Gissa rasen!

Sv: Gissa rasen!

Det är skillnad på vallhund och kamphund. En vallhund är avlad för vallning och en kamphund avlade de fram för kamp.

Jag köpte mig en Border Collie (+ labrador), dels pga. att de sägs vara de klokaste och mest lättlärdaste hundarna och dels pga. att rasen tilltalar mig utseendemässigt och sedan vill jag ha en pigg sällskapshund på uteritterna och sedan får han gärna valla in hästarna åt mig också om kvällarna. :rofl:
 
Sv: Gissa rasen!

Okej då :smirk:

Ser fram emot allt medhåll jag kommer få:angel:

Du får ursäkta, men jag tyckte din respons på det jag skrivit till TS verkade grining, var det inte så ber jag om ursäkt, lätt att missförstå varandra över nätet:idea:

För övrigt menade jag inte att jag inte ville diskutera, alternativt inte ville diskutra med dig, utan jag menade att det kändes skumt att diskutera TS och hennes hund med dig, det var lite som att prata bakom ryggen, fast öppet, om du förstår vad jag menar!
 
Sv: Gissa rasen!

Det är skillnad på vallhund och kamphund. En vallhund är avlad för vallning och en kamphund avlade de fram för kamp.

Jag köpte mig en Border Collie (+ labrador), dels pga. att de sägs vara de klokaste och mest lättlärdaste hundarna och dels pga. att rasen tilltalar mig utseendemässigt och sedan vill jag ha en pigg sällskapshund på uteritterna och sedan får han gärna valla in hästarna åt mig också om kvällarna. :rofl:

Jo, det håller jag helt med om, men de är inte avlade för kamp mot människor, utan mot boskap och andra hundar. Om ngon nu valt att ha en sådan hund, som man således inte kan låta leka med kleti och pleti i hundparken, kan inte de få ha gjort det valet då? Precis som du valt en BC-korsning, och jag hare en ofunktionell viltgalen taxkorsning?

Det är det jag försöker få fram, man kan väll acceptera varandras val?
 
Sv: Gissa rasen!

Nu är jag inte särskilt insatt i vad diskussionen grundar sig på.. men tror mig förstå ditt resonemang angående blandraser.. och jag håller med dig till fullo.. fast blandisfrågan kanske eg hör hemma i en helt annan tråd:p

/LillaMy-ägare till världens goaste vallhund/vallhund-korsning

Gud vad du gick igång... :smirk:

Givetvis ska inte BC valla allt och alla, men de som köper en renrasig vet oftast vad de gett sig inpå, för den delen tycker inte jag man ska ha BC utan att valla. En BC som får valla får tror jag inte vallar människor och hundar eller liknande. Den som köper en BC-korsning har ofta inte tagit med i beräkningarna att vallanlagen kan slå igenom, där uppstår problemen. Därmed inte sagt att TS inte tänkt på det.

Möjligt att hon ska valla, men om man är intresserad av det ore det väll bättre att köpa en renodlad vallare?

Jag förstår inte vad man ska med en BC-korsning till (tar skydd för alla tomater), jag menar, de blir väll knappast riktigt bra vallare, men samtidigt kan de ha ett underliggande behov av att valla, som de ser till at få utlopp för.

Det är sällan de renrasiga kamphundarna som stå för bette på människor, det är återigen korsnigarna.

Vad jag menar är bara att om TS vill ha en BC-korsning för hon också acceptera att någon annan vill ha en amphund.


Fattar inte ens varför jag diskuterar det här med dig och om TS i tredje person egenligen, men du verkade bli så upprörd å hennes vägnar...
 
Sv: Gissa rasen!

Det är det jag försöker få fram, man kan väll acceptera varandras val?

Då kan vi ju sluta diskutera hund här överhuvudtaget.
Självklart får väl folk köpa vad de vill. Men man måste väl få diskutera och framföra sin åsikt här.
Annars kan vi ju sluta diskutera raser som tex nakenhund som varit på tapeten här nu några ggr. För vi ska acceptera andras val, hur många ggr har inte folk fått försvara sitt val av köp av en sån hund här.
Sen förstår jag inte varför jag inte fick "försvara" TS (vilket jag nu inte gjorde). Hur många ggr händer inte det här, att man tycker som någon och vill fortsätta diskussionen fast den kanske inte är inloggad och skriver.
Jag förstår heller inte hur du kunde tolka mitt inlägg som grinig. Jag höll inte med, är man grinig då?
Jag tycker man är mer grinig när man använder :smirk: , den anser jag är att håna mot folk, eftersom smirk betyder det.
 
Sv: Gissa rasen!

Jo, det håller jag helt med om, men de är inte avlade för kamp mot människor, utan mot boskap och andra hundar. Om ngon nu valt att ha en sådan hund, som man således inte kan låta leka med kleti och pleti i hundparken, kan inte de få ha gjort det valet då? Precis som du valt en BC-korsning, och jag hare en ofunktionell viltgalen taxkorsning?

Det är det jag försöker få fram, man kan väll acceptera varandras val?

Nej, de flesta som skaffar sig kamphundar är sådana som tycker dom är "coola" och oftast kan de ingenting om hundar. Därför får de inte den uppfostran de behöver och därför attackerar de kanske människor en vacker dag! :crazy: :mad:
 
Sv: Gissa rasen!

Det är väll lite det som är charmen om forum, att trådarna kan ta olika vändningar, och öppna upp för en intresant disskussion?

Tina
 
Sv: Gissa rasen!

Givetvis får man lov att diskutera och föra fram sin åsikt, men jagtycker att det är viktigt att man också kan acceptera att någon annan hr en annorlunda åsikt, och har gjort ett val som inte du skulle ha gjort.

Jag har redan bett om ursäkt över att jag tolkade ditt inlägg som grinigt om det inte var det, så detkan du väll släppa då?

Jag började smirka när jag uppfattade dig som grining, så det blev en lite ond cirkel, som sagt, lätt att man missförstår varandra på ett internetorum.

Det jag försöker få fram är att Jag tycker det rimmar lite ila att i den ena tråden sitta och ifrågasätta kamphundarnas vara, och i näst tråd stolt meddela att man har en BC blandis. Och den är jättesöt, det är den verkligen, och TS har all rätt att vara stolt över den. Men faktum kvarstår att det är en omtalad blandning.

Det är ite grann som om jag skulle säga att de var idiotiskt att ha en mops, pga andningsproblem mm, men samtidigt själv ha en fralla! Förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Gissa rasen!

Som jag tidigre sagt är det sällan renrasiga kamphundar som står för attackerna, har dessutom svårt att tänka mig att "de coola" lägger så mycket pengar på att köpa en hund. Utan det är de idiotiska korsningarna som lätt får en snedtändning.

Och bara för att idioterna just nu roas av detta, ska då raserna förbjudas helt?
 
Sv: Gissa rasen!

Som jag tidigre sagt är det sällan renrasiga kamphundar som står för attackerna, har dessutom svårt att tänka mig att "de coola" lägger så mycket pengar på att köpa en hund. Utan det är de idiotiska korsningarna som lätt får en snedtändning.

Och bara för att idioterna just nu roas av detta, ska då raserna förbjudas helt?

Vem har sagt att raserna ska förbjudas helt?

Jo, de kostar visst på sig dessa dyra och dödliga vapen(!)
Jag vet flera som skaffat sig en kamphund som förstahund och resultaten är inte vackra. :crazy:
 
Sv: Gissa rasen!

Det är ite grann som om jag skulle säga att de var idiotiskt att ha en mops, pga andningsproblem mm, men samtidigt själv ha en fralla! Förstår du hur jag tänker?

Där förstår jag dig precis. Men jag förstår inte jämförelsen med kamphund och blandras. Men det behöver vi ju inte diskuter mer eftersom vi tänker olika där :)
Men jag tycker att man kan få ifrågasätta kamphundar. Det händer mycket skador och överfall med dom, och även om det är många puckon som har dessa hundar (nu menar jag dessa pitbullkorsningar) så finns det också bra ägare men ändå händer det olyckor med dessa hundar. De har ju helt klart en kortare "stupin"
 
Sv: Gissa rasen!

Det jag försöker få fram är att Jag tycker det rimmar lite ila att i den ena tråden sitta och ifrågasätta kamphundarnas vara, och i näst tråd stolt meddela att man har en BC blandis. Och den är jättesöt, det är den verkligen, och TS har all rätt att vara stolt över den. Men faktum kvarstår att det är en omtalad blandning.

va? varfør ska man inte kunna vara emot enbart viss avel? och just bc/labbe ær væl en ganska vanlig och oftast lyckad blandning? vi har t o m haft en anvændare vars mor medvetet fødde upp denna blandning før att få bættre arbetshundar.
 
Sv: Gissa rasen!

KNAPPLÅN.

Jag har inte läst hela tråden, men varför i all världen pratar ni om det fruktansvärda i att korsa en vall- och en kamphund, när det är border och LABBE det handlar om?? Kämpa om sista köttbullen - javisst - en labbes ulimata kamp (särskilt om han får kämpa om den mot min extremt matglada springer...) ;).

Sedan kan man tycka vad man vill om bladrasavel, men just den här kombinationen behöver väl inte alls vara så pjåkig hos en aktiv matte?
 
Senast ändrad:
Sv: Gissa rasen!

Nu har jag tittat på första sidan oxå. Extremt söt!!!!

Labbar är ju inte drivande jakthundar utan apportörer, och har avlats för att vara föriga, precis som BCn ska vara förig i sitt vallarbete. Jad tror faktiskt det kan vara en lyckad blandning, och definitivt inte i närheten av kamphund...
 
Sv: Gissa rasen!

Jag har en sch/bc och klokare hund får man leta efter, han blir 8 år i år och ibland tror jag han är en människa...har även haft bc korsningar med mera "vall" i sig än han har och det har definitivt inte varit några problem...det gäller ju att läsa sin hund och mina "vall" korsningar har varit lite mer "hukiga o ledarveka" bara...
 
Sv: Gissa rasen!

Fast så har inte diskussionen gått. Utan det var någon som tyckte att man skulle inte ha åsikter om kamphundar om man själv hade en blandning med BC/labrador. Och som jag skrivit i tråden så förstår inte jag den jämförelsen.
 
Sv: Gissa rasen!

Fin hund!!
Jag har en ren BC som inte alls gollar att valla..
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 214
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp