Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Ge dig nu för helvete! Alla som deltog i den diskussionen är fullt på det klara med att beteendet du beskriver var det du som stod för ..det var du och ingen annan som vräkte ur dig agg och skit över Gwaeron enbart för att hon försökte nyansera diskussionen om klassiskt vilket du och Brille inte tålde eftersom det avslöjade vilka pajasar ni verkligen är. Jag läste diskussionen häromdagen och det är fasen helt sjukt hur du beter dig!

Det är nog du som får ge dig nu, tom en blind kan se vad som pågår i dessa diskussioner. Jag talade om för Gwaeron vad jag tyckte om den taktik som utövades, och den hets det skapades pga det. Ingenting annat, det får man nog dessutom tåla då om man går in en diskussion bara för att såga ner en annan användare utan någon egentlig argumentation i sakfrågan.

Klassisk där platsar PK (?), kan man säga att flera av de som rider WE och Doma Vaquera rider en form av klassisk dressyr när de tränar? Kom på i efterhand, Nätterqvist är väl också en förespråkare för den klassiska ridningen?

Jag tog bort en bit för det inte skulle bli så långt, hoppas det är ok.
Ser det som att det finns olika grenar inom klassisk dressyr, tex Cadre Noir, SRS, iberisk ridning, PK och säkert flera andra. Det är ett klart bredare begrepp än man ofta kan tro. Elever till Craig Stevens brukar säga att han är en klassisk mästare så jag antar att han har en egen gren också. Trots att hans skola förvirrande nog heter nånting om Academic Equitation i Usa.

Även folk som rider "vanlig" dressyr presenterar sig ofta med vilken tränare de rider för utöver att säga att de gillar dressyr. Just för att det i allmänhet är ett sånt brett spektra.

Aha ja att det var så brett det visste jag inte.

Jag känner nog ingen som presenterar sig med vem de rider för men det där är ju olika. Ex så är det ju ibland "allmänt känt" vem många på lite högre nivå rider för.

KL
Det är väl själva DEN att vi som gillar att se dressyr på hög nivå på stora evenemang här hemma inte kan få tycka att det är kul att få se vad vi själva inte når upp till!

Läs forumreglerna!
Anser man att det inte ska förekomma alls så ska man bli portad såsom vi har blivit i andra forum!!
Det förkommer INTE ren hästmisshandel på stora tävlingar som i fiadors gren.

Brille ser bara hals o nacke o rabblar om detta i vart inlägg.

När vi nu har 2 svenskar som kan rida ALLA rörelser på betyget BRA= 8 poäng= INTE perfekt = totalen, så borde vi kunna glädjas åt det.

De klassiska nypåfundens mästare kan INTE det. Än mindre lära ut. För att det faktiskt inte är korrekt för en häst. Men det LÅTER så bra.
Det går inte att SÄLJA till de som redan KAN!

Varför inte införa skritt på lång tygel o piaff tävlingar- för de som tycker att det är det enda o ultimata?

Inte en enda gång kan de förnimma känslan av t. ex även passage, övergångar som är det allra viktigaste för harmonin eller alla rörelser under galopp för den delen.

Ständigt denna kunskap om hur den perfekta piaffen ska ske... BARA.
1/ 15 av helhetsbetyget= resultatpoängen.

Man kanske ska sätta sig in i VAD som ska bedömas o HUR det ska göras innan man påstår att alla domare sucks. Eller lära sig något o revidera sin "kunskap" eller snarare rucka på sin övertygelse.

Vad tar det åt dig fio? Med såna här utfall så bevisar du ju bara precis det jag säger, att det för vissa bara handlar om att håna och förlöjliga, inget intresse för att diskutera sakfrågan. Inga riktiga argument.

Om jag googlar lite så skulle jag också kunna lägga fram rätt många ofördelaktiga bilder på dessa "framstående" hästar som du nämner, rätt groteska bilder faktiskt, innebär det då att även du är ute och cyklar bland päron och ostar då som tycker dom och har bättre kvaliteter?

Så du håller med om att bilden på Dr deb är väldigt ofördelaktig? Så bra!

Ja alltså det är ju Dr deb själv som valt ut bilden på sig själv som du ser om du läser bildtexten.. det är ju från hennes artikel som hon skrivit.

Artikeln där bilden kommer ifrån kommer ju faktiskt ifrån Brille från början så vette fan .. nu är det ju egentligen du som hånar vad hon visat fram som någonting väldigt bra i hennes ögon.

Ps

Jag mfl har ju letat runt på hela webben, det finns inte en film att uppbringa på denna Dr deb när hon rider. Så vad det gäller eventuella bilder du kan lägga ut som groteska kan man lätt motbevisa med en film på densamma.

Det var faktiskt en bra idé, eller så kan man fråga en domare som är uppdaterat på det hela. Men jag skulle rekomendera att fråga en GP-domare om piaff frågan och inte en LA-domare, stor skillnad ;)

Precis, det finns ju flera GP-domare i Sverige som dessutom är dressyrdomarutbildare- de är ju tillgängliga, jag menar är man så intresserad av sporten och tycker det döms så felaktigt och helt fel ekipage får de högre poängen så borde det vara bättre att slänga iväg ett mail till någon av dem (mailadresser finns på ridsportförbundets hemsida) istället för att i åratal sitta här vid datorn och spy galla till ingen nytta och inte heller någon förändring.

Eller också lägger man tid på att orda egna tävlingar med eget reglemente där högst nacke och nos längst fram får högst poäng- fullt möjligt och tillåtet om man nu vill förändra.

KL

Läs forumreglerna!
Anser man att det inte ska förekomma alls så ska man bli portad såsom vi har blivit i andra forum!!
Det förkommer INTE ren hästmisshandel på stora tävlingar som i fiadors gren.

Delvis kl
Jag är nog den första att skriva under på att det är avskyvärt med dom oschysta metoder som vissa tävlingsryttare inom western anammar, det vet du, så du behöver inte dra upp det som om det vore något som jag försvarar.

Sen hör jag inte till någon särskild "gren", jag tävlar inte annat än för skojs skull, och det system jag anammar är inte detsamma som det vanliga europeiska westerntävlingssystemet heller.

Jag tycker bara att det är intressanta ämnen som diskuteras här, eller på forumet ridning. Inte alla ämnen, men vissa. Jag diskuterar inte mot dressyren eller tävlingsdressyren, ej heller kritiserar jag den mer än vad tävlingsdressyrryttare själva gör rent allmänt. Att det sen blir tjafs just runt "tävlingsdressyrmomenten" i diskussionerna om tex LDR och bakom-lodridning, är ju för att någon lägger in en bild på just ett dressyrmoment, tex fios bild på Totilas, samt för att dom flesta som är med och diskuterar just själva är mest insatta i dressyrsystemet, men det skulle ju lika gärna kunna vara en westerntävlingsbild på en proffshäst bakom lod och nosen i backen (vilket blivit väldigt modernt) i ett skede när den reglementsenligt inte borde vara det. Det är ett precis lika underligt fenomen.

Men just den här diskussionen hade jag inget egentligt intresse av, utan blev faktiskt mer eller mindre indragen i den då mitt "namn" nämndes på ett hånfullt sätt + att jag tyckte det var på väg att spåra ur igen då mobben drog igång pga någon ifrågasatte ett ordval.

Jaa, och det gjorde även Brille då när diskussionerna var som hetast, det minns du nog ändå;)

Min avsikt var inte menat att håna något, vare sig dr Debb eller Totilas, utan bara belysa det fåniga i att lägga fram den strategin som du gör. Skulle aldrig fall mig in att i börja jamsa med något sånt som du föreslår.

Så du tycker inte det är konstigt att man skriver en artikel om ÄKTA samling och sen väljer man att lägga ut den bilden som illustration? Tror du man har förstått vad ÄKTA samling är då?

Jag tänker att om man nu ska författa en artikel och lägga till en bild som ska visa hur det ska se ut så vill man ju ha en bra(!) bild.

Om det nu är så att man själv inte har en sån bild och kanske inte längre kan prestera så(man kan ju vara gammal, sjuk etc) så ber man väl en elev visa eller så målar man en tavla eller ber om att få använda annans bild.

Så tänker jag iaf. Jag hade inte nöjt mig med bild på mig flängandes runt med pessoabett och 3 kg i varje tygel på min gamla ponny om jag skulle förklara min nuvarande filosofi.
Och lite så väsenskilt är den bilden och äkta samling, för mig.

Tävling skall bedömas efter de regler som satts upp för den tävlingsgren det gäller. Passar inte reglerna är det de som skall ändras. De som verkligen visar rörelserna som de ska utföras enligt reglementet skall få den kredit de förtjänar för det och inte dömas bort som sker idag.

Kan du ge något exempel på ett ekipage som enligt dig varit bra eller då bättre än bra men blivit bortdömda? Om du nu så tvärsäkert vet att det sker så måste du veta vilka?

Annars vad gäller ditt ältande om TR och piaff, så kan du läsa själv i TR vad som i en piaff räknas som allvarliga fel- konstigt nog står där INGET om att det räknas som allvarligt fel om nos är något bakom lod eller nacken inte är optimalt högst upp- om du nu läser TR så får du väl läsa lite mer än det som passar dig själv.

Att det sen blir tjafs just runt "tävlingsdressyrmomenten" i diskussionerna om tex LDR och bakom-lodridning, är ju för att någon lägger in en bild på just ett dressyrmoment, tex fios bild på Totilas, samt för att dom flesta som är med och diskuterar just själva är mest insatta i dressyrsystemet, men det skulle ju lika gärna kunna vara en westerntävlingsbild på en proffshäst bakom lod och nosen i backen (vilket blivit väldigt modernt) i ett skede när den reglementsenligt inte borde vara det. Det är ett precis lika underligt fenomen.

Vad menar du med det feta? Är det fel enligt western -TR?

Javisst, så tänker ju du och jag och många fler .. skulle nog tippa på att man inte riktigt ser eller vet hur äkta samling ser ut eller känns heller för den delen ;) I såfall skulle man ju aldrig i helvetet valt att lägga ut DEN bilden.

Ponera att man tar sig in på domarutbildning, ponera att man klarar den. Sen dömer man lättare klasser ett tag. Oavsett om man klarar alla prov och kan visa alla resultat som krävs kan jag sätta rätt mycket på att Internationell GP-domare blir man inte om man har avvikande åsikt. Man väljs in av de som redan är där.
Och vem har skrivit reglerna... Kan det vara någon av de sittande själva som gjorde det? ;)

Precis som man inte bara ska tror att det är att gå utbildningarna för att få döma hund på den nivån. Det är det icke där heller.
Man ska fjäska för rätt person och ha samma åsikt som alla andra.

Nej, det var lite det jag menade.
VARFÖR skulle man annars lägga ut en så dålig bild och skriva gott om den.
Ev om det vore en grön elev. Där det där var bra för att vara dem. Hästen kanske hade slängt av varje lektion innan, stannat på mitten, lagt sig som en kamel, ryttaren inte vågat sitta upp... Vad vet jag?

Men en sån person, grön inom hästeriet, hade inte kommit på att ge ut böcker, artiklar etc annat än döpta till "ur en gröngölings perspektiv".

Kan du ge något exempel på ett ekipage som enligt dig varit bra eller då bättre än bra men blivit bortdömda? Om du nu så tvärsäkert vet att det sker så måste du veta vilka?

Annars vad gäller ditt ältande om TR och piaff, så kan du läsa själv i TR vad som i en piaff räknas som allvarliga fel- konstigt nog står där INGET om att det räknas som allvarligt fel om nos är något bakom lod eller nacken inte är optimalt högst upp- om du nu läser TR så får du väl läsa lite mer än det som passar dig själv.

fast anledningen till att det blir omöjligt att diskutera med Brille/Fiador är ju just att det spelar ingen roll hur man ställer följdfrågor eller ber om kommentar på påståenden och förtydligande hur hon/de menar, för man får inga svar öht hur mycket man än frågar, utan det blir bara nya kommentarer där det plockas lite vad man möjligen väljer att svara på. det är ju därför det blir absurt enligt mig att dessa själva anser att de inte får till ngn diskussion?! Klart folk blir irriterade. Handlar ju inte om några namn öht utan det gäller ju vem som en försöker "diskutera" på hela bukefalos, agerar man så blir folk irriterade och undrar vad f-n som pågår.
Min filosofi är att skriver man A får man skriva B. dvs ger man sig in i en debatt där man tar en aktiv roll, så måste man svara konkret på det folk sen frågar om/vill diskutera som följdfråga. Annars går det inte. sen att man inte alltid tycker det är jättekul är ju en annan sak, men det blir bra diskussioner i slutänden enligt mig.

Ett bra tag skulle jag säga...

För att bli GP domarkandidat idag så krävs:

För att bli Grand Prix domarkandidat skall vederbörande ha varit Intermediaire I-domare i minst två år och under denna tid
genom sin verksamhet ha visat sin lämplighet.
Vederbörande skall ha tävlat i lägst Prix S:t Georges/ Msv A på nationell eller elit tävling med godkänt resultat (60%)

Innan dess..

Kvalifikationskrav
För att bli antagen som Lätt A domaraspirant skall sökande ha:
1. Dokumenterat god hästkännedom.
2. Dokumenterat god riderfarenhet.
3. Fyllt 25 år.
4. Tävlat i lägst Msv B dressyr på regional tävling med godkänt resultat (60%).

Ansökningsblankett rekvireras från respektive distriktsdomarutbildare eller från www.ridsport.se

För att bli Msv B domarkandidat skall vederbörande ha varit Lätt A- domare i minst två år och under denna tid genom sin
verksamhet ha visat sin lämplighet.
Msv B domarkandidater utses av DDU.

För att bli St Georges domarkandidat skall vederbörande ha varit Msv B- domare i minst två år och under denna tid genom
sin verksamhet ha visat sin lämplighet.
St Georges domarkandidater utses av RDU.

För att bli Intermediaire I-domarkandidat skall vederbörande ha varit St Georges -domare i minst två år och under denna
tid genom sin verksamhet ha visat sin lämplighet.
Intermediaire I-domarkandidater utses av CDU.

Så det skiter sig redan där skulle jag tippa...

Vad jag menar är att det är bättre att sätta sig in i systemet, utbilda sig samt föra diskussionen med de berörda och har man bra argument är det ju enklare att förändra synen på hur man dömer.. om man nu tycker det är så väldigt fel..

Men då måste det ju vara bättre argument än att det är djurplågeri att rida bakom lod, eller att all ridning bakom lod är förkastlig och det är synd om er som inte fattar det...och sen bara se till nacke och lodplan och inte resten av kroppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar