Men allt det
@Madick
Tack för ditt svar. Missade ditt inlägg, det visades först nu... Du sätter verkligen bra ord på situationen, helt rätt i hur det är. Dottern brukar säga just så "det är som att vänta på en buss som aldrig kommer".
I stallet där de flesta är äldre är hon en i gänget och hon funkar bra även med de yngre. De har en gemensam bas, hästarna. Hon rider nu bara sedan ett år men två gånger i veckan på lektion och har även där avancerat snabbt i grupperna och där är aldrig bråk eller tjafs. Varför är det så fult att vara akademiskt duktig i Sverige?
Allt det där du nämner är prestationsinriktade aktiviteter! Utanför hemmet dessutom, inget fel på dessa men: Det finns oändliga saker att göra, ensam eller i grupp som inte syftar till att prestera, utan som är till bara för sin egen skull.
Mitt eget exempel:
När jag var runt 10 så hade jag t.ex. ett tiotal (de flesta mindre) akvarier hemma, pluggade på allt som gick om akvariefiskar, läste böcker på om akvarier både på svenska och engelska senare även tyska och franska, skötte om fiskarna på olika sätt, försökte få fiskarna att yngla av sig. Fiskar höll jag sedan på med tills jag flyttade hemifrån, till en lägenhet där det kändes osäkert med fiskar. Intresset växte ut till ett allmänt biologi intresse så småningom.
Parallellt med detta så red jag en gång i veckan, hade nära till stallet, "hängde" där av och till, gick i Scouterna en gång i veckan, tränade skidor, och senare (högstadiet) spelade fotboll och ishockey.
Innan vi hittade akvariefiskarna som huvudintresse, så provades massor med saker: dans, teater, kör, flera sporter jag inte gillade m.m. Jag ville ha en hund, men pappa var pälsdjursallergisk. Hundägande, ger ju massor med träningsmöjligheter för hund och förare och kan bli ett stort och uppslukande fritidsintresse.
Skolan sket jag i. Var jag bara med på lektionerna, och satt rimligt still, så fick jag slätstrukna till bra betyg utan att behöva göra läxor. Det fanns så enormt mycket roligt att göra utanför skolan. Att gömma en annan bok i skolboken och läsa den istället på lektionerna var en specialitet som jag ägnade mycket tid åt.
Skolan och mina föräldrar klagade genom hela grundskoletiden på att jag borde "anstränga mig mer så att jag skulle få bättre (=maxade) betyg". Men varför det? Det räcker med att få tillräckligt bra betyg för att gå den gymnasieutbildning som är intressant.
Jag gick med mina jämnåriga i skolan hela tiden. jag tror att det var särskilt viktigt när puberteten började, då fanns det jämnåriga kompisar med samma problem.
Hitta formen för det som gör din dotter lycklig/nöjd/sysselsatt förutom att gå i skolan.
Det finns så mycket, slöjd, idrott, djur hemma, teater, olika instrument...
Mamma är musiklärare, och försökte få mig att spela och sjunga (hennes intresse). Jag hatade det...
Strunta i skolprestationen, den är ointressant på grundskolenivå, det enda som spelar roll är att komma in på en rätt gymnasieutbildning. Och vilken gymnasieutbildning som är rätt, får man lägga många år på att komma fram till. Såvitt jag vet så är det inte grundskolan som hjälper till med det, utan de egna intressena avgör.