Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Nu får du nog ta ett djupt andetag och hålla isär användarna. Var skrev jag något om sura kärringar, jag försökte bara beskriva hur det kan se ut för en hovslagare.

Tråkigt att behöva notera ytterligare en missnöjd hästägare. Meningen är att dom ska vara till för främst kunderna och föra föreningen framåt i stället för bakåt.

Mitt råd är att du inkommer med en skrivelse till styrelsen.

Det skulle inte förvåna mig om du är den jag ringde om och skulle kolla upp som dom skyddade från föreningen.

Vad är det för extra prima skor som kostar 63kr/ st om det köps i storpack o då menar jag många kartonger eller har din hovis endast en storlek på skorna:grin:

Vet flera hovisar som köper parvis på Gr..gården. De kanske inte skor så många. Då pratar vi ett annat pris- som privatkund eller så får de ner priset ändå för att de är företagskunder med små inköp.

Jag har t o m haft en hovis där jag fick köpa skorna själv. Vet faktiskt inte om denne var utbildad. Å andra sidan har ingen visat f-skattsedel eller betyg/ intyg någonsin.:crazy: eller kvitto för den delen...

Detta är väl en bransch där svart skoning sker frekvent.

Det är väl ändå upp till dig att begära, den person som har skott våra hästar har kopior på gesällbrev, försäkring samt F-skattesedel på begäran. Men får du köpa dina skor själv, då är det nog dags att dra öronen åt sig.

Nej den hovis jag anlitar har alla storleker, en uppsjö av olika typer av skor. Och som en liten OT så ställs det speciella krav på de skor som ska på en islänning som tävlar ja men det är inte den dyrare sorten finns alltså dyrare än så.

Nu får du nog ta ett djupt andetag och hålla isär användarna. Var skrev jag något om sura kärringar, jag försökte bara beskriva hur det kan se ut för en hovslagare.

Nåja, ni verkar ju vara ganska lika och du har ingen kritik att framföra till din kollega utan du ser det mera angeläget att visa dig överläsen mot mig.

Nåja, ni verkar ju vara ganska lika och du har ingen kritik att framföra till din kollega utan du ser det mera angeläget att visa dig överläsen mot mig.

Men nu får du väll tänka efter lite före du skriver!
VAT är väll den sista att vara överlägsen. Ditt andvändarnamn talar emot det du skriver....

Det är faktiskt väldigt liten arbetstid för en egen företagare. Restid samt fakturering brukar ligga utöver arbetstiden- normalt sett.

Dina kostnader för bil samt diverse verkar lite tagna ur luften. Att ta ut o in utrustning- 1 h.:confused: Du får väl ha en lärling vid sidan som gör sånt o drar av skorna;)

Att det är tungt o potentiellt farligt håller jag med dig om o ni borde ha risktillägg för ouppfostrade/ stökiga hästar. skulle leda till mer engagemang av ägarna.

Jag skrev ju att det var en förenkling och bara ett exempel på hur det kan se ut en dag/månad!
Det är inte ovanligt att man är i två-tre olika stall varje dag vilket innebär att grejorna skall in och ut flera ggr och att det sammantaget med bokningar tar minst en timme.

Jag har inte tagit några kostnader ur luften men jag känner att jag inte har lust att redovisa mitt eget företag i detalj!

Men bilkostnad kan jag försöka ge lite mer detaljerat!

Skåpbil Pris 250 000:- exkl.moms (halva momsen avdragsgill)
Kontantinsats 60 000:- exkl.moms

Leasingavgift 4000:-/månad exkl.moms
Bränsle 3000:-/månad
Bilförsäkring 500:-/månad
Däck 200:-/månad
Service 400:-/månad
Skatt 400:-/månad
Värdeminsk. 3000:-/månad

Summa 11 500:-

Fast nu är ju du en hovis som man vill ha o som man gärna betalar bättre för:bow::love: Kanske lite dricks:idea:

Dig unnar jag en relativt stor inkomst.

Boj. Jag ger mig...

Varför behövs det totalt 400 hästar??
För att få ihop 5/vardag på 8 veckors intervaller.

Och varför ska en kund som har en fast kundkrets behöva "vänta" på en skoning???

Om det tokar till sig och en sko börjar glappa innan den fasta tiden.
Jag har haft lagom återkommande dagar hos mina hovslagare.
En per månad med full dag. (Många hästar.)
Men ibland så händer det saker emellan dessa dagar.
Och då så är ju hovslagaren upptagen med någon annan fast dag.
I det läget så får man banka själv för hästens bästa.

Bra hovslagare är populära och upptagna med arbete.

Så nu helt plötsligt börjar du förstå hur mkt en skoning sliter på kroppen,....
Det har jag förstått så länge som jag har skott själv.
Men jag är inte tränad för arbetet och har gamla skador som ställer till det.
(Förstörda knän för den som undrar.)
Och jag ser till att mina hästar uppför sig väl och står och drar, hänger eller rycker för att skona hovslagaren.

Om du bokar dina skoningar så att dom utförs var 6:e vecka i stället för var 8:e hovvården utförs med kvalite så lovar jag dig att dom kommer skos om strax innan det börjar glappa.
Mina hovslagare har inte velat det.
De vill ha litet att ta så att det finns bra horn att spika i så att skoningen
skall få kvalitet.
Ibland så lyckas inte tidspassningen helt, t.ex. om hästen råkar trampa på sig litet så att skon lossnar en aning.
Oftast så sätter jag tillbaka skon i samma sömhål och låter hovslagaren göra en riktig skoning när den kommer.
Och då så är hoven ju hel och fin och går lätt att sko.

Nu så är ju så att hos mig är det heldagar av arbete.
Utrustningen behöver bara in och ut en gång på hela dagen.
Det är inte heller mer än en resa.
Då så vill jag ha ett lägre pris per häst.
Jag handlar också skor själv, har olika sorters söm som kan behövas och slår på tappskor själv.

Så jag är en bekväm kund på många vis.
Hästarna är dessutom snälla och lätthanterliga.

Leasingavgift 4000:-/månad exkl.moms

Annars så kan man ju ta ett banklån.
5% så hamnar man på drygt 1000:- lappen i månaden och slipper kontantinsatsen.
Man kan också utan vidare köra en ett par år gammal bil.

Bra företagande handlar ju även om att inte blåsa iväg pengar i onödan.

Rätta mig om jag har fel nu, men min hovslagare har en jäkla lång utbildning, betydligt mer än 5 år. Jag betalar 1400 :-, kör då hästen till hovslagaren. Förlorar egentligen ingen tid på det, 10 min transport, alltid i tid och slipper städning och att slänga skor på tippen.
Jag tycker det är klart rimligt att betala för att veta att jag garderar mig i princip helt från att få en halt häst pga dålig skoning.

Annars så kan man ju ta ett banklån.
5% så hamnar man på drygt 1000:- lappen i månaden och slipper kontantinsatsen.
Man kan också utan vidare köra en ett par år gammal bil.

Bra företagande handlar ju även om att inte blåsa iväg pengar i onödan.

Det om något är ju en företagsekonomisk katastrof!

Man sliter hårt på en hovslagarbil. Den går alltid tungt lastad. Skall man ha en bil som fungerar utan problem i alla väder så måste man byta efter max fem år efter det börjar den kosta massor att underhålla. Stillestånd blir dyrbart!

Köper man bil på det sätt du beskriver får man bara göra avdrag med 18:- milen. Däck, service, bränsle samt underhåll får man betala med redan skattade pengar. Vilket blir mkt dyrare i längden!

Din uträkning på 400 hästar stämmer inte heller.
5 hästar per vardag blir 25 häst/vecka, 100 häst/månad. Om de skos var 8 vecka blir det 200 hästar i kundkretsen!

Rätta mig om jag har fel nu, men min hovslagare har en jäkla lång utbildning, betydligt mer än 5 år.
Men då så handlar det ju om vidareutbildning.
Både Civilingenjörer och Veterinärer vidareutbildar sig de också.
Efter grundutbildningen på 5,5 eller 4,5 år..
Grundutbildningen för hovslagare är 2 år varav 40 veckor är praktik.
http://www.bys.nu/utbildningar/hovslagare

Jag betalar 1400 :-, kör då hästen till hovslagaren.

Om hovslagaren håller med smedja att sko hästen i så skall ju priset vara högre.
Jag är beredd att betala mera för det.

Hittills så har ingen av alla mina hästar blivit halt av att jag har skott eller verkat själv.
Däremot så har de blivit det när utbildade hovslagare har skott, en var t.o.m. medlem i hovslagarföreningen.
Varför utbildade hovslagare envisas med att spika i sulan innanför lamellranden är för mig en gåta.
Eller sko med för små skor och raspa bort överskjutande hov.

De var inte välkomna tillbaka om jag säger så.

Hoppsan räknade fel där. Använde räknare och slog fel och glömde kontrollräkna i huvudet.
400 hästar kändes litet mycket, 200 är ju betydligt rimligare.
www.bys.se så skriver de att 150 hästar är vanligt, så då kan vi ju räkna på det.

Vad gäller bilar så håller jag inte med dig.
Man måste inte åka ny bil.
Om man köper en 2 år gammal så kan man ha den i 3 år innan den blir 5.
Den kan inte slitas mera än t.ex. rörmokarens bil.

Rätta mig om jag har fel nu, men min hovslagare har en jäkla lång utbildning, betydligt mer än 5 år. Jag betalar 1400 :-, kör då hästen till hovslagaren. Förlorar egentligen ingen tid på det, 10 min transport, alltid i tid och slipper städning och att slänga skor på tippen.
Jag tycker det är klart rimligt att betala för att veta att jag garderar mig i princip helt från att få en halt häst pga dålig skoning.
Vad innefattar det mer än fortbildningsblock o kanske mästartitel?

Jag har sett relativt nya som varit jättebra, men som haft ynnesten att på gå brevid de riktigt skickliga.

För 3000:- i bränsle så kommer man nog bara 15 mil/dag.
Det är vad många pendlar i egen bil för egna, delvis skattade pengar, man får inte dra av så mycket för resor till och från jobbet.
Och kläder på kroppen måste även andra yrkesgrupper ha, de flesta får betala dessa ur egen ficka.
Så när hovslagaren har fått sin utskattade lön har den inga mera kostnader för sina inkomster.

Jag arbetar delvis i uniform som arbetsgivaren håller med, och det är en ordentligt stor besparing faktiskt.

Hoppsan räknade fel där. Använde räknare och slog fel och glömde kontrollräkna i huvudet.
400 hästar kändes litet mycket,

Ja hoppsan så det kan bli när man inte tänker oxå trots att man blivit påmind.

Du är envis som en röd buss i rusningstrafik å jag vet att du aldrig ger dig utan snarare eldar på ju mer fel du själv märker att du har.

Helt ärligt tycker jag synd om dina hovisar som du ytnyttjar som slavar. Själv trivs jag ypperligt med att börja min arbetsdag vid 10 å avsluta den senast 16 å då ha skott 4 hästar a minst 1500:-/häst. På alla mina kunders hästar utförs hovvården var 6:e vecka så jag lever gott på totalt 120 hästar eller 480 hovar om man nu vill att det ska låta vräkigt.

För närvarande så sköter jag mina hästars hovvård själv, så här utnyttjas ingen alls.

Själv trivs jag ypperligt med att börja min arbetsdag vid 10 å avsluta den senast 16 å då ha skott 4 hästar a minst 1500:-/häst.

.......jag lever gott på totalt 120 hästar .......

Vilket lyxliv.
Leva gott på arbete 5-6 timmar om dagen, det är inte många förunnat.
Jag antar att du tar 1 timme lunch också?

Hovslagare skär nog guld med täljkniv i alla fall.

Ja det vet vi ju inte egentligen, att leva gott på något kan göras på olika sätt och vid olika grader. En person kräver 50000 kr i månaden för att leva gott medan nästa bara behöver 15000 kr för att kunna leva gott. Allt hänger på vilka krav man har och utgifter inte att förglömma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka