Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Givetvis åtgärdade jag det men då hade jag också 21 års erfarenhet i ryggen och var inte nybörjare som förlitade sig på ngn kunnig.

Men som jag ser det spelar det ingen roll! Hade de varit så oerfarna att de inte såg/förstod att hästen fick för lite foder, ja då hade det ju varit en sak om än beklagligt. MEN de såg att hästen tunnades ut och de påtalade att hästen tunnades ut, men gjorde inget för att förhindra detta! Det är där som felet är begånget i mina ögon! Man lät det pågå ett helt år utan att göra mer än att prata om det!

Kicki :laugh:

Jag citerar återigen TS:

Ja vad bra att han håller på att äta upp sig nu, men det suddar inte ut vad TS+mor låtit hästen genomlida under 1 års tid!

Bara för att hästen ser pigg ut behöver inte det betyda att den klarar sig undernärd! Långt ifrån!

Och som någon annan sa, hästen har ju inte vinterpäls året om :devil:

TS frågar "Vad skulle vi gjort???"

Jag svarar:
Inte skaffat häst från början
Inte förlitat sig på att andra ska se till din häst
Sett till att ha ägarens hjälp
Bytt stall
Gett hästen mer mat
Ringt veterinär
Och framför allt känna på hästen, jag trodde det ingick i det dagliga :crazy:

Och sluta skylla på stallchefen!!
Det är TS+mor som i ett år låtit hästen gå på svältdieten.
Att han är ett nötskal har de flesta av oss redan fattat, men det är inte hans ansvar!
Det som irriterar mig mest är att TS påstår sig ha bivit grundlurad av stallchefen,
och att hon tycker att han minsann borde märkt det.

Hade jag varit i TS läge så hade jag blankt struntat i om stallchefen sa nej när jag ville öka foderstaten. Jag hade gett min häst så mkt mat jag hade velat, och sett mig om efter en annan stallplats å det snaraste!
För hästens skull..

Amen till det!! :bow: :bow: Tycker att det är märkligt att vissa inte förstår detta!

Stallchefen är ju störtomöjlig o prata med. de fodra nog sin häst på kvällarna men när hon o hennes mamma var på skolan/jobbet så fodrade ju han...

Vad spelade det för roll att han fodrade de andra målen, de kan väl ge extra foder av olika sort när de är där!?

Och även om han är störtomöjlig att prata med, på vilket sätt befogar det att hästen får för lite mat under ett års tid utan att man gör ett barr!?

Som jag och många andra skrivit så finns det foder att köpa, så det hade bara varit att shoppa loss och matat hästen med det fodret. Samt att har man så stora komunikationsproblem med den som förestår stallet så flyttar man. Och i detta fall även kontaktat hästens ägare om problemet de hade.

Även om Ts mamma har liten hästerfarenhet så är hon ju en vuxen människa med allt vad det innebär. Då kan man inte bara gömma sig bakom okunnighet, i synnerhet då man faktiskt ser vad som pågår. Hur hanterar man motgångar och konflikter då i övrigt i livet, stoppar huvudet i sanden? Ägaren var ju bara ett telefonsamtal bort, eller veterinären.

Hästen såg ju så pigg ut att man inte anade att han fick så lite mat o han såg ju normal ut med sin vinterpäls o sen när de märkte han inte tappade sin vinterpäls normalt så märkte de att nåt var fel..

Den hästen måste ha haft en enorm vinterpäls om den kunde dölja viktnedgången och att den var mager! Så här skriver du i ett annat inlägg,
"Ne det är klart att man känner på hästen" och trots att de kände på hästen så skulle de då inte, enligt dig märkt något!?

Samt att det är konstigt att du och Ts har så olika versioner av vad som hänt, hur kommer det sig!?

*kl*

Nu tror jag att drevet går hejvilt...

För det första måste jag undra om det verkligen kommer att ta fem månader för hästen att återhämta sig? Då måste den vara extremt mager, typ "pinnen-fallet" för några år sen.

Om hästen "bara" har fallit ur och blivit mager kan den återhämta sig rätt snabbt. Det går rätt snabbt för en häst att falla ur. Blir man då lite hemmablind kan det dröja innan man upptäcker det.

Alla är barn i början. Om både ägaren och fodervärdarna hade förtroende för, och litade på, stallägaren (som ska vara högt utbildad och kunnig) så tycker jag att det är tråkigt att denne nonchalerat dom så. Även om h*n inte kan ställas ensam ansvarig, så måste denne ta visst ansvar.

TS - ni har lärt en läxa. Jag är helt övertygad om att ni inte kommer att göra samma miss igen. (Däremot kommer ni säkert att göra andra missar - som vi alla gör ibland).

Norrland

jag menade inte att de inte hade sett nåt men jag menar de andra folket i stallet

Tsss... jag har ju pratat med TS?! o du lägger dej i allt för mkt...

Dessutom har väl inte hästen vinterpäls året om? :crazy:

Hästen var väldigt överviktig, och inte riden på MINST ett år när vi tog hem honom, så i början reagerade vi inte på att han gick ner i vikt. Det var först i vintras som han började tappa så pass mkt i vikt att det var någonting som inte stämde. Vi har också vid flera tillfällen sagt till stallchefen att hästen skulle ha mer mat, men han skyllde att hästen föll ur på att han har ett överben på huvudet, och tyckte inte att han skulle ha mer mat. Överbenet i fråga hade hästen redan när vi tog hem honom, och då var han som sagt inte mager... Hästen hade dessutom börjat gå upp i vikt igen nu. (stallchefen lyssnade lite i alla fall) Att man blev så :devil: hemmablind har också med att göra med att hans hag- och stallkompis (ett fullblod) var mycket magrare än han.

