GHS - dagens dressyr.

Då är vi iaf två med den inställningen, många andra här verkar mena , flera pga egen erfarenhet ( hur det nu är möjligt ), att det inte är någon skillnad mellan int GP hästar som diskuteras och lunketussar vad gäller känslighet och explosivitet bla..
Många på forumet är anonyma. Hur kan du vara så säker på att folk INTE har erfarenhet av den typen av hästar?

Tror faktiskt inte de skulle påstå då att det inte är någon skillnad mellan den och lunketussen.

Jag kommer verkligen aldrig förstå den här diskussionstekniken när det så UPPENBART handlar om att hästar faktiskt upplever smärta. Inte ens när veterinärer (eftersom etologer fortfarande skrattas åt) uttalar sig är det viktigare än att påpeka att eliten är så himla speciell och ge öknamn åt resten. Varför jag så sällan orkar delta i sådana här diskussioner öht.

Folk är så självsäkert övertygade om att det ryttarna som håller hårt i tygeln och att hästarna är vana att ridas så hemma. Jag tror inte att förklaringen är så enkel. Tror snarare tvärtom att de rids av ryttare med en balans, timing och följsamhet som de flesta av oss bara kan drömma om.
Men seriöst man SER ju att många hänger med hela sin kroppsvikt i tyglarna. Det där är ingen följsamhet, timing och balans.

Jag kommer verkligen aldrig förstå den här diskussionstekniken när det så UPPENBART handlar om att hästar faktiskt upplever smärta. Inte ens när veterinärer (eftersom etologer fortfarande skrattas åt) uttalar sig är det viktigare än att påpeka att eliten är så himla speciell och ge öknamn åt resten. Varför jag så sällan orkar delta i sådana här diskussioner öht.

Jag håller med, dåligt ex av Stefan Janson att jämföra ( enligt honom av veterinär förklaring) med ett stasat finger. Som han menar inte känns. Stefan kan ju stasa sin egen tunga blå o sen återkomma om hur det kändes, ja det räcker väl att ta blodtrycket manuellt och maxa trycket en kort stund för att det ska göra rejält ont i armen.
Vad gäller övrig diskussion så blir det alltid lite spret.

Jag håller med, dåligt ex av Stefan Janson att jämföra ( enligt honom av veterinär förklaring) med ett stasat finger. Som han menar inte känns. Stefan kan ju stasa sin egen tunga blå o sen återkomma om hur det kändes, ja det räcker väl att ta blodtrycket manuellt och maxa trycket en kort stund för att det ska göra rejält ont i armen.
Vad gäller övrig diskussion så blir det alltid lite spret.

Instämmer!

Ja alltså jag erkänner 100% att jag blir faktiskt arg när jag läser inlägg där det inte tydligt framgår i samma inlägg eller nära inpå varandra inlägg att man trots allt har störst medkänsla med hästarna. Man kan tänka olika om orsak och verkan men för mig blir det whataboutism om man bara börjar snacka om att hästarna på toppen är så annorlunda mot *valfritt öknamn* hästar tex. För mig är det en helt annan sak att skriva att tävlingsmomentet i dagsläget kräver att ryttarna sätter på gränsen för mycket spänning i hästarna och därför behöver använda för hårda hjälper tex.

Jag tycker också det blir trist att kalla hästar för ”lunketuss”. Måhända att jag har en ”lunketuss” och därför inte kan föreställa mig hur världseliten har det med sina väldigt speciella hästar men då bevisar det väl igen att det världseliten sysslar med har väldigt lite med vanliga människors dressyr att göra. Men i så fall tycker jag vi kan sluta ha dressyr på världselitens sätt, och kanske ha dressyr på oss lunketuss-ridande människors sätt.

Jag tycker också det blir trist att kalla hästar för ”lunketuss”. Måhända att jag har en ”lunketuss” och därför inte kan föreställa mig hur världseliten har det med sina väldigt speciella hästar men då bevisar det väl igen att det världseliten sysslar med har väldigt lite med vanliga människors dressyr att göra. Men i så fall tycker jag vi kan sluta ha dressyr på världselitens sätt, och kanske ha dressyr på oss lunketuss-ridande människors sätt.

Eftersom jag bara orkar hoppa in i dessa diskussionerna lite nu och då så vill jag passa på att lyfta att jag ser tävlingsdressyr på tex ditt sätt som något positivt att göra tillsammans med våra fantastiska hästar ❤️

Då är vi iaf två med den inställningen, många andra här verkar mena , flera pga egen erfarenhet ( hur det nu är möjligt ), att det inte är någon skillnad mellan int GP hästar som diskuteras och lunketussar vad gäller känslighet och explosivitet bla..
Du verkar tro att det är svårt att få stalljobb eller praktik hos elitryttare osv, det är väldigt enkelt. Det är heller inte alls ovanligt att få motionsrida deras hästar när man jobbar hos dom. Var och varannan tycker jag nästan nångång har haft ett jobb på ett av dom här stallen nångång i ungdomen innan dom kommit fram till att dom bara blir utnyttjade mer eller mindre med dåliga arbetsvillkor och slutar.

Det är bara tycker jag att läsa här på buke om hur otroligt många som har problem med sina vanliga hästar, och det är inte enbart ryttarfel utan faktiskt hästar som inte är så lätta. Eller bara att ta en titt i dom flesta stallar, det finns alltid en tok till häst som är "svår" och speciell.

Förstår faktiskt inte riktigt vart det kommer ifrån det här att GP hästar och eliten har så "svåra och speciella" hästar, alla hästar kan vara svåra och speciella, det har inte med nivån att göra.

Elithästar är lite tycker jag som att träffa sin idol, när man väl har träffat dom så försvinner snabbt idén och tron om att dom är speciella och dom blir vanliga individer som är precis som alla andra..mer eller mindre.

Tror faktiskt inte de skulle påstå då att det inte är någon skillnad mellan den och lunketussen.

Det beror ju på hur dom fodras oxå. Valegro var ju en hyfsad lunkentuss som tom barn kunde rida på utan problem men han gick ju ut i hagen och fick säkert inte 10kg havre heller. Vilken häst som helst blir ju idiot om dom inte går ut i hagen och blir fullproppad med kraftfoder.

Det beror ju på hur dom fodras oxå. Valegro var ju en hyfsad lunkentuss som tom barn kunde rida på utan problem men han gick ju ut i hagen och fick säkert inte 10kg havre heller. Vilken häst som helst blir ju idiot om dom inte går ut i hagen och blir fullproppad med kraftfoder.
En anledning till att han blev så framgångsrik var kanske för att han inte var ett spattigt nervvrak.
Han reds väl ut någon gång i veckan av en 80-årig granntant🤣 På hack.

Gillar inte riktigt det nedvärderande om 'lunketussar'. Vi är rätt många hobbyryttare som inte har råd att köpa de där supertalangfulla och ridbara hästarna. Så vi får rida på de hästarna som inte har de optimala förutsättningarna. Vi får antingen rida på dom som inte har topptalang eller så har dom talangen men inte ridbarheten. Väldigt många runt mig rider otroligt mycket bättre än ffa de ungdomsryttare som enbart suttit på antingen färdiga hästar eller ihopsnörpta unghästar med extremsprattel. Skulle de fått de vanliga hästarna vi vanlisar kämpar med hade de aldrig varit där dom är.

Min poäng är att ridskickligheten bland toppryttare helt och hållet hänger på att de kan skaffa sig supertalangfulla hästar. Och med den ekvationen så lär dom sig egentligen inte rida och utbilda eftersom korrekt jävla utbildning inte premieras på tävlingsbanan. Dressyren har TYVÄRR på högsta nivå bara blivit gångartstävling.

Apropå hästar som rör sig framåt med högt tryck i munnen förvånar mig inte alls. Hästar utbildas med att gå benhårt i kontakten för att hålla sin balans där. Korrekt självbärighet ger inte flashiga gångarter på unghästar. Så hästarna lär sig aldrig bärighet utan använder ryttarens hand som en krycka för att kunna gå med extremt påskjut.

Har sett tränare sitta upp på elevers hästar och säga 'sånt HÄR tryck måste du ha i handen' och så ser en bettringarna under käken... Och för andra tränare vet jag att hästarna blöder så mycket I munnen attde bara rider med kandar på träningarna och på hack mellan för att dom ska läka. Vet hästar där ryttarna får såna problem att hästarna inte vill gå framåt på kandaret att de piskas så mycket att ränder syns tydligt. Och ja utbildade bokstavstränare.

Så ja, skittrött på dressyren.

