Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Men du pratar intäkter, vilka utgifter finns det då förutom egeneavgiften. Rätt många skulle man kunna tänka sig, material, bil, bränsle, verktyg, försäkringar, telefon, mm. Kan jag komma på rakt av så här, och kanske fler kostsamma som inte finns här.:crazy:

Absolut. Vidareutbildning och facklitteratur kostar också, och det vill man ju att de ska kunna lägga pengar på, liksom de absolut måste ha en ansvarsförsäkring. Något slags dator behövs också för kundkontakt, marknadsföring och redovisning. Men i princip håller jag med om att utbildning skall löna sig. Således är det självklart att inte hovslagaren borde kosta mer än veterinären. Men är det kanske veterinären som är för dålig på att ta betalt? Visst gräver veterinärbesöken djupa hål i plånboken, men ibland kan jag ändå förundras över att det inte kostar mer.

Men du pratar intäkter, vilka utgifter finns det då förutom egeneavgiften. Rätt många skulle man kunna tänka sig, material, bil, bränsle, verktyg, försäkringar, telefon, mm. Kan jag komma på rakt av så här, och kanske fler kostsamma som inte finns här.:crazy:

Njae, kan hovslagaren bränna iväg kanske 100 000:-/år på det så är det ändå mycket kvar.
De flesta som driver firma har ju sådana kostnader.
Konsulten i exemplet ovan t.ex.
Och veterinären som åker massor av bil.

Vi sänker intäkten till 1 000 000:- efter avdrag av kostnader.
Kvar efter egenavgift är 700 000:-
Det är ganska saftigt.

Men är det kanske veterinären som är för dålig på att ta betalt?

Distriktsveterinärer är reglerade i pris.

Men jag kan vara generös.
Låt hovslagaren bränna iväg 200 000:-/år på sina kostnader.
Det är absolut massor av pengar.

Kvar att shoppa för är ändå 630 000:-/år.
Det är 52 500:- rent /månad.

Njae, kan hovslagaren bränna iväg kanske 100 000:-/år på det så är det ändå mycket kvar.
De flesta som driver firma har ju sådana kostnader.
Konsulten i exemplet ovan t.ex.
Och veterinären som åker massor av bil.

Vi sänker intäkten till 1 000 000:- efter avdrag av kostnader.
Kvar efter egenavgift är 700 000:-
Det är ganska saftigt.

Endast 100000 kr i utgifter låter väldigt lågt, speciellt om man står bredvid en hovis som betalar 37000 kr på material vid ett inköp vid ett tillfälle. Och jag förstod också att den här människan åkte ca 2 gånger per månad för att handla.:crazy: Lägg sedan till bränslekostnade, bil mm.

Du nämner fortbildning, tänkte inte på det och ser att en sådan kurs klöser lös på mellan 12000-15000 kr och finns den då inte i närheten så tillkommer ju för boende, mat etc. Jag tycker det låter fasligt lågt räknat.

Jag brukar tigga till mig raspar av min hovis när han kommer, de är användbara för oss i stallet till mången ting. En utsliten rasp är inte användbar för hovslagaren, men kostar tydligen snuskigt dyrt att köpa in byts tydligen ofta.

Jag tror to m att det finns en uträkning gjord på hovslagre föreningens hemsida, har sett en sådan för länge sedan och månadlönen enligt den var inte mycket högre än för en vanlig dödlig.

Å andra sidan så har jag inte en hovis som klarar av att sko på 45 minuter, skulle den göra det så skulle jag ställa frågan vad man struntat i under verkning/skoning.

Senast ändrad:

Vi tar bort momsen.
1200:- kvar.
Skor + söm -100:-
1100:- kvar.

Vi gissar att hovslagaren orkar sko 5 hästar på en dag, 20 dagar i månaden 10 månader om året.
Det ger en intäkt på 1 100 000:-/år

Egenavgifter är på under 30%.
Det blir en inkomst på 770 000:-/år.
Det är inte rimligt för det yrket.

Du resonerar så inkompetent att det inte ens är lönt att försöka ge dig en lektion i företagsekonomi.

Du e statligt anställd va??

Endast 100000 kr i utgifter låter väldigt lågt, speciellt om man står bredvid en hovis som betalar 37000 kr på material vid ett inköp vid ett tillfälle.
Jag räknade av för skor och söm, 100:-/häst.
500:-/dag 10 000:-/månad.
Vad i hela världen köper den hovslagaren som jag skulle behöva?
De flesta verktyg håller i många år.

Du nämner fortbildning, tänkte inte på det och ser att en sådan kurs klöser lös på mellan 12000-15000 kr och finns den då inte i närheten så tillkommer ju för boende, mat etc. Jag tycker det låter fasligt lågt räknat.
Jag har räknat 50 000:-/år i fortbildning och litteratur.
Som en konsult i IT-branschen, det borde räcka.

En utsliten rasp är inte användbar för hovslagaren, men kostar tydligen snuskigt dyrt att köpa in byts tydligen ofta.
Den kostar några hundra.

Å andra sidan så har jag inte en hovis som klarar av att sko på 45 minuter, skulle den göra det så skulle jag ställa frågan vad man struntat i under verkning/skoning.
Inte första gången på en ny häst, det tar betydligt längre tid.
Men efter några år med samma kundkrets så känner ju hovslagaren hästens hovar, så då går det så fort.

Jag har sett många hovslagare sko både mina och andras hästar på den tiden.
Men då så handlar det ju om stamkunder med bra hovar.

Du resonerar så inkompetent att det inte ens är lönt att försöka ge dig en lektion i företagsekonomi.
Vi har gått igenom det här förut - du och jag.
Minns du inte det?

Jag har då mer kunskap i detta än vad du har.
Om du vill bevisa motsatsen så rekommenderar jag dig att visa en lista på hovslagarens kostnader.
Eller skall du köra på som vanligt?
Med att påstå att alla andra har fel och så vägra berätta vad "rätt" är.

Du e statligt anställd va??
Nej jag driver eget företag.
Och har F-skattsedel.
Jag har drivit olika företag i 25 år.
Alla sorter, handelsbolag, aktiebolag, koncern och enskild firma.
Bra har det gått också.

Och du?
Har det gått bra?

Men visst, jag har varit anställd bredvid också.
Det skall jag erkänna.

Här så hittade jag en prislista daterad 120101.
Priserna där är lägre än vad jag är villig att betala.

800:- - 900:- inklusive material, resa och 25% moms.

http://www.campcontinental.se/hovslageri.php

Det verkar vara ett ganska så vanligt pris.

Nu så skall jag gå ut och verka några hästar med mina svindyra verktyg, eller något sådant.

Min hovslagare tar 800kr + moms, det tycker jag är ok. Han tar god tid på sig och behärskar även varmskoning. Är jättenöj med honom.
För 2 veckor sedan var jag tvungen att få min valack skodd och fick tag i en annan hovslagare. Samma pris och det tog nog ca en halvtimme att få på 4 st skor på en unghäst som knappt är skodd innan. Har även fått hästen intåad både fram efter skoning, vilket han inte var innan. Nä, den hovslagaren kommer inte hit ngt mer. Har fått sko om honom igen, med min gamla hovis, som gjorde ett bra jobb och valacken är nu rak i benen igen.

Här så hittade jag en prislista daterad 120101.
Priserna där är lägre än vad jag är villig att betala.

800:- - 900:- inklusive material, resa och 25% moms.

http://www.campcontinental.se/hovslageri.php

Det verkar vara ett ganska så vanligt pris.

Nu så skall jag gå ut och verka några hästar med mina svindyra verktyg, eller något sådant.

Inga 1500 kr där (för en vanlig skoning på en häst du känt i många år).

Å heller inga godkända hovslagare. Det där företaget har varit uppe på tapeten mer än en gång tidigare.

Min uppfattning är att deras tjänster är dyra.

Nej jag betalar inte heller 1500 kr, men det hänger mest på att den ras jag har inte går som tung häst.

Ang material så kostar såvitt jag vet skor som används på våra hästar 630 kr för 10 par i inköp, söm tillkommer ju förstås.

Vår hovis verkar förbruka runt ett par raspar eller mer per vecka, å det är ju vi glada över för jag dristade mig att fråga vad en sådan betingade och det verkar handla om ca 200 kr per rasp.:eek:

Så jag vill nog fortfarande vidhålla att i det läget är 100000 kr för material väldigt lågt räknat, när man ser vad 10 par skor faktiskt kostar.

Så jag vill nog fortfarande vidhålla att i det läget är 100000 kr för material väldigt lågt räknat, när man ser vad 10 par skor faktiskt kostar.

Du missade att jag drog av för skorna innan jag började räkna.
100:-/häst.
När man köper många skor så får man oftast rabatt.

De dyra rasparna ligger på runt 350:-
Och en rasp klarar ungefär 20 hästar.

Senast ändrad:

Nej jag betalar inte heller 1500 kr, men det hänger mest på att den ras jag har inte går som tung häst.

Ang material så kostar såvitt jag vet skor som används på våra hästar 630 kr för 10 par i inköp, söm tillkommer ju förstås.

Vår hovis verkar förbruka runt ett par raspar eller mer per vecka, å det är ju vi glada över för jag dristade mig att fråga vad en sådan betingade och det verkar handla om ca 200 kr per rasp.:eek:

Va:eek: har boj den rasen som enbart nedärver svarta hästar..:rofl:

Nåväl för att det kanske finns ett visst intresse för dom flesta hästägare hur en av Era yrkesutövres ekonomiska situation är i verkligheten så ska jag försöka bidra till ett lite mera seriöst inlägg i debatten.

Jag kan börja där boj avslutade med att en rasp (av kvalite) för dagen kostar minst 265:-/exkl moms (å då är det av sämre kvalite Save edge jag tagit som exempel). En rasp av denna kvalite har denna sommar uppvisat en hållbarhet på i snitt 15 hästar eller om vi nu ska tala i Inte_ungs företagsekonomi 60 hovar.

Att sedan se sig "blind" på att endast skor och söm anses som förbrukningsmarterial är väl som ett erkännande att hoven inte bearbetas med rasp, heller inte renskärs sula och stråle med hovkvivar och invetsering i städ/städställning är fullständigt nonsens då det går lika bra att sko med ett nr mindre skor och anpassa hoven efter skon.

Jag ska nu gå vidare med att försöka få alla Er som verkligen söker svaret på skillnaden mellan en seriös/oseriös utövare och hur man mkt lätt själv kan "räkna ut" detta.

Jag börjar med att försöka förklara att detta yrkesval är inget man har fram till pensionsålder.. Vissa utövare har tyvärr inte ens varit aktiva under mer än ett år innan dom "gått i förtidspension" (hamnat i rullstol)

Så,, det gäller att tänka först,, se till att man har en "fallskärm" eller i alla fall minst en avsättning till "oförutsädda utgifter"

Som Inte_Ung redan poängterat så saknas det redan här det som många nya utövare även dom har missat.

OK

Jag ska nu lägga ut en beräkningsmall som inte jag har bidragit till men genom det jag anser mig ha belägg för att här delge uppvisa både dom brister som tidigare framkommit och vad som många hästägare som är löntagare helt saknar förståelse för när det gäller enskild näringsverksamhet

http://www.hovslagarforeningen.nu/media/ber_kningsmall.pdf

Men du, för att den skall bli intressant så måste du ju fylla i den med siffror!
Den är tom.

Nu så har jag snart verkat 8 hästar.
Hur mycket förbrukningsmaterial borde jag springa iväg och köpa efter det?

Jag undrar också hur mycket du anser att mitt städ nöts när jag riktar skor?
Klarar det 500 skoningar mån tro?

Nu så har jag snart verkat 8 hästar.
Hur mycket förbrukningsmaterial borde jag springa iväg och köpa efter det?

Jag undrar också hur mycket du anser att mitt städ nöts när jag riktar skor?
Klarar det 500 skoningar mån tro?

Det där var intressant faktiskt, har samma hovis sedan 17 år tillbaka och kan faktiskt berätta att han är inne på sitt 3:e städ så någon slags slitage är det med stor säkerhet.

Ja jag vet att man får mängdrabatt vid köp av mycket skor, konstigt vore annars och tur är väl det. Men som du såg så räcker alltså inte 100 kr för skorna runt om, och det här är inte den dyrare sorten men ej heller den billigaste. Järnpriset har åkt upp ganska rejält, och backar man diskussionen några år så finner man att även 2008 så räknade man med 100 kr för skor runt om i en liknade diskussion.:D

Behöver inte en hovslagare lägga undan pengar för ev sjuksskrivning och liknande? Tänker att det är ett rätt tungt yrke och de första två veckorna måste man väl alltid betala själv? Och pensionsavgifter mm? De är väl inte inräknade i tidigare exempel om 30%? Eller? (är kommunalt anställd...)

Det där var intressant faktiskt, har samma hovis sedan 17 år tillbaka och kan faktiskt berätta att han är inne på sitt 3:e städ så någon slags slitage är det med stor säkerhet.

Eller inte.

En av mina hovslagare.
Samma städ i 25 år, blir tydligen bättre med tiden.
Jag har frågat.

En annan.
Massor av städ på 16 år.
Det är kul att prova.
Kanske är något annat bättre?
Åter till ett tidigare städ som var bäst.

Hur mycket prylar som en hovslagare köper beror nog mest på hur mycket hovslagaren tycker om prylar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka