Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

KL

Sliter på kroppen, farligt, dåligt betalt, gnälliga/okunniga/otacksamma hästägare, osv, osv, osv.

Så kom igen, vad är FÖRDELARNA med att vara hovslagare? För jag antar att de finns, annars hade väl ingen valt yrket??

/bettysmatte - som skulle kunna göra en lång lista över nackdelar med sitt jobb, men som valt det pga fördelarna som definitivt finns:)!

Först och främst för att hästen är ett fantastiskt djur att arbeta med och att hovslagaryrket är ett av få yrken inom hästnäringen som man faktiskt kan livnära sig på!

Det är ett fritt, socialt yrke där man själv kan bestämma hur intressant och givande det skall vara. Det är en klyscha, men man kan alltid bli bättre, lära sig mer och utvecklas under hela sitt yrkesverksamma liv som hovslagare.

Man kan köra runt och banka på skor helt utan någon tanke eller plan bakom vilket i längden måste bli extremt otillfredsställande för alla inblandade.

Man kan också välja att se sig själv som en del i ett team runt en häst och sätta en stolthet i att alltid försöka få en häst att fungera optimalt utifrån dess individuella förutsättningar.
Att få en häst att fungera år ut och år in bara genom att sko den i balans är väldigt tillfredsställande liksom att hjälpa en häst med långvariga problem genom ett nära samarbete med veterinär och hästägare.

Hovslagaryrket är inget kall för mig men jag känner stor yrkesstolthet och vet mitt värde eftersom jag vet att man kan göra stor skillnad för hästens välbefinnande.
Att tex vid återbesök konstatera att åtgärden man utfört på ett extremt krokigt föl en vecka tidigare lyckats är ngt av det bästa man kan vara med om.

Ibland får man ta sina smällar både fysiskt och inte minst psykiskt om man inte lyckas men man kan ju välja att se det som en utmaning i sig och på så sätt förbli hungrig.

Gott om jobb och folk som är villiga att betala vad det kostar är också en fördel och en trygghet som egen företagare. Den största oron är att skada sig
så att man inte kan arbeta!

Så om man inte är tillräckligt smart för att klara veterinärstudierna kan man alltid bli hovslagare ;)

Självklart är det BS när man inte har märkt det själv, men så är det och är mätt så också.

Axel: Självklart har jag inte skon kvar, det är många år sedan nu och jag gör inte om samma misstag två gånger för egen räkning. Däremot händer det lite då och nu att folk blir diskad just pga för bred sko, vilket märke kan jag inte uttala mig om eftersom det inte framgår vid en hovbeslagskontroll.

De flesta hovslagare som skor rasen vet vilken typ av sko som bör användas om man säger till att hästen tävlas, de är fullt medvetna om problemet.

Kolla det igen Bjo, läg den gamle sko över den nya nästa gång hovslagern kommer.
Själva tänken att en hov kan platta till en 8mm järn bit....right :grin:

Har hört mig för lite, är inte så insätt i den Issis verksomhet men från vad jag förstå är det frågan om skon tjöklig, ett stor diskussion om man för använda 8mm eller 10mm sko för att få mer "ben aktion" och nåt om bly vikter rund kärleden....nåt likna den stora diskussion om Tennessee Walker Big Licks.....untan såring så klart.
Maybe Coari eller VAT som är aktive kan ger lite upplyssning?

Se utt som hästern har nåt runt främ ben:
www.youtube.com/watch?v=KkukaOVKJA&feature=related

Senast ändrad:

Vilket trevligt och givande svar på frågan.
Snälla hästar som man inte gör sig illa på brukar vara populärt.

Mitt tips är att du skulle ha struntat i den där sista meningen. Det hjälper inte att du kompleterar den med en glad gubbe.

En helt vanlig 8 mm sko används, 10 mm får även användas. Det däremot är nog mer sällan, materialet ska vara samma runt om och skotypen ska vara av ridskotyp och är hästen skodd så ska den vara det runt om. Skon får vara max 23 mm bred.

Hovens längd måste vara naturlig och får ej vara länge än 9,5 cm och för hästar 145 eller högre gäller 10 cm, det är förbjudet med konstgjorda förlängningar. Skon får inte sticka ut framför hovens naturliga lutning, den får ej heller sticka ut bakom ballarna.

2 broddpar per sko är tillåtet placerad i trakten, broddens mått får inte överstiga 15X15X12 mm. I brodd med stift så får stiftet inte sticka ut längre än 3 mm.

3 kappor med max 2 mm tjocklek är tillåtna per sko, däremot är inte svetsade tåkappor tillåtna. Vid vinterväglag är det tillåtet med 4 brodd per sko.

Svetsförstärkningar är ej tillåtet internationellt, däremot på svenska tävlingar. Den ska vara inom rimlig proportion avsedd att spara skon och inte öka dess vikt.

Ringsulor är tillåtna, om tjockleken ej överskrider 5 mm. För hel sula och fyllnadsmaterial tillåts endast 8 mm sko och fyllnaden får ej överstiga skokanten. Man kan riskera att få fyllningen öppnad under tävling, detta återställs på ryttarens/hästägarens bekostnad under överinseende av en domare.

Boots/skyddsboots får användas, den totala vikten per ben får ej överstiga 250 gram.

Tack för det ingåenda införmation Boj :bow:
Mycket att tugga på.

Tillbaka till våra 8x20mm ridsko, det är fysilogical impossible (?) för ett hov att plätta till godset!....så du kan känna dig lung om sko market.

Quastion?
Hur vet dom om du har överstiget 250gr.?

Tillbaka till våra 8x20mm ridsko, det är fysilogical impossible (?) för ett hov att plätta till godset!....så du kan känna dig lung om sko market.

Jag vet att det sker, har själv nära nog blivit diskad en gång för länge sedan. Den gången klarade jag mig tack vare det svenska tillägget som tillät 10 % differens på skon, detta tillägg finns inte kvar längre. Den senaste tävlingen så diskades ett ekipage pga för bred sko, skon hade alltså varit godkänd som ny men nu var den plötsligt 24 mm och alltså 1 mm för bred.

Quastion?
Hur vet dom om du har överstiget 250gr.?

Allting som monteras på ett ben/hov vägs, vid hel sula kan man som sagt få hela skiten uppskuret för kontroll.

Då är det ju ngt sjukt med själva tävlingsformatet om man vill ha vikt på för att få mer rörelse. Låter som folk fuskar.
Jag trodde att man rider fram det på framavlade individer o tävlar i ridskicklighet.

Då är det ju ngt sjukt med själva tävlingsformatet om man vill ha vikt på för att få mer rörelse. Låter som folk fuskar.
Jag trodde att man rider fram det på framavlade individer o tävlar i ridskicklighet.

Det är väl ingen hemlighet att man i den sporten befinner sig i dag på samma nivå som travsporten gjorde för drygt 30 år sedan..

Mitt tips är att du skulle ha struntat i den där sista meningen. Det hjälper inte att du kompleterar den med en glad gubbe.

Å mitt tips är att du borde ha struntat i att skriva detta inlägg.

Rebus,,,, :p :o :mad:

Svaret är att här förstår man varför man hellre umgås med hästarna än vissa hästägare.

Vi tar bort momsen.
1200:- kvar.
Skor + söm -100:-
1100:- kvar.

Vi gissar att hovslagaren orkar sko 5 hästar på en dag, 20 dagar i månaden 10 månader om året.
Det ger en intäkt på 1 100 000:-/år

Egenavgifter är på under 30%.
Det blir en inkomst på 770 000:-/år.
Det är inte rimligt för det yrket.

Underbart!
Om det vore så lite kostnader förknippade med att driva egen rörelse - då skulle jag och många med mig vara väldigt rika.
Skrattar så jag nästan faller av stolen! :rofl:

Så mycket mer rörelser får man inte av 250 gram, men denna vikt är endast tillåten vid tävling. Under avelsvisningar får endast 100 gram användas per hov, det räcker knappt till skyddsbootsen, de flesta som tävlar använder skyddsboots och ett ev karledsskydd. Och det är trakterna man vill skydda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023