Då kan man kanske kontakta hästägare :idea:
Kanske vet?
Jag har aldrig haft problem att byta stall, så jag kan inte sätta mig in i en situation där det skulle vara några svårigheter, men dom har haft ett år på sig..

Ägaren ville knappt veta av hästen(verkade det som)... Det var inte heller vi som "promt skulle ha häst" utan ägaren som absolut ville bli av med honom.

Det här sista inlägget gav en mer balanserad bild. :) Jag tror att hästen kommer att repa sig med energi- och proteinrikt foder.

Kan det vara så att hästen upplevs extremt mager av ägaren eftersom den varit överviktig förut?

Undrar bara vad ett överben på huvudet har att göra med vikten? Hur tänkte ni/stallchefen där?

Norrland

Låter det som bra omvårdnad tycker du? Stallchefen måste ju för i helvete ha sett att hästen var tunn, men att hästens 2 fodervärdar inte gjorde det är ju heeelt okej. :crazy: Nej jag är trött på det här nu.

Vi har visst sett att hästen var i ett :devil: dåligt hull, men han lyssnade som sagt inte på oss..

Vad spelade det för roll att han fodrade de andra målen, de kan väl ge extra foder av olika sort när de är där!?

Stallchefen skällde ut min mamma efter noter när hon hade tagit in hästarna och fodrat EFTER HANS FODERSTATER när han inte varit där och de andra hästarna redan var inne och åt mellis....

Undrar bara vad ett överben på huvudet har att göra med vikten? Hur tänkte ni/stallchefen där?

Norrland

Det har klart inget med vikten att göra, men stallchefen ville ha något att skylla på. Vi var blåögda nog att tro att han/hon visste vad han/hon höll på med.:confused:

Jag blir seriöst förtvivlad. All denna okunskap och ni kan med att skaffa häst? Detta är inte riktat bara mot dig, utan till alla som kan med att låta djur fara illa. Hur tänkte ni när ni skaffade hästen? Om ni inte hade en aning om foder, utan direkt var tvugna att fråga stallchefen, hade det inte varit bättre att läsa på om foder INNAN ni gick så långt att faktiskt skaffa häst?

Vi har visst sett att hästen var i ett :devil: dåligt hull, men han lyssnade som sagt inte på oss..

Men det ska inte spela någon roll hurvida han lyssnar på er eller ej, det är fortfarande NI som har ansvaret. Uppenbarligen så tappade ni tycket för honom inom en ganska kort tid, så varför då stå kvar? Dina senaste inlägg har gett mig lite mer rätsida på det hela, men det ursäktar inte att hästen fått lida i ett år för att ni är okunniga. Om hästen är överviktig så ska den inte gå ner i vikt genom att den sätts på svältdiet. Om man är osäker på sin sak kan man kolla med mer än en person innan man äventyrar hästens hälsa..

Men det ska inte spela någon roll hurvida han lyssnar på er eller ej, det är fortfarande NI som har ansvaret. Uppenbarligen så tappade ni tycket för honom inom en ganska kort tid, så varför då stå kvar? Dina senaste inlägg har gett mig lite mer rätsida på det hela, men det ursäktar inte att hästen fått lida i ett år för att ni är okunniga. Om hästen är överviktig så ska den inte gå ner i vikt genom att den sätts på svältdiet. Om man är osäker på sin sak kan man kolla med mer än en person innan man äventyrar hästens hälsa..

Jag vet att saker och ting gick totalt åt pipsvängen, och jag vet också vad vi BORDE ha gjort. M!n jag lovar att jag aldrig mer sätter min fot i det stallet och ingen av mina hästar ska heller behöva sätta en hov där!!

Jag hade läst på en del om foder, men jag hade ingen prtaktisk erfarenhet av att sätta foderstater. Det vore klart bättre om vi tagit hjälp t ex av en foderrådgivare. Jag fattar att det är helt uppåt väggarna galet att ge ett halvblod som rids regelbundet lika mkt mat som en welshponny som inte jobbar över huvud taget.

Jag hade läst på en del om foder, men jag hade ingen prtaktisk erfarenhet av att sätta foderstater. Det vore klart bättre om vi tagit hjälp t ex av en foderrådgivare. Jag fattar att det är helt uppåt väggarna galet att ge ett halvblod som rids regelbundet lika mkt mat som en welshponny som inte jobbar över huvud taget. Men de enda direktiven vi fick av ägaren angående foderstaten var att han var lättfödd...

Jag vet att saker och ting gick totalt åt pipsvängen, och jag vet också vad vi BORDE ha gjort. M!n jag lovar att jag aldrig mer sätter min fot i det stallet och ingen av mina hästar ska heller behöva sätta en hov där!!

Tycker du fortfarande att det allt stallchefens fel, eller har du insett att ägare alt fodervärd alltid har huvudansvaret?

Tycker det är bra av dig att inse och erkänna dina fel, det är mer än man kan säga om många andra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad...
2
Svar
24
· Visningar
4 306
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 420
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar