Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Farles ironi gick dig nog tyvärr förbi. Det är heller definitivt inte en planerad levad. Det bilden visar stavas problem.
Bilden visar en levad som åtminstone borde ha fått en 6a om den bedömdes. Den är inte helt perfekt, kroppen kunde vara några grader mindre mot marken och frambenen mycket mer böjda.

Hästen vekar förstå hjälperna för levad och gör vad den kan för att göra det ryttaren begär. Levad är ju inte den lättaste rörelsen för hästen att utföra.

Om det inte var ryttarens mening att det skulle bli levad har ryttaren naturligtvis stora problem. Ryttaren kanske inte vet vilka hjälperna är för levad utan ger dem utan att förstå det.
pic3342.jpg

Det är väl ändå ganska självklart att det inte är meningen att det ska vara en levad? Det ingår inte i programmen och ekipaget hade jättestora piaffproblem när det begav sig.

Whoah, nu är vi inne på nånting underligt igen. Som jag har fått lära mig är i en korrekt piaff överarmen på frambenet parallell med bakbenets skenben. Inte helt olikt bilden på anton. För att skenbenet och överarmen skall bli parallella om överarmen är horisontell krävs en väldigt kraftig uppåtgående verkan på bakbenen. Vilket i sin tur hindrar hästen från att bära vikt bak. En studsande bakdel som hoppar upp och ner är resultatet av det.
Överarmen?

En god piaff enligt mig kännetecknas av att hästen lätt utför den utan att hjälperna direkt skall synas, att kontakten från munnen inte blir kraftigare (sämre) i övergången och att hästen inte tappar takten. Utan att de kriterierna är uppfyllda tycker inte jag det spelar nån roll vart vare sig ben eller nacke är. Sen bekänner jag mig till en typ av ridning där man föredrar en lätt framdel med nosen fram och nacken högst men det är inte relevant.
Nu är det en stillbild så det framgår inte hjälpgivningen så tydligt, inte heller övergångarna.

Piaffen som Anton visar på bilden är ingenting jag skulle jubla över, dock är såvitt jag förstått det bakbensaktivitet och därför piaff inte hästens starka sida? Erkänner mig som inte särskilt á jour med dressyrsporten i sverige just nu...
Det är väl samling och lätthet fram som är det primära i piaff, inte bakbensaktiviteten.

Har du någonsin suttit på en häst tränad till att utföra levad? Det är en enorm skillnad mot att sitta på en häst som utför en låg stegring i spänning. Hästar har ingen förprogrammerad levad-knapp som man kan råka komma åt bara sådär. En levad får aldrig utföras ur spänning, förutsättningen för att de ens ska gå att göras korrekt är att hästen är mentalt med. Dessutom går man oftast in i levaden via piaff, det ska till oerhört mycket medveten träning för att lära hästen att prestera en bra levad "bara sådär". Tror inte det ligger högst upp på tinnes priolista vad gäller träning.

Att träna och utföra levad är en otroligt kontrollerad process rakt igenom och är väldigt långt skiljt från en häst som råkar göra en sutten stegring. Lite som att se på en häst som gör kvicka byten mellan galopp/korsgalopp och utbrista att den kan ju byta i serier ju!

Vill man dessutom vara riktigt dryg kan man påpeka att hästen på bilden snarast utför en pesad och inte en levad men det känns lite onödigt.

Överarmen?

Nu är det en stillbild så det framgår inte hjälpgivningen så tydligt, inte heller övergångarna.

Det är väl samling och lätthet fram som är det primära i piaff, inte bakbensaktiviteten.

Jag var trött och skrev bevisligen fel, menar förstås underarmen.

Då kanske det inte går att döma den piaffen från en ren stillbild då? Fancy that...

Aktivitet betyder inte bara att nåt rör sig fort, det kan också betyda att benen arbetar. Har hört begreppet active behind många gånger när det pratas om samling. Det ska till mycket muskelaktivitet i hela bakdelen på hästen för att hålla takten och trampet trots att större delen av vikten flyttas över bakåt.

Jag håller med om att stegring och levad är vitt skiljt.
I en levad måste de släppa ryggens spänning helt, bara magen ska bära.
Bilden visar helt klart en satt stegring med spänning i överlinje som fortplantas genom kroppen. Utöver att det är en bild från tävlingsbanan där det vore komplett vansinne att göra försök till sånt.
Man utbildar sällan en GP-häst med samma fokus på rörelsernas utförande som man gör med en levad-häst. Jag skulle nog säga aldrig..

Man ska alltid gå in i levad ur piaff enligt skolboken. Även om tex inte SRS alltid gör det längre.

Om det är levad eller pesad som är sträckt eller satt beror också på vilket land man är i. :)

Med SRS ska man tänka på att de har möjlighet att välja. De har en jäkla massa hästar och behöver inte traggla sig igenom utbildning med de hästar som är mindre lämpade men absolut skulle kunna greja uppgiften med mer träning eller annan träning.

Det är ju också så att de med att välja vilken hingst som ska göra vad och inte lära samma häst exakt allt slipper den sinnessjuka nogrannhet och lydighet man måste ha om man ska lära en häst allt.
Det är svårt nog så som de har det. :)

Hur tror du framdelen lättar då? Genom att bakbenen är inaktiva?

För mig är det självklart att bakdelens arbete är det primära i piaff.
Utan dem kan inte framdelen bli lätt i piaffen. Det är ngt helt annat än bensprattel.

KL*

Tänkte detta kunde passa här, TR beskriver piaff såhär:

Piaff
Piaff är en mycket samlad, taktfast och eleverad trav på stället. Hästen skall vara mjuk och eftergiven i ryggen. Genom bakdelens ökade sänkning till följd av ökad vinkling i bakbenens ledgångar, ges framdelen stor frihet, lätthet och rörlighet varav även följer större bogfrihet. Varje diagonalt benpar lyfts och återvänder till marken växelvis med jämn rytm. Det
fjädrande belastningsmomentet förlängs något. I princip skall tån på det upplyfta frambenet vara i höjd med mitten av det nedsatta frambenets skenben och tån på det upplyfta bakbenet alldeles ovanför kotleden på
det nedsatta bakbenet. Halsen skall vara rest och välvd som en naturlig följd av den undersatta bakdelen. Nacken skall vara högsta punkt och nosen skall vara nära lodplanet. Hästen skall med ett mjukt och lätt stöd förbli på tygeln. Hästen skall ständigt bjuda framåt och omedelbart när ryttaren så begär, upphöra med piaffen och övergå till önskad gångart.

34
Allvarliga fel är:
• hästen rör sig bakåt i samband med piaffen
• oregelbundna steg med bakbenen (bakhovarna ej i jämnhöjd)
• korsande fram- eller bakben
• svängande fram- eller bakdel
• överbelastning av frambenen (bakbenslyftet högre än frambenslyftet)
• överilad och/eller oregelbunden rörelse utan spänst
• Obetydlig rörelse framåt räknas som mindre fel

Jag tycker det är självklart, precis som andra skrivit, att bakbenen är det viktiga i piaffen, då bakbenen bär mer vikt kommer mindre vikt hamna på framdelen vilket ger mer luft fram :)

Däremot tänkte jag på en annan sak när jag läste texten från TR, nämligen biten att bakbenen får inte lyftas högre än fram. (Det är ju logiskt eftersom en sänkning, mer vikt bak ger mer luft fram som jag och andra skrivit ovan). Det jag nu undrar är ex. Adelinde och Parzival, i deras piaff är det väldigt höga bakbenslyft? Har inte studerat exakt om bak lyfts mer än fram men det har på film kännts som att det varit på gränsen iaf! MEN hon brukar få höga poäng av domare och prisas av kommentatorerna. Är deras piaff bra eller dålig? Bör inte Antons piaff enligt detta kriteriet då vara bättre?

Har någon gjort det någonsin ? Förutom Fiador då .. :sneaky:

Ja, eftersom mitt "namn" nämndes lär jag ju gå in och ta ställning då:D

kl
...tänk efter nu vad som sagts bakBENsaktivitet, inte bakDELsaktivitet. Om bakBENEN är aktiva, så lär rumpan vara mest uppe i luften och vikten rimligtvis på framdelen, så även om jag inte ens rider dessa rörelser själv så inser jag poängen i att bakBENsaktivitet inte är största kriteriet i en piaff.

Men sen så har jag inte en massa förutfattade meningar om vissa användare heller och kan därför läsa vad som skrivs.

BakDELsaktivitet är något annat, det är muskler som bär (inte rörelsemuskler främst) som aktiveras då. Hästen kan ju bära mera vikt på bakDELEN även om bakBENEN är helt stilla.

Kanske handlar det om vad man lägger i ordet bakBENsaktivitet, vad vet jag. Men jag tänker direkt att det då handlar om "luftiga" bakben (sprattel), hade det stått bakDELsaktivitet så hade det varit något helt annat.

Men var det inte någon undersökning för några år sedan som visade att man typ kunde få över 2% till bakdelen. Alternativt att hugga av hals och huvud och placera på bakändan...

Jo absolut jag har sett bilder på dem också och då ser det inte ut som bakbenen lyfts så högt (högre än fram), på film (df jag skrev film) ser bakbenen ut att lyftas mer. Men jämfört med andra ekipage lyfter ex. Parzival (Finns fler hästar men det var första jag kom på) mer på bakbenen. Alltså på honom blir skillnaden mellan bak och fram mindre än på andra hästar.
Mina ögon får inte riktigt ro när det blir mer studs och höjd bak än sänkning och bärighet (bakbenen mer under magen), menar inte att det är dåligt, försöker bara förstå hur det bedöms eftersom det ändå står så i TR? :)

Anton ser ut att sätta sig mer, men ha mindre höjd bak tex.?

Men var det inte någon undersökning för några år sedan som visade att man typ kunde få över 2% till bakdelen. Alternativt att hugga av hals och huvud och placera på bakändan...

Tex i en Levad, hur många procent av vikten är på bakdelen då? Piaffen ska ju vara förstadiet vad jag förstått, så då bör det ju vara i alla fall mer än 2%. Det är väl mer tekniken det handlar om egentligen, vilka muskler och vilken mekanik som används i olika moment. I rörelse framåt, tex trav, då är det ju mest rörelsemuskler i arbete, då lär det vara svårt att få så mycket vikt på bakdelen.

kl

Jag tycker det är jättekul att se Tinne och Antons piaff, kommer ihåg att det nästan var smärtsamt att se henne på fuxen och hur det låste sig fullständigt ibland. Tyckte synd om både henne och häst. Heter han Favourit eller liknande?

Hade det varit enkelt hade hela ligan ridit på 100% vilket de som tur är inte gör:D

På ena bilden här så är inte nacken högst utan han bryter lite tidigare MEN nog katten är fronten högre än bak och jag tycker han jobbade på bra iaf i själva GP:n, kuren har jag inte sett ännu. Ibland förlorar man en del ödmjukhet inför utövarna när man letar fel. Som ngn (orkar inte scrolla nu) skrev så är det lätt att vara soffexpert och sen kan man knappt inte göra en galoppfattning själv..
Jag kan inte ens sitta ner i traven :D

Ibland hade det varit roligt om man, även jag själv, faktiskt kunde leta vad som de också gör bra. Vi inom ridsporten ,kanske också simhopp och gymnastik mfl bedömningssporter, är så himla negativa många gånger. ngn kan persa MEN fy va dåligt du gjorde det, snacka om att förta glädjen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar