Gravid och ridning?

Sv: Gravid och ridning?

Men vad gör hästarna under tiden? Jag vill inte ställa av min alls, om det är möjligt.

Min funkar som tur är med rätt mkt vila. Nu i sommar har en i stallet ridit henne ett par dagar i veckan, annars har hon stått (jag jobbade henne från marken första delen av sommaren) och gått på bete i stor hage.
Nu i höst ska jag först och främst se till att ngn kan mocka och fixa hennes mat, sen om jag hittar ngn som kan rida henne också är det en stor fördel.
(min medryttare slutade i vintras, så försöker hitta en ny, vore bästa lösningen).
Så om ngn rider henne kanske 3-4 dagar i veckan så kan hon gott stå resten.

Jag har bf i oktober så detta kommer väl behövas fram till årsskiftet kanske. Svårt att veta när man själv är i gång igen efteråt.

Jag tömkörde! Tog hjälp av en duktig tränare som kom och körde hästen också, och tittade avundsjukt på när hästen gjorde snyggare linjer i skänkelvikningen med bara tömhjälp än med ryttare på ryggen. Träna tramp gick alldeles utmärkt med!

Red så länge jag kunde, men med en satans foglossning fick jag snällt lägga ner det... det var inte värt att inte kunna gå på flera dagar:( Red på svägerskans supertrygga islänning en bit in på hösten och fick barn i slutet av november. Men då var det kanske nån gång i veckan, mest för att få lukta häst och komma hemifrån. Nu har jag en annan häst, som har kommit in i nån slags testperiod efter sin konvalescens, så fasiken vet hur länge jag törs rida. Har dock köpt en vagn och hoppas att jag har hittat en trevlig tjej som ska hålla igång honom med ridningen.

Jag ska rida så länge jag inte blir för stor och otymplig är nu i vecka 19 och har pytteliten mage. Min bm sa att förr rekommenderade man att man bara red fram till v 32 nu är det så länge man mår bra. Man ska inte sluta leva för att man är gravid som hon sa det kan hända olyckor när du tex cyklar och ramlar och slår dig.
Är taskigt att säga att man inte är rädd om sig eller barnet för att man rider.

Men helt ärligt, det måste väl ändå vara större chans att skada sig när man sitter stor och tung och kanske i obalans på en hästrygg än om man cyklar till ICA? Tycker inte heller man ska sluta leva, men jag har respekt för skaderisken...

Kul att höra från andra i samma situation och läsa era erfarenheter :) Jag är 'bara' i v 15 och märker ännu så länge inte av någonting i stort sett, förutom att jag är tröttare och hungrigare än annars...

Jag hade tänkt rida så länge det känns bra, men efter att ha varit på första kontrollen förra veckan känner jag mig lite villrådig. Där avråddes nämligen bestämt från att rida - som en följd av att hon generellt avrådde från allt som innebär risk för fall (typ klättra på stegar etc). Jag har inte ramlat av så länge jag kan minnas, men 100% säker kan man ju aldrig vara. + att jag köpte ny häst i våras som jag inte känner utan och innan ännu. Är det vanligt att man avråder bestämt från att rida? De kompisar som fått barn har ridit ganska länge (olika hur länge) och deras barnmorskor tyckte tom att det var bra. Hade tom sagt att även om man ramlar av är det närapå omöjligt att ngt händer...

Har fortsatt rida (= sätta igång lätt efter betet), men svärmor och sambon är inte så roade... Rider mest i skogen samt tränar western (inte landslagsnivå direkt ;)) Tror att jag kommer fortsätta med det så länge jag inte känner mig osäker/obekväm. Tänkte avstå från att sitta ner i trav - det var nämligen en annan anledning till att hon tyckte ridning var olämpligt (att det skumpar för mkt???). Vet ej om det stämmer, men så långt kan jag sträcka mig utan större problem.

Där avråddes nämligen bestämt från att rida - som en följd av att hon generellt avrådde från allt som innebär risk för fall (typ klättra på stegar etc)

Att RAMLA AV när man är gravid är ytterst olämpligt, annars har jag inte haft någon som avrått mig från ridning i normalfallet, bara att ta det lugnt, rida lätt i traven och inte hoppa.
MEN jag hade en moderkaka som inte mådde bra alls av ridningen, vilket ledde till blödningar från v 28 med påtvingad vila i hemmet som följd fram till förlossningen.

Om det skulle vara för skumpigt skulle det vara olämpligt att jogga också.

Du känner bäst själv hur länge du kan och vill rida. Får du sammandragningar eller ont eller om det känns obekvämt ska du naturligtvis inte göra det. I v 15 ligger bebisen så otroligt skyddad. När man får otymplig mage sen kan det vara svårare, balansen ändras eftersom tyngdpunkten ändras plus att bebisen inte är lika skyddad längre.

Så rid du på tills du känner att du fått nog!

Själv trillade jag ju av i 5e månaden och varken i ambulansen, på akuten eller på gynakuten avrådde de från ridning, TROTS att jag trillat av. ;)

De som lyssnade på bebins hjärtslag och kollade UL:et efteråt sa att "under alla deras år på KK hade de aldrig varit med om att en gravid förlorat sitt barn om inte kvinnan samtidigt blivit VÄLDIGT svårt skadad". Och "att barnet ligger så skyddat så det SKA inte vara någon fara".

På en lapp jag fick på min mödravårdscentral stod det uppräknat en massa sporter och allmänna tips. Om ridning stod det "undvik hoppning om du känner att balansen i kroppen ändras".

De jag varit i kontakt med säger "så länge det känns bra, fortsätt!".

J Idag har jag varit på en av de årliga tävlingarna häromkring och bestämde att (om det inte regnar för mycket) så ska jag minsann hoppa henne i 1m klassen där nästa år! Det kan väl inte vara för mycket begärt som 2-barns mor? :D

klart att det inte är... har man inga mål kommer man ingenstans..:laugh:

Min medryttarhäst såldes ganska precis i samma veva som vi började med verkstaden. Hade således inga planer på att försöka hitta någon ny häst att rida. Men så igår, nästan ett år senare, ringer stallägaren (till stallet där medryttarhästen stod) och undrar om jag vill rida hennes häst i några dagar, då hon inte kunde själv. Det gjorde jag mer än gärna :banana: och det visade sig gå riktigt bra. Hästen är känslig och accepterar inte vem som helst på ryggen, men mig accepterade han! Så nu vill hon att jag fortsätter rida någon gång i veckan, som avlastning för henne.

Har inte berättat om graviditeten än, men det måste jag göra ganska snart (om en vecka är jag 12 veckor gången, så då kan jag göra det). Hästen är väldigt snäll, så jag är inte orolig för att ramla av eller något, så jag kommer väl att forstätta rida så länge det känns bra. Har iofs inte provat att rida ut med denna häst än, men han ska vara snäll även ute.

Sen hoppas jag att kunna rida ibland även när bebisen är ute. Min sambo spelar golf, så vi båda är måna om att få och ge varandra egen tid. Naturligtvis är det omöjligt att säga nu hur det kommer att bli, men vi är helt överens om detta nu iaf! :love:

kn:

När det gäller foglossningar då? kan de bli värre permanent om man känner av dem när man rider (om det är de man känner av) eller blir det bara tillfälligt i ngn dag efteråt. Och hur känns de ;), tycker jag får ont i höger höft och ända (och lite i vänster med den har jag alltid haft problem med), under tiden och dagen efter när jag rider väldigt intensivt.

60-70 min galopp och skritt och så är inga problem (2 hästar rider jag). Så rent teoretiskt sett, är det ngn fara med fogarna om man överanstränger dem lite ibland? (det känns ingenting i trappor vilket talar mot fogar, bara om jag stiger högt uppåt och vrider mig samtidigt). Det är lite tidigt för fogproblem ännu överhuvudtaget.

Ja om du far ont i fogarna och inte slutar med det som gor ont kan du fa ont for alltid, finns flera levande stackars bevis har pa buke. Jag fick ont i fogarna jattetidigt, innan v 10.

Det ar mest pa bada sidorna om svanskotan, i backenet man far ont, eller i framfogen som sitter mitt i blygdbenet. Sa din hoft later inte riktigt som foglossning tycker jag, men jag har ju bara mig sjalv att jamfora med.

Kontentan ar, gor inte sant som gor ont. Trakigt men sant, det finns ett hastliv (eller bergsbestigarliv eller malarliv eller allt annat jag inte kan gora for tillfallet-liv) efter forlossningen. Hellre vanta an att ha ont for ever.

Mmm det var väl mest ändan, dvs uhm höger skinka och lite i ryggen som jag bekymrade mig mest om. Har inte känt av högersidan tidigare. (vänster höft är nog ngt annat, den är alltid halvtaskig) Men jag kan inte bestämma mig för om jag är en mes som funderar på att inte "låtsastävla" med kompisarna i helgen utan bara rida i veckorna. Det är ju "bara" fyra tillfällen kvar ;)

Hur kändes det? värkte det lite eller äsh. Jag känner bara en vag obehagskänsla och lite ont och dagen efter kände jag mig "försiktig" kanske lite ostadig, och det stack ibland bak i ryggen till höger, speciellt när jag försökte putta ett skåp, hehe.
(v. 12)

Men jag tycker smärta är svårt, jag brukar ignorera det mesta och är osäker på om detta borde ignoreras. (stukade fötter ignoreras tex lugnt, utom att jag gnäller en massa, men jag går alltid på dem, det är ju bäst. Vänster höft ignorerade jag i ett år om än med lite gnäll.)

Senast ändrad:

Hehe. Ja vi får väl se. Jag har inte tänkt så långt som till efter förlossningen, men det var bra kämpat av dig.
Det jag egentligen ville veta var ifall folk tyckte att det på något sätt var omoraliskt att rida när man är gravid. Som att man inte är rädd om sig själv och barnet nog. Men det verkar som att det är ok att rida iallafall.
Jag rider nog på tills det inte känns rätt längre. Kanske att man skippar det där med hoppning och nedsittning i trav om man har en skumpig häst...

Jag red så länge det kändes bekvämt för mig. Slutade när jag, barnet, magen å hästen kom i otakt redan i skritten ;)
Men visst fick man kommentarer av många. Speciellt av såna som aldrig någonsin suttit på en häst. Fanns tom de som frågade min man hur han kunde tillåta att jag red? :confused: Men min barnmoska resonerade att eftersom jag var van ryttare var det inget annorlunda när jag red än när andra gravida tex joggade eller gick i trappor :)
Satt upp tidigt efter förlossningarna också.
Rådet jag kan ge: Känn efter själv hur du & barnet mår, ni är de enda som kan avgöra vad som är bra för er
Lycka till:laugh:

Jag ska rida så länge jag inte blir för stor och otymplig är nu i vecka 19 och har pytteliten mage. Min bm sa att förr rekommenderade man att man bara red fram till v 32 nu är det så länge man mår bra. Man ska inte sluta leva för att man är gravid som hon sa det kan hända olyckor när du tex cyklar och ramlar och slår dig.
Är taskigt att säga att man inte är rädd om sig eller barnet för att man rider.

Det verkar vara enormt olika bud? Den läkare jag pratade med rekommenderade totalt ridförbud inte bara från det man testade positivt på graviditetstest, utan från själva befruktningen. Alltså ridförbud mellan befruktning och graviditetstest, om det är negativt kan man rida igen, annars efter det att barnet är fött. Hon menade att det inte är värt risken, man vet inte om det är farligt, och man skulle aldrig kunna förlåta sig själv om man fick missfall pga ridningen.

Andra lugna sporter var ok, men absolut inte ridning, på grund av risken att man blir avkastad och sparkad i magen av hästen.

För mig låter det fånigt, jag har ridit i 25 år, och aldrig blivit sparkad i magen av hästen när jag trillat av, men samtidigt så verkar det ju dumt att gå direkt emot läkarens rekommendationer. Hur skulle ni ha gjort? Har någon annan fått ridförbud redan från befruktningen?

Senast ändrad:

Jag förstår inte alls folk oro..men det beror kanske på hur man är som person innan..jag är i månad fem och har inte ändrat något alls.
Har elva hästar hemma, blandat avelston, unghästar och hingstar.
Jag rider varje dag tävlar o tränar och hanterar unghingstarna dagligen. Visade hingst senast i helgen och ska visa ena unghingsten i november.
Min plan är att fortsätta rida hela tiden och har träningar inplanerade hela året ut.
Jag ska ha i början av februari och har även räknat med att tävla igen i mars. så något långt uppehåll tänker jag inte ha. Jag har en hingst i tävlings kondition som jag inte skulle lämna över till någon annan att rida och jag vill inte att han ska ställas av. min plan var att han får 2 veckors vintervila precis när jag ska ha barn. jag vill vara igång igen direkt med hästarna efter att jag fått barn, detta är något min sambo är väl medveten om han oxå att jag inte tänker dra ner på tempot.
som läget är nu känner jag inte ens av att jag är gravid och känner mig fortfarande vältränad.
att olyckan skulle vara framme oroar jag mig inte för heller....har en 2 åring som ska börja tömmköras in och sadelvänjas nu till hösten samt att en 4 åring ska ridas in.
risker finns ju alltid men jag tror att olyckorna kommer när man börjar oroa sig för mkt.

Det verkar vara enormt olika bud? Den läkare jag pratade med rekommenderade totalt ridförbud inte bara från det man testade positivt på graviditetstest, utan från själva befruktningen. Alltså ridförbud mellan befruktning och graviditetstest, om det är negativt kan man rida igen, annars efter det att barnet är fött. Hon menade att det inte är värt risken, man vet inte om det är farligt, och man skulle aldrig kunna förlåta sig själv om man fick missfall pga ridningen.

Andra lugna sporter var ok, men absolut inte ridning, på grund av risken att man blir avkastad och sparkad i magen av hästen.

För mig låter det fånigt, jag har ridit i 25 år, och aldrig blivit sparkad i magen av hästen när jag trillat av, men samtidigt så verkar det ju dumt att gå direkt emot läkarens rekommendationer. Hur skulle ni ha gjort? Har någon annan fått ridförbud redan från befruktningen?
Den läkaren kan ju inte ha en blekaste aning om vad ridning innebär. Det sunda förnuftet säger väl att man kanske inte bör utsätta sig för några extra risker. Jag har heller aldrig blivit sparkad i magen och inte nån annastans heller, förutom när jag var typ 8 år och gick in till ridskolans ilsknaste shettis för att han såg så söt ut. :angel: Och trots at jag ridit ganska mycket brukar jag hålla mig kvar på hästryggen. Sist jag ramlade av var för snart 6 år sen och gången före det var för 13 år sen! Båda gångerna vid hoppning. Rider man dressyr på en ridbana med en normal häst är det ju i princip omöjligt att ramla av. Därför skulle iaf jag ignorera en sån läkare.

Jag var på inskrivning igår, men sa inget om att jag börjat rida igen. :angel: Så länge det känns bra för mig kommer jag att göra det och min sambo tycker bara att det är jätteroligt för min skull att jag hittat en häst att rida. :love:

Alltså ridförbud mellan befruktning och graviditetstest, om det är negativt kan man rida igen, annars efter det att barnet är fött. Hon menade att det inte är värt risken, man vet inte om det är farligt, och man skulle aldrig kunna förlåta sig själv om man fick missfall pga ridningen.

Det verkar konstigt, varför skulle man aldrig förlåta sig själv? För det första skulle man oftast aldrig veta om det blivit missfall om det sker innan mensen skulle varit och för det andra blir det ändå vad var det, ca 1/3 (eller var det 50%) missfall före vecka 12 av alla befruktningar på grund av fel på fostret.

Jag fick missfall i maj, v8, hade åkt till Egypten, precis ridit en arab trots att jag småblödde. Jag anklager inte ens mig själv, ingenting hade hänt efter flera hopplektioner och mina väninnor har fått missfall utan att röra sig ur fläcken.

Hittils har jag bara mött extremt positiva kommentarer från bm (men jag är bara informerad inte inskriven), typ oj vad roligt, ryttare, det brukar bli stark bäckenbotten (tvivlar jag iofs på att jag har), utmärkt, sluta gärna efter vecka 30. Eller för en annan tjej, -Jogga! det är väl självklart att du ska fortsätta.

Däremot är jag klart orolig om det jag har nu lever än, det vet man ju aldrig, det är otäckt. Nu skulle jag bli klart ledsen om jag föll av. Rider ändå, men funderar ju över fogarna. Jag har två veckors ridande kvar på mina medryttarhästar, sedan ska de vila och jag ska rida ridskola en gång i veckan och hoppa på Friskis o Svettis.

Senast ändrad:

Den läkaren kan ju inte ha en blekaste aning om vad ridning innebär. Det sunda förnuftet säger väl att man kanske inte bör utsätta sig för några extra risker. Jag har heller aldrig blivit sparkad i magen och inte nån annastans heller, förutom när jag var typ 8 år och gick in till ridskolans ilsknaste shettis för att han såg så söt ut. :angel: Och trots at jag ridit ganska mycket brukar jag hålla mig kvar på hästryggen. Sist jag ramlade av var för snart 6 år sen och gången före det var för 13 år sen! Båda gångerna vid hoppning. Rider man dressyr på en ridbana med en normal häst är det ju i princip omöjligt att ramla av. Därför skulle iaf jag ignorera en sån läkare.

Jag var på inskrivning igår, men sa inget om att jag börjat rida igen. :angel: Så länge det känns bra för mig kommer jag att göra det och min sambo tycker bara att det är jätteroligt för min skull att jag hittat en häst att rida. :love:

Jag frågade om det verkligen var så farligt, men hon menade att eftersom man inte vet hur farligt det är så är det bäst att låta bli. Åtminstone tills man graviditetstestat sig. Men att det ju var en liten uppoffring att inte rida medan man var gravid, man kan ju hålla på med nån annan idrott istället. Fast det är ju ridningen som är min sport, liksom, det är ju inte som att jag har lust att börja spela fotboll istället.

Det verkar konstigt, varför skulle man aldrig förlåta sig själv? För det första skulle man oftast aldrig veta om det blivit missfall om det sker innan mensen skulle varit och för det andra blir det ändå vad var det, ca 1/3 (eller var det 50%) missfall före vecka 12 av alla befruktningar på grund av fel på fostret.

Precis, man skulle aldrig veta, och då skulle man hela livet gå med tanken att det var pga ridningen som det blev missfall, att om jag inte hade ridit så hade barnet överlevt.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka