Sv: Golden retrivertråden
Jag har världens bästa golden
Han är underbart snäll, har aldrig visat minsta lilla irritation mot någon eller något. Rolig, pigg och glad, älskar att träna och leka. Väldigt förtjust i människor och andra hundar, samtidigt som han är väldigt mild i sättet när han träffar nya människor/hundar/hästar/etc. Att han sedan är riktigt vacker att se på är ju en härlig bonus!
Att det blev just golden är en bra fråga, faktiskt. Hade väl mest funderingar på labbe, flatte eller engelsk springer spaniel innan. Satt iallafall och gjorde en lista på önskemål/krav på hunden, och bläddrade igenom en rasbok med i princip
alla raser
Blev typ golden och labbe kvar som kändes rätt, och då åkte vi och hälsade på på en goldenkennel som visade sig ha den perfekta valpen för oss
Det jag önskar att jag hade vetat/tänkt på innan är att det är en hel del att trimma om man vill hålla sin golden riktigt snygg. Goldenvalpar är också nästan farligt söta, vilket gör att man måste vara ganska bestämd mot andra människor som
bara måste gulla med den lilla valpen... Inte så kul när folk tror att det är fritt fram att klappa och gosa, jämt, hela tiden.
Min är då den ljusare typen, "utställningsgolden". Jag skulle inte skaffa en jaktgolden att ha som sällskapshund, de jaktgoldens jag träffat kräver mycket mer träning/arbete än "utställningsgoldens". Sen finns det väl variationer inom båda typerna förstås, finns ljusa som är skittråkiga och inte ett dugg träningsintresserade, och så finns det de (flesta?) som är pigga och glada hundar som älskar att arbeta med sin människa, men inte kräver lika mycket som en jaktgolden.