Golden retrivertråden

Mirre

Trådstartare
Tråden för alla med golden retriver :)
Om allt går som vi tänkt så kanske kanske att vi kan skaffa hund nästa år, och i så fall blir det just en golden :)

Vad fick er att välja just den rasen?

Sv: Golden retrivertråden

Jag har världens bästa golden :love:
Han är underbart snäll, har aldrig visat minsta lilla irritation mot någon eller något. Rolig, pigg och glad, älskar att träna och leka. Väldigt förtjust i människor och andra hundar, samtidigt som han är väldigt mild i sättet när han träffar nya människor/hundar/hästar/etc. Att han sedan är riktigt vacker att se på är ju en härlig bonus!

Att det blev just golden är en bra fråga, faktiskt. Hade väl mest funderingar på labbe, flatte eller engelsk springer spaniel innan. Satt iallafall och gjorde en lista på önskemål/krav på hunden, och bläddrade igenom en rasbok med i princip alla raser ;) Blev typ golden och labbe kvar som kändes rätt, och då åkte vi och hälsade på på en goldenkennel som visade sig ha den perfekta valpen för oss :love:

Det jag önskar att jag hade vetat/tänkt på innan är att det är en hel del att trimma om man vill hålla sin golden riktigt snygg. Goldenvalpar är också nästan farligt söta, vilket gör att man måste vara ganska bestämd mot andra människor som bara måste gulla med den lilla valpen... Inte så kul när folk tror att det är fritt fram att klappa och gosa, jämt, hela tiden.

Min är då den ljusare typen, "utställningsgolden". Jag skulle inte skaffa en jaktgolden att ha som sällskapshund, de jaktgoldens jag träffat kräver mycket mer träning/arbete än "utställningsgoldens". Sen finns det väl variationer inom båda typerna förstås, finns ljusa som är skittråkiga och inte ett dugg träningsintresserade, och så finns det de (flesta?) som är pigga och glada hundar som älskar att arbeta med sin människa, men inte kräver lika mycket som en jaktgolden.

Sv: Golden retrivertråden

Just i mitt fall var det lite av en slump att det blev golden nu, men känner jag mig själv rätt hade det nog blivit en förr eller senare i vilket fall som helst.

Fick för några år sedan jobb hos en hunduppfödare i England som födde upp bland annat golden och på den vägen var det :love: Det var omöjligt att efter några år lämna kenneln utan hund och nu sitter jag här hemma med en flock på 5 stycken :angel: Underbara hundar som verkligen är med på allt, men som inte går i taket av att vila någon dag.

Och våra är inga pälsmonster, så särskilt mycket trimning blir det inte. Tassar framförallt och öron ibland. Samt resten mycket mer sällan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka