Gravid och ridning?

Sv: Gravid och ridning?

Red i princip varje dag fram till kring v.20 (även hoppade, tränade och tävlad) fick ta en paus pga jag fick sammandragningar så fort jag travade. Sen fortsatte jag igen men lite lugnare efter några veckor.

Taimade ju rätt bra med betet, så jag höll inte i gång henne direkt i superform men jag red ändå några dagar i veckan. Fick dra ner pga foglossningarna och hade 2 medryttare som höll igång henne. Red sista gången 10 dagar före förlossningen, eller jag åkte häst för jag kunde inte trava för magen slog i framvalvet :p

Red igen efter 4 veckor då min ena medryttare slutade. Det tog väl 2½ vecka efter förlossningen innan jag ens kom på att jag hade en häst jag inte hälsat på på flera dagar :angel:

Den här graviditeten har jag knappt ridit alls, red mkt i början men så de senaste 5 veckorna har hästen vart konvalicent, och de 4 veckorna innan de gick hon på bete.
Får se om jag får börja sätta igång henne igen imorgon, men de blir inte mkt ridning fram till hon åker till fodervärden om några veckor.

Under min första graviditet red jag tills strax innan ultraljudet. Min häst är bra på att helt plötsligt försvinna under en när man är ute och skrittar i lugnan ro, så givetvis lyckades jag flyga av då. Sen tyckte inte min man att jag skulle riskera mer och jag kunde inte annat än hålla med.

Nu under andra graviditeten har jag inte ridit något alls. Jag har inte riktigt kommit igång sen jag fick första barnet (2 år sen :o), jag har helt enkelt prioriterat sonen istället för hästarna och har bara varit ute och ridit någon gång ibland. Jag har varit väldigt sugen på att rida nu under graviditeten men jag ser ingen som helst anledning att börja nu när jag knappt red något innan. Antagligen har jag ju varken balans eller ridmuskler kvar... Så jag får snällt vänta tills bebis tittar ut!

Men vad gör hästarna under tiden? Jag vill inte ställa av min alls, om det är möjligt.

Min häst mår asdåligt av att stå, så jag hade 2 medryttare när jag väntade Rasmus (kunde inte jobab henne från marken heller pga fogarna)

Därför var valet ändå enkelt, men det känns ju otroligt tugnt, att låna ut henne nu.

Min häst bara står. Hon är sommartjock men mår knappast dåligt av det. Varför mår din dåligt av att stå? Förra gången var hon faktiskt bättre när jag hoppade upp igen efter 8 månaders vila, som om hon växt till sig.

Jag red till vecka 32, sedan blev det dags för bete för pålle.
Nu när han kommit hem från betet så känns det lite sent att börja ta upp ridningen i v.38.
Tror inte ens att jag skulle orka rida ordentligt nu, skulle nog bara bli "åka häst" :D

Nä nä, han mår inte dåligt av att stå - men han faller snabbt tillbaka till sina naturliga snedheter. Och jag vill så gärna hålla igång honom.

Men vad gör hästarna under tiden? Jag vill inte ställa av min alls, om det är möjligt.

Går och dräller i hagen :o :o

Men min pålle är en häst som det funkar att rida på någon gång ibland utan att han blir galen. Sen är det ju givetvis inte lika kul att rida när man alltid måste ta det lugnt (eftersom hästen inte är igång). Det är några år sedan vi var ute och tävlade så det lär det inte bli mer av antar jag, han är nu 18 år. Min andra häst är ett russ som jag har som sällskapshäst till halvblodet.

Jag har dock full förståelse för att man inte vill ställa av en unghäst eller en tävlingshäst i toppkondition, men själv har jag liksom prioriterat om och även om min man är hemma och kan vara med William så tycker jag det är mysigt när vi umgås hela familjen!

Jag planerade att rida så länge det kändes bra. Eftersom jag har en väldigt trygg häst hoppades jag på att kunna rida länge. Dessvärre sa kroppen ifrån redan i v. 20. :(

Min häst är nu mer eller mindre pensionär, han lever gott med frigång hos mina föräldrar och jag har, faktiskt, inte dåligt samvete!

Min häst är heller ingen Usain Bolt... :o Men jag tycker han blir så "sned" av att inte ridas och när man ska ta upp ridningen igen kunde det vara skönt att slippa börja om på noll. Men den som lever får se! :D

Det är klart, blir din häst sne är det ju ingen höjdare (vilket antagligen kan leda till skador m.m.). Då kan det nog vara bra att skaffa en medryttare.

En tjej i min föräldragrupp (från förra graviditeten) red nog så gott som hela graviditeten, fast då hade hon en liten pluttig mage som jag antar inte var så mycket i vägen. Jag såg inte magen nu under hennes andra graviditet men jag antar att hon måste ha ridit hela grav då också för bara några veckor efter förlossningen var hon ute och tävlade båda sina hästar.

Jag tänkte som så att jag inte ville känna den stressen. Hästen jag rider är en 6-åring och vi har inte ens lyckats ta oss till en tävling än! Jag hann rida in henne men hon var så lat så vi red bara i bergen för att bygga muskler. När hon var 4 blev jag gravid och så fick hon vila. Satte igång igen när hon var 5 och förra året utvecklades vi enormt! Vi var typ på väg att börja tävla lite smått när jag.... blev gravid igen. Så nu som 6-åring går hon bara i hagen igen. Men det gör inte så mycket, vi jobbar upp oss igen på ett par månader! Idag har jag varit på en av de årliga tävlingarna häromkring och bestämde att (om det inte regnar för mycket) så ska jag minsann hoppa henne i 1m klassen där nästa år! Det kan väl inte vara för mycket begärt som 2-barns mor? :D

Men var det verkligen hästmänniskor som tyckte så?! Jag tycker snarare att alla är så "opåverkade" av sina graviditeter och rider fram tills vattnet går, typ. :D Det är ju så att man skäms att man bara orkar skritta och trava och knappt kan ta sig av och det är fyra månader kvar.

Jadå, fast mest icke-hästmänniskor förstås!

/snurpe

Jag rider tills att foglossningen kickar in, men blir mer försiktig med uteritter osv när magen putar mer; man blir ju lite rädd att åka av så att barnet i magen blir skadat.

Fast man kan ju likagärna bli omkulldragen på väg från hagen, eller buffad i stallet, eller påkörd när man åker till stallet....

Jag tror att var och en får bedöma hur pass bra ryttare man är och hur stor sannolikheten är att man åker av. Jag har t ex inte börjat rida in några unghästar när jag varit gravid, men fortsatt rida 6-åringen som aldrig bockade ens när jag red in henne. Sannolikheten att jag skulle flyga av henne är så mycket mindre än typ alla andra risker i världen. Men nu satte ju sammandragningar och foglossning stopp för ryttarkarriären denna gången iaf så det kvittar ju.

2012 menar du? Det ar ju 3 ar dit sa det ska vi nog klara ;) Dessutom ar det ju nastgards sa vi slipper resa sa langt, vi kan ju simma over kanalen som uppvarmning hihi.

Na problemet ar snarast att min asna inte har insett att hennes pappa faktiskt ar en duktig hopphast! Och kanske att hennes ryttare foredrar langa kvallsturer i bergen an tidiga regniga morgnar pa en stressig tavlingsbana :)

Jag hade tänkt rida så länge jag bara kunde komma upp i sadeln.
Vilket nog hade varit genom hela graviditeten, hade ingen större mage och inga foglossningar. Anledningen till att jag fick sluta var att jag mådde så illa, jag blev sjukskriven pga mina kräkningar och gungningarna på hästryggen var en garanterad katastrof.
Hästen i sig litade jag på till 100% så var inte ett dugg rädd att ramla av eller så.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka