Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Det gäller att ha rätt färg på tungan då alltså?:D

Jag måste ändock ngnstans hålla med kritikerna av dressyren som tävlingsgren när man ser bilder från framridningar med gräsliga genomtagningar vilka man inte ens kan skylla på en ögonblicksbild.

Man kan då fråga sig hur det ser ut hemma när man kan rida så här på en tävlingsplats.

Ex ser det ut såhär innan de går in på tävlingsbanorna så blir man milt sagt lite ledsen.

För inte fan "råkar" man hamna här.

Nu har inte detta med korrekt utförda piaffer eller globen att göra men man undrar ju ngnstans hur hård ridningen egentligen är i dag.

971754_574440465933672_305365074_n.jpg

HUR blev du "indragen" - jag frågar igen? har du en pling i din mobil? eller är du och Brille pm vänner varje sekund på dygnet, - eller är ni samma person eller vad? och du - lägg ner ang. mobben : du gör dig själv en oerhörd otjänst att älta på utifrån hur du bär dig åt i trådar, oavsett vilket ämne det gäller.

KL
tycker som Horse_Power ang. att efterfråga och lära sig mer om hur domare dömer: säger som HP: delta som domarsekreterare, massor, om intresset finns! Man lär sig jättemycket! är man novis och vill lära sig så är mitt råd, börja skriva i de lättaste klasserna. där är det lite lugnare tempo ang. att skriva mellan momenten och man hinner ta in vad som sker på banan. I de svårare programmen går det fort - och då hinner man inte se ekipagen och inte heller prata med domaren ens några sekunder ;) men som sagt - skriva lite för lättare klasser är nyttigt som start, och chansen är då stor att man även etablerar lite relationer med domarna och ofta skriver för dem regelbundet. de brukar fråga efter de sekreterare de är nöjda med rent av ;) sen finns det lite fikapauser och lunchpaus osv, då man i regel umgås med domaren och hinner prata. ett bra tips för de som vill lära sig som grundstart :)

Senast ändrad:

Öööh fast vem här har försvarat det? INGEN.. dessutom sker det i ALLA grenar.. tyvärr

Jag kan råka hamna där - på en problemlösning. Det är ju inte direkt hästar som ska starta GP. ;)
De ska ju ridas in på nytt etc..

En GP-häst ska inte behöva bråkas så med. Man kan ju välja att åka hem om det är en skitdag..

Hur det ser ut hemma hos en del är jag på sätt och vis glad att de flesta inte vet.
Sen finns det de som det ser helt normalt ut hos också.

Jag lägger till: träna för domare!
Då kan man få veta vad de vill ha och hur och varför och diskutera kring det.
Sen kombinera det med en bra ordinarie tränare.

Det gäller att ha rätt färg på tungan då alltså?:D

Jag måste ändock ngnstans hålla med kritikerna av dressyren som tävlingsgren när man ser bilder från framridningar med gräsliga genomtagningar vilka man inte ens kan skylla på en ögonblicksbild.

Man kan då fråga sig hur det ser ut hemma när man kan rida så här på en tävlingsplats.

Ex ser det ut såhär innan de går in på tävlingsbanorna så blir man milt sagt lite ledsen.

För inte fan "råkar" man hamna här.

Nu har inte detta med korrekt utförda piaffer eller globen att göra men man undrar ju ngnstans hur hård ridningen egentligen är i dag.

971754_574440465933672_305365074_n.jpg

Är det din bild om dressyrtävlingssporten alltså?
isåfall förstår jag din första kommentar att du ansåg Brille blev mobbad pga lite ironi, eftersom de som fällde ironin hade läst alla tusen tidigare inlägg .
vad anser du om hopptävlings sporten och westerntävlingssporten, i fråga om hur hästar behandlas?

Jag skrev för en domare i MsvA i höstas som jag alltid tyckt har dömt väldigt konstigt för det mesta, eller jag var inte direkt ensam om att tycka det.. men eftersom det var 3 domare så valde jag att skriva för just denna domare för att se hur hon tänker och vad hon är noggrann med, väldigt nyttigt!

Det är svårt, om inte omöjligt, att hitta sådana filmer som du vill se. Jag tror inte att de hade bevisat något för dig ändå. Men jag har hittat ett par artiklar på nätet som handlar om hur man kan träna sitt öga för att kunna se vad som är/inte är optimalt, vad som händer och förstå vad de olika positionerna av huvud, hals, fram- och bakben har för betydelse.

http://lycklighast.wordpress.com/2012/02/24/trana-ditt-oga-piaff/

http://www.writingofriding.com/uncategorized/competitive-collection-bench-pressing-air-weights/

Visst kan man diskutera hur ett helt program utförs. Jag tror att det är tillräckligt svårt att diskutera en enda rörelse, t.ex. piaff. Varför just piaff? Därför att det av många anses vara en svår rörelse som bara få hästar klarar. (Jag delar inte den uppfattningen.)

Du vill (?) att man i bedömningen av piaff även skall ta med övergångarna till och från piaff. Men piaffen är ju en bedömningsgrund och övergång en annan och bedömningen av den ena skall väl inte påverka bedömningen av den andra.

Visst skulle man kunna ta med övergångar för att bedöma piaff om de visar vilken kvalitet piaffen har. I så fall skulle levad vara med i tävlingsprogrammet. Det är bara övergångar till/från piaff som skulle kunna utvisa kvaliteten på piaffen, dvs om hästen är tillräckligt samlad (lätt fram och har bakben som bär).

En (optimal) piaff ska vara så pass samlad att hästen ska kunna göra en levad direkt ur piaffen. En häst som gör piaff med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan kan pga biomekaniken därför att den inte är tillräckligt lätt fram. Det gäller även en häst där bakbenen inte bär som på bilden nedan.

http://multimedia.pol.dk/archive/00489/World_Equestrian_Ga_489430a.jpg

Jag är aldeles för lat för att höja rösten om det inte verkligen behövs. Fiador, trots den rätt trista tonen, registrerar knappt på min radar. Det verkar modus operandi för den användaren att "låta" så och det känns lite lönlöst att försöka fäkta emot.

Du har helt rätt där. Numera är jag också för lat för att orka lägga energi på användare som Fiador och Brille. De har samma trista taktik överallt trots att de gång på gång hamnar i strider där de visar sig väldigt ihåliga i sin argumentering.

Det är som repiga gamla grammofonskivor och så förutsägbart att man bara gäspar. Beundrar alla som orkar ta diskussioner gång på gång.

I Equipage fanns en artikel om en tränare som ägnar sig åt att förbättra piaffen. En del av den har publicerats på webben http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1873:piaff-–-en-magisk-balett&Itemid=142

Jag tycker att artikeln är ett bra inlägg i diskussionen om aktivitet, bärkraft, påskjutkraft. Här nedan finns artikeln från webbsidan med namn borttagna

"BÄRKRAFT OCH PÅSKJUTKRAFT
[tränare x] anlitas av många svårklassryttare för att piaffera deras hästar och få en bra kvalitet på piaffen. Vetgirigt sökte Equipage upp [tränare x] för en intervju i senaste numret av Equipage.

[tränare x] menar att allt handlar om tålamod och träning – och kunskap om vilka krafter som tas i anspråk, vilka muskler som arbetar, för att kunna tala om för hästen vad du vill. [tränare x] betonar att hästen måste förstå vad den ska göra.
– För att kunna sätta bakbenen under sig tillräckligt måste hästen vinkla bäckenet och det lär vi den genom skolorna. Påskjutkraften i bakbenen är naturlig för hästen att använda sig av. Men först när nyttjandet av bärkraften har blivit naturligt för hästen kan dressyrrörelserna utföras med lätthet och bli vackra, säger han.

[tränare x] fru Yyy inflikar något tänkvärt innan vi går vidare i övningen. Hon menar att för att välja rätt träningsmetod, är det viktigt att veta om det är den bärande eller den påskjutande kraften som tas i anspråk i olika övningar.
– Vi brukar förklara det här genom att säga att hästen har åtta bakben, överraskar hon.
Hon förklarar.
– En skola med en böjning åt höger kan innebära både en öppna och en sluta. Men olika krafter i benen tas i anspråk beroende på vilken skola hästen ska utföra. I en öppna stärker du det inre bakbenets bärande funktion och det yttre bakbenets påskjutkraft. I en sluta stärker du det yttre bakbenets bärande funktion och det inre bakbenets påskjutkraft. Du har alltså fyra bakben i en högerböjning och således även fyra bakben i en vänsterböjning. Det här måste man ta hänsyn till när man väljer övningar för att åstadkomma rakriktning.
Både piaff och passage är en form av skolad trav. ”Skolor” står ju för något hästen inte gör i friheten, utan måste läras in.
– Piaff är tillsammans med terre-à-terre förutsättningen för vidare utbildning mot högskolan, till exempel levad och capriole."
.

Vad tar det åt dig fio? Med såna här utfall så bevisar du ju bara precis det jag säger, att det för vissa bara handlar om att håna och förlöjliga, inget intresse för att diskutera sakfrågan. Inga riktiga argument.

Om jag googlar lite så skulle jag också kunna lägga fram rätt många ofördelaktiga bilder på dessa "framstående" hästar som du nämner, rätt groteska bilder faktiskt, innebär det då att även du är ute och cyklar bland päron och ostar då som tycker dom och har bättre kvaliteter?
KL(?)
Jag tror inte att så många på buke kan speciellt mycket om "amble".

Du har helt rätt där. Numera är jag också för lat för att orka lägga energi på användare som Fiador och Brille. De har samma trista taktik överallt trots att de gång på gång hamnar i strider där de visar sig väldigt ihåliga i sin argumentering.

Det är som repiga gamla grammofonskivor och så förutsägbart att man bara gäspar. Beundrar alla som orkar ta diskussioner gång på gång.

Ändå dyker du upp och kommenterar så fort någon av oss är i syne;)

Jag börjar undra lite som mackan, kanske du och jag och Brille är samma person? Eller så pm:ar vi varann så varenda sekund eller sms:ar eller så har vi kanske en app som håller oss uppdaterade om varann?

Ändå dyker du upp och kommenterar så fort någon av oss är i syne;)

Jag börjar undra lite som mackan, kanske du och jag och Brille är samma person? Eller så pm:ar vi varann så varenda sekund eller sms:ar eller så har vi kanske en app som håller oss uppdaterade om varann?

du är verkligen helt sanslös.... men som sagt lycka till framöver. du lär hänga dig själv rätt ypperligt bra liksom tidigare ryck du fått att engangera dig i vilken tråd det vara må, även om du tar vilopauser månadsvis vad det verkar innan du ör ngt ryck igen oavsett ämne som sagt.

tråkigt att du inte vill diskutera utan fortsätter i samma låga bana som du själv argumenterar emot på lägsta nivå jämfört med övriga ovasett vilken tråd det än gäller.

Senast ändrad:

Jag kan villigt erkänna att jag inte har full koll där:) utan mängder av luckor.
Klassisk där platsar PK (?), kan man säga att flera av de som rider WE och Doma Vaquera rider en form av klassisk dressyr när de tränar? Kom på i efterhand, Nätterqvist är väl också en förespråkare för den klassiska ridningen?

Bent har jag koll på men som du skriver så är det akademisk ridning.

Jag funderade själv på att försöka kombinera den "engelska" ridningen med klassisk eller akademisk då det jag har kunnat läsa mig till låter vettigt och det hade varit roligt att få prova rida för en tränare.

Som svar på det jag fetat så är det ju många gånger de som ev ger ett "dåligt rykte" till resp gren.. Det finns ju mängder av folk som rider "engelskt" och sitter o laborerar hemma. För de själv anser att de rider utifrån ev viss skola och personliga tolkningar av denna och hur ska folk veta om de rider för en god tränare eller ej? De ser bara ngn som laborerar runt.

Men jag förstår absolut vad du menar och du får hemskt gärna pma namn på riktigt bra klassiska tränare som finns eller gästar Sverige.:)

Sen får jag betona att jag menar inte att "alla hästar som går klassisk eller akademisk har ont i ryggen utan det är just några av de som har ryttare som inte har kunskap kanske och/eller inte lotsas av en kunnig tränare. (Sen kan det givetvis finnas exteriöra orsaker också.)

Vad jag ville ha sagt är att det finns inte en enda gren som är helt felfri där alla rider perfekt utan hästarna kan fara illa oavsett vad vi väljer att göra med dem. Sen rent allmänt, inte riktat till dig G, så vill vi inte att djuren ska fara illa så ska vi kanske ge sjutton i att rida eller köra dem överhuvudtaget för så fort det kommer en människa med i bilden så finns det alltid en risk.
Nu har Philippe Karls namn kommit upp några gånger även i den här tråden. Han är omtvistad både på buke och iRL. Den som vill veta mer kan ju läsa på hans egen hemsida (han är ganska bra på att teckna också) t.ex. här
http://www.philippe-karl.com/modules/news/article.php?storyid=5&location_id=354&topicid=3

Det är svårt, om inte omöjligt, att hitta sådana filmer som du vill se. Jag tror inte att de hade bevisat något för dig ändå. Men jag har hittat ett par artiklar på nätet som handlar om hur man kan träna sitt öga för att kunna se vad som är/inte är optimalt, vad som händer och förstå vad de olika positionerna av huvud, hals, fram- och bakben har för betydelse.

http://lycklighast.wordpress.com/2012/02/24/trana-ditt-oga-piaff/

http://www.writingofriding.com/uncategorized/competitive-collection-bench-pressing-air-weights/

Visst kan man diskutera hur ett helt program utförs. Jag tror att det är tillräckligt svårt att diskutera en enda rörelse, t.ex. piaff. Varför just piaff? Därför att det av många anses vara en svår rörelse som bara få hästar klarar. (Jag delar inte den uppfattningen.)

Du vill (?) att man i bedömningen av piaff även skall ta med övergångarna till och från piaff. Men piaffen är ju en bedömningsgrund och övergång en annan och bedömningen av den ena skall väl inte påverka bedömningen av den andra.

Visst skulle man kunna ta med övergångar för att bedöma piaff om de visar vilken kvalitet piaffen har. I så fall skulle levad vara med i tävlingsprogrammet. Det är bara övergångar till/från piaff som skulle kunna utvisa kvaliteten på piaffen, dvs om hästen är tillräckligt samlad (lätt fram och har bakben som bär).

En (optimal) piaff ska vara så pass samlad att hästen ska kunna göra en levad direkt ur piaffen. En häst som gör piaff med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan kan pga biomekaniken därför att den inte är tillräckligt lätt fram. Det gäller även en häst där bakbenen inte bär som på bilden nedan.

http://multimedia.pol.dk/archive/00489/World_Equestrian_Ga_489430a.jpg

För mig är inte ett blogginlägg en källa till hur man lär sig hur en piaff ska utföras! Jag vet inte vem tjejen är och jag försökte läsa mig till det men för mig finns det inget som får mig att tro att detta är "en säker källa". Att vara ensam/få att kritisera något (Totilas) som så många människor, hela dressyrvärlden tycker är bra, då måste man ha ruskigt bra argument och mycket i ryggen. Ett blogginlägg får inte ens dressyrvärlden att blinka... ;)

Och ska du kritisera totilas piaff är det bra om du lägger upp en bild på piaff, understa bilden är INTE en piaff.....

Kan du ge något exempel på ett ekipage som enligt dig varit bra eller då bättre än bra men blivit bortdömda? Om du nu så tvärsäkert vet att det sker så måste du veta vilka?

Annars vad gäller ditt ältande om TR och piaff, så kan du läsa själv i TR vad som i en piaff räknas som allvarliga fel- konstigt nog står där INGET om att det räknas som allvarligt fel om nos är något bakom lod eller nacken inte är optimalt högst upp- om du nu läser TR så får du väl läsa lite mer än det som passar dig själv.
Det skulle jag kunna. Tyvärr lämnar jag inte ut namn på personer som inte deltar i buke-debatten.

Piaff skall visa att hästen har förmåga att samla sig. Det kan den inte göra med 2-3 nackkotan högst och nosen bakom lod.

Du jag tror nog mackan vet att jag inte är nån av er;)
Snarare är det kanske så att så fort man tittar in på detta forum är du med i en idiotdiskussion och fäktar. Svårt att undvika se det :yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar