Sv: Globendressyren!
Om man lär in piaff med tänk "rör dig på stället" och mekaniskt ser till att så sker genom broms i hand och lyft ben för touchering får man en annan typ av piaff än om man lär in tramp, sen piaff etc där man skolat bakbenen att göra rätt i rörelsemönster och sen bara ber dem om det i trav och på stället.
Piaff är väldigt avslöjande för även resten av ens ridning.
Intressant!
Bland det absolut bästa jag sett i piaffväg är den lille ryske skimmeln, vad hette han nu igen?
Hoppas jag någon gång kommer så långt i min ridning så jag får lära mig detta till häst
-Fio, ja jag har gått ur grundskolan men jag vidhåller fortfarande att jag tycker det var en otrevlig ton. Om det är som du skriver så är det givetvis inte bra men inget blir bättre av att man tävlar i att slänga lustigheter på någons bekostnad.
Gwaeron, jag vet inte vem Brille är och jag har inte läst inläggen om klassiskt som hon har skrivit men jag tror inte hon ( fan jag skriver hon nu får jag tror det är en tjej bakom nicket och orkar inte skriva dubbelt hela tiden) är ensam bakom att dina kompisar blir mobbade.
Jag kan inte mycket om klassisk ridning men jag har träffat på en del.. intressant folk som håller på men också väldigt mkt matnyttigt och sunda personer.
Det är väl som all ridning, det finns vettigt och mindre vettigt folk överallt. Jag har träffat hoppryttare och dressyrryttare som anser att fälttävlan är för medelmåttor- de som inte kan bli bra på något alls.
Fördomar finns det i mängder, framförallt om man kommer med ngt "nytt". Det värsta som kan hända för ngn gren eller ras är nog att det blir en "fluga".
Däremot tror jag det är bra att tävlingsridning blir ifrågasatt av de som tror på ngt helt annat, det hjälper till att man ibland går tillbaka och ser om vissa saker faktiskt är försvarbart och/eller man kan göra på ett annat sätt.
Men nu ska jag åka på julmarknad på barnens grundskola