Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Det är ju ni som får ta på er att hästen blivit illa behandlad genom att inte få mat. Om ni nu sett att hästen magrat av varför inte ge hästen mer mat när ni varit där ? Eftersom ni nu är okunniga och hästägare vet om det så borde ni ju ha fått direktiv från ägaren vad hästen ska äta och hur mycket, det är ju även konstigt att inte hästägaren varit och kollat till sin häst.
Kan ju även ifrågasätta om hästen stog själv, fanns det andra inackorderade i stallet eller hade stallchefen häst ? För då måste ju även den/dom vara i lika allvarligt skick som eran och då ska det ju anmälas. Det kan ju inte bara ha varit ni tre som såg hästen !

:eek::eek:

Jag tycker ni skall ge hästägaren en stor stor present - typ betala hästens foder i ett år framöver. Herregud! Jag vet inte vad jag skall säga. Det här är ju inte klokt. Vad hände med ansvarstagande? :confused:

håller med övriga här - det är fruktansvärt många som tror sig att det är lätt att ha häst, man rider en stund på ridskola och sedan fixar man häst. Idioter!!! Har sett många här omkring där barn ridit på ridskolan och så har föräldr köpt ponny. Att rida runt i ridhuset med en foglig ponny är lätt en att få hem en bångstyrig ponny hanterar de inte... Varför tror alltid folk att de kan mer än de kan. LÄR iallafall tillräckligt mkt om foder, sjukvård,träning mm och sen låna häst eller börja som medryttare, skötare i ngt år. Att vara skötare på ridskolan häst räknas inte för där har man inte inblick i foder mm.
Övning ger färdighet!! =) Men det tar tid...

Återigen - om man vet att man inte kan och faktiskt ber om hjälp - hur ska man veta att man inte får rätt hjälp? Vad hjälper det att ni klankar ner på TS nu?
Dessutom är det inte helt lätt alltid att byta stall, det finns också stall där man inte får ge extramat.

Faktiskt påminner det här om min familjs första häst. Fodret ingick i hyran och stallägaren bestämde foderstaterna. Jag ser på de bilderna också en mager och rejält omusklad häst. INGEN sa något, inte ens ridskolechefen som i sin tur var en MKT duktig hästmänniska (aldrig sett så fina ridskolehästar nånsin). Hur skulle mina föräldrar veta?

Bara titta ute på tävlingar idag så ser ni både smällfeta och magra omusklade ponnyer som dessutom rids som kackel där ägarna INTE bett om hjälp och blir förbannade om någon erbjuder sig eller kommenterar. TS har iaf försökt.

Jag är inne på ditt spår. Har också dom där typiska bilderna från när man var 8 och fått första sköthästen som då var en liten, gänglig sak utan muskler (ridskolehäst).

Jag gillar inte hur man hoppar på med näbbar och klor (vilket är oerhört lätt över ett forum då man slipper se personen i fråga i ögonen). Jag är ganska säker på att TS insett deras misstag och lärt sig en läxa. Men de är då faan inte lätt när man som okunnig förlitar sig på någon som totalt sviker en.

Jag hade en häst som blev veterinärbesiktigad av en mycket omtalad och 'duktig' veterinär, känd från TV. Fick hem hästen och tyckte första dan (samma dag som bes) att hon såg ut att ömma lite, men men, hon hade ju blivit bes av ******** så det var säkert inget! Dan efter fick hon världens hovböld och blev stående i 2 v. Då började hon tappa muskler och vi såg att hon var hur sne som helst i bakkärran + hade 2 sår (ihopläka) med stygn kvar i. :crazy:

Så våran veterinär vi förlitat oss på hade missat hur oerhört snedmusklad hon var, dessa 2 sår och hennes hov. Och vi var totalt hemmablinda (första hästen) och såg inget förrens vi letade efter det...

Hoppas att hästen mår bra och att TS får reda ut det med stallägaren!!

Jag har varit med och vet lite om vad som verkligen har hänt i den här historien.

TS sade till Stallchefen att hästen var tunn. Hennes mamma sa det också, inte bara en gång - utan flera gånger.
När hästen flyttades från ägaren till fodervärden så var både ägaren och fodervärden överens om att stallchefen skulle hjälpa till med fodring och kunskap. Något som han verkligen inte gjorde!

TS har verkligen fått lära sig en hård läxa, ägaren också för den delen.
Att bara hopa på och hacka med näbbar och klor här, vad gör det för något bra?
HJÄLP istället till med lite konstruktiva forumsvar.

Stallchefen har hög utbildning inom hästbranschen och har jobbat i branschen i ett flertal år. Både ägaren och TS hade stort förtroende för honom när de flyttade hästen dit.

Men det skulle väl inte vara fy skam om folk någon gång lär sig att inte skaffa häst om man är såpass okunnig :/ Medryttarhäst är väl ett bättre alternativ då?

Att ta ansvaret för en hästs hälsa när man inte vet något, det är dumt.
Det är hästen som blir lidande, för att någon som är okunnig promt ska ha en häst.
Även om dom ville väl, så blev det inte väl!

Håller med dig. Undrar också var ägaren fanns hela denna tid. Jag skulle aldrig låna ut min häst till någon okunnig och förvänta mig att de klarade ut allt på egen hand. Ägaren måste ha vetat att det var en nybörjare som skulle ha hästen. Jag som hästägare skulle förvissa mig om att hästen var frisk och ok, genom att tex åka och hälsa på. Jag känner ansvar för min häst, även om den är utlånad.

När jag skaffade medryttarhäst lärde jag mig då inget om foderlära och sånt utan det var först när jag fick min foderhäst jag lärde mig.

Men hur skulle de göra? Eftersom de visste själva att de inte hade några större kunskaper i fodringslära tog de till hjälp av en hästkunnigkille som skulle hjälpa dem, precis som man ska när man själv inte kan!!

Finns ju mycket värre fall där okunskapen lett till att hästägaren vägrat inse att hästen faktiskt mår dåligt. Detta är inte ett sånt fall.

Hästen var ERT ansvar! Lägg inte över det på stallchefen! Man ser när en häst tunnar ur och då kan man be om hjälp! Är inte stallchefen mottaglig så be någon annan eller läs på själva.
I första hand hade jag nog kontaktat ägaren och frågat om foderstaten och ge hästen samma mat och mängd som hos ägaren.

Att ta sig an ett djur innan man har nog kunskap och sedan lassa över ansvaret på andra är bara ansvarslöst.
Tycker synd om hästägarn faktiskt :( Och att denne låter er hälsa på är för mig ofattbart! Jag hade snarare gått i tankar på att anmäla misskötseln om jag var hon...

Edit:
En sak till nu när jag läste ditt inlägg ordentligt - Du skriver först att du flyttade hästen dit för att du tyckte bra om stallägarn...längre ner i inlägget är du rädd för densamme?

Senast ändrad:

:crazy:

Tycker inte att man ska skylla ifrån sig, ert ansvar att se om hästen är smal eller inte

När jag skaffade medryttarhäst lärde jag mig då inget om foderlära och sånt utan det var först när jag fick min foderhäst jag lärde mig.

Men hur skulle de göra? Eftersom de visste själva att de inte hade några större kunskaper i fodringslära tog de till hjälp av en hästkunnigkille som skulle hjälpa dem, precis som man ska när man själv inte kan!!

Finns ju mycket värre fall där okunskapen lett till att hästägaren vägrat inse att hästen faktiskt mår dåligt. Detta är inte ett sånt fall.

Men om man skaffar en medryttarhäst med målet att bli hästägare i framtiden, så får man väl ta och lära sig?

Jo, men hur kan man förlita sig så innerligt på en endaste människa (Som TS dessutom är rädd för) och äventyra hästens hälsa genom att tycka att allt han säger är rätt. Herregud jag har fått de dummaste förslagen här och hade jag lyssnat på dom hade min pålle inte mått bra vid dethär laget. Man kan inte bara ta förgivet att en människa kan allt, och är ärlig, och sedan DEFENITIVT inte lägga skulden på denne.

Stallchefen gjorde fel, men ej helt hans ansvar!!
Han har ju på sätt och vis tagit på sig ansvaret genom att tacka ja till att ge dom hjälp, men han är varken hästägare eller fodervärd.

Min första foderhäst:
Jag hade lärt mig MASSOR i förväg, men vågade inte lägga en egen foderstat. Tyckte det var dumt att äventyra något. Så jag ringde ut en snubbe (En sån som beräknar foderstater) som la upp en foderstat åt henne. Efter en månad märkte jag att hon började gå ner i vikt och kontaktade ägaren samma dag. Dagen efter hade hon en jättebra foderstat.

Hade det varit helt ok av mig att strunta i att hästen går ner i vikt, i 11 månader framöver, bara för att "men han sa ju så"?

Självklart finns det värre fall, men bara för att det finns värre betyder väl inte det att detta inte kan vara illa?

Bara för att det finns en häst som står instängd i en bajsig box och blir slagen varje dag, betyder det inte att det inte är synd om hästen som har fin box, men en elak ryttare.. (Exempel nu då)

Också vill jag tillägga att det är otroligt bra och starkt av TS att söka hjälp, men jag gillar inte anledningen TS söker hjälp av.

Alltså, det är inte så extremt svårt och jobbigt att lyfta upp en bok och läsa lite om foder och hur hästen fungerar. Det är väldigt enkelt och går väldigt fort. Finns en del bra böcker om foder och sånt. Så det är verkligen ingen ursäkt de där.

Att be folk om råd och tips är helt okej, det gör jag fortfarande efter alla år som ägare men jag har endå en grundkunskap som jag faller tillbaka på. Jag frågar inte någon kunnig och sen tror blint på allt den säger. Att höra andras ideer och tips däremot är alltid bra men tillslut så ligger endå ansvar och allt på den som har ansvaret över hästen.

Alltså, det är inte så extremt svårt och jobbigt att lyfta upp en bok och läsa lite om foder och hur hästen fungerar. Det är väldigt enkelt och går väldigt fort. Finns en del bra böcker om foder och sånt. Så det är verkligen ingen ursäkt de där.
Hmm, jag tror jag ska börja svara så i mask-trådarna.......

Det är klart att man har sett att han är smal som fan, och det är klart att vi har sett att hab tappat i vikt, men stallchefen är dum i huvudet. dvs att han är nästan stört omöjlig att snacka med. det låter helt sjukt, men man kan bli så jävla hemmablind. vet att detta inte är någon som helst ursäkt, men det är i alla fall en liten förklaring. jag skulle ha reagerat lika dant som ni om jag hade läst något som detta!!!!!

va fan svär du så jävligt hela tiden för? Använd vårdat spårk när du skriver!:mad:

Du kan inte skylla över hela ansvaret på stallägaren, de är ni som har ansvaret för hästen och du borde sett att hästen magrade av! Jag tror inte att ägaren är beredd att låna ut sin häst flera gånger....

Ja och om inte annat finns internet :bow:

När jag vad osäker på vad jag skulle ge min häst att äta (efter operation) ringde jag veterinären och frågade.
Att vara så hemmablind att man inte ser att hästen är så mager som det låter som, det kan man bara inte (hoppas jag i alla fall)

Som jag ser det finns det ingen som helst ursäkt till att hästen blev så här! Lite handlingskraftig får man ju faktiskt vara, eller hur!? Man behöver inte kunna en massa om foderlära för att dra tummen ur och se till att hästen får mer mat när man ser att den tunnar ur!

Ni hade kunnat ge hästen mer foder på egen hand, finns ju att köpa! Ingen kunde ju ha hindrat er, eller hur? Ser man att hästen tunnar ur och de som har stallet vägrar att ge hästen mer foder så flyttar man, ringer hästens ägare eller köper foder som sagt och fodrar mer på egen hand. Men man låter det inte gå ett helt år utan att man gör annat än påtalar bristerna i hästens utfodring.

Stallägaren brast rejält i sin uppgift, ni brast rejält i er uppgift och hästägaren brast även den i sin uppgift....vilken var att se till att kompetent folk tar hand om hästen, samt hälsar på den med jämna mellanrum.

Kicki :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad...
2
Svar
24
· Visningar
4 306
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 420
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025