Golden Retriver

Sv: Golden Retriver

Som de sagt tidigare, kolla noga upp stamtavlan och försäkra dig om att det avlas på friska djur. Eftersom golden är en så pass populär ras finns det "uppfödare" som "massproducerar" och inte bryr sig vare sig om vad det blir för hund eller var den hamnar. Kolla AD/HD och kolla även om tex epilepsi, då det inte är helt ovanligt bland retriverraser. Löjligt lyckliga hundar som älskar allt och alla:D

Jag har också en Golden. Hon är underbar med stark pesonlighet, envis och älskar allt och alla! Hon är en utställningshund med bra kritik! En hund som man kan göra precis vad som helst med.

Golden är en ras som älskar att apportera, min bär hem kassar, tidningar mm från affären. Men det roligaste var nog när hon bar runt på en röd ros inne i stan (mindre stad) under folk-rusningen! Många stannade för att titta!

http://www.pixbox.se/pic_show_id21404083.html

Senast ändrad:

kl
pickups_trapp_1190106801_8670477.jpg

Här kommer våran pärla, en hane född -05, Pickups Trapp heter han men kallas för Isaac och är en jaktgolden. Jag är uppväxt med jakt Golden och skulle aldig kunna tänka mig nån annan ras (okej, möjligtvis dobermann) Vi har alltid haft jaktgolden och Isaac är den sista som vi har kvar nu, men vi ska snart köpa en till förhoppningsvis.

de nackdelar jag kan komma på är att man aldrig vet vart man har skorna, för dom är ivägburna. och man hittar hår överallt:D men annars hittar jag bara fördelar.

har dock hört att Showgolden visat tendenser till agresivitet? nån som hört nått om det? och att det skulle bero på att just den grenen är så otroligt sönderavlad.

Den generella åsikten jag har ang showgolden är att de är grinigare, har sämre tålamod och arbetsvilja än jaktgoldens. Sen att det inte gäller alla är ju en självklarhet, men det intrycket har jag fått iaf. Det är lite mer "go" i en jaktis ;)

kl
pickups_trapp_1190106801_8670477.jpg

Här kommer våran pärla, en hane född -05, Pickups Trapp heter han men kallas för Isaac och är en jaktgolden. Jag är uppväxt med jakt Golden och skulle aldig kunna tänka mig nån annan ras (okej, möjligtvis dobermann) Vi har alltid haft jaktgolden och Isaac är den sista som vi har kvar nu, men vi ska snart köpa en till förhoppningsvis.

de nackdelar jag kan komma på är att man aldrig vet vart man har skorna, för dom är ivägburna. och man hittar hår överallt:D men annars hittar jag bara fördelar.

har dock hört att Showgolden visat tendenser till agresivitet? nån som hört nått om det? och att det skulle bero på att just den grenen är så otroligt sönderavlad.

Suuperfin hund! Färgen :love:

Ville också ha en så mörk golden, men tyvärr blev alla syskon utom min Douglas mörka. Men huvudsaken att han inte är "vit" :p

Lite KL:

Hehe, jo alla har väl olika erfarenheter. Du har nog stött på några måndagsexemplar. Det finns ju ett stort utbud av de dryga och dumma (generaliseringsvarning: tjocka och vita), men det är ju inte något rastypiskt, tvärt om. Samtidigt som vissa kennlar sitter med två-tre valpar kvar efter 10 veckar, blocket översvämmas av goldenvalpar (många "renrasiga oreggade") har vissa kennlar långa kölistor där valparna tingas bort innan de knappt är påtänkta. Och det har ju trängt in sig en hel del golden bland alla BC i lydnadstoppen.Våra har omvänt många som tyckt golden är slöa och opersonliga. Agnes har charmat både Pia Albinsson och Niina Svartberg. :laugh:

De jag träffat har varit "jaktgolden" :crazy:

Eller så är det helt enkelt så att du inte
gillar golden ;)

För min del så är golden helt rätt,
men även jämthund. :D

Sen finns det raser jag inte skulle ta
emot om jag än så fick betalt.

Knapp!

Roligt att ni visar upp era golden här,jättefina hundar ni har :bow:

Nu blir ma ju inte lite sugen på att skaffa en!

Jag är ju en retrievermänniska (jaktlabbar) så jag har inte så mycket att säga negativt om rasen. Men är det bara jag som har dålig erfarenhet av STINKANDE golden???!!! Jag tycker att de lucktar pecka och vill aldrig klappa dem för det luktar urk om händerna sen :eek: Jag kunde ha köpt att det var någon som inte skötte pälsen på dem eller att det var för att de badat mycket (fuktiga) osv, men alla som jag stött på har varit "äckliga". Kanske att jag är goldendoftallergisk? :p :(

Enligt min erfarenhet kan äldre goldens lukta lite illa, vet inte riktigt vad det beror på faktiskt.

Hej!
Jag har haft en vit goldentik tidigare:love:. Hon var godheten själv. En oerhört mild och lätt individ att leva med och hon fostrade verkligen sig själv har jag förstått nu i efterhand då jag haft andra raser. Hon hette Candy och var mitt allt hon blev 15 år och jag ångrar verkligen att jag inte lät henne bli mamma med den mentaliteten hon kunde fört vidare. Hon följde mig överallt och är ett minne värt att bevara.

Jag tror golden är en bra ras att välja som förstahund men det betyder inte att det innebär att det är en allt för enkel hund, den kräver lika mycket som alla andra i engagemang. Lycka till med ditt hundköp!

*kl*

Jag har haft två golden.

Billie av dual purpose-typ.

Hyperaktiv och krävde ett aktivt liv, inget för en vanlig svensson. Otroligt smart och jätterolig att arbeta med, men en pina i vardagslivet. Kallades också ångvälten. Men genomsnäll.

Loka av rena (till stor del kanadensiska) jaktlinjer.

Mycket lugnare, väldigt klok, alla faller för henne. Extremt kelig med samtidigt men en stor portion värdighet. Funkar utmärkt som sällskapshund bara hon får aktiveras ett par gånger i veckan med något spår och springa lite lös.

Båda - jätteflåsiga efter en massa bus!

Tack! Bilderna gör henne inte riktigt rättvisa dock, hon är inte "fotogenique". ;)

Tillägg. Billie fällde en hel del och kunde lukta rätt mycket hund om hon var fuktig t.ex. Loka fäller extremt lite, saknar underull och luktar sällan annat än fis eller fiskolja. :D

vad är det för stam på din loka? Kanadensiska menar jag.

Jag känner till linjerna på din Loka ganska bra, och efter din beskrivning av henne är det nog inte troligt att hon ärvt särskilt mycket av sin far - däremot sin mor, som uppfödaren själv omnämnde som "det mesigaste hon någonsin sett" (men 3 kullar hade hon på henne). De kanadensiska linjerna på pappans sida är ofta ganska tuffa och har väldigt mycket "motor" - och många har väldigt svårt med passiviteten.

Jag har aldrig uttalat mig om hur många egenskaper hon har fått från de kanadensiska linjerna just för att jag inte har en susning om hur de kanadensiska goldenlinjerna är. Jag vet bara att de finns där.

Men jo, hennes uppfödare har inte många varma ord om Loka heller. "Jag har tröttnat på henne." "Jag förstår mig inte på henne." Osv. Troligen för att hon är mer van vid "rivigare" golden (se nedan). Visst är Loka mycket mild men mesig skulle jag inte kalla henne. Runt människor är hon löjligt låg och fjantig, men i arbete och runt andra hundar är hon "lady" rakt igenom.

Det du beskriver de kan.linjerna som låter mer som min förra hund som var en rak kopia av sin far, Vassruggens Kettil Eyrbygga "Pommac".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 462
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
544
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 666
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka