Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

och nu tycker jag att ni är dryga som gör er lustiga på någon annans bekostnad och kanske får henne/honom att känna sig dum och kränkt. Riktigt jävla fult skulle jag vilja säga.
Vuxna fruntimmer (?) och så förvånas man över att det finns mobbing bland barn.

Senast ändrad:

Fast i min värld måste bakbenen vara aktiva på rätt sätt för att bakdelen ska belastas korrekt och fronten lätta.

Böjer hästen inte korrekt i bakbenens alla leder uteblir kvaliteten.

I en piaff vill jag att hästen ska sätta ner bakbenet vid bakknäet. Givetvis måste de då vara starka i buken för att orka hålla ihop.
Men när de är det brukar de kunna piaffera utan att frambenen vinklas fel i stående fas, bakåt.
Och näbben brukar då slippa följa frambenens dipp och även den komma in.
Dvs hästen kan komma fram med näbben då frambenen är korrekta.

+1 på detta. Jag gjorde ett inlägg i tråden för jag tyckte diskussionen innan var bra men nu verkar det tråkigt nog spårat ur. Man behöver inte ha samma åsikter och man kan skriva något för få någon att förstå hur man tänker/erfarenheter osv. men sen är det ju upp till den person som läser om den håller med och vill ta till sig informationen eller inte. Skulle denne inte vilja det är det ju inget man kan tjata sig till, eller va på något sätt taskig för att uppnå, vill man inte så vill man inte och det är bara att acceptera att man har olika åsikter! Och bara för att man acceperar olika åsikter behöver man inte hålla med, men det är ingen mening eller orsak till att attityden i tråden ska bli tråkig!

Eller så har vi bara olika sorts humor?? Jag tycker att tanken var ROLIG och inte speciellt kränkande. (Jag ser för mig hur man av misstag kommer åt diverse olika rörelseknappar) Men så tillhör jag dom som som tycker att man kan skämta om allt och brukar ha en rå men hjärtlig ton (vilket såklart inte alltid kommer fram i skrift...)

Tycker förövrigt att din reaktion känns som att sila mygg och svälja kameler. Med tanke på vilka oerhört hårda ord och rena personangrepp som Brille har fått i tråd efter tråd. Kan inte minnas att varken du eller någon annan kommenterat detta...

Sen är det naturligtvis så att vad folk blir kränkta av är ju såklart upp till den drabbade! Så om BRILLE blev kränkt över skämtet med levadknappen så ber jag om ursäkt.

Nu har jag inte läst allt här tidigare och läser inte heller allt idag. Mitt svar var inte enbart riktat till dig utan era "lustigheter" vart lite droppen.

Humor för mig är när alla inblandade skrattar inte när man gör sig lustig över ngn annans sätt att uttrycka sig. Men det kan ju vara så att Brille garvade läppen av sig när hon/han läste inläggen som inte ens var riktade till henne/honom utan OM henne/honom.

Jag uppfattade bla era lustigheter mer som att det är "ok" att driva med honom/henne än hjärtlig humor.

Du skriver att personen ifråga varit utsatt för rena personangrepp och det är isf verkligen sorgligt.

Du skriver att personen ifråga varit utsatt för rena personangrepp och det är isf verkligen sorgligt.

Jaa, verkligen, och sen kan man ju undra då varför man hakar på mobben i den här tråden och gör sig rolig över just denna användaren, om man nu känner till vad denna blivit utsatt för tidigare, och tror att denne skulle tycka det var roligt:meh:.

Mycket tråkig stil tycker jag också. Bra av dig att stå upp och säga ifrån.

Skulle tror att det är en definitionsfråga, jag ser inte inte bakDELens aktivetet som något som sitter i just bakBENen, men så klart att benen även används i ekvationen, men jag skulle aldrig benämna det som bakBENsaktivitet. Ej heller hur, eller om, den böjer sina leder är för mig någon aktiviet. Aktiviteten sitter i musklerna som böjer lederna och musklerna sitter inte i benen, dom sitter i bakDELEN och även i buken.....Därav att lätt kan missförstås som "sprattel" när man skriver bakBENsaktivitet....

Det där handlar ju mest om (precis som du skriver) hur man definierar orden, och det lär vara olika från person till person eftersom det inte finns något allmängiltigt facit.

Bakbensaktivitet och bakdelsaktivitet betyder i piaff-sammanhang ungefär samma sak för mig, dvs att hästen "sätter under sig" med bak och kommer upp i fram.

Den typen av höga bakbenslyft som Parzival har i piaffen skulle jag inte kalla för bakbens/bakdelsaktivitet utan något helt annat. Håller med horsepower om att han ser ut att "studsa" upp och ner med bakdelen medan framdeles är mer still i sin position. Då är Antons piaff mycket trevligare att se på i mina ögon :)

Håller med dig.

Många gånger när man ser piaffbilder på Parzival så ser det ok ut men sen när man ser honom piaffera i rörelse, iaf tidigare, så ser det nästan ut som att han piafferar i nerförsbacke.

Precis som du beskriver, han studsar mer bak och är lite markbunden fram.

Det kanske har blivit mycket bättre nu men vet bla att jag sett det ngr gånger när han gick i Globen.

Senast ändrad:

Jaa, verkligen, och sen kan man ju undra då varför man hakar på mobben i den här tråden och gör sig rolig över just denna användaren, om man nu känner till vad denna blivit utsatt för tidigare, och tror att denne skulle tycka det var roligt:meh:.

Mycket tråkig stil tycker jag också. Bra av dig att stå upp och säga ifrån.

Du skämtar hoppas jag?? Att Brille hängt ut personer här med sitt riktiga namn och yrke, tagit bilder från andra forum på några användare och lagt ut och dissikerat helt öppet mer än ett par ggr, är allmänt ohyfsad och gått till personangrepp mot hurmångasomhelst, det är som bortglömt eller?

Om man lär in piaff med tänk "rör dig på stället" och mekaniskt ser till att så sker genom broms i hand och lyft ben för touchering får man en annan typ av piaff än om man lär in tramp, sen piaff etc där man skolat bakbenen att göra rätt i rörelsemönster och sen bara ber dem om det i trav och på stället.

Piaff är väldigt avslöjande för även resten av ens ridning.

Är benägen att hålla med Fio här. Även NilaD angående olika sorts humor.

Måhända har min ton varit något hård här i tråden men det kommer sig av att jag börjar bli riktigt frustrerad. Det Brille sitter här anonymt på internet och slänger ur sig är både direkt och indirekt nånting som spär på den dagliga mobbing ute i de riktiga stallarna som både jag och mina vänner drabbas av.

Vi är dessutom flera som dedikerat en större del av våra liv till att öppna upp mellan olika typer av dressyr snarare än att stänga gränserna och öka segregationen. Vad som pågår här på buke är inte isolerat från resten av världen utan det räcker med en sån person för att i stort sabotera allt det arbetet. Hur många som har läst brilles texter sen tidigare tex känner att deras bild av philippe karl är sämre än den var innan?

Det är ingen ursäkt, man ska vara snäll mot folk, men ibland blir det bara för mycket. Till exempel när man har goda vänner som hellre gömmer sig i skogen än att rida dressyr på banan därför att stallkompisarna med en annan inriktning baktalar dem. Bara för att de väljer att säga att de rider klassiskt.

Du skämtar hoppas jag?? Att Brille hängt ut personer här med sitt riktiga namn och yrke, tagit bilder från andra forum på några användare och lagt ut och dissikerat helt öppet mer än ett par ggr, är allmänt ohyfsad och gått till personangrepp mot hurmångasomhelst, det är som bortglömt eller?

Du överdriver inte lite nu va? Precis den här taktiken som du sätter in nu använder barnen i skolan också när dom ska försvara och bortförklara sitt mobbande, drar fram allt möjligt skit om den utsatte, smutskastar och förstora upp och lägger skulden på andra, framför allt den drabbade. Ingen är felfri, men en grupp människor (barn som vuxna) som gaddar ihop sig och beter sig på det här viset som ni visar upp i den här tråden tex, finns det INGET FÖRSVAR för alls.

Nej fy sjutton för sånt här fjant, vi har väl slutat grund-skolan alla här inne va?

Ja, det finns många ord inom ridning man tänker olika kring.
Jag vidhåller dock att jag vill ha bakbensaktivitet i piaff.
Det är ju inte mer så att bakbenen jobbar mer i trav framåt än piaff om man nu ska vara petiga med orden. Musklerna sitter där de sitter även då.
Men man pratar iaf om bakbensaktivitet.

I piaff ska bakbenen dras upp och in mot magen och sedan placeras ned långt in och vinklas och bära.
Det är en skolad trav. Ur den tränade man förr fram den ökade traven. Som också är en skolad trav.
Hade man haft bättre piaffer hade man nog haft ökad trav med mer bakben och mindre frambensfladder.

Även jag blir faktiskt lite less när man medvetet gör saker mer främmande och annorlunda än det är. Och sen dessutom gör det med dålig kvalitet.
Då sätter man bara sin sak mer i skiten.

Jag tänker gärna lite djurens rätt. De framför ofta viktiga frågor. Men IOM att det görs med så dålig kvalitet/icke påläst slår man bara ifrån sig.

Jag som blandar klassiskt med TR för en modernare variant av det jag upplever de gamla mästarna beskriver är van vid att mötas av åsikter.
Jag är inte en av de som gömmer mig. Det går inte som tränare.
Men jag förstår ibland de som vill.
Jag kan argumentera för min sak och jag brukar uppvisa resultat. Så det snackas inte så mycket om mig som om vissa andra.
De flesta ser ju inte ens att jag har annat tänk.

Det är också lite sorgligt att de som snackar skit också ibland ovetande har tränare som tar hjälp av såna de snackar om.

Jag blir lite ledsen när man håller vissa som Gud och inte vet om att de tar hjälp av såna dom snackas skit om. Och att de faktiskt ibland är anledningen till förbättringar på stora tävlingar.
Alla proffsen vet vem man tar hjälp av. Men inte ett ljud om det till medier i de flesta fall. Då tappar man ju själv status och elever och sponshästar etc etc.
Därmed får heller inte gemene man höra det. Och då blir alla vi som håller på med lite, lite annat på ngt sätt ansvariga att inte göra bort oss kapitalt a la djurens rätt om vi inte vill dra med oss vår filosofi och då göra livet surare för de som inte riktigt vågar och kan stå på sig.

Om man lär in piaff med tänk "rör dig på stället" och mekaniskt ser till att så sker genom broms i hand och lyft ben för touchering får man en annan typ av piaff än om man lär in tramp, sen piaff etc där man skolat bakbenen att göra rätt i rörelsemönster och sen bara ber dem om det i trav och på stället.

Piaff är väldigt avslöjande för även resten av ens ridning.

Intressant!

Bland det absolut bästa jag sett i piaffväg är den lille ryske skimmeln, vad hette han nu igen?
Hoppas jag någon gång kommer så långt i min ridning så jag får lära mig detta till häst:)

-Fio, ja jag har gått ur grundskolan men jag vidhåller fortfarande att jag tycker det var en otrevlig ton. Om det är som du skriver så är det givetvis inte bra men inget blir bättre av att man tävlar i att slänga lustigheter på någons bekostnad.

Gwaeron, jag vet inte vem Brille är och jag har inte läst inläggen om klassiskt som hon har skrivit men jag tror inte hon ( fan jag skriver hon nu får jag tror det är en tjej bakom nicket och orkar inte skriva dubbelt hela tiden) är ensam bakom att dina kompisar blir mobbade.

Jag kan inte mycket om klassisk ridning men jag har träffat på en del.. intressant folk som håller på men också väldigt mkt matnyttigt och sunda personer.

Det är väl som all ridning, det finns vettigt och mindre vettigt folk överallt. Jag har träffat hoppryttare och dressyrryttare som anser att fälttävlan är för medelmåttor- de som inte kan bli bra på något alls.

Fördomar finns det i mängder, framförallt om man kommer med ngt "nytt". Det värsta som kan hända för ngn gren eller ras är nog att det blir en "fluga".

Däremot tror jag det är bra att tävlingsridning blir ifrågasatt av de som tror på ngt helt annat, det hjälper till att man ibland går tillbaka och ser om vissa saker faktiskt är försvarbart och/eller man kan göra på ett annat sätt.
Men nu ska jag åka på julmarknad på barnens grundskola ;)

Senast ändrad:

Man kunde ju hoppas på att jag överdrev..tyvärr gör jag ju inte det får jag ju säga..

Ja verkligen . Så Brille är mobbad Fiador? Seriöst . Både du och Brille har mkt aktivt gjort ert bästa för att såga all tävlingsdressyr och anse att alla som utövar sån plågar sina hästar och är dåliga ryttare . Samtidigt som ni kommer med teorier och påståenden som är totalt absurda i resonemang och visar bristande kunskap å det grövsta ang det ni förkastar .

Det där får ju stå för dig själv.

Vi har i andra trådar diskuterat en ridteknik, som vi har olika uppfattning om, denna teknik används inte enbart inom dressyren. Så även om du tycks tro det, så är det inte just dressyr jag har diskuterat. Om du försöker hålla isär begreppen lite och inte tar det så personligt så blir kanske stämningen i diskussionerna bättre också. Sen är det ju inte alla inom tävlingsdressyren som anammar denna teknik heller. Plågeri har jag för övrigt aldrig hävdat att det är, annat än när det leder till blåa tungor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II