Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Ja han är godkänd.
Sen har han inte rättat till skoningen mer än att han plockat av skon och öppnat upp bölden.

Hpetersson:
De andra i stallet har vart nöjda men jag har inte granskat deras skoningar så har ingen aning om hur de ser ut mer än på håll.
Jag har ett fullblod som inte har de lättaste hovarna att sko så det är absolut möjligt att en hovis kan vara bra för en häst med bra hovar men inte kunna hantera ett par mindre bra hovar.

Senast ändrad:

Det är viktigt att man har förtroende för sin hovslagare! Skulle jag inte ha det så skulle det vara "tack och hej"!

Jag är oerhört petig.
Eftersom jag kan "slå på" skor själv så vill jag ju ha någon som är bättre än så om jag skall betala för det.
En "hovslagare" som skor lika bra eller sämre än vad jag gör själv är inget som jag betalar för.

Jag är oerhört petig.
Eftersom jag kan "slå på" skor själv så vill jag ju ha någon som är bättre än så om jag skall betala för det.
En "hovslagare" som skor lika bra eller sämre än vad jag gör själv är inget som jag betalar för.

Men vad är du villig att betala för??

Någon som skor bra, vad annars ;) Inte för att någon bara ska banka fast ett par skor, utan faktiskt sko och göra ett bra hantverk.

Min häst blev skodd av hovslagarna de andra i stallet använde. Det gick jättebra när den äldre av de två skodde men när den yngre skodde så ville inte min häst stå på benen efter det utan låg i boxen och slapplade fram när jag väl fick upp honom och testade att gå i stallgången. Han kunde gå normalt dagen efter. Men dom fick aldrig röra min häst igen även om jag va nöjd med den äldre så ville jag inte riskera att det skulle bli så igen.

Hade en annan senare som kom lite när det passade han vilket inte passade mig och jag var aldrig helt nöjd med skoningen men inte helt missnöjd heller.. det var liksom bara okej.. Han bytte jag ut när det krånglade allt för mycket när han kom.

Den jag har nu håller jag hårt i :)

Men vad är du villig att betala för??

En kunnig och utbildad hovslagare som kan lösa de problem som kan uppstå.
Inte bara banka på en sko på en perfekt och frisk hov.
Det är nämligen ganska så lätt.
Det är när det börjar strula som det behövs litet mera skicklighet och kunskap.

Jag har dock träffat på utbildade hovslagare som är godkända som skor sämre än vad jag gör själv.
Spika i sulan innanför lamellranden är ganska så grovt som fel.
Särskilt på en häst med jättetjocka hovväggar.
Hästen fick sömtryck och annan hovslagare fick rätta till.
Det betalar jag inte för.

Jag har gett vår gamla hovslagare många chanser,förklarat att jag inte är nöjd,varit med vid alla skoningar och ifrågasatt m.m.
Hans problem är att han fixar bra hovar utan problem men vid tunna hovvägg,eller felställningar kan han helt enkelt inte och vill heller inte erkänna detta.
Därför har vi kompromissat så att han får sko de okomplicerade hästarna och tävlingshästarna kör vi in till ATG kliniken med.

Nä, jag har världens bästa hovis :love::love: Henne håller jag hårt i! Men jag är väldigt noga med att välja en hovslagare som passar mig ovh mina hästar.

En kunnig och utbildad hovslagare som kan lösa de problem som kan uppstå.
Inte bara banka på en sko på en perfekt och frisk hov.
Det är nämligen ganska så lätt.
Det är när det börjar strula som det behövs litet mera skicklighet och kunskap.

Men vad är du villig att betala för den kompetensen?

Men vad är du villig att betala för den kompetensen?

Aha, du menar summan.
Normalskoning 700:- plus skor och moms, inklusive resa.

Som jämförelse så kostar en låssmed 529:- + moms/timme och en civilingenjör som konsult 700:- - 1500:- + moms/timme.

Vi betalade 1500 kr inkl. moms och körning på den tiden vi hade hästar. Det tycker jag är ett rimligt pris, med hänsyn till material- och tidsåtgång.

Vid skoning på klinik har vi faktiskt betalt samma, men då för att vi känner veterinären och slipper klinikavgiften. Annars blir det självklart dyrare även om det är samma hovslagare.

Aha, du menar summan.
Normalskoning 700:- plus skor och moms, inklusive resa.

Som jämförelse så kostar en låssmed 529:- + moms/timme och en civilingenjör som konsult 700:- - 1500:- + moms/timme.

Din jämförelse är väl enda bakhalt eller??

Menar du normalskoniong 700:- + moms eller 700:- + moms/timme.

Man kanske skulla nappa på din affärside och göra som övriga hantverkare,, bara ha en fast timmpristaxa oberoende av om det tar 5 minuter eller 55 minuter.,

Så ser det ut i verkligheten !!

Per skoning.
En skicklig hovslagare skor en okomplicerad häst på 45 min.

Varför skulle en hovslagare kosta mera per timme än en veterinär med 5.5 års utbildning?
Eller en civilingenjör med 4,5 års utbildning?

Förklara det för mig!

Per skoning.
En skicklig hovslagare skor en okomplicerad häst på 45 min.

Varför skulle en hovslagare kosta mera per timme än en veterinär med 5.5 års utbildning?
Eller en civilingenjör med 4,5 års utbildning?

Förklara det för mig!

Eftersom det tar mer än 5 år att bli en skicklig hovslagare och därmed oxå ha hunnit avlagt en fullgod utbildning.

Du glömmer oxå en viktig detalj,, att vara hovslagare är ett hantverk och vissa hantverkar kommer tyvärr aldrig att bli skickliga yrkesutövare utan ständigt ha tummen mitt i handen.

I ditt fall håller jag med dig när det gäller hur du ser på saken och resonerar..

Eftersom det tar mer än 5 år att bli en skicklig hovslagare och därmed oxå ha hunnit avlagt en fullgod utbildning.
Det tar många år efter examen att bli en skicklig och rutinerad veterinär eller Civilingenjör i konsultbranschen.
Så det tar betydligt längre tid.

Du glömmer oxå en viktig detalj,, att vara hovslagare är ett hantverk och vissa hantverkar kommer tyvärr aldrig att bli skickliga yrkesutövare utan ständigt ha tummen mitt i handen.
Och de flesta har inte läshuvud nog att bli vare sig veterinärer eller Civilingenjörer.

Varför skulle tummarnas placering i handen ge högre inkomst än ett redigt läshuvud?

Dessutom så måste en veterinär vara flink i fingrarna också, annars så kan de inte lappa ihop trasiga djur med nål och tråd.
Och för att bli en framgångsrik ingenjör är en viss händighet bra att ha.

Så himla märkvärdigt är inte hovslageri att det skulle motivera en överläkarinkomst.

Vi betalade 1500 kr inkl. moms och körning på den tiden vi hade hästar.

Vi tar bort momsen.
1200:- kvar.
Skor + söm -100:-
1100:- kvar.

Vi gissar att hovslagaren orkar sko 5 hästar på en dag, 20 dagar i månaden 10 månader om året.
Det ger en intäkt på 1 100 000:-/år

Egenavgifter är på under 30%.
Det blir en inkomst på 770 000:-/år.
Det är inte rimligt för det yrket.

Vi tar bort momsen.
1200:- kvar.
Skor + söm -100:-
1100:- kvar.

Vi gissar att hovslagaren orkar sko 5 hästar på en dag, 20 dagar i månaden 10 månader om året.
Det ger en intäkt på 1 100 000:-/år

Egenavgifter är på under 30%.
Det blir en inkomst på 770 000:-/år.
Det är inte rimligt för det yrket.

Men du pratar intäkter, vilka utgifter finns det då förutom egeneavgiften. Rätt många skulle man kunna tänka sig, material, bil, bränsle, verktyg, försäkringar, telefon, mm. Kan jag komma på rakt av så här, och kanske fler kostsamma som inte finns här.:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka