Gravid och ridning?

Sv: Gravid och ridning?

Varför skulle det inte falla inom samma diskussionsramar? Kroppen känner ingen skillnad på ett IVF-embryo och ett naturligt befruktat embryo, så det som inte är farligt för ett vanligt embyo är heller inte farligt för ett IVF-embryo. Det är inte högre missfallsrisk med IVF än med naturlig befruktning.

Medan jag tycker att det är skillnad, jag trodde du hade ett begränsat antal försök på IVF. Dessutom kostar varje behandling väldigt mycket pengar för samhället. Då har samhället, IVF läkaren väl också lite större rätt att uppmana till försiktighet.

Alla planerade barn är väl dessutom efterlängtade, oavsett om de tillkommit genom naturlig befruktning eller IVF. Jag har aldrig hört någon säga att tja, för mig är det sak samma om jag får missfall, för vi kan ju alltid göra ett nytt. De jag känner som har fått missfall har tyckt det varit väldigt jobbigt och blivit ledsna, även om de haft relativt lätt att bli gravida.

Jag grät inte direkt ögonen ur mig, jag var lite ledsen det är klart men inte så farligt ledsen. Det var inte mer än jag hade förväntat mig och räknat med i vecka 8. Sedan ju längre det går desto mer ledsen skulle man självklart bli, nu väldigt ledsen, om ett par månader är det katastrof då var det ju ett barn.

Men så tidigt var det kanske inte ens ett barn, kunde vara en druvbörd. Det är väl klart att man läste på och om 1/3 är missfall och man inte ska oroa sig förrän efter tredje gången så är det bara så.

Jovisst är jag cyniker och realist, inte romantiker, men då landar man ju mjukare också ;)

Jo fast det är ju inte i alla smärttillstånd man ska undvika det onda till varje pris, ryggsmärtor tex.

Men jag tog här från fråga doktorn som var lite mer utförlig och du kan ha rätt i alla fall, jag får fråga BM helt enkelt :)

Om du har bäckenledsrelaterade besvär och smärtor bör du tala med din läkare eller barnmorska. Annars kan du riskera att tillståndet förvärras och blir kvar längre än nödvändigt.

Om bäcken- och ryggsmärtorna diagnostiseras och behandlas korrekt är möjligheterna goda för att själva förlossningen och tiden därefter förflyter utan besvär. Förutom stödet från din familj och omgivning måste du själv vara aktiv så din graviditet fortlöper väl.

Men det handlar ju mer om inställning - cyniker eller romantiker är man väl oavsett om man gör IVF eller inte?

Om ridning är ofarligt så finns det ju ingen anledning att avstå, om ridning inte är ofarligt så borde ju ingen gravid göra det. Många betalar dessutom sina IVF själva, det kostar inte samhället en krona.

Det beror ju pa vad du gjort med ryggen ocksa. Men foglossningar ska man inte ignorera utan lata bli rorelser som gor ont. Man ska aven lata bli att sara pa benen, ta ut bada benen fran bilen innan man reser sig upp, aldrig vrida sig pa ett ben utan flytta sig runt sadar fanigt mm. Foglossningar har ju med hormoner att gora och blir inte battre for att man motionerar. De blir battre for att man foder ut barnet och hormonerarna minskar.

Jo men det får du ju bedöma själv :p ridning verkar vara helt, totalt, fullkomligt ofarligt för ungen så länge du inte ramlar av eller bli sparkad i magen. Fast man vet inte säkert, så de kan inte lova på sin heder. (i USA rekommenderar tydligen vissa att du håller upp de tre första månaderna)

Jag har då bedömt risken för att bli sparkad som låg, speciellt efter att jag fallit av iom att hittils har ingen häst trampat på mig. Och jag har bedömt risken att falla av som moderat och rimlig (speciellt efter att ha läst lite på bukefalos forum). Jämförbart med den bättre hälsa jag får är det för mig en rimlig riskbedömning att rida. Gör din egen riskbedömning. Jag kan inte råda dig. Ingen kan lova dig att det är fullkomligt totalt säkert.

Det beror ju pa vad du gjort med ryggen ocksa.

Jo det var ju där själva kruxet satt... jag ansträngde nedre ryggen och magen till limits även för normaltillstånd. Och frågan var om jag kanske borde låta bli nu i helgen eller om det bara är fånig överförsiktighet.

Senast ändrad:

Hm konstigt for pa alla sajter pa internet dar man kan lasa om foglossning, plus alla jag har pratat med/last har pa buke sager att man ska undvika sadant som gor ont.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3497

Har ar en av manga lankar. Rent fornuftsmassigt kanns det som om man borde lata bli om det gor ont, det ar ju ett tecken pa att det inte sitter ihop som det ska. Ligamenten ska ju vara stenharda och nu ar de mjuka och rorliga.

Vad jag menar är, att självklart ska du låta bli saker som får det att göra ont! Men jag har däremot aldrig hört att det är FARLIGT när det gör ont. Träffade en läkare bara häromdagen som berättade det ( precis som barnmorskor och läkare har sagt till mig förut) Jag själv kan stå ut med lite extra smärta för att få rida nån dag varannan vecka, mer klarar jag inte.

Hm konstigt for pa alla sajter pa internet dar man kan lasa om foglossning, plus alla jag har pratat med/last har pa buke sager att man ska undvika sadant som gor ont.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3497

Har ar en av manga lankar. Rent fornuftsmassigt kanns det som om man borde lata bli om det gor ont, det ar ju ett tecken pa att det inte sitter ihop som det ska. Ligamenten ska ju vara stenharda och nu ar de mjuka och rorliga.

Vad jag kan se står det ingenting om att det är farligt att belasta fogarna?? Det är väl snarare sunt förnuft, eller hur? Får du ont av simning så kanske du inte är så sugen på att simma mer? Däremot inte farligt... nu talar jag överlag. Det finns såklart fall där det råds annorlunda.

Ok, så du tycker inte att det blir värre på lite mer permanent basis när du har ansträngt dig? Jag tänkte nog testa att "tävla" lite i helgen i alla fall, fast bara en dag :laugh: se hur det går.

Jag har ganska rejält (mer än vanligt)ont ett par, tre dagar efter att jag ridit eller typ gått promenad i svårare terräng. Men sedan lättar det lite igen. Så ja, jag kan liksom inte riktigt låta bli:cool::crazy: Eftersom jag aldrig hört talas om att det skulle vara farligt på något vis, trots att jag frågat både bm och läkare så har jag fortsatt så länge det gått. Men med förra barnet kunde jag knappt gå på slutet, så det blev nog ingen ridning efter v. 20-25 nånting.
Hoppas det går bra på tävlingen:laugh:

Fast varför ska man låta bli, om det inte spelar någon roll? Varför skulle de skriva på sidorna att man ska undvika saker som gör ont, om det kvittar för kroppen?

Det jag har hört och läst är att om du inte tar hand om och lyssnar på dina foglosssningar så kan du få problem även efter förlossningen med ont som aldrig försvinner. Men jag har inga bevis eftersom jag tog det lugnt. Jag vet dock att det finns andra här som har ont flera år efter förlossningarna. Jag vill i alla fall inte chansa.

Man ska väl låta bli för att slippa ha ont helt enkelt, det är den informationen jag fått. Men jag har heller inga vetenskapliga bevis eller belägg för det jag säger, bara rekkomendationer från läkare och barnmorskor som jag pratat med.

Vad jag kan se står det ingenting om att det är farligt att belasta fogarna?? Det är väl snarare sunt förnuft, eller hur? Får du ont av simning så kanske du inte är så sugen på att simma mer? Däremot inte farligt... nu talar jag överlag. Det finns såklart fall där det råds annorlunda.

Vi kan byta fogar om du vill :crazy:

Klart det inte är farligt, det är inte farligt att ha ont! Då skulle ju allt som gör ont vara farligt, som att föda barn, tatuera sig, bli trampad på foten av en häst, slå i lilltån i en tröskel.

Skillnaden är väl att lilltån blir bra på typ en gång och fogarna kan du gå och ha ont i resten av livet om det är riktigt illa.

Jag tror inte du vill byta fogar med mig just nu... Hade ont i över ett år efter första barnet, men jag fick ont av allt, red ju inte alls efter ett tag då det stoppade mig. Som sagt, ont livet ut om det är riktigt illa, men jag tror inte att det är riktigt illa med alla ryttare som har foglossning. Äsch jag har svårt att förklara mig, jag menar bara kort och gott att jag inte tror det är farligt att rida nån gång ibland fast det gör ont i fogarna, om nu inte läkarna råder en till något annat.

Jag har fortfarande ont efter första barnet, de försvann aldrig mellan graviditeterna. Nu är det ett h*lvete, har en liten pall med mig överallt så sonen kan klättra upp själv på skötbordet och i matstolen. Eller upp i min famn. Leka är bara att glömma, rita, läsa och bygga lego fungerar.

Jag har bälte och går hos sjukgymnasten och är en flugviktare, jag borde inte ha ont tycker jag.

Den här graviditeten klarade jag dock av att jobba flera månader längre än den första, och enda skillnaden är att jag inte ridit lika mycket. Känner direkt när man sätter sig i sadeln och vinklar ut bäckenet ännu mer att det här kommer inte sluta bra :( Inte ens gå promenader fungerar, och cyklar jag får jag smärtsamma sammandragningar! Hur tusan ska man hålla musklerna i trim då?

Svårt... Tror du gör rätt i att lyssna på din kropp. Vattengympa? Jag har alltid trott att ju mer du väger desto större risk för foglossning men det är tydligen inte så enligt min BM?

Fast rörelser i sidled fungerar ju inte heller, kan bara ta korta steg framåt och bakåt. Men jag ska ringa runt, de brukar ju ha grupper för gravida där kanske de inte gör sånna rörelser :idea:

Jag är 164 cm lång, gravid i v. 27 och väger väl en 53-54 kg eller nått sånt. Som en pommesfritts! Smal men fet :o

Värken har verkligen exploderat de senaste dagarna, tur jag ska till BM på måndag och få klaga lite (hade henne förra graviditeten oxå)

I vår kommun har de speciell vattengympa för gravida, och de med foglossning har förtur. Hör efter:)

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 179
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 562
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30