Gravid och ridning?

Sv: Gravid och ridning?

kl

Alltså om man får missfall så får man inte det för att man har ridit! Det låter som en totalt outbildad läkare! Man får missfall för att det är något fel på fostret!

Om jag fått missfall tidigt i graviditeten hade jag aldrig någonsin ens funderat på om det kunde vara ridningen. Hallå liksom, vart tog det sunda förnuftet vägen? Hur har kvinnor lyckats behålla barn i alla år och ändå inte legat på soffan hela graviditeten?

Om jag varit i v 30 och blivit sparkad mitt i magen, alt trillat av och landat mitt på magen och sen fått missfall, då kanske jag hade funderat på om det var ridningen, men annars näe...

Tja om man hade planerat att faktiskt gå och ångra sig så kan man ju låta bli. Eller så kan man bestämma sig för att friska barn sitter fast. Vi beslutade att efter tredje ev missfallet skulle jag sluta rida och sluta motionera. Trots att rekommendationerna definitivt är att man motionerar.

inte rida medan man var gravid, man kan ju hålla på med nån annan idrott istället. Fast det är ju ridningen som är min sport, liksom, det är ju inte som att jag har lust att börja spela fotboll istället.

Nej, faktum är att det kan man inte, det finns nog ingen sport utom promenader där man "vet" att det är helt säkert. Jogging tex är lätt korrelerat med missfall, liten liten ökning, kanske enl personerna bakom en gravidträningsbok (minns inte namnet). Däremot vet man att motion gör att den gravida och barnet mår betydligt bättre. Att själv vara frisk och glad och att få ett barn som mår så bra som bara går känns inte helt fel.

Fotboll verkar helt poänglöst att börja med, känns betydligt värre på alla sätt och vis, det är ju ganska säkert att man får en armbåge i magen och jogging var inte optimalt. Har för mig att fotboll på hygglig tävlingsnivå faktiskt är en sport som räknas som sämre än ridning. Inte för att man ska bry sig om vad andra gör.

Och på vilket sätt skulle fotboll vara mindre farligt? Om det nu var skumpandet hon menade?

Nej, jag förstod det som att det var risken att bli avkastad och sparkad i magen som hon menade, det var det som var farligt.

Alltså att man aldrig kan vara säker på att det inte händer, och därför ska man hålla sig borta från hästryggen, för det är dumt att chansa. Och ingen vet hur farligt det är, eftersom det av etiska skäl inte går att göra några experiment (man kan ju inte experimentellt låta en del gravida bli avkastade och sedan jämföra missfallsandelen hos dem jämfört med dem som inte blivit avkastade).

Tja om man hade planerat att faktiskt gå och ångra sig så kan man ju låta bli. Eller så kan man bestämma sig för att friska barn sitter fast. Vi beslutade att efter tredje ev missfallet skulle jag sluta rida och sluta motionera. Trots att rekommendationerna definitivt är att man motionerar.

Fast man kan ju inte bestämma sig för att biologin funkar på det ena sättet eller andra, det är ju som det är. Jag kan ju bestämma att jag kan flyga, men ger mig ju inte vingar för det.

Varför bestämde du dig att sluta motionera?

Jag frågade om det verkligen var så farligt, men hon menade att eftersom man inte vet hur farligt det är så är det bäst att låta bli. Åtminstone tills man graviditetstestat sig. Men att det ju var en liten uppoffring att inte rida medan man var gravid, man kan ju hålla på med nån annan idrott istället. Fast det är ju ridningen som är min sport, liksom, det är ju inte som att jag har lust att börja spela fotboll istället.
Vad är det för skillnad på att rida och jogga t.ex? :confused: Det skulle vara om man kom i otakt i traven, så man studsade som en tok. Men hur stor är den risken liksom? :rofl::D Och händer det nåt innan man testat sig så är man lyckligt ovetandes iaf.

Aha men statistiskt sett är det nog mer sannolikt att råka ut för en bilolycka än att lyckas bli sparkad i magen mellan ägglossning och plus på stickan....

Men var och en får ju göra sin bedömning.

Jag tycker det är jättekonstigt att en läkare säger så, INGEN har sagt det, inte ens på akuten när jag kom in avtrillad och gravid i 5e månaden... På min barnavårdscentral delar de ut ett infoblad om motion och graviditet, och som jag skrev ovan - ridning avrekommenderas inte alls. Däremot står det att man ska vara försiktig vid hoppning pga ändrad balans och att man ska låta kroppen bestämma.

Vad är det för skillnad på att rida och jogga t.ex? :confused: Det skulle vara om man kom i otakt i traven, så man studsade som en tok. Men hur stor är den risken liksom? :rofl::D Och händer det nåt innan man testat sig så är man lyckligt ovetandes iaf.

Inte om man gjort IVF... Då vet man ju att dag 1 fanns det ett befruktat embryo i livmodern, och dag 18 hade det dött. Och då skulle man gräma sig för evigt om man hade ridit under tiden, eftersom ingen vet om det är farligt att rida.

Jag tycker fortfarande inte det låter ett dugg vettigt. Då skulle ju ridmänniskor i allmänhet ha fler missfall än andra?

Jag tycker du ska försöka fråga lite fler (proffs) om detta.

Fast man kan ju inte bestämma sig för att biologin funkar på det ena sättet eller andra, det är ju som det är. Jag kan ju bestämma att jag kan flyga, men ger mig ju inte vingar för det.

Tja som så att det finns gott om folk som fått barn och som har ridit och joggat. Rimligen så går det alltså att få det...

Varför bestämde du dig att sluta motionera?

Hmm tror inte du läste så noga, jag motionerar ju och rider skrev jag, jag tänker börja på Friskis o Svettis snart igen. Jag har "bara" haft ett missfall hittils. Vi bestämde att jag skulle motionera i den takt jag trivdes med men OM jag fick två missfall till så kunde det vara ett tecken på svag livmoderhals och om man har det så är det lite mer riskigt med motion enligt vad jag läste. Så OM jag fick tre missfall på rad skulle jag sedan ta det lugnare fjärde försöket. Hittils är jag som sagt inne på andra och hoppas ju på att det går bra, men sådant är aldrig säkert.

Jo men har man gjort IVF så är det väl för att det var problem från början, varje försök är extremt dyrt och man har ett begränsat antal försök. Då är det självklart att det är läge att vara mer försiktig, det är också absolut självklart att man har större risk att gräma sig. Till råga på allt är just det fostret extremt efterlängtat och man har kämpat länge för det.

Men du sa inte att läkaren talade om IVF. Jag tycker inte det riktigt faller inom samma diskussionsramar. Dessutom så är nog i så fall fotboll verkligen ngt man ska undvika, som sagt till skillnad från ridning korrelerar jogging lite lite grann med missfall. Dvs det var pyttelite högre risk om man joggar. Vilket i vanliga fall inte borde spela ngn roll.

Jag har ont som i ett band över höften, skinkorna, strålar även ner i benen, har även ont i framfogen vid blygdbenet - och det är foglossning. Har dock aldrig hört att det skulle vara farligt att göra sånt som gör ont, tex. rida eller promenera i skogen. Det var, och är, iallafall vad de sagt till mig både nu och förra grav. Sen låter man väl bli så småningom när man inte kan gå efter en ridtur...

Ok, så du tycker inte att det blir värre på lite mer permanent basis när du har ansträngt dig? Jag tänkte nog testa att "tävla" lite i helgen i alla fall, fast bara en dag :laugh: se hur det går.

Hm konstigt for pa alla sajter pa internet dar man kan lasa om foglossning, plus alla jag har pratat med/last har pa buke sager att man ska undvika sadant som gor ont.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3497

Har ar en av manga lankar. Rent fornuftsmassigt kanns det som om man borde lata bli om det gor ont, det ar ju ett tecken pa att det inte sitter ihop som det ska. Ligamenten ska ju vara stenharda och nu ar de mjuka och rorliga.

Andra lugna sporter var ok, men absolut inte ridning, på grund av risken att man blir avkastad och sparkad i magen av hästen.

Det är ju inte ridningen i sig man avråder från, utan just Risken om man skulle bli sparkad eller ramla av, som kan leda till missfall. Å andra sidan så kan man ju få missfall om man rullar nerför trappan också, eller bli påkörd av en cyklist på trottoaren etc.

Min barnmorska avrådde inte från ridningen i sig, utan bara att ta det lugnt och rida med förstånd, och inte ramla av!

Jo men har man gjort IVF så är det väl för att det var problem från början, varje försök är extremt dyrt och man har ett begränsat antal försök. Då är det självklart att det är läge att vara mer försiktig, det är också absolut självklart att man har större risk att gräma sig. Till råga på allt är just det fostret extremt efterlängtat och man har kämpat länge för det.

Men du sa inte att läkaren talade om IVF. Jag tycker inte det riktigt faller inom samma diskussionsramar. Dessutom så är nog i så fall fotboll verkligen ngt man ska undvika, som sagt till skillnad från ridning korrelerar jogging lite lite grann med missfall. Dvs det var pyttelite högre risk om man joggar. Vilket i vanliga fall inte borde spela ngn roll.

Varför skulle det inte falla inom samma diskussionsramar? Kroppen känner ingen skillnad på ett IVF-embryo och ett naturligt befruktat embryo, så det som inte är farligt för ett vanligt embyo är heller inte farligt för ett IVF-embryo. Det är inte högre missfallsrisk med IVF än med naturlig befruktning.

Alla planerade barn är väl dessutom efterlängtade, oavsett om de tillkommit genom naturlig befruktning eller IVF. Jag har aldrig hört någon säga att tja, för mig är det sak samma om jag får missfall, för vi kan ju alltid göra ett nytt. De jag känner som har fått missfall har tyckt det varit väldigt jobbigt och blivit ledsna, även om de haft relativt lätt att bli gravida.

Jag har gjort 4 IVF:er och mina lakare har aldrig avratt mig fran att rida. Tvartom. De uppmuntrade mig att fortsatta mitt liv som vanligt :)

Forsta gangen jag gjorde IVF var jag jatteforsiktig och gjorde ALLT enligt regelboken, och red inte alls (eget beslut).
Blev gravid, men fick missfall i v.6 :(
Fjarde gangen var jag ratt luttrad och levde pa som vanligt och forsokte att inte tanka pa det. Blev gravid, med tvillingar, som jag sedan fodde i v.38.
Jag red min snalla valack fram till v.18 - da borjade det kannas lite otympligt och obekvamt sa da var det dags att sluta for min del :)

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka