Gissa rasen!

Sv: Gissa rasen!

Vi har ju samma korsning som dig här hemma. Hon har sina speciella egenskaper, men är absolut inget fel på den hunden. Vall har jag inte ens sett i henne.
Och tänk vad olika det kan bli, din ser ut som en schäfer och vår mer som en BC. Brodern till vår, ser precis ut som en schäfer.
Och sen som du säger så är denna mer "vek" än mina andra, vilket jag hade svårt för i början (min man ägde ju henne när vi träffades)
 
Sv: Gissa rasen!

ja folk kan ju tro att man plågat hunden :angel:

Vekheten på mina har jag tolkat som att dom är så otroligt lyhörda och vill Såååå gärna vara tillags och alltid göra rätt....förstår dom inte blir dom nästan "låsta"..så har iallafall mina varit..klart att när dom varit unga att dom försökt sig på att valla hästarna men det har dom ju inget för :D hästar i en hage som är vana hundar lär ju inte flytta på sig i första taget :angel:

fast o "jaga" hästar är ju inte endast vallhundar förunnat....får man en korsning med mycket "vall" i sig så tror jag man måste vara väldigt mjuk mot den hunden och verkligen förstå att saker gått "in" innan man begär nåt av dom.....för dom vill verkligen vara människan tilllags och faktiskt tror jag dom kan få problem om man är för tuff på dom..dom LEVER för att tjäna oss.....

korsningen i denna tråden fattar jag inte varför folk kan ställa sig emot...det bör ju inte bli några problem bara för att det är DOM raserna i....det finns ju 1000 ggr värre exempel....
 
Sv: Gissa rasen!

Border Collie och Labrador är en väldigt vanlig och bra blandning. Det blir trevliga, sociala, lättlärda och friska hundar. Jag ser inga fel i varken vallhund eller jakt. Jag hade lika väl kunnat skaffa mig en ren drever eller en ren collie, men jag föredrar blanraser framför renrasiga, då de inte går runt och bär på massa sjukdomar.. oftast :)
 
Sv: Gissa rasen!

Med tanke på att båda raserna har en del problem, vad gäller: ögon, Hd & Ad i första hand, så hoppas jag att föräldrarna är fri-röntgade och ögonlysta..?
 
Sv: Gissa rasen!

Med tanke på att båda raserna har en del problem, vad gäller: ögon, Hd & Ad i första hand, så hoppas jag att föräldrarna är fri-röntgade och ögonlysta..?

Självklart u.a :angel:
Dessutom så ärver inte blanrasvalpar de dåliga egenskaperna!
 
Sv: Gissa rasen!

Självklart u.a :angel:
Dessutom så ärver inte blanrasvalpar de dåliga egenskaperna!

Klart att de gör..

Tror du annat, så rekomenderar jag dig att läsa på en hel del om avel och genetik innan du fortsätter den diskussionen..

Sedan säger mig din användning av " :angel: " att det knappast är helt troligt att båda föräldrana är kollade :cool:

Den brukar användas i lite skarvade sammanhang nämligen
 
Sv: Gissa rasen!

Jag använder :angel: , när jag tycker någonting är självklart, typ. :smirk: De är kollade! :idea:


Jag har läst i massa olika böcker att blandraser aldrig ärver de dåliga egenskaperna. Visst, det kan ju hända ibland, men oftast så ärver aldrig blanraser dåliga egenskaper, sjukdomar osv. och de håller sig oftast sig väldigt mycket friskare än renrasiga, därav är det billigare att försäkra en blandras, eftersom det är baserat på statistik. :idea:
 
Sv: Gissa rasen!

Jag har läst i massa olika böcker att blandraser aldrig ärver de dåliga egenskaperna. Visst, det kan ju hända ibland, men oftast så ärver aldrig blanraser dåliga egenskaper, sjukdomar osv. och de håller sig oftast sig väldigt mycket friskare än renrasiga, därav är det billigare att försäkra en blandras, eftersom det är baserat på statistik. :idea:

Vilka böcker då, måntro? Jag har ca 25 olika hundböcker och det står inget sådant i någon av dem..

Tyvärr, för dig, så är det som så att blandraser ligger i riskgrupp 3 hos försäkringsbolagen, så inte heller det påståendet stämmer ju ..:cool:

Riskgrupp 1 är då den friskaste gruppen :smirk:
 
Sv: Gissa rasen!

Jag använder :angel: , när jag tycker någonting är självklart, typ. :smirk: De är kollade! :idea:


Jag har läst i massa olika böcker att blandraser aldrig ärver de dåliga egenskaperna. Visst, det kan ju hända ibland, men oftast så ärver aldrig blanraser dåliga egenskaper, sjukdomar osv. och de håller sig oftast sig väldigt mycket friskare än renrasiga, därav är det billigare att försäkra en blandras, eftersom det är baserat på statistik. :idea:

undra vad de var för böcker!
 
Sv: Gissa rasen!

En sötnos... Hoppas att du blir nöjd med den... Men jag har en fråga..
Nä jag tar det privat med dig... det blir mer korrekt :smirk:
 
Sv: Gissa rasen!

Jag vill gärna ha info om böckernas namn och författare...

Nu är det så att viss forskning tyder på att 1:A generationens blandraser är förhållandevis friska OM man parar rätt dvs INTE parar en ras med hd-problem med en annan. Hänger du med ?

Så när det gäller din blandning så är den inte friskare alls än en vanlig renras har dom dessutom ingen koll längre bak i din valps led ( nag hd / ad m.m ) så vet du inte om din hund är en "riskhund"
 
Sv: Gissa rasen!

Dessutom så ärver inte blanrasvalpar de dåliga egenskaperna!

:eek:
Aya mia, vad du är ute på hal is. Det är en myt att blandraser skulle vara friskare än renraser, och vad det än är för böcker som du läst det i gör du nog bäst i att slänga dessa kvickt.
 
Sv: Gissa rasen!

Som jag skrev tidigare: Jag tycker din hund ser jättefin ut, och jag tror att det kan vara en riktigt bra blandning.

Det här att blandisar inte skulle ärva någon av de ingående rasernas dåliga sidor har du tyvärr fått om bakfoten. Likväl som de sidor man önskar kan nedärvas, kan precis lika gärna de mindre önskvärda göra det. Solklart och logiskt.

Angående att blandisar skulle vara friskare finns det till viss del en poäng där, och det gäller förstaledskorsningar (alltså t ex som din), där raserna inte dras med samma rasbundna problem (gäller tyvärr inte din, har för mig att både labbe o bc dras med i allafall ADHD). Risken är då loka stror som för renraser.

Skulle, som flera andra , tycka det vore intressant att höra vilka böcker som skriver att blandisar är friskare än andra hundar, och att bara önskavärda egenskaper nedärvs...

Men, som sagt: Lycka till med din hund!! Jag tror säkert ni får superkul ihop :).
 
Sv: Gissa rasen!

*KL*

Självklart u.a :angel:
Dessutom så ärver inte blanrasvalpar de dåliga egenskaperna!
Hjälp, jag blir mörkrädd :eek: Det är ganska naivt och framförallt okunnigt att påstå en sådan sak.

Min erfarenhet är att blandraser må vara lite friskare, så länge de är vettiga korsningar, men att de inte skulle nedärva några dåliga egenskaper?

Jag måste nog rulla runt och skratta lite :angel: :rofl:

Klart att de gör..

Tror du annat, så rekomenderar jag dig att läsa på en hel del om avel och genetik innan du fortsätter den diskussionen..

Sedan säger mig din användning av " :angel: " att det knappast är helt troligt att båda föräldrana är kollade :cool:

Den brukar användas i lite skarvade sammanhang nämligen
Håller med dig i hela ditt inlägg.. Man undrar ju :crazy:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 214
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp