Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Nej förlåt haha, det hade jag INTE :o Jag uppfattade inte ironin alls utan spann bara vidare på Brilles kommentar om svävmoment när Farle hakade på. :D

så KL istället - eller till Brille ;)

men faktum kvarstår - som Gwaeron ju redan påpekat, piaff har inget svävmoment.

Mig veteligen inte nej.
Bortsett från det rent tekniskt inkorrekta är min omedelbara reaktion "fysatan så obekvämt". En bra piaff konkurrerar normalt ut tölt med hästlängder vad gäller komfort! Tänk en piaff med sväv!:eek:

Svävmoment i piaffen? O_o
Sväv kanske var att ta i. Enligt FEI är det samlad trav på stället med kadens. Hästen skall hursomhelst lyfta mer på framfötterna än bakfötterna. Det skall naturligtvis inte se ut som om den står på framdelen och studsar som en gummiboll bak.

Sväv kanske var att ta i. Enligt FEI är det samlad trav på stället med kadens. Hästen skall hursomhelst lyfta mer på framfötterna än bakfötterna. Det skall naturligtvis inte se ut som om den står på framdelen och studsar som en gummiboll bak.

...och det är så du menar att Anton piafferar:crazy:?

75117.jpg

Farles ironi gick dig nog tyvärr förbi. Det är heller definitivt inte en planerad levad. Det bilden visar stavas problem.

...och det är så du menar att Anton piafferar:crazy:?

75117.jpg
Rörelsen är ganska så markbunden fram, benet ovanför framknät är långtifrån horisontellt och framknät är ju knappast lyft.
Ingen kan väl på fullt allvar påstå att hästen på "din" bild visar en korrekt piaff, dvs att hästen är samlad, har nacken högst, sänkt bakdel och är lätt fram.

999642_606356612735309_1359371328_n.jpg

Det här är väl i närheten av vad Brille vill ha?! :D
Det verkar vara lite väl långa steg för piaff eftersom piaff skall vara på stället. Den uppåtpekende tån på vänster fram tyder på att bilden skall visa en ökad trav.

Men nacken är högre och framdelen verkar vara lättare och dessutom högre i förhållande till bakdelen än på piaffbilden.

Rörelsen är ganska så markbunden fram, benet ovanför framknät är långtifrån horisontellt och framknät är ju knappast lyft.
Ingen kan väl på fullt allvar påstå att hästen på "din" bild visar en korrekt piaff, dvs att hästen är samlad, har nacken högst, sänkt bakdel och är lätt fram.

Whoah, nu är vi inne på nånting underligt igen. Som jag har fått lära mig är i en korrekt piaff överarmen på frambenet parallell med bakbenets skenben. Inte helt olikt bilden på anton. För att skenbenet och överarmen skall bli parallella om överarmen är horisontell krävs en väldigt kraftig uppåtgående verkan på bakbenen. Vilket i sin tur hindrar hästen från att bära vikt bak. En studsande bakdel som hoppar upp och ner är resultatet av det.

En god piaff enligt mig kännetecknas av att hästen lätt utför den utan att hjälperna direkt skall synas, att kontakten från munnen inte blir kraftigare (sämre) i övergången och att hästen inte tappar takten. Utan att de kriterierna är uppfyllda tycker inte jag det spelar nån roll vart vare sig ben eller nacke är. Sen bekänner jag mig till en typ av ridning där man föredrar en lätt framdel med nosen fram och nacken högst men det är inte relevant.

Piaffen som Anton visar på bilden är ingenting jag skulle jubla över, dock är såvitt jag förstått det bakbensaktivitet och därför piaff inte hästens starka sida? Erkänner mig som inte särskilt á jour med dressyrsporten i sverige just nu...

Antons styrkor ligger i bland annat skritten och piruetterna så där brukar han samla en massa poäng. Han hade två 9,5 på ena piruetten i globen!

För att det skall vara piaff så skall det vara "trav på stället", dvs en diagonal rörelse!
Bilden visar något som påminner om en levad. Den rörelsen är inte med ens i de svåraste klassena, kanske är det för svårt.
pic3342.jpg

AV4C0956Rearing(GBR)CharlotteDuJardin-Valegro(KWPN)-DressageMasters,WPB2012.JPG

Måste säga att Favourit hade en ngt bättre levad. Den är jämn och inte överdriven. Men Valegro får snart grepp om det!

För att det skall vara piaff så skall det vara "trav på stället", dvs en diagonal rörelse!
Bilden visar något som påminner om en levad. Den rörelsen är inte med ens i de svåraste klassena, kanske är det för svårt.

Fullständigt off topic men anledningen till att levad inte ingår i dressyrprogram tror jag inte alls har att göra med hur svårt det är. Levad är nämligen till skillnad från piaff inte en rörelse som alla hästar är lämpade till att utföra. Framförallt pga exteriör. Alla hingstarna på SRS utför inte levad, långt ifrån alla gör capriole osv. Såvitt jag förstått det så väljer utbildarna delvis även efter temperament vilken häst som skall lära sig vad. Samt naturlig fallenhet förstås.

Men alla friskt byggda och korrekt tränade hästar skall kunna visa en åtminstone godkänd piaff när de kommit till den punkten i sin utbildning.

Det verkar vara lite väl långa steg för piaff eftersom piaff skall vara på stället. Den uppåtpekende tån på vänster fram tyder på att bilden skall visa en ökad trav.

Men nacken är högre och framdelen verkar vara lättare och dessutom högre i förhållande till bakdelen än på piaffbilden.

Förlåt men allvar??? TYDER på att bilden visar ökad trav? det är väl uppenbart att det är det det är, inte piaff?!

Återigen en av dessa läktar- piaff"experter" som tror att GP dressyr är en piafftävling.
Hästen ska vara KOMPLETT. Utföra ALLA rörelser inkl. ökad skritt väl.

Trist med folk som knappt kan rida själva o ser tävlingsryttare även på den högsta nivån som mindre vetande. Man hör t o m hånet i uttalanden.

Proffs säger att man kan ÖNSKA ditten o datten. De som är ödmjuka inför KONSTEN att utföra saker i praktiken.

Folk som rider som Hej o Hå o ändå är experter på hur en god piaff ska SE ut. Löjeväckande. När man inte ens kan fatta galopp dugligt för en 6 i lätt klass.
Kl
Blev glatt överraskad över Antons utveckling o Tinnes alltid mjuka ridning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar