Jag pluggar teknisk fysik på KTH och har sett några underbarn. Vissa är "vrak", andra är som vilken annan människa som helst.
Min ena vän är extremt högpresterande och har försökt ta sitt liv flera gånger bara i år. Just nu ligger hen inlagd, jag tror hen gjort det större delen av året. Den här personen har haft bristfälligt stöd hemma och med fokus på prestation i allt genom livet. Hen jämför sig med alla andra och är otroligt snabb på att döma andras beteende och intelligens, dömer friskt andra som inte "uppskattar" sin intelligens. Personen har några vänner men det går liksom inte att bli riktig vän med personen. Man kan inte komma åt henom, man kan prata om mycket personligt men det slutar i att hen konstaterar att jag (eller någon annan) är knäpp som inte satsar mer på prestation, inte vill doktorera och att jag "inte har några ambitioner eller mål i livet". Familj, kärlek och glädje räknas inte. Glädje fås för övrigt enbart från prestation.
Jag säger som flera andra, lägg fokus på det sociala!! Lär dottern att allt inte är roligt och att det faktiskt kan gå en hel dag utan att man måste lära sig något i skolan. Lär dottern att det som examineras i skolan är prio 1, när hon är klar med det och kan allt (inte bara fraktalerna och det andra roliga) väl så får hon göra vad hon tycker är roligt. Om dottern lär sig att det som studeras i skolan är prio 1 kommer hon också få betydligt bättre studieteknik eftersom hon lär sig att prioritera.
Och jobba på det sociala. Det är inte ok att briljera inför klassen, det är ok att alltid svara rätt och det är ok att ställa knepiga frågor till läraren i pausen men det är inte ok att ta upp andras lektionstid för att man själv har tråkigt.
Jag tror inte din dotter får en lättare tillvaro och ett enklare vuxenliv för att du byter skola, jag tror hon får det bättre om hon först lär sig att vara en av alla andra och sen själv kunna se var hon kan blomma ut och inte. Att vara en av alla andra innebär inte att man inte har möjlighet att utvecklas mer än de andra.