GHS - dagens dressyr.

Problemet med ord som "hårt" och "kontakt" och "lätt" och "följsam" är att de är väldigt subjektiva.

Så för att vara tydlig: jag anser att dressyr på högsta nivån ska ridas på slack tygel. Den ska hänga, i en båge. Man kan ha god kontakt ändå, hästen känner din hand via tygelns vikt, och ramen sätts eftersom hästen vet att går den emot den så spänns ju tygeln och stångbettet aktiveras, och den har musklerna för att bära sig själv så att fronten blir fjäderlätt. Man kan se den ridningen hos en del i WE-eliten, och hästarna kan absolut vara för kort hållna och spända även i det, men man slipper åtminstone blå tungor och extremt gapande hos de ryttare som klarar av att rida på det viset.

Ett av problemen med dressyren idag är att det där med "kontakt" har blivit "konstant tryck" som blivit "konstant högt tryck". Inte konstigt att tungor stasar av och att hästarna försöker gapa för att släppa på trycket. Det är för mycket tryck, det är konstant, och det är högt. Tyglarna är spända, handen håller ett järngrepp.

Jag håller med tidigare inlägg om att elitdressyren blivit en gångartstävling, och aveln har gett hästar som kan röra sig extremt även under helt sjuka förutsättningar. Höga poäng ges för hästar som kan röra sig stort och flashigt, inte för ridning enligt "de gamla mästarnas" beskrivningar.

Det känns ungefär lika kul att titta på Big Lick som att titta på dagens europeiska tävlingsdressyr.
Det är ju viktigt att tydliggöra just vad man menar. Jag håller med om att det är ett problem att kontakt osv är subjektivt.
Jag håller dock inte med om att dressyr på högsta nivå ska ske på slack tygel (om du inkluderar bridongtygeln). Jag tycker inte man ska ha så högt tryck som är vanligt, men jag tycker tygeln ska vara sträckt, om än med frekvent eftergift. Det är ju faktiskt riktigt svårt att uppnå en BRA lätt kontakt. Varken tung eller tom.

Det är ju faktiskt riktigt svårt att uppnå en BRA lätt kontakt. Varken tung eller tom.

Jo en del förväxlar nog tom kontakt med att de har lätt kontakt, eller helt enkelt att det ska vara tomt. Vill en del rida med tom kontakt så varsegoda men man kan aldrig få dressyrridning som den är tänkt med tom kontakt.

Det är ju viktigt att tydliggöra just vad man menar. Jag håller med om att det är ett problem att kontakt osv är subjektivt.
Jag håller dock inte med om att dressyr på högsta nivå ska ske på slack tygel (om du inkluderar bridongtygeln). Jag tycker inte man ska ha så högt tryck som är vanligt, men jag tycker tygeln ska vara sträckt, om än med frekvent eftergift. Det är ju faktiskt riktigt svårt att uppnå en BRA lätt kontakt. Varken tung eller tom.

Det är där jag anser att "missförståndet" ligger.

Slack tygel betyder inte att man inte har kontakt. Det betyder en finare kontakt. Hästen kan ändå känna minsta darrning i ditt lillfinger.

Och det är ju det vi vill se på högsta nivå, att ryttarna klarar av att kommunicera med de allra finaste hjälperna, osynliga för den som tittar på, men 100% kännbara för ryttare och häst. En darrning i fingret. En lätt spänning av vaden. En skiftning av vikten. En ändring av vinkeln av bäckenet.

Dagens elitdressyr rids med vansinnigt stora, grova, och fula hjälper. Var är konsten i det?

Jo en del förväxlar nog tom kontakt med att de har lätt kontakt, eller helt enkelt att det ska vara tomt. Vill en del rida med tom kontakt så varsegoda men man kan aldrig få dressyrridning som den är tänkt med tom kontakt.

"Som den är tänkt" av de gamla mästarna är INTE med sträckt tygel och 6kg i vardera hand, stora förflyttningar av skänkel, tydliga pet med sporrarna, spänning och sprätt.

"Tom" är inte vad kontakten på slack tygel blir, på en häst som är skolad så att den kan lyssna på ryttarens små signaler. Du slutar inte känna en muskel för att den är avslappnad, och såväl hästens tunga som dina fingrar kan känna minsta vibration och lägesförändring i tygeln, och ni kan fortsätta ständigt läsa av varandra. Det är inte samma känsla som när hästen "knäpper av" från en hård hand.

Jag får inte ihop ekvationen att man drar för kung och fosterland i tygeln så tungan blir blå men att hästen fortfarande går framåt. Den borde rimligtvis stanna.🤔
Har en bekant som var på meeting med sin häst. Tränsar den i boxen ( med kandar) och upptäcker efter en stund att den har blå tunga.🫨 Den reds inte utan stod fortfarande i boxen.
Den stod alltså och tryckte tungan så hårt mot stången.
Det känns lite som att stången kan vara ett problem och ger ett konstant tryck över tunga och laner oavsett om man håller i stångtygeln eller inte och som en del hästar försöker värja sig mot genom att trycka upp den från lanerna.
Folk är så självsäkert övertygade om att det ryttarna som håller hårt i tygeln och att hästarna är vana att ridas så hemma. Jag tror inte att förklaringen är så enkel. Tror snarare tvärtom att de rids av ryttare med en balans, timing och följsamhet som de flesta av oss bara kan drömma om.

Det är svårt att rida så känsliga, explosiva hästar med så hög energinivå och så mycket driv. Det går liksom inte att jämföra med en överviktig lunkentuss som inte skulle reagera ens om någon släppte en bomb bakom dem.

Undrar om det inte skulle kunna ske en bättre och mer positiv förändring om ryttarna kunde välja betsling. Alltså ta bort kandarkravet på int. nivå.

Min fux är ju en sådan där överkänslig, nervig häst med enormt mycket energi och driv. Min tränare ( som har utbildat ett antal hästar till GP) rider henne hur fint som helst på träns på hemmaplan. Kopplar på servon åt mig så jag kan få åka runt en stund på en häst som är på hjälperna och inte gasar järnet hela tiden..😳 ( Hennes gasande gör att jag mer eller mindre ofrivilligt hamnar i bromsläge..hon kanske har haft lite blå tunga när jag försökt få hejd på framfarten..🫢)
Jag läste för något halvår sedan ett referat från en studie som undersökte tryck i tygeln. Studiens slutsats var att hästen vande sig vid ett visst tryck så mycket att den sedan ”sökte” samma tryck eftersom den var van. Som ryttare kan man ju tolka det som att hästen ”trivs med stöd” eller dylikt men författarna argumenterande för att den vande sig och därför stod ut med trycket utan att visa obehag.

Jag läste för något halvår sedan ett referat från en studie som undersökte tryck i tygeln. Studiens slutsats var att hästen vande sig vid ett visst tryck så mycket att den sedan ”sökte” samma tryck eftersom den var van. Som ryttare kan man ju tolka det som att hästen ”trivs med stöd” eller dylikt men författarna argumenterande för att den vande sig och därför stod ut med trycket utan att visa obehag.
Ett stadigt högre tryck kan de ju bli lite dövade av i känsloreceptorerna. Ju högre tryck desto längre behöver receptorerna för att ”ladda upp känsligheten igen”.
Det brukar vara värre för kontakten med ”hackigt” tryck som dels inte dövar av känselreceptorerna och inte går att ha ett muskelförsvar mot på samma vis.
Båda är så klart skitridning. Men med fast, hårt tryck kan du rida upp dem i handen och få frambensvift.

Man lär dem vilken respons man vill ha på hjälperna. En välutbildad häst ska själv ta ansvar och fylla ut sin del av ramen på ett korrekt vis.
Har man inte utbildat dem till korrekt kontakt och form så kommer de svara så som vi lärt dem förutsatt att de inte säger upp sig.
Ofta går det att rätt tydligt meddela dem kvickt under passet vilken kontakt man vill ha. Och är viktigt att ta tidigt för att få lätthet, balans, lösgjordhet etc.
Det kan ju dock kräva mkt mer av ryttaren i form av följsamhet, korrekta hjälper, förmåga att balansera hästen etc att rida med bara sträckt tygel och inte mer i handen. Men nog fasen är det trevligare för hästen.

Precis detta! Har sett några av våra bästa ungdomsryttare både på tävling och öppen träning. De är som inte kapabla att lösa problem och ändra saker utifrån vad en tränare ber om. (Var jättetydligt på en programridning inför UVM, en ryttare hade flera hästar och blev uppmanad att länga formen på alla o h det var omöjligt. Hen kunde inte ändra varken på sig själv eller hästen.) Men på tävling får de höga poäng pga talangfulla hästar, att de sitter 'fint' och verkligen kan rida program.

Ja då missuppfattade
Problemet med ord som "hårt" och "kontakt" och "lätt" och "följsam" är att de är väldigt subjektiva.

Så för att vara tydlig: jag anser att dressyr på högsta nivån ska ridas på slack tygel. Den ska hänga, i en båge. Man kan ha god kontakt ändå, hästen känner din hand via tygelns vikt, och ramen sätts eftersom hästen vet att går den emot den så spänns ju tygeln och stångbettet aktiveras, och den har musklerna för att bära sig själv så att fronten blir fjäderlätt. Man kan se den ridningen hos en del i WE-eliten, och hästarna kan absolut vara för kort hållna och spända även i det, men man slipper åtminstone blå tungor och extremt gapande hos de ryttare som klarar av att rida på det viset.

Ett av problemen med dressyren idag är att det där med "kontakt" har blivit "konstant tryck" som blivit "konstant högt tryck". Inte konstigt att tungor stasar av och att hästarna försöker gapa för att släppa på trycket. Det är för mycket tryck, det är konstant, och det är högt. Tyglarna är spända, handen håller ett järngrepp.

Jag håller med tidigare inlägg om att elitdressyren blivit en gångartstävling, och aveln har gett hästar som kan röra sig extremt även under helt sjuka förutsättningar. Höga poäng ges för hästar som kan röra sig stort och flashigt, inte för ridning enligt "de gamla mästarnas" beskrivningar.

Det känns ungefär lika kul att titta på Big Lick som att titta på dagens europeiska tävlingsdressyr.

Mja, dom rider ofta på pelham och med bara en tygel så tycker jag att dom lätt hamnar bakom och knäpper av faktiskt. Hade blivit ramaskri på en GP

Nu tog jag han som vann EM ( tror jag) men tycker väl inte det är den ultimata kontakten. Hittade från dressyren för omväxlingsskull.

Ja då missuppfattade

Mja, dom rider ofta på pelham och med bara en tygel så tycker jag att dom lätt hamnar bakom och knäpper av faktiskt. Hade blivit ramaskri på en GP

Nu tog jag han som vann EM ( tror jag) men tycker väl inte det är den ultimata kontakten. Hittade från dressyren för omväxlingsskull.

Ett bättre exempel är vår svenska Ido som med sin Hoxi ligger väldigt högt i både ranking och dressyrplaceringar generellt i WE. De debuterade GP i helgen och hon la upp film på sista linjen.

https://www.facebook.com/share/r/1DPfShz5Q1/

Jag tycker att det är exemplariskt! Fin kontakt, fin form, avspänd häst med stilla svans och mjuka gångarter. Två av domarna var mycket moderata i sina poäng på piaffen medan en åtminstone gav 8 och 7 för övergångarna. Hade toppdressyr haft den här mjukheten hade inte dressyrensporten varit i det hål den är nu.

Jag har problem med generaliseringen. I princip alla jag ridit för har ju varit väldigt noga med eftergiften. Jag läste kanske ditt inlägg lite snabbt men tolkade det som att "alla" dressyrryttare på högre nivå ansåg att man ska hålla hårt i hästen. Jag känner inte igen det alls
Vet inte om du känner igen det men jag har alltid fått höra att kontakten ska vara som ett "gummiband"🤔
Att målet alltid ska vara att hästen är lätt och följsam att rida på ett vanligt tränsbett.

Sen fattar jag att man betslar upp emellanåt och väljer att rida på stång. Det kräver sin ryttare att utbilda hästen korrekt på träns och kanske inte så många som har den kunskapen eller förmågan.🤔

Att galoppera bakom en annan häst i skogen på fuxfaran innebär oftast att man fantiserar om stångbett, hjälptyglar, nödbroms etc..🫨🤣 o sen tänker de stannar väl någon gång..
Det är ingen generalisering. Det är konkreta exempel.

Det är där jag anser att "missförståndet" ligger.

Slack tygel betyder inte att man inte har kontakt. Det betyder en finare kontakt. Hästen kan ändå känna minsta darrning i ditt lillfinger.

Och det är ju det vi vill se på högsta nivå, att ryttarna klarar av att kommunicera med de allra finaste hjälperna, osynliga för den som tittar på, men 100% kännbara för ryttare och häst. En darrning i fingret. En lätt spänning av vaden. En skiftning av vikten. En ändring av vinkeln av bäckenet.

Dagens elitdressyr rids med vansinnigt stora, grova, och fula hjälper. Var är konsten i det?
Ja, och jag anser att slack tygel är för lite kontakt. Att hästen kan känna rörelser är inte samma sak som att hästen är framme till kontakten. Kontakt har väl egentligen ganska lite med tyngd att göra utan det handlar om känslan i kontakten.

Jag vill absolut inte ha tryck i tygeln, och jag vill inte se grova hjälper. Men det finns ju en gyllene medelväg.

Apropå kontakt och hur mycket kontakt en "ska" ha så KAN jag fysiskt inte rida med mycket kontakt sen min skada. Blev lite glad när Featherlighthorsemanship pratade om sin ridning och hon berättade att hon tvärtom utbildningsskalan vill ha minimal kontakt. Köper det helt eftersom hon inte kan rida på kontakt utan träns. Så för min del tänker jag mer 'framför skänkeln' istället för 'in i kontakten'.

Apropå kontakt och hur mycket kontakt en "ska" ha så KAN jag fysiskt inte rida med mycket kontakt sen min skada. Blev lite glad när Featherlighthorsemanship pratade om sin ridning och hon berättade att hon tvärtom utbildningsskalan vill ha minimal kontakt. Köper det helt eftersom hon inte kan rida på kontakt utan träns. Så för min del tänker jag mer 'framför skänkeln' istället för 'in i kontakten'.
Henne följer jag, fantastisk ryttare och rider in och utbildar på ett så trevligt sätt. Väldig förebild tycker jag.

Klart det handlar om framför skänkel, men det är ju inte den enda komponenten. Framför skänkel är en förutsättning för att ha bra lätt kontakt, men det där ”suget” man vill ha handlar ju även om lösgjordhet och eftergift.

Obs menar inte tyngd med ”sug”. Det är mer en känsla, och inget man behöver ha styrka till.

Själv är jag liten, klen och avskyr att anstränga mig så jag kan inte heller rida med tryck. Min sits fallerar minsta lilla min häst lägger för mycket tyngd i handen😅

Säger väl också sig självt lite att om det är tryck i tygeln måste det finnas mothåll. Vi kan ju inte dra i tygeln utan att hästen måste hålla emot så att säga. De kan inte vara lösgjorda och gå emot. De kan inte vara i balans om de inte är lösgjorda.

Klart det handlar om framför skänkel, men det är ju inte den enda komponenten. Framför skänkel är en förutsättning för att ha bra lätt kontakt, men det där ”suget” man vill ha handlar ju även om lösgjordhet och eftergift.

Obs menar inte tyngd med ”sug”. Det är mer en känsla, och inget man behöver ha styrka till.

Själv är jag liten, klen och avskyr att anstränga mig så jag kan inte heller rida med tryck. Min sits fallerar minsta lilla min häst lägger för mycket tyngd i handen😅
Jo jag vet vad du menar men jag vill inte ha mer än tygeln tyngd i handen.

Men (angående diskussionen om hängande tygel eller bara tygelns vikt eller om man rider med kontakt) tror ni verkligen att det är bara kontakt som orsakar tungornas och munnens utseende på deras bilder?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8qvbbG/gothenburg-horse-show-9-av-17-fick-bla-tunga

Jag rider med kontakt, är av den gamla skolan och ser tyglarna som ”pinnar” som jag placerar hästens huvud och nos med. Och jag har säkert både ett antal hekton och har haft kilon i handen ibland med. Ändå har jag inte sett varken film eller bilder där min inverkan orsakat att hästens mun deformeras som på dessa bilder?
Hur stor kraft tror ni används på bilderna?
Det är förvisso på kandar på många bilder (fanns enstaka från Falsterbo på träns längst ned) så känslan i ryttarens hand är kanske inte 5 kg men hur mycket tror ni den är? Och hur stor kraft tror ni hästen har i munnen?

Det hade verkligen varit intressant om vi kunde få se test med tryckmätare på tygeln och i hästens mun för att få veta hur stora krafter det handlar om

Men (angående diskussionen om hängande tygel eller bara tygelns vikt eller om man rider med kontakt) tror ni verkligen att det är bara kontakt som orsakar tungornas och munnens utseende på deras bilder?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8qvbbG/gothenburg-horse-show-9-av-17-fick-bla-tunga

Jag rider med kontakt, är av den gamla skolan och ser tyglarna som ”pinnar” som jag placerar hästens huvud och nos med. Och jag har säkert både ett antal hekton och har haft kilon i handen ibland med. Ändå har jag inte sett varken film eller bilder där min inverkan orsakat att hästens mun deformeras som på dessa bilder?
Det är förvisso på kandar på många bilder (fanns enstaka från Falsterbo på träns längst ned) så känslan i ryttarens hand är kanske inte 5 kg men hur mycket tror ni den är? Och hur stor kraft tror ni hästen har i munnen?

Det hade verkligen varit intressant om vi kunde få se test med tryckmätare på tygeln och i hästens mun för att få veta hur stora krafter det handlar om
Jag rider med vad jag anser är kontakt; typ sträckt tygel.

Nej, jag tror inte kontakt ger blå tunga. Rider själv med kandar eller stång ibland. Har aldrig sett någon elev orsaka blå tunga eller övrigt hemskt man kan se på vissa elitekipage. De rider med kontakt och har absolut tagit mer än önskat ibland, som jag själv har också givetvis.

Dock är ju stång inte gjort för att ridas på i kontakt. Det får man räkna in i ekvationen tycker jag. Den tappar sin funktion/det fina med den om man rider på den i konstant tryck. Och det är ju vad man ser ofta på tex WC-dressyr.
Man ser ju också att det är mkt tryck i tygeln på många ekipage. Det är inte kontakt.
Kontakt innebär för mig att man har tvåvägarskommunikation, typ som i telefonsamtal.
Det man ser är tvång och inte ett samtal.

Gud nej. Blå tungor kommer av sammanhängande tryck och inte kontakt.

Jag tycker också man ser otroligt korta sidostycken på många bilder rent generellt. Hästars mungipor är liksom aldrig så "långa" som på många äldre ridhästars när de är unga. Bara jämför produktbilder på häst o grimma vs häst i träns, hur är det ens rimligt att vi har bett som sitter med konstant högt tryck upp i mungiporna? Jag är själv skyldig till det pga en häst som aldrig riktigt trivdes med bett och tyckte han blev oroligare om det satt lite lösare (dvs bara 1 veck typ). Och då spände jag ändå aldrig mer än 2 veck.

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 282
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Välkommen på en inspirationsdag i dressyr med Mats Eriksson. Dagen vänder sig till dig som är verksam som ridlärare på ridskola.
Svar
0
· Visningar
65
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka