Golden Retriver

R

Rammstein

Jag vill veta allt om Golden hundar,har blivit sjukt kär i rasen,så nu hoppas jag att ni som Golden-ägare kan ge mej för/nack-delar med rasen!
Berätta gärna om din Golden och glöm för tusan inte bild! :D

Sv: Golden Retriver

Kolla temperamentet.
Uppfödaren ska ha tänkt på psyket, inte bara utseendet.
Det är ok med tuffa hundar om man kan hantera dom men golden lurar tydligen till sig olämpliga mattar alltemellanåt - dom är ju så söta...

Syrran fick ta bort sin golden 7 år gammal efter den nackat katten som den bott med i hela sitt liv. Hon blev bara grinigare ju äldre hon blev. Detta berodde säkerligen på att hon var en tuff hund som skämdes bort.
Hon var ett bra exempel på en "felköpt" hund.

Världens goaste golden var en herre som min kompis ägde. Lugn, trygg, lydig och snäll.
Men när hon fick honom 2 år gammal var han inte sådan - det krävde hårt jobb och konsekvens.

Jag är uppvuxen med Golden, en trevlig ras, helt underbar att jobba med. Tycker man ska ha klart för sig att det är en arbetande ras, som måste aktiveras.
Pappa har kvar vår sista Golden.
Kippo
2008-04-22001.jpg

Jag vill veta allt om Golden hundar,har blivit sjukt kär i rasen,så nu hoppas jag att ni som Golden-ägare kan ge mej för/nack-delar med rasen!
Berätta gärna om din Golden och glöm för tusan inte bild! :D
Det du först och främst behöver veta är att rasen är delad i olika typer, showtyp och jakttyp. Det finns också en typ som ska vara nåt slags "mitt i mellan" sk. dual purpose, dock sällan framgångsrik på varken det ena eller andra - men undantag finns.

Mina tre goldentjejer är av jakttyp:
alla_tre_28juni08.jpg-for-web-large.jpg

Oerhört alerta, snabba och arbetsvilliga hundar med supertemperament. Arbetsförmågan och samarbetsviljan finns i generna.

Jättesöta vovvar!!

Berätta gärna mera! Underbart fina vovvar ni har!:)

Håller med det som sagts om att hitta en bra uppfödare och noga kolla på föräldrars temprament.

Sen tycker jag nog att jakttyperna brukar ha ett bättre temprament än showtyperna. Men det är ju bara jag det :)

Annars tycker jag att golden är en superhärlig ras!

Här är min Douglas, 7 år och jakttyp.

Anna079.jpg

Senast ändrad:

Har (familjen föder upp) golden av DP-typ med mer eller mindre jakt. Jättetrevliga all round-hundar (jag kan vara partisk). Just våra är kanske inga utställningschampionats-ämnen jämfört med de showavlade men mycket arbetsvilliga och mysiga. Den ena (enda som tävlas för tillfället, har dessutom en pensionär och en yngling) är uppflyttad i eliklass i lydnad, lägre klass spår, har ettor på utställning mm. De apporteringstränas framgånsrikt. Även om de inte är riktigt kommer ikapp den mest speedade jaktis så räcker det gott och väl om man inte tänkt bli

Fördelar (finns som sagt undantag):
Oslagbar samarbetsvilja och "will to please", bra mentalitet, snabba och alerta, med en bra golden kan man träna det mesta, gäller bara att få tiden att räcka (ynglingens far tävlar elitklass i lydnad, bruks, spår, sök och viltspår, samt är försvarsmakhund och auktoriserad eftersökshund)

Nackdelar: Äter allt och badar i allt, ganska överrepresenterad ras, finns många som avlar på "vad som helst", men sållar man finns flera guldkorn.

A-E.jpg

Jag har en tioårig hanne med helt rena jaktlinjer. Han har ett lite "skarpare" temperament än en ren utställningsgolden, men är en mycket trygg och trevlig hund. Enorm arbetslust, men kan koppla av utan problem också.

Bild från förra året:
10681357.jpg

Bild från i år:
20955849.jpg

Och nu har familjen precis utökats med en liten tikvalp av DP-typ. Hittills har hon visat ett enormt intresse för att jobba; apportera, söka osv.

9½ vecka ung:
21128538.jpg

Hundarna sover tillsammans:
21386050.jpg

Tips: Försök att skapa kontakter med olika uppfödare. Be att få umgås med hundarna (de vuxna) för att känna av hur temperamenten är. Läs på om rasen och ställ frågor. Köp sedan en hund efter friska föräldrar. Gå tillbaka i stamtavlan och kolla att även övriga släktingar är friska.

Håller med det som sagts om att hitta en bra uppfödare och noga kolla på föräldrars temprament.

Sen tycker jag nog att jakttyperna brukar ha ett bättre temprament än showtyperna. Men det är ju bara jag det :)

Annars tycker jag att golden är en superhärlig ras!

Här är min Douglas, 7 år och jakttyp.

Anna079.jpg

Håller med dig där, om jag ska ha en golden i framtiden så ska det vara en av jakttyp..

Fördelar: Underbara, keliga vovvar som gör allt för bit mat :p

Nackdelar: Fäller mkt! Stoppar i sig allt dom kommer över, speciellt saker de hittar i diken:p

Min goldentjej :love:
20819885.jpg

20819903.jpg

Jag vill inte vara den tråkiga, men denna erfarenhet har jag. USCH

Jag skulle själv aldrig i mitt liv skaffa en Golden, kanske beror det på mig jag vet inte. Men de jag träffat har varit SÅ DRYGA och så korkade.

Jag skulle JÄTTE GÄRNA vilja träffa en Golden och känna, Gud vilken mysig hund men det har tyvärr aldrig inträffat.

Så har du en "normal" Golden och har vägarna förbi Kopparberg, bara måste du hälsa på mig. Jag har fått för mig att dom är hemska...

Jag har en Jaktgolden, en tik på 2år, helt underbar! Jag blev med golden av en slump när min sambos kompis(samt uppfödare till en hund han tidigare haft) frågade om vi visste nån som ville ha en unghund. Jag visste nån :D
Min Smilla är helt perfekt, vi har inte tränat mycket lydnad, men ändå är hon bara lydig! Hon lärde sig t.ex. gå fot lös(aldrig gått fot i koppel ens) på en promenad o har gått perfekt sedan dess.
badasmillia.jpg

Det jag kan råda till är att inte köpa golden från "vem som helst". Betala hellre mer/vänta lite längre o köp av en erfaren uppfödare med välmeriterade hundar. Satsa på jakttypen de är avlade mer på psyke än på skönhet, men räkna med att de behöver motion/aktivering och framförallt behöver de få lära sig hantera sin apporteringslusta!

Den stora nackdelen, och som nu gör att jag inte får skaffa en till för min sambo... är pälsen. Man kan dammsuga en gång/dag o ändå ligger det hårbollar överallt. Och med pälsen kommer gruset, sanden, smutsen o resten av skogen in i huset :D Men vem bryr sig? Är man inte pedant så är golden perfekt!

Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
hundbus2.jpg

(Smilla Vet vart godisen gömmer sig)

Lite KL:

Hehe, jo alla har väl olika erfarenheter. Du har nog stött på några måndagsexemplar. Det finns ju ett stort utbud av de dryga och dumma (generaliseringsvarning: tjocka och vita), men det är ju inte något rastypiskt, tvärt om. Samtidigt som vissa kennlar sitter med två-tre valpar kvar efter 10 veckar, blocket översvämmas av goldenvalpar (många "renrasiga oreggade") har vissa kennlar långa kölistor där valparna tingas bort innan de knappt är påtänkta. Och det har ju trängt in sig en hel del golden bland alla BC i lydnadstoppen.Våra har omvänt många som tyckt golden är slöa och opersonliga. Agnes har charmat både Pia Albinsson och Niina Svartberg. :laugh:

Jag vill inte vara den tråkiga, men denna erfarenhet har jag. USCH

Jag skulle själv aldrig i mitt liv skaffa en Golden, kanske beror det på mig jag vet inte. Men de jag träffat har varit SÅ DRYGA och så korkade.

Jag skulle JÄTTE GÄRNA vilja träffa en Golden och känna, Gud vilken mysig hund men det har tyvärr aldrig inträffat.

Så har du en "normal" Golden och har vägarna förbi Kopparberg, bara måste du hälsa på mig. Jag har fått för mig att dom är hemska...

Vad fasen har du träffat för goldenhundar om du tycker att dom är korkade?? :confused: Golden tycker jag verkar vara en av de smartaste raserna. Får alltid kommentarer av folk att min hund verkligen verkar förstå vad jag säger, till skillnad mot deras dumma små kuddvärmare :grin:

Fast lite dryg kan jag hålla med om att de flesta golden är, så fruktansvärt folkära och gör allt för lite uppmärksamhet. Min Douglas är skitdryg om man inte gillar att ha 30 kg hund i knäet :D

Min ettåriga GOlden är av den sk utställningstypen.
Han har alltid varit enormt lydig och medgörlig, samtidigt som han är modig och positiv. Den ENDA nackdelen med honom är att han ibland kan bli utråkad och slö. Han avskyr när man tragglar något med honom och vill att det ska hända nya saker hela tiden.

Tycker pälsen är lättskött, men visst får man "snödrivor" hemma...
21809542.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 462
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
544
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 666
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka