Det är ju viktigt att tydliggöra just vad man menar. Jag håller med om att det är ett problem att kontakt osv är subjektivt.Problemet med ord som "hårt" och "kontakt" och "lätt" och "följsam" är att de är väldigt subjektiva.
Så för att vara tydlig: jag anser att dressyr på högsta nivån ska ridas på slack tygel. Den ska hänga, i en båge. Man kan ha god kontakt ändå, hästen känner din hand via tygelns vikt, och ramen sätts eftersom hästen vet att går den emot den så spänns ju tygeln och stångbettet aktiveras, och den har musklerna för att bära sig själv så att fronten blir fjäderlätt. Man kan se den ridningen hos en del i WE-eliten, och hästarna kan absolut vara för kort hållna och spända även i det, men man slipper åtminstone blå tungor och extremt gapande hos de ryttare som klarar av att rida på det viset.
Ett av problemen med dressyren idag är att det där med "kontakt" har blivit "konstant tryck" som blivit "konstant högt tryck". Inte konstigt att tungor stasar av och att hästarna försöker gapa för att släppa på trycket. Det är för mycket tryck, det är konstant, och det är högt. Tyglarna är spända, handen håller ett järngrepp.
Jag håller med tidigare inlägg om att elitdressyren blivit en gångartstävling, och aveln har gett hästar som kan röra sig extremt även under helt sjuka förutsättningar. Höga poäng ges för hästar som kan röra sig stort och flashigt, inte för ridning enligt "de gamla mästarnas" beskrivningar.
Det känns ungefär lika kul att titta på Big Lick som att titta på dagens europeiska tävlingsdressyr.
Jag håller dock inte med om att dressyr på högsta nivå ska ske på slack tygel (om du inkluderar bridongtygeln). Jag tycker inte man ska ha så högt tryck som är vanligt, men jag tycker tygeln ska vara sträckt, om än med frekvent eftergift. Det är ju faktiskt riktigt svårt att uppnå en BRA lätt kontakt. Varken tung eller tom.