Jag tycker det är solklart att det är för mkt tryck i tygel/hästens mun. Det syns ju på bilder/filmer hur mkt bett faller igenom, hur det påverkar biomekaniken/lösgjordhet/balans.
Och det märks när man jobbar inom dressyr och jobbar med olika hästar/ekipage(även då på GP-nivå). Att de hästarna upplevs som så jäkla svåra är väl rätt ofta för att man sätter dem i spänning fysiskt som då blir psykiskt. Även på absoluta elitnivå.
Jag har hyrts in för att utbilda yrkesverksam som ”inte vill ge efter helt i tygeln, för det är inget jag tror på, lite min religion liksom”. Och som tyckte ca 6 kg tryck i vardera tygel var önskvärt när jag frågade. När jag undrade om hen skämtade och sa att det är en järnvit i någons mun så gick hen ner till 3 kg i vardera hand. Det är ju vansinne! Men utbildad av känd A-tränare.. Visst går det att jaga fram de hästarna om man trubbar av dem och lär dem det. Men den ridningen funkar inte på häst skolad att svara på små signaler i tygeln.
Min häst galopperade på stället när personen fick prova honom. Det trots mkt lättare hjälper än hen själv vill rida på. Dagen efter ngt sånt vill han inte komma i hagen. Mot att normalt komma springande.

Sambo som kiro jobbar ofta hellre med hopp/ft-ryttare iom att de hästarna har mindre issues än dressyr. Samma med de hästtandläkare vi är vänner med. De ser oerhört mkt mer problem i dressyrhästar än hopp, ft, trav, galopp etc.

Det ÄR ett enormt jäkla systemfel inom dressyren. Funktion och biomekanik har ersatts av show och ytlig estetik. Och det ger en skitridning i många fall och hästarna får betala priset.
Det är ju vansinne att döma upp show så att övningarna som vi rider som gradvis ska utbilda hästen till tex samling inte kan fungera som de ska biomekaniskt. Självklart blir det då svårt att lyckas tex göra en piaff. Viken egentligen inte är så avancerat om man bara utbildar rätt stegvis. Det ska inte behöva bli spark-och-dra, som det nu blir.

Jag tror på samma som alltid:
Bort med nosgrimma för att domare inte ska kunna låtsas om tufft tryck i tygeln inte existerar. Och nacke högst i GP. Med nacke högst måste du ha hästen mer lösgjord och korrekt formad iom att det syns mer om det skiter sig och fel muskelkedjor aktiveras.

Det hade varit intressant med tryckmätare i tyglarna.
Men plocka bort nosgrimma hade varit rätt stort bara det.

Gillar inte riktigt det nedvärderande om 'lunketussar'. Vi är rätt många hobbyryttare som inte har råd att köpa de där supertalangfulla och ridbara hästarna. Så vi får rida på de hästarna som inte har de optimala förutsättningarna. Vi får antingen rida på dom som inte har topptalang eller så har dom talangen men inte ridbarheten. Väldigt många runt mig rider otroligt mycket bättre än ffa de ungdomsryttare som enbart suttit på antingen färdiga hästar eller ihopsnörpta unghästar med extremsprattel. Skulle de fått de vanliga hästarna vi vanlisar kämpar med hade de aldrig varit där dom är.

Min poäng är att ridskickligheten bland toppryttare helt och hållet hänger på att de kan skaffa sig supertalangfulla hästar. Och med den ekvationen så lär dom sig egentligen inte rida och utbilda eftersom korrekt jävla utbildning inte premieras på tävlingsbanan. Dressyren har TYVÄRR på högsta nivå bara blivit gångartstävling.

Apropå hästar som rör sig framåt med högt tryck i munnen förvånar mig inte alls. Hästar utbildas med att gå benhårt i kontakten för att hålla sin balans där. Korrekt självbärighet ger inte flashiga gångarter på unghästar. Så hästarna lär sig aldrig bärighet utan använder ryttarens hand som en krycka för att kunna gå med extremt påskjut.

Har sett tränare sitta upp på elevers hästar och säga 'sånt HÄR tryck måste du ha i handen' och så ser en bettringarna under käken... Och för andra tränare vet jag att hästarna blöder så mycket I munnen attde bara rider med kandar på träningarna och på hack mellan för att dom ska läka. Vet hästar där ryttarna får såna problem att hästarna inte vill gå framåt på kandaret att de piskas så mycket att ränder syns tydligt. Och ja utbildade bokstavstränare.

Så ja, skittrött på dressyren.
Nu skulle jag aldrig kalla dina hästar för "lunkentussar" utan mer "sportbilar"

När jag läser din beskrivning av bokstavstränare undrar jag vem i hela friden det kan vara. Jag känner verkligen inte igen det alls. Inte för att jag är en särkilt kompetent ryttare men har ridit för minst ett tiotal olika tränare de senaste tjugo åren och aldrig hört någon uttala sig på det viset.
Det närmsta jag kan komma är en person jag red för vid något enstaka tillfälle när Hedwig var fyra år. Hen ville att jag skulle hålla i tygeln tills hästen slutade spjärna och gav efter. Men det är den enda som har uttalat sig på det sättet och ingen som jag fortsatte rida för. Alla andra har tryckt på vikten av att vara lätt i handen och att jag ska sluta dra så förbannat i vänstertygeln. Visserligen verkar jag vara helt obildbar när det kommer till det eftersom vänsterhanden lever ett eget liv men det är inget jag kan lasta någon tränare för. Då har jag ridit för tidigare OS-ryttare, fd landslagsryttare, A, B och C- tränare samt fd chefen gör Spanska ridskolan.

Kraftfoder ger inte pigga hästar, det trodde jag var välkänt nu för tiden.

Jag får inte ihop ekvationen att man drar för kung och fosterland i tygeln så tungan blir blå men att hästen fortfarande går framåt. Den borde rimligtvis stanna.🤔
Har en bekant som var på meeting med sin häst. Tränsar den i boxen ( med kandar) och upptäcker efter en stund att den har blå tunga.🫨 Den reds inte utan stod fortfarande i boxen.
Den stod alltså och tryckte tungan så hårt mot stången.
Det känns lite som att stången kan vara ett problem och ger ett konstant tryck över tunga och laner oavsett om man håller i stångtygeln eller inte och som en del hästar försöker värja sig mot genom att trycka upp den från lanerna.
Folk är så självsäkert övertygade om att det ryttarna som håller hårt i tygeln och att hästarna är vana att ridas så hemma. Jag tror inte att förklaringen är så enkel. Tror snarare tvärtom att de rids av ryttare med en balans, timing och följsamhet som de flesta av oss bara kan drömma om.

Det är svårt att rida så känsliga, explosiva hästar med så hög energinivå och så mycket driv. Det går liksom inte att jämföra med en överviktig lunkentuss som inte skulle reagera ens om någon släppte en bomb bakom dem.

Undrar om det inte skulle kunna ske en bättre och mer positiv förändring om ryttarna kunde välja betsling. Alltså ta bort kandarkravet på int. nivå.

Min fux är ju en sådan där överkänslig, nervig häst med enormt mycket energi och driv. Min tränare ( som har utbildat ett antal hästar till GP) rider henne hur fint som helst på träns på hemmaplan. Kopplar på servon åt mig så jag kan få åka runt en stund på en häst som är på hjälperna och inte gasar järnet hela tiden..😳 ( Hennes gasande gör att jag mer eller mindre ofrivilligt hamnar i bromsläge..hon kanske har haft lite blå tunga när jag försökt få hejd på framfarten..🫢)
Din bekantas påstående är nog högst troligt en skröna. Jag rör mig ändå i kretsar där stångbett är väldigt vanligt och jag har aldrig hört talas om några blåa tungor. Varken i skarpt läge eller pga bettet allena. Då rids hästar med detta bett i många timmar dagligen.

Om det ändå mot alla odds skulle ha kunnat hänt så beror det troligen på att stångskänkeln fastnat i någon rem och klämt åt, då också med hårt spänd nosgrimma så hästen inte kommer undan.

Vem sätter på stångbett på en oerfaren häst och lämnar den i boxen?

En stång med skänkel har hävstångseffekt, dvs lite tryck på skänkeln ger mycket större kraftuttag i munnen. Det behövs alltså inte särskilt mycket belastning på skänkeln för att utslaget i munnen blir starkt.

Det kanske ska införas licens för att få rida med/använda kandar? Ett intyg man måste visa upp för att ens få köpa?

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 282
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Välkommen på en inspirationsdag i dressyr med Mats Eriksson. Dagen vänder sig till dig som är verksam som ridlärare på ridskola.
Svar
0
· Visningar
65
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka