Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Jag glömde sjunga mitt lov till järnet.
Jag gillar verkligen att arbeta i järn.
Det är så fantastiskt elastiskt och lätt att ha att göra med.
Min dröm är en egen ässja i egen smedja.
Vilket är fullt möjligt då även sambon vill ha en smedja till div reparationer på gården.
Kurs i heta arbeten står på önskelistan också.

Ja, det skulle vara intressant att höra. Varför man blir hovslagare. Jag betalar ju inte för att dom ska offra sin kropp.

Nej det är ju korrekt, du betalar för den tjänst som en hovis erbjuder. I den tjänsten måste hovisen kalkylera med kostnader som kommer med utförandet, och då kan det också handla om att sko på ett sådant sätt att personen håller fram till sin pension.

Som egen företagare så får man då sätta undan pengar i en pensionsförsäkring för att ens få någon pension att tala om, det blir ju en rätt gedigen slant som ska in och någonstans måste ju de pengarna komma ifrån sas.

Ja, jag vet inte vad det är för tjänster som dom erbjuder, jag brukar bara vilja ha skott.

Nu har jag mätt. Möjligen 1 mm.

Varför skulle järn vara mjukt? både i själva processen att utvinna järn o i hästskotillverkningen så upphettas det. Räknar ni med att de har slagg o produkten- mer än vanligt:confused:

Har du riktat en 10mm sko o fortfarande anser att det är "lätt"?

Varför varmriktar man....

Man kan konstatera att det finns betydligt hårdare och stabilare skor än just omnämnda skosort, vad som är orsaken är ju för mig totalt ointