Golden Retriever

S

svart arabhingst

Jag har en golden hane och skulle gärna vilja ha kontalt med fler som har Goldens.
Vad ni använder dem till ( utställning, jakt, lydnad)
Varför ni just valde Golden när ni skaffade hund :D

Sv: Golden Retriever

Har ingen hund just nu, men min familj har haft två hundar av just rasen golden retriever när jag var liten; en hane och en ett år yngre tik. Vi ställde ut hanen tre gånger som valp och unghund och han gjorde mycket bra ifrån sig varför hans uppfödare eventuellt ville använda honom i aveln, men det blev inte av. Tiken ställde vi bara ut en eller två gånger som valp; hon tvättade domaren grundligt vid bedömningen och var lite väl busig och okoncentrerad när hon var valp :D Ingen av oss var ruskigt intresserade av utställningar heller, så det blev inga fler.
Jag, endast 9-13 år gammal, tränade båda hundarna i min egen lydnad vilken bestod av diverse cirkuskonster :D samt hoppning och lite agility. Även apportering tränade jag, men hade för lite kunskaper.
Uppfödaren hade gärna sett oss ta med hundarna på jaktträningar som bl.a de själva anordnade, men då ingen av mina föräldrar ägnat sig åt jakt blev det inte av. Det vi hade kunnat använt dem mer specifikt till hade ju varit utställningar eller kanske agility. Nu fick de vara familjehundar som cirkustränades av minstingen i familjen och det trivdes de riktigt bra med ;) Golden anses ju vara en så trevlig familjeras (med undantag förstås) vilket nog var anledningen till att mamma och pappa valde att skaffa den. Att jag hade tjatat som en galning spelade väl också in... Sedan när den första golden visade sig vara så trevlig var det väl bäst att man skaffade en till :D

Jag vill gärna skaffa golden igen, men risken är att jag bara kommer jämföra den med mina älsklingar som gick bort alldeles för tidigt... Lycka till med din hane! :) Skulle vara kul att se någon bild!

Senast ändrad:

Så fin han är! :love: Heter han farin, som sockret, eller farin, med långt a?

Ska se om jag kan få upp någon bild på min ögonstenar :D

(Jag redigerade mitt inlägg lite också, varför vi valde golden.)

Jozze skrev:
Så fin han är! :love: Heter han farin, som sockret, eller farin, med långt a?

Ska se om jag kan få upp någon bild på min ögonstenar :D

(Jag redigerade mitt inlägg lite också, varför vi valde golden.)

farin som sockret hihi.. Åh tack tack ja han är såååå snäll och så vacker tycker jag. Ja det vore jättekul att se dina goldisar också :)

Vi valde Golden Retriever för att det var rasen som vi trodde skulle passa oss bäst och än så länge har vi inte ångrat oss, underbarare hund får man leta efter!

Här är några bilder på min 8 månader gamla Festival´s Tiger Moth alias "Smilla".

Som liten
7 månader
Fin!
Vacker!

ååhh söt bäbis hihi.
Ja det är en underbar ras..Och så himlans vackra

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022