättebra att hon i efterhand erkänner sitt misstag, men det hjälper inte hästen som blev mager.
Om TS inte vill höra elaka kommentarer, som i de flesta fall här bara varit sanningen, om än något hård, så bör man inte skriva så på ett hästforum..

Hon har en anledning för att skylla på stallchefen o jag antar att du inte ens vet hälften av sakerna som har hänt.

Nu är det så att hästen har haft mkt vinterpäls att man inte har sett att den har magrat av .

Men om man skriver en tråd så är det självklart att vi inte kan veta mer än vad som står i den, och utifrån vad som står i den anser jag inte att TS är lämplig hästägare.

Det är INGEN ursäkt!? Man känner väl på hästen?
Mina hästar har björnpäls på vintern men man känner väl regelbundet när man borstar osv.

Men kom igen nu, hur kan en häst se helt normal ut bara för att den har vinterpäls om den är så mager så den ej är ridbar? Sånt KÄNNS himla tydligt annars. TS hade ju tydligen påpekat att hästen var JÄKLIGT smal men trots det inte gjort någonting åt det.

Men allvarligt! INGEN här har sett hästen. VAD ger det er att klanka ner på en stackare som redan insett sitt misstag? Känner ni er bättre då?

Kasta er ut och skäll på alla idioter därute som INTE har vett nog att ta hjälp istället, det är gott om dem. Det finns säkert flera av hästarna till de som hör till drevet här som skulle må bättre av att få annorlunda foder, skoning, behandling, RIDNING, utrustning, mm.

Ifa. att allt som man svarar på här på Buke måste vara självupplevt så kan man ju aldrig någonsin svara! Svaren som har har skrivits baseras ju på de uppgifter som TS själv har lämnat, kan inte se något annat.

Hade nog inte varit någon som "skällt" på Ts om hon sökt hjälp här tidigare, nu har det ju gått ett år samt att hästen lämnats tillbaks till ägaren. Och under den tiden har de sett hur häststackarn tunnats ut utan att göra något konstruktivt åt det!

Kicki :laugh:

.

När jag var 17-18år hade jag en tillridningshäst. En halvblodsvalack. Han var ung (4år). Över vintern magrade han rejält och eftersom vi upptäckte det för sent (hemmablinda) så tog det ett ta att vända trenden.
Jag hade d¨å ridit i 12år och haft egen häst i 9år av dessa 12. Min mamma hade ridit i 20år.
Det går att missa utan att man förtjänar att hängas och piskas blodig.

Min unghäst såg dessutom ut som ett utmärglat benrangel för 2år sedan. Hon föll ur trots att jag både läst böcker om foder, har erfarenhet och kunskap av unghästar.

.

Men skillnaden här är att TS upptäckte detta, men gjorde inget mer än bara påtalade det till stallchefen!

När din unghäst såg ut som ett benrangel, påtalade du det bara eller försökte du åtgärda det!? Stor skillnad i mina ögon....

Och vart har du exakt fått ALL din fakta ifrån? har du ens sett hästen ?! nej det har du verkligen inte... Hästen hade så mkt vinterpäls att han såg normal ut o han var pigg o ingen kunde ana att det var nåt fel... Och att komma med sanningen? Tror du att det här är nåt jävla sanningens ögonblick elr? Hur exakt vet du att du vet sanningen bäst o inte ägaren/medryttaren?

Vilket svammel! Ts har ju själv skrivit att BÅDE hon och hennes mamma såg att hästen magrade OCH att de sa till stallchefen! Hur kan då du påstå att: "
Hästen hade så mkt vinterpäls att han såg normal ut o han var pigg o ingen kunde ana att det var nåt fel... "!?

Och manhattan_2006 har väl fått fakta på samma vis som alla andra här i tråden, genom TS! Och vars inlägg ligger till grund för tolkningar och svar!

Senast ändrad av en moderator:

Men självklart känner man ju på hästen eller hur?
Och dessutom ser man att ett antal folk har skrivit samma sak som du har så kan man ju låta bli då det man vill säga har kommit fram redan ett antal ggr.
Hästen såg ju så pigg ut att man inte anade att han fick så lite mat o han såg ju normal ut med sin vinterpäls o sen när de märkte han inte tappade sin vinterpäls normalt så märkte de att nåt var fel.. Hästen har ätit massor nu o gått upp i vikt o det har ju ordnat sej.

Ne det är klart att man känner på hästen och självklart kan ju ni inte veta mer än vad som står i inlägget... Dock tkr jag att det alltid finns en orsak till saker o ting händer.

Neh precis o därför märkte de att nåt var fel eftersom hästen inte fällde vinterpälsen ordentligt.

Troll hah!!! 4 svordomar fick jag till o det är verkligen inte mkt. om du nu inte orkar diskutera vrf svarade du ens från första början?

Näh men man känner väl på sin häst elr? Stallchefen är ju störtomöjlig o prata med. de fodra nog sin häst på kvällarna men när hon o hennes mamma var på skolan/jobbet så fodrade ju han...

Men självklart känner man ju på hästen eller hur?
Och dessutom ser man att ett antal folk har skrivit samma sak som du har så kan man ju låta bli då det man vill säga har kommit fram redan ett antal ggr.
Hästen såg ju så pigg ut att man inte anade att han fick så lite mat o han såg ju normal ut med sin vinterpäls o sen när de märkte han inte tappade sin vinterpäls normalt så märkte de att nåt var fel.. Hästen har ätit massor nu o gått upp i vikt o det har ju ordnat sej.

Jag citerar återigen TS:

Vad skulle vi gjort???

Ja vad bra att han håller på att äta upp sig nu, men det suddar inte ut vad TS+mor låtit hästen genomlida under 1 års tid!

Bara för att hästen ser pigg ut behöver inte det betyda att den klarar sig undernärd! Långt ifrån!

Och som någon annan sa, hästen har ju inte vinterpäls året om :devil:

TS frågar "Vad skulle vi gjort???"

Jag svarar:
Inte skaffat häst från början
Inte förlitat sig på att andra ska se till din häst
Sett till att ha ägarens hjälp
Bytt stall
Gett hästen mer mat
Ringt veterinär
Och framför allt känna på hästen, jag trodde det ingick i det dagliga :crazy:

Och sluta skylla på stallchefen!!
Det är TS+mor som i ett år låtit hästen gå på svältdieten.
Att han är ett nötskal har de flesta av oss redan fattat, men det är inte hans ansvar!
Det som irriterar mig mest är att TS påstår sig ha bivit grundlurad av stallchefen,
och att hon tycker att han minsann borde märkt det.

Hade jag varit i TS läge så hade jag blankt struntat i om stallchefen sa nej när jag ville öka foderstaten. Jag hade gett min häst så mkt mat jag hade velat, och sett mig om efter en annan stallplats å det snaraste!
För hästens skull..

Givetvis åtgärdade jag det men då hade jag också 21 års erfarenhet i ryggen och var inte nybörjare som förlitade sig på ngn kunnig.

Men skillnaden här är att TS upptäckte detta, men gjorde inget mer än bara påtalade det till stallchefen!

När din unghäst såg ut som ett benrangel, påtalade du det bara eller försökte du åtgärda det!? Stor skillnad i mina ögon....

Det är hemskt o jag vet de har gjort mkt fel... Men hästen är på bete nu o har gått upp massor i vikt... så den har det bra nu o de ska fixa foderstaten o prata med ägaren nu.

Näh men man känner väl på sin häst elr? Stallchefen är ju störtomöjlig o prata med. de fodra nog sin häst på kvällarna men när hon o hennes mamma var på skolan/jobbet så fodrade ju han...

Tror inte att du förstod mitt inlägg! Oavsett om de kände eller såg på hästen så visste de ju att den tunnades ut! Vilket Ts bekräftat, men du skriver i ditt inlägg att "Hästen hade så mkt vinterpäls att han såg normal ut o han var pigg o ingen kunde ana att det var nåt fel..." Varför påstår du att ingen kunde ana att något var fel, när t.om. Ts talat om att de såg/kände/märkte att hästen gick ned i vikt!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad...
2
Svar
24
· Visningar
4 306
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 420
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar