Nu finns det ju inte så många att välja på direkt. De andra på rimligt avstånd är bortvalda pga hästhanteringen (hull, utrustning mm). Men jag förstår vad du menar.
Nu kanske det här inte ska förvandlas till en tråd om ridskolor, men jag känner ju igen situationen. Här gäller det nog att ha is i magen, och försöka förstå vad som egentligen händer, och om det är ridläraren, eller ridskolan, eller kanske ett minskande intresse hos barnet, som gör att det blir "tråkigt".
Jag har själv tre barn, som jag har har försökt stötta när de velat prova på olika (idrotts-)relaterade aktiviteter, och en del annat med. De flesta sporter har provats, och även ridning såklart. Ofta har mer en en aktivitet varit igång. Och ibland har de återkommit till något de tröttnat på, "det var nog kul i alla fall med..."
I några fall har de varit med en eller två gånger, och sedan tyckt att aktiviteten varit jobbig eller tråkig, ibland en termin eller två... Det gäller bara att inte köpa utrustning för tidigt.
Till slut hittar barnen den sorts aktivitet eller det format som passar. Ibland ligger dessa aktiviteter långt ifrån vad man som förälder lyckas komma att tänka på.
Min son tyckte all sport var tråkig, och djur var obegripliga. Hans grej var att bygga elprylar och datorer, samt skruva med motorer.
En dotter spelade en del ishockey under några år, men "hamnade" sedan bland hästarna, ytterligare en föredrog konstnärliga aktiviteter samt att skriva.