Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Jo, jag är väl också lite nördig på det viset att jag gärna vill diskutera med andra synsätt än mitt eget. Man lär sig en hel del av att behöva vrida och vända på alla detaljer för att förklara vad man menar.

Det tråkiga är när vissa användare använder den förbistring som ibland uppstår som slagträ att dunka i huvudet på andra, och mer eller mindre idiotförklara (inte riktat till dig nu då).

Därför ville jag förtydliga varför man faktiskt kan undra vad tex bakbensaktivitet har med piaff att göra. Man kan ju faktiskt tänka precis som jag (utan att man för den sakens skull är en okunnig idiot) att det då handlar om "sprattel" med bakbenen. Inte konstigare än så. Inget man behöver håna och förlöjliga någon för heller.

Ja vissa svårigheter uppstår när man som sagt hänger ut folk med namn och bostadsort inte en utan flera gånger, då inga bättre argument finns, vilket varit företeelserna och gula kort delats ut för, för att nämna några exempel i mängden. så som sagt, offerkofta blir konstig i detta sammanhang minst sagt. diskutera gärna utan pikar och konstruktivt så lär du vara ypperligt välkommen i sammanhanget. Du har inte direkt visat på ngn bättring när du nu dykt upp , enligt inläggen i tråden. diskutera konstruktivt som sagt så kan det bli en produktiv diskussion även om jag inte riktigt förstått ditt sporadiska engagemang öht i trådar öht, då det verkar handla mest om att argumentera för argumenterandets skull. synd.... annars är diskussion väldigt givande, men det verkar väldigt svårt utifrån ditt skrivande att få till diskussion så att säga.

jag har aldrig tolkat dig som nördig öht? nördig så är man öppen för att ta in alla olika aspekter för att man verkligen vill lära sig och ta in, och inser att man behöver veta mera, även om man vet en del. Det är inget sånt du förmedlar i några inlägg du skriver öht, snarare tvärtom. du vill lära andra vad de ska tycka och kunna, samtidigt som det finns väldigt många brister i det du vill lära ut, samtidigt som du väldigt hårt trycker på det du vill lära ut. det blir galet fel.

tycker det är tråkigt öht att tjafset etablerat sig i dressyr tråden återigen...... om man är väldigt emot tävlings dressyr och har åsikter om hur fel det är allmänt så blir det rätt galet..... väldigt tråkigt ....

Senast ändrad:

Ja, inte ett lodrätt framben så långt ögat når :arghh:

Lodrätt framben coming up!

World_Equestrian_Ga_489430a.jpg

Totilas2012website.jpg

...och så smyger jag in denna bilden bara för att jag älskar den!
Matthias-Totilas-relaxing-9T5U2906.jpg

Det är inte bara den s.k. formen som blir lidande, det är hela rörelsen som inte blir optimal när 2-3 halskotan är högst och nosen bakom lod.

Du menar alltså att det är domarna som bör bättra sig och döma efter reglementet.

Enligt vem blir rörelsen inte optimal när näsan är bakom lod? Bevisa också gärna skillnaden med en film?
Jag tror nog att dom som rider dressyr på högsta nivå är väl medvetna om hur dom ska få dom högsta betygen!! Så om valet ligger mellan att näsan hamnar bakom lod men att ryggen, takten och lösgjordheten sitter i rörelsen eller näsan framför lod men rygg och takt saknas så skulle nog alla, eller iallafall dom flesta.., välja det första alternativet.. Det är nämligen mycket lättare att tappa ryggen och därmed takt och lösgjordhet om hästen är framför lod, framförallt i en tämligen spänd situation som en tävlingsplats ofta är.

Det är likadant med domarna, dom dömer efter reglementet och då måste alla bitar vägas in och det står ingenstans att näsan bakom lod är diskvalificerande och är då alla andra bitar bra då tas inte näsan i så stort beaktande. Det är samma här dom måste väga ekipagets för och nackdelar mot varandra och då väger lätthet, lösgjordhet, ryggverksamhet alltid högt och kommer alltid vägas högre än nosen framför lod om allt annat saknas.

Om man kikar på gamla filmer från tävlingar så brister det ofta i ryggverksamhet och takt hos dom hästarna och det är som med all sport den utvecklas.

Jag har hittills inte sett en enda film från dig där hästen rör sig genom ryggen och jobbar lösgjort. Du visar för det mesta bara lösrykta bilder och någon enstaka film på en piaff för att beskriva vad du menar, men programmen innehåller inte bara piaff utan ekipaget måste uppvisa så mycket mer och ryggenverksamheten måste hela tiden vara med annars så sänks betyget på en gång för det om något påverkar kvaliteten i rörelserna.

Skulle verkligen vare kul om du kunde visa en film där ekipaget utför alla rörelser (med god kvalitet) som ingår i ett GP program!! Och där hästen hela tiden är framför lod! Jag menar om kvaliteten på rörelserna blir så mycket bättre med näsan framför lod så borde en sådan film vara tämligen enkel att hitta??

Du menar alltså att det är domarna som bör bättra sig och döma efter reglementet.

Och vad ska alla de som inte rider efter reglementets beskrivna utmärkt( alltså 10:a) få för poäng då?

Ska de, enligt dig, få poäng över huvud taget?

Fortfarande förstår du inte att reglementet beskriver det optimala för uppvisning-inte träning, det innebär att man får genomföra rörelser i ett program och få poäng även om det inte blir efter reglementets fullpottmall.

Nu har jag inte "gått in" i den här tråden, utan snarare blivit indragen då några användare (du själv tex) tycker det är roligt att håna, förlöjliga och mobba och göra direkta personangrepp på andra.

Bara en stilla reflektion i morgonstunden...

Det du så ivrigt förkastar i dina inlägg (hedervärt iof) är ju de metoder du själv använder dig av mot andra användare. Fast då brukar du slutligen bortförklara beteendet med att "diskussionen hade hettat till". :crazy:

Är benägen att hålla med Fio här. Även NilaD angående olika sorts humor.

Måhända har min ton varit något hård här i tråden men det kommer sig av att jag börjar bli riktigt frustrerad. Det Brille sitter här anonymt på internet och slänger ur sig är både direkt och indirekt nånting som spär på den dagliga mobbing ute i de riktiga stallarna som både jag och mina vänner drabbas av.

Vi är dessutom flera som dedikerat en större del av våra liv till att öppna upp mellan olika typer av dressyr snarare än att stänga gränserna och öka segregationen. Vad som pågår här på buke är inte isolerat från resten av världen utan det räcker med en sån person för att i stort sabotera allt det arbetet. Hur många som har läst brilles texter sen tidigare tex känner att deras bild av philippe karl är sämre än den var innan?

Det är ingen ursäkt, man ska vara snäll mot folk, men ibland blir det bara för mycket. Till exempel när man har goda vänner som hellre gömmer sig i skogen än att rida dressyr på banan därför att stallkompisarna med en annan inriktning baktalar dem. Bara för att de väljer att säga att de rider klassiskt.

Du är banne mig den sista som ska be om ursäkt! Så mkt påhopp och skit som du fick utstå av dessa två (mest fiador iof)i den sista diskussionen var ju bara rent häpnadsväckande.

Läste lite från den tråden igår.. jisses

Totilas är helt fantastisk!

Men en tanke, tror ni inte också att man måste se på hur hästens exteriör ser ut och det förmåga att prestera utifrån det? Hur många perfekta hästar finns det?

En häst med liggande bog bör ha betydligt lättare för att ha god bogfrihet och vad ni kallar för lodräta framben?

Ser man på ex Lusitanon, PRE och lipizzaner så har de många gånger betydligt mer liggande bogar än många halvblod.

Totilas är väldigt väl ihopkommen exteriört, ett riktigt kraftpaket, likaså Valegro, Balagur och Damon Hill.

En ögonblicks bild på Balagur, tror att han tom fått 10 på ngn piaff eller så är det 9. Sitter alltid väl inunder sig med bakbenen och man såg hur buk och bakben arbetade. Nosen väl framme nästan jämt och ofta också nacken som högsta punkt. Jag tror att det krävs en otrolig styrka och balans samt lösgjordhet hos hästarna för att de ska kunna göra en perfekt piaff om det ens går. Tror det är än svårare att få till det under ett tävlingsmoment.

0t9e2261korelovabalagur.jpg

Hubertus Schmidt och Donnelly

09_hagen_donnelly-2350.jpg

och ibland blir det så här, det är väl det som är tjusningen med ridning och hästar:) att man vet aldrig från gång till gång hur det kommer gå. Det enda man kan göra är att träna och bygga en "relation" med sina hästar.

cornelissen-parzival-fehler.jpg

och ibland såhär <3

(tror personligen inte att Totilas är besvärad utan att han faktiskt tar i av bara den för att prestera maximalt)

em2009_totilas_piaffe_300.jpg

Senast ändrad:

Nu blir det väl kanske lite KL, även om jag självklart anser att hästens exteriör har mycket stor betydelse för dess förmåga att prestera. Ibland får man acceptera att vissa saker aldrig kommer att fungera optimalt pga förutsättningarna inte finns, rent exteriört (förutom SIS då, som i alla fall min häst lider av tidvis :), elithästar bör dock knappast lida av den "åkomman").

När det gäller Anton i Globen så satt jag glatt häpen över den fina piaff som han äntligen visade. MEN, jag blev allra lyckligast över att se de jättefina övergångarna. Hur han kom från passage och sedan mjukt och väldigt tydligt sätter sig i piaffen. Förvisso kunde frambenen ha lyfts ännu lite till, men so what. Mjukheten, tydligheten, harmonin, WOW!

Har ju lagt in denna bilden på Totilas innan.. fast den blev ju såklart totalsågad..

Toto.jpg

Fantastisk!

-solis jag håller helt med dig, övergångarna, mjukheten och balansen är verkligen riktigt riktigt bra! Samt piafferna var väldigt bra framförallt om man tänker på hur det sett ut med tidigare häst. Man kan ju tänka sig hur mycket sånt sätter sig i huvudet på en ryttare också. Så strongt av ryttaren också. Sen tycker jag att Tinne rider väldigt fint, absoluta favoriten är EG då jag tycker det är så snyggt så jag nästan blir lite kär :D

Visst det finns ju en del kvar som de kan göra med piaffen Tinne och Anton, som du skriver lite mer höjd fram bla men de är på mkt god väg, ja tycker iaf jag då som är en alldeles förträfflig soffryttare:D

Det är väl där Valegro också plockar så otroligt mkt poäng. Det ser så mjukt och lätt ut, nu tänker jag överlag och inte piaff.

Senast ändrad:

Ja, Valegro och CD lyckas verkligen med konsten att få allt det svåra att se otroligt lätt ut. Jag är en känslig person och brukar faktiskt gråta en skvätt när jag ser Valegro och de fantastiska uppvisningar de åstadkommer :)

Fio: Den bilden visar väl ändå en i det närmaste perfekt utförd piaff, eller så nära det perfekta man kan komma. Men jag minns, precis som du säger, att den sågades. Vill minnas att det klagades på att han inte hade satt sig i piaffen (?), att nosen var bakom lod mm. Det känns konstigt när man klagar på så små detaljer, men utan att kunna se de stora kvalitéer som faktiskt finns.

Det är absolut svårt att utbilda till piaff.

Men piaff kan man utbilda de flesta normalbyggda hästar till rent exteriört.
Man ska inte underskatta det psykiska i en dressyrhäst. En häst kan vara stöpt helt perfekt till det yttre. Men vill den inte så är man iaf körd.
Där tror jag det finns mer att tänka på än exteriören, förutsatt att hästen är hyfsad.

Perfekt piaff hänger också mer på utbildaren än hästens exteriör.
Kollar man Hubertus Schmidt så ser ju hans hästar bra mycket mindre spektakulära och flotta ut än många andras.
Men jag tycker han rider fram kvalitet ur dem, utbildar dem.
Jag tycker också Gal är grym på att utbilda hästarna, på ett annat sätt.

Det är tex ingen slump att en viss tränare anses vara grym på samling och anlitas av eliten, speciellt för den biten.
Många börjar anlita honom för tramp/piaff eller piruetterna. Men tar sen till sig saker i övriga ridningen med.
Han har ett system där man från longering siktar på bärighet. För att det ska funka krävs balans och lösgjordhet - helt!
Man tar alltså hjälp för att piaffen antingen skiter sig helt eller behöver snäppas upp. Och inser att det man gör i det jobbet går att applicera på resten av ridningen/jobbet.

Hade fler intresserat sig för vinklarna i frambenen(och inte helt sällan också matchande noslinje), inte bara i piaff(men det blir så tydligt då inte farten maskerar balansmissarna), hade vi nog haft fler friska hästar i världen. Och också färre som ballar ur i panik över balansmissar.

Med kunskap om balansering på den nivån kan man ibland rädda en del hästar som anses vara permanent paj i framben.
Man kan också utbilda mediokra hästar till att bli flotta.
Och man slipper sitta och rida hästar som per natur är grymt flotta med fladdrande framben och bakben i en annan kommun, där man måste samla poäng i antingen de böjda samlings-momenten a la piruett eller i ökningar där man kan få poäng för frambenen.

Tack men jag har ingen lust att hamna i någon eskalerande argumentation med nån, i såna fall backar jag hellre för tidigt än för sent. Det finns en gräns för när man inte längre kan se objektivt på sina reaktioner och då tappar man förmågan att vara saklig. Jag känner att jag sedan länge gått över den gränsen i min irritation över hur situationen ser ut.

Någon skrev nånting tidigare om att Brille knappast kan vara ensamt ansvarig för vad jag och mina vänner upplever ute i verkliga världen och det stämmer förstås. Vad hen däremot kan vara är personligt ansvarig. Jag kanske vet precis vem det är som sitter på andra sidan den skärmen med sina radikala åsikter. It's a small world after all.

Kl

Jag som läser mer än skriver tycker det är jättekul att Brille och Fiador skriver precis som dom gör.
Mycket bra för diskussionen och det blir en del popcorn och leenden här.
Förstår dock frustrationen.

Tack men jag har ingen lust att hamna i någon eskalerande argumentation med nån, i såna fall backar jag hellre för tidigt än för sent. Det finns en gräns för när man inte längre kan se objektivt på sina reaktioner och då tappar man förmågan att vara saklig. Jag känner att jag sedan länge gått över den gränsen i min irritation över hur situationen ser ut.

Någon skrev nånting tidigare om att Brille knappast kan vara ensamt ansvarig för vad jag och mina vänner upplever ute i verkliga världen och det stämmer förstås. Vad hen däremot kan vara är personligt ansvarig. Jag kanske vet precis vem det är som sitter på andra sidan den skärmen med sina radikala åsikter. It's a small world after all.

Som sagt vi ska kanske inte röra i den grytan igen men om en person tror på en sak så måste denne få lov att ha sin åsikt även om övriga tycker att den är helt uppåt väggarna. Skulle det vara så att någon far illa, dur eller människa så får man anmäla till polis/länsstyrelse.

Begår ngn personpåhopp har det knappast med ridgren att göra, då är det istället tragiskt att de som tolkar inte kan skilja på sak och person. Tänker då på de med fördomar.

Jag kan förstå att många lockas av den klassiska dressyren där man tagit bort tävlingsmomentet men ändå skolar hästar högt i dressyren och när det fungerar bra, på hästens villkor. Sen är jag helt övertygad om att det finns lika många avarter och misstolkningar inom den klassiska dressyren som det finns inom övriga ridsportsgrenar.:) Det luriga är väl när folk sitter hemma och ser filmer och sen går hem och testar själv utan tränare och kanske utan den rätta känslan. En veterinär jag haft kontakt med berättade att det var inte helt ovanligt med hästar som rids klassiskt som har lite ryggproblem och kanske då för att man rider på stång och sätter för mkt krav på hästarna som de inte klarar av att reda upp. Likadant med de som "testar" rollkur.

Förstod nästan att det var något personligt som låg bakom. Men det är fortfarande inte ok att använda en redan hätsk mobbarpöbel för att trycka till någon som man har ett agg mot. Du säger ju själv att du och dina vänner har problem med mobbing i verkliga livet, då är det verkligen inte rätt teknik att utöva detsamma mot någon annan.

Vi lever i ett fritt land med rätt att ha våra åsikter och tankar, vi har lagar och regler som säger att vi inte får trycka ner människor som tänker olika, inte ens radikala oliktänkare.

Nu diskuterar vi ju inte några allvarliga frågor heller egentligen, inte politik, inte kvinnoförtryck, inte barnmisshandel, inte religion, utan bara olika sätt att tänka kring ridning och träning av hästar, väldigt harmlösa frågor egentligen. Faktiskt kan man leva ett mycket bra liv i det här landet trots att det finns oliktänkande på just det området.

Senast ändrad:

Kl

Jag som läser mer än skriver tycker det är jättekul att Brille och Fiador skriver precis som dom gör.
Mycket bra för diskussionen och det blir en del popcorn och leenden här.
Förstår dock frustrationen.

Tänkte just säga det;) att vad vore en diskussion utan en motpol?

En massa "åh va bra", "jätte bra skrivet", "håller med", "tycker jag också", osv...jag menar det är väl bra...men det blir ju inte så mycket diskussion av det då...

Man måste kunna hålla isär sak och person, att diskussionen hettar till ibland och någon surnar till och biter ifrån är inte det stora problemet, utan det är all denna hets mot person som förstör och som bara leder till tjafs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar