Gravid och ridning?

Sv: Gravid och ridning?

Om det skulle vara för skumpigt skulle det vara olämpligt att jogga också.

Du känner bäst själv hur länge du kan och vill rida. Får du sammandragningar eller ont eller om det känns obekvämt ska du naturligtvis inte göra det. I v 15 ligger bebisen så otroligt skyddad. När man får otymplig mage sen kan det vara svårare, balansen ändras eftersom tyngdpunkten ändras plus att bebisen inte är lika skyddad längre.

Så rid du på tills du känner att du fått nog!

Låter rimligt tycker jag! Har fortsatt rida och ännu så länge känns det bra. Rider dock lätt i traven och tar det allmänt lugnt (hoppa är inget för oss i vilket fall ;)) Om det skulle bli några komplikationer som verkar relaterade eller om det börjar kännas obekvämt/osäkert kommer jag att sluta...

Tack för råd :) Gäller även Caballus! (Ursäkta långsamt svar.)

Själv trillade jag ju av i 5e månaden och varken i ambulansen, på akuten eller på gynakuten avrådde de från ridning, TROTS att jag trillat av. ;)

De som lyssnade på bebins hjärtslag och kollade UL:et efteråt sa att "under alla deras år på KK hade de aldrig varit med om att en gravid förlorat sitt barn om inte kvinnan samtidigt blivit VÄLDIGT svårt skadad". Och "att barnet ligger så skyddat så det SKA inte vara någon fara".

På en lapp jag fick på min mödravårdscentral stod det uppräknat en massa sporter och allmänna tips. Om ridning stod det "undvik hoppning om du känner att balansen i kroppen ändras".

De jag varit i kontakt med säger "så länge det känns bra, fortsätt!".

Det var något liknande som jag hade hört från en kompis... Fast känner inte riktigt för att ramla av ändå! Om man räknar med att det är farligt att ramla av, tycker jag ändå att det var lite konstigt att läkaren avrådde från ridning no matter what - hade varit naturligare att säga att ramla av är inte bra, men att lugn ridning utan avfallningar vore OK. Så kan man bedöma själv utifrån vad man har för häst osv.

Det var något liknande som jag hade hört från en kompis... Fast känner inte riktigt för att ramla av ändå! Om man räknar med att det är farligt att ramla av, tycker jag ändå att det var lite konstigt att läkaren avrådde från ridning no matter what - hade varit naturligare att säga att ramla av är inte bra, men att lugn ridning utan avfallningar vore OK. Så kan man bedöma själv utifrån vad man har för häst osv.

Fast många rekommendationer är ju såna - allmäna förbud utan att förklara varför. Läkare som inte kan något alls om ridning och hästar förstår kanske inte heller att det är skillnad på ridning och ridning, och att all ridning inte är lika riskfylld. Så då ger de totaltförbud istället. Ungefär som att det var totaltförbud mot sushi förut, fast det egentligen bara var gammal dålig sushi som var farlig.

Stötarna är inte farliga, så du kan gott sitta ner i traven om du vill. Fostret kan omöjligt skaka loss. Det som är farligt är om du ramlar av och hästen sedan sparkar dig i magen och träffar livmodern. Börjar du känna av foglossningar och får ont, så är det inte heller bra att rida. Men det märker du ju, Gör det inte ont så är det inte farligt.

A andra sidan kan hasten lika garna sparka en i magen aven om man inte rider. Stor risk ar det val att kratsa hovar i sa fall?

Ja det marks ju pa folks upplevelser med sjukvarden har, hur olika det ar. Vissa tycker det ar helt livsfarligt och andra inte alls.

Jo, det är klart. Men om man aldrig hållit på med hästar själv så tänker man väl inte på det, att det kanske egentligen är mer riskfyllt att kratsa bakhovarna än att rida ett stillsamt dressyrpass, när det gäller risken att få en hov i magen.

A andra sidan kan hasten lika garna sparka en i magen aven om man inte rider. Stor risk ar det val att kratsa hovar i sa fall?

Ja det marks ju pa folks upplevelser med sjukvarden har, hur olika det ar. Vissa tycker det ar helt livsfarligt och andra inte alls.

Jag både åkte av och blev sparkad av min häst när jag väntade Rasmus!
Avramlingarna var faktiskt 100% mitt fel, men sparken fick jag på låret när jag släppte ut henne i hagene fter att hovslagaren varit här. Hennes kompis kom för att busa i full fart och när jag tog av grimman pep hon till och skicka iväg en "hingstspark" med frambenet. Hon är smabb och smidig och kunde lätt träffat mig i magen, eller huvudet. Men hon insåg nog själv vad hon råkade göra och hejdade sig tack och lov *phu*

Hej,
Jag tror att du själv kommer att känna när det är dags att "sitta av ett tag"....
Måste säga att min ridning har blivit bättre genom att ta ett "break" från det + det skritt arbete som jag la ned tid på efter förlossningen (man blir ju inte återställd på ett bra tag och bör ta det lugnt) har gett fantastiska resultat !
Glöm inte att kvinno kroppen utför ett jätte jobb när den föder barn så...låt det ta tid efteråt.
Lycka till med både barnafödande och ridning!

Jag red ett synnerligen stilla dressyrpass när jag trillade av! :D Ett litet litet skutt från hästens sida gjorde att jag tappade balansen helt. :p

Men blev du sen sparkad i magen så att du fick missfall?

Så litet skutt kan det väl inte varit om du föll av, för övrigt, eller blev hästen rädd och drog iväg när den kände att du satt på sniskan?

Nejdå, jag föll helt odramatiskt utan några andra bieffekter än att jag bröt 2 revben (troligen, kan ju inte röntga) enbart pga jag har så stora skador på höger sida bröstkorgen efter en ridolycka i fjor. Det beror på att där skelettet är läkt är benet superhårt, och då blir skillnaden i densitet gentemot det oskadade skelettet så stor att ganska milda stötar krävs. Jag hade väst när jag for av.

Jag upplevde det som ett ganska litet skutt faktiskt, jag kom i framvikt pga magen och min häst är extremt oförlåtande och "fångade" inte upp mig så jag drösste av. Jag kan inte tänka mig att det skuttet fått mig att tappa balansen i vanliga fall.

Vindvissla> nej, jag fick ridförbud av maken. :o Jag hade gärna velat skritta lite till, men för ryggens skull hade det nog gått tidigast förra veckan (det tar ju lite tid med skelettskador), men nu känns magen för otymplig. :crazy: Nu åker han till en kompis i Varberg över vintern istället.

Som tur är går graviditeten rätt så snabbt ändå, och snart är man uppe i sadeln utan otymplig mage. Jag håller på att halvt avlida av abstinens just nu, men eftersom jag får sammandragningar av att resa mig upp från stolen tror jag inte det är någon bra idé :D

Men nästa vår, då jävlar!

Varför skulle det inte falla inom samma diskussionsramar? Kroppen känner ingen skillnad på ett IVF-embryo och ett naturligt befruktat embryo, så det som inte är farligt för ett vanligt embyo är heller inte farligt för ett IVF-embryo. Det är inte högre missfallsrisk med IVF än med naturlig befruktning.

Alla planerade barn är väl dessutom efterlängtade, oavsett om de tillkommit genom naturlig befruktning eller IVF. Jag har aldrig hört någon säga att tja, för mig är det sak samma om jag får missfall, för vi kan ju alltid göra ett nytt. De jag känner som har fått missfall har tyckt det varit väldigt jobbigt och blivit ledsna, även om de haft relativt lätt att bli gravida.

Finns det någon annan skillnad än att den där tiden mellan befruktning och graviditetstest överhuvudtaget går att identifiera vid IVF? I princip borde ju då kvinnor som försöker bli gravida på naturlig väg avrådas från att rida alls mellan det att de har haft sex och det att de testar positivt alternativt får mens, och det då gång på gång, för det kan ju ta tid att bli gravid? Och det låter ju verkligen som en försiktighetsnivå lite över det vanliga, väl?

Typ 40% av alla graviditeter lär sluta med missfall (ofta tidigt, då), varför det inte verkar så himla avgörande med ridningen ur den aspekten. Fast om man själv tror att man skulle gräma sig sen (och i värsta fall sen inte bli gravid igen om man har riktig otur) så är det kanske dumt att rida?

Men jag kan ändå inte låta bli att undra om man då bör vistas i trafiken, ta risken att gå i trappor osv. Är ridning verkligen så outstanding farligt, jämfört med nästan allt annat jämförbart, för gravida?

Finns det någon annan skillnad än att den där tiden mellan befruktning och graviditetstest överhuvudtaget går att identifiera vid IVF? I princip borde ju då kvinnor som försöker bli gravida på naturlig väg avrådas från att rida alls mellan det att de har haft sex och det att de testar positivt alternativt får mens, och det då gång på gång, för det kan ju ta tid att bli gravid? Och det låter ju verkligen som en försiktighetsnivå lite över det vanliga, väl?

Typ 40% av alla graviditeter lär sluta med missfall (ofta tidigt, då), varför det inte verkar så himla avgörande med ridningen ur den aspekten. Fast om man själv tror att man skulle gräma sig sen (och i värsta fall sen inte bli gravid igen om man har riktig otur) så är det kanske dumt att rida?

Men jag kan ändå inte låta bli att undra om man då bör vistas i trafiken, ta risken att gå i trappor osv. Är ridning verkligen så outstanding farligt, jämfört med nästan allt annat jämförbart, för gravida?

Skillnaden är att det är större chans att bli gravid efter IVF (35%) än efter samlag (20-25% under optimala förhållanden). Detta beroende på att första hindret redan är undanstökat, så att säga, vid en IVF sätter man ju tillbaka ett friskt och välutvecklat embryo på rätt ställe, och det är ju inte alla samlag som leder till ett befruktat embryo. Men visst är det onödigt försktigt, livmodern är ju inte som en öppen skål där allt trillar ut, utan det är mer att jämföra med att lägga in ett sockerkorn mellan två pannkakor - embryot ligger där det ligger, liksom.

Vid konstaterad graviditet är missfallsrisken 15-20%, ingen skillnad mellan IVF och naturlig befruktning. Man har gjort många studier av orsaker till missfall, och oftast är det genetiska defekter på embryot som gör att det inte utvecklas normalt, och då stöts det bort efter ett tag. Det har ju förståss ingenting med ridning att göra. I de fall yttre våld leder till tidigt missfall rör det sig inte om en knuff i magen, utan kraftigt våld där kvinnan blir allvarligt skadad, typ bilolycka och liknande. Där kroppen är så trasig att missfallet är det minsta bekymret, om man säger så.

Sen finns det en del kvinnor som har försvagad livmoderhals, och som har ökad risk för missfall. I så fall bör man avstå från häftig fysisk aktivitet, som jag förstått det, men de flesta kvinnor hör ju inte till den kategorin. Givetvis kan man inte veta om man gör det om man inte varit gravid och fått missfall förut. Det har dock inget med IVF att göra, gör man IVF så är ju problemet att man inte blivit gravid alls, inte att man fått missfall. Har man upprepade missfall så får man annan behandling än IVF.

Jag tror att människor som inte kan något om hästar kraftigt överskattar riskerna med ridning. De tänker ridning, och ser grand prix-hoppning framför sig, och svarta rubriker om fälttävlansryttare som fått hästen över sig. En sån olycka kan jag tänka mig skulle kunna leda till missfall. Men det är ju ganska långt från de flesta hobbyryttares ridvardag.

Ja! Så ute som man blir. Vare sig man vill eller inte. ;)

Tränade hoppning på min galna treåring ikväll och det känns bra att rida.
Ingen har avrått mig heller, inte barnmorska och ingen läkare.
Däremot alla andra.
Men jag tycker att jag kan rida så länge kroppen inte säger ifrån.
En god vän som fick sin första bäbis förra veckan på onsdagen, red så sent som förra lördagen.

Och ingen avrådde henne heller, fast hon tillochmed hade sagt det själv "Det är kanske bäst att låta bli?". Barnmorskan hade snarare uppmuntrat och sagt att "allt man är van att göra kan man gott fortsätta med så länge det inte gör ont, även hoppning om man så vill"
Bara man är bekväm alltså.

Me like!
:)

Nu vill jag inte läsa mer inlägg av dig. Jag tror jag lägger dig på min ignoreralista. ;)

jag har sån ridabstinens att jag dööööööööööööööööööööööööööööööööör

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 179
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 560
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 115
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka