Sv: Globendressyren!
Det är naturligtvis bra om tävling kan locka en publik som hjälper till med finansieringen. Då är ett medel att tävlingen är show som t.ex. kur (det finns inget tyskt y på den här datorn).
Jag tror inte heller att domarna på elittävlingar kommer att döma efter reglerna inom överskådlig tid, det är för mycket pengar inblandade i alla led. Därtill kommer grupptrycket domarna emellan, alla skall döma ungefär likadant annars blir det ramaskri.
Tävling skall bedömas efter de regler som satts upp för den tävlingsgren det gäller. Passar inte reglerna är det de som skall ändras. De som verkligen visar rörelserna som de ska utföras enligt reglementet skall få den kredit de förtjänar för det och inte dömas bort som sker idag.Jag vet inte om någon behöver bättra sig. Tävling är tävling och tävling är show.
Det har för mig ingen direktkoppling till det som ger mest för hästen i form av gymnastik, stretch, styrka etc.
Man kan acceptera att det är så det är och syssla med annat.
Eller acceptera det ch köpa tävlingsgrejen på tävling och träna annat.
Att få domarna att döma annat tror jag blir svååååårt. Försök ens smyga in en som tänker annorlunda i de där högsta ligorna. Woho... Nej du..
Det är naturligtvis bra om tävling kan locka en publik som hjälper till med finansieringen. Då är ett medel att tävlingen är show som t.ex. kur (det finns inget tyskt y på den här datorn).
Jag tror inte heller att domarna på elittävlingar kommer att döma efter reglerna inom överskådlig tid, det är för mycket pengar inblandade i alla led. Därtill kommer grupptrycket domarna emellan, alla skall döma ungefär likadant annars blir det ramaskri.