Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Jag vet inte om någon behöver bättra sig. Tävling är tävling och tävling är show.
Det har för mig ingen direktkoppling till det som ger mest för hästen i form av gymnastik, stretch, styrka etc.

Man kan acceptera att det är så det är och syssla med annat.
Eller acceptera det ch köpa tävlingsgrejen på tävling och träna annat.

Att få domarna att döma annat tror jag blir svååååårt. Försök ens smyga in en som tänker annorlunda i de där högsta ligorna. Woho... :p Nej du..
Tävling skall bedömas efter de regler som satts upp för den tävlingsgren det gäller. Passar inte reglerna är det de som skall ändras. De som verkligen visar rörelserna som de ska utföras enligt reglementet skall få den kredit de förtjänar för det och inte dömas bort som sker idag.

Det är naturligtvis bra om tävling kan locka en publik som hjälper till med finansieringen. Då är ett medel att tävlingen är show som t.ex. kur (det finns inget tyskt y på den här datorn).

Jag tror inte heller att domarna på elittävlingar kommer att döma efter reglerna inom överskådlig tid, det är för mycket pengar inblandade i alla led. Därtill kommer grupptrycket domarna emellan, alla skall döma ungefär likadant annars blir det ramaskri.

Tack men jag har ingen lust att hamna i någon eskalerande argumentation med nån, i såna fall backar jag hellre för tidigt än för sent. Det finns en gräns för när man inte längre kan se objektivt på sina reaktioner och då tappar man förmågan att vara saklig. Jag känner att jag sedan länge gått över den gränsen i min irritation över hur situationen ser ut.

Någon skrev nånting tidigare om att Brille knappast kan vara ensamt ansvarig för vad jag och mina vänner upplever ute i verkliga världen och det stämmer förstås. Vad hen däremot kan vara är personligt ansvarig. Jag kanske vet precis vem det är som sitter på andra sidan den skärmen med sina radikala åsikter. It's a small world after all.
Låt oss veta om du gissat rätt.
Obs skriv det inte som ett inlägg, då kan du bli varnad. Skicka ett PM.

Men det är fortfarande inte ok att använda en redan hätsk mobbarpöbel för att trycka till någon som man har ett agg mot.

Hmmm, läs en del av dina egna inlägg-hur ofta har inte du kallat mig fjantig ex? och fio?

Och när Brille skrev att jag saknade förstånd ja ? hoppade du över det inlägget sådär lite passande?

Tävling skall bedömas efter de regler som satts upp för den tävlingsgren det gäller. Passar inte reglerna är det de som skall ändras. De som verkligen visar rörelserna som de ska utföras enligt reglementet skall få den kredit de förtjänar för det och inte dömas bort som sker idag.

Fortfarande är det det optimala som beskrivs, det betyder alltså att "sådant som inte är där ännu men på rätt väg" också kan få bra poäng , , särskilt om hästen ändå är genomsläpplig och arbetar bra-det räcker liksom inte att hålla nacken högst och nosen framme för poäng ska ges- annat ska till också. .

Hmmm, läs en del av dina egna inlägg-hur ofta har inte du kallat mig fjantig ex? och fio?

Och när Brille skrev att jag saknade förstånd ja ? hoppade du över det inlägget sådär lite passande?

Diskussionen hade nog bara "hettat till" då :banghead:
Ungefär som när jag blivit kallad fjantig, löjlig, dum samt fått min mentala hälsa ifrågasatt mm mm mm mm.
Man kan undra om beteendet är detsamma IRL...

Fortfarande är det det optimala som beskrivs, det betyder alltså att "sådant som inte är där ännu men på rätt väg" också kan få bra poäng , , särskilt om hästen ändå är genomsläpplig och arbetar bra-det räcker liksom inte att hålla nacken högst och nosen framme för poäng ska ges- annat ska till också. .

Ja, precis. Det är en tiogradig skala, där allt under 10 är avsteg från det optimala. Har man fått 7 så är det "bara" ganska bra. Jag vet ingen som, enligt Brille, visar rörelser som de ska och blir bortdömda för det.

Förstod nästan att det var något personligt som låg bakom. Men det är fortfarande inte ok att använda en redan hätsk mobbarpöbel för att trycka till någon som man har ett agg mot. Du säger ju själv att du och dina vänner har problem med mobbing i verkliga livet, då är det verkligen inte rätt teknik att utöva detsamma mot någon annan.

Vi lever i ett fritt land med rätt att ha våra åsikter och tankar, vi har lagar och regler som säger att vi inte får trycka ner människor som tänker olika, inte ens radikala oliktänkare.

Nu diskuterar vi ju inte några allvarliga frågor heller egentligen, inte politik, inte kvinnoförtryck, inte barnmisshandel, inte religion, utan bara olika sätt att tänka kring ridning och träning av hästar, väldigt harmlösa frågor egentligen. Faktiskt kan man leva ett mycket bra liv i det här landet trots att det finns oliktänkande på just det området.

Ge dig nu för helvete! Alla som deltog i den diskussionen är fullt på det klara med att beteendet du beskriver var det du som stod för ..det var du och ingen annan som vräkte ur dig agg och skit över Gwaeron enbart för att hon försökte nyansera diskussionen om klassiskt vilket du och Brille inte tålde eftersom det avslöjade vilka pajasar ni verkligen är. Jag läste diskussionen häromdagen och det är fasen helt sjukt hur du beter dig!

Det är naturligtvis bra om tävling kan locka en publik som hjälper till med finansieringen. Då är ett medel att tävlingen är show som t.ex. kur (det finns inget tyskt y på den här datorn).

Jag tror inte heller att domarna på elittävlingar kommer att döma efter reglerna inom överskådlig tid, det är för mycket pengar inblandade i alla led. Därtill kommer grupptrycket domarna emellan, alla skall döma ungefär likadant annars blir det ramaskri.

Jag håller inte alls med om att domarna inte dömer efter reglerna! Det tycker jag absolut att de gör och jag tycker snarare det har blivit tydligare och tydligare. Sen är det väldigt få som gör rörelserna helt perfekt (alltså en 10a) och därför sätts lägre poäng. Sen prioriterar ju domarna vad som ger mer eller mindre poäng, en häst som är "på rätt väg" ex i piaff sänker sig bak och trampar in under sig samt behåller lösgjordhet och genomsläpplighet men är lite låg i nacken SKA ha högre poäng än en häst som har nacken som högsta punkt men har tappat lösgjordhet och genomsläpplighet i rörelsen! Och det är helt enkelt domarna måste prioritera vilka bitar som ger högre och lägre poäng, vilka bitar som är allvarliga fel och mindre allvaliga! Att hästen jobbar bakifrån, över ryggen, utan spänning och släpper igenom men inte riktigt har kommit hela vägen i sin styrka och därför är lite låg i nacken (och frambenen) tycker jag INTE man ska döma ner lika hårt eftersom denna häst är PÅ RÄTT VÄG, den kommer med fortsatt arbete och styrka få upp nacken! En häst som har nacken "rätt" (dvs högst) men är spänd är på fel spår, den kommer inte kunna utföra rörelsen bra för den saknar byggstenarna! Och just detta tycket jag faktiskt att domarna ser, de prioriterar att ge de ekipage som har genomsläpplighet, lösgjordhet, rakriktning (utbildningskalan iprincip) dvs, de som har satt grunderna rätt och är på rätt väg. Eftersom grundstenarna lyser igenom i ALLT och måste finnas där för att rörelserna ska bli korrekta tycker jag det är BRA att domarna priorieterar att döma upp och ner de som har/inte har grunden rätt! Titta på ex. Valegro, jag tycker han är ett perfekt exempel på detta, han är fin men det som gör honom till en vinnare är att allt är så mjukt och lätt, harmoniskt! Det finns hästar som hade mer bensprattel på OS än Valegro men de saknade dessa bitar, så NEJ jag tycker inte domarna är ute och cyklar!

Du har inte förstått någonting ^^

Det är SÅHÄR det ska se ut för att få dom riktigt höga poängen!

549244_10151416630881797_1494174285_n.jpg

Det här är alltså Brilles guru Dr Deb,, detta är ÄKTA samling och bärighet och ÄKTA allt!! Glöm Totilas, Damon Hill och Valegro dom är bara utsatt för elak handridning, dom kan inte samla sig och alla rids i rollkur, hyperflexion vilket gör dom till djurplågare.

Försök argumentera emot det om du kan!!!

:arghh:

Senast ändrad:

Tänkte just säga det;) att vad vore en diskussion utan en motpol?

En massa "åh va bra", "jätte bra skrivet", "håller med", "tycker jag också", osv...jag menar det är väl bra...men det blir ju inte så mycket diskussion av det då...

Man måste kunna hålla isär sak och person, att diskussionen hettar till ibland och någon surnar till och biter ifrån är inte det stora problemet, utan det är all denna hets mot person som förstör och som bara leder till tjafs.

Jag håller definitivt med.. det är skittrist med bara massa jättebra, ååh va bra .. jag om någon gillar verkligen motpolsdiskussioner... men nu handlar det inte ens om att blanda ihop äpplen och päron, utan äpplen och ostar!

Det blir liksom lite fel när du alltid jämför allt till dödagar tex Totilas med kosse-dressyr på helt lång tygel där ett ganska rejält ryck i stången anses vara milt, men en mjuk halvhalt av Carl Hester är rena rama djurplågeriet ... och sen när dom flesta skalat av dig i diskussionen om att hästarna utför helt olika jobb kommer det som ett brev på posten från dig antingen..

1. Ni är elaka och mobbar

2. Ja men jag har aldrig sagt att jag kan något om dressyr heller?

:banghead:

Tack men jag har ingen lust att hamna i någon eskalerande argumentation med nån, i såna fall backar jag hellre för tidigt än för sent. Det finns en gräns för när man inte längre kan se objektivt på sina reaktioner och då tappar man förmågan att vara saklig. Jag känner att jag sedan länge gått över den gränsen i min irritation över hur situationen ser ut.

Någon skrev nånting tidigare om att Brille knappast kan vara ensamt ansvarig för vad jag och mina vänner upplever ute i verkliga världen och det stämmer förstås. Vad hen däremot kan vara är personligt ansvarig. Jag kanske vet precis vem det är som sitter på andra sidan den skärmen med sina radikala åsikter. It's a small world after all.

Jag vet att du inte vill hamna i någon eskalerande diskussion.. tror jag ALDRIG sett dig höja rösten knappt någonsin i någon diskussion..

Men jag blir totalt GALEN av denna orättvisan och speciellt när någon kommer och anklagar dig för mobbing utan att ha någon koll överhuvudtaget.. ungefär som när ett mobbingoffer slår tillbaka för första gången och någon utomstående kommer där och ska trycka tillbaka personen ner i fotsulorna och säga fyyyyyyy skäms på dig!

Ja du fattar... jag lovar att det är så dom flesta andra oxå uppfattar situationen här.. eller ja det är ju bara att läsa kommentarerna så förstår man ju att så är fallet!

Nä nu måste jag härifrån innan jag slänger ut datorn genom fönstret !! :D

Ett mycket bra inlägg, lägger till- det verkar som det tros att enbart TR är mallen vid dressyrdomarutbildningar och hur domare ska döma, TR är bara en förenkling på det optimala för att ryttaren ska ha det lättåtkomligt-ihop med regler vid tävling. På dressyrdomarutbildningar används annat utbildningsmatreal, långt mer nyanserat och detaljerat. Vill man veta hur utbildningen går till och vad som är viktigast-hög nacke eller genomsläpplig häst ex- kan man ju skicka ett mail och göra förfrågan varför i helvete inte alla hästar med nacke högst och nosen framför lod får 10:or.

Jag håller definitivt med.. det är skittrist med bara massa jättebra, ååh va bra .. jag om någon gillar verkligen motpolsdiskussioner... men nu handlar det inte ens om att blanda ihop äpplen och päron, utan äpplen och ostar!

Eller som att enträget hävda att det alla påstår är svart färg är faktiskt gul.

Jag har tidigare framfört att det bästa sättet att få till en förändring är att själv utbilda sig till domare och på det sättet kunna vara med och diskutera och påverka bedömningarna.

Det var faktiskt en bra idé, eller så kan man fråga en domare som är uppdaterat på det hela. Men jag skulle rekomendera att fråga en GP-domare om piaff frågan och inte en LA-domare, stor skillnad ;)

Det bästa är ju att sätta sig in i det hela innan man kritiserar ex domarnas bedömning, ja jag kan också tycka det är galet ibland men då får man ju kolla upp hur och varför denne dömde som denne gjorde först :)

Jag är ingen utbildad domare (är för ung för de..) men det är rätt lätt att få mer kunskap om hur dom dömer -bara man vill-! Sitt med på tävlingar och skriv, de allra flesta domare svarar gärna på frågor och förklarar hur och varför! Super bra sätt att lära sig! Rid träningar för domare, min hemma-tränare är MSV-domare, jag har tränat för flera olika (även GP-domare) och ridit programridningar för att få nya sätt att se på saker och ting och jag är alltid frivillig att ställa upp och rida på domarutbildningarna! På så sätt kan man få lite inblick i hur det fungerar - och förhoppningsvis också förståelse för hur och varför det ser ut som det gör! :)

gilla på den! :)

Tycker också att Valegro är ett utmärkt exempel på att rätt saker ger bra betalt.

Fast såhär är det, hade brille argumenterat utifrån sina personliga åsikter istället för att leverera kategoriska "sanningar" och talat för icke involverade personer som tex PK hade situationen sett helt annorlunda ut. Då hade jag helt ärligt skitit i vad hen säger, det finns tomtar i alla inriktningar.

Jag tror även att du förväxlar den klassiska dressyren med akademiskt och närliggande varianter. Två av de större tränarna inom klassisk ridning är FEI-domare och tycker både att det är roligt och bra med tävlande elever. Den ena har om jag får gissa långt över 50% av sina svenska elever och elevers elever aktivt ute på helt vanliga dressyrtävlingar med fullständigt respektabla resultat.

Jag har heller inte sett nån som håller på med det jag ser som klassisk dressyr som lagt på kandar för tidigt. De flesta väntar till de tränar runt lättA-Msv. Blank stång existerar knappt.

Du kan inte räkna folk som sitter hemma och experimenterar utan tränare utifrån egna gissningar. Precis som att det inte är akademisk ridkonst om man inte rider för antingen Bent eller en certifierad tränare. Eller att man inte automatiskt är A-tränare för att man har duktiga elever, eller dressyrdomare för att man har bra öga.

Jag är aldeles för lat för att höja rösten om det inte verkligen behövs. Fiador, trots den rätt trista tonen, registrerar knappt på min radar. Det verkar modus operandi för den användaren att "låta" så och det känns lite lönlöst att försöka fäkta emot.

Fast såhär är det, hade brille argumenterat utifrån sina personliga åsikter istället för att leverera kategoriska "sanningar" och talat för icke involverade personer som tex PK hade situationen sett helt annorlunda ut. Då hade jag helt ärligt skitit i vad hen säger, det finns tomtar i alla inriktningar.

Jag tror även att du förväxlar den klassiska dressyren med akademiskt och närliggande varianter. Två av de större tränarna inom klassisk ridning är FEI-domare och tycker både att det är roligt och bra med tävlande elever. Den ena har om jag får gissa långt över 50% av sina svenska elever och elevers elever aktivt ute på helt vanliga dressyrtävlingar med fullständigt respektabla resultat.

Jag har heller inte sett nån som håller på med det jag ser som klassisk dressyr som lagt på kandar för tidigt. De flesta väntar till de tränar runt lättA-Msv. Blank stång existerar knappt.

Du kan inte räkna folk som sitter hemma och experimenterar utan tränare utifrån egna gissningar. Precis som att det inte är akademisk ridkonst om man inte rider för antingen Bent eller en certifierad tränare. Eller att man inte automatiskt är A-tränare för att man har duktiga elever, eller dressyrdomare för att man har bra öga.

Jag kan villigt erkänna att jag inte har full koll där:) utan mängder av luckor.
Klassisk där platsar PK (?), kan man säga att flera av de som rider WE och Doma Vaquera rider en form av klassisk dressyr när de tränar? Kom på i efterhand, Nätterqvist är väl också en förespråkare för den klassiska ridningen?

Bent har jag koll på men som du skriver så är det akademisk ridning.

Jag funderade själv på att försöka kombinera den "engelska" ridningen med klassisk eller akademisk då det jag har kunnat läsa mig till låter vettigt och det hade varit roligt att få prova rida för en tränare.

Som svar på det jag fetat så är det ju många gånger de som ev ger ett "dåligt rykte" till resp gren.. Det finns ju mängder av folk som rider "engelskt" och sitter o laborerar hemma. För de själv anser att de rider utifrån ev viss skola och personliga tolkningar av denna och hur ska folk veta om de rider för en god tränare eller ej? De ser bara ngn som laborerar runt.

Men jag förstår absolut vad du menar och du får hemskt gärna pma namn på riktigt bra klassiska tränare som finns eller gästar Sverige.:)

Sen får jag betona att jag menar inte att "alla hästar som går klassisk eller akademisk har ont i ryggen utan det är just några av de som har ryttare som inte har kunskap kanske och/eller inte lotsas av en kunnig tränare. (Sen kan det givetvis finnas exteriöra orsaker också.)

Vad jag ville ha sagt är att det finns inte en enda gren som är helt felfri där alla rider perfekt utan hästarna kan fara illa oavsett vad vi väljer att göra med dem. Sen rent allmänt, inte riktat till dig G, så vill vi inte att djuren ska fara illa så ska vi kanske ge sjutton i att rida eller köra dem överhuvudtaget för så fort det kommer en människa med i bilden så finns det alltid en risk.

Senast ändrad:

Du har inte förstått någonting ^^

Det är SÅHÄR det ska se ut för att få dom riktigt höga poängen!

Det här är alltså Brilles guru Dr Deb,, detta är ÄKTA samling och bärighet och ÄKTA allt!! Glöm Totilas, Damon Hill och Valegro dom är bara utsatt för elak handridning, dom kan inte samla sig och alla rids i rollkur, hyperflexion vilket gör dom till djurplågare.

Försök argumentera emot det om du kan!!!

Vad tar det åt dig fio? Med såna här utfall så bevisar du ju bara precis det jag säger, att det för vissa bara handlar om att håna och förlöjliga, inget intresse för att diskutera sakfrågan. Inga riktiga argument.

Om jag googlar lite så skulle jag också kunna lägga fram rätt många ofördelaktiga bilder på dessa "framstående" hästar som du nämner, rätt groteska bilder faktiskt, innebär det då att även du är ute och cyklar bland päron och ostar då som tycker dom och har bättre kvaliteter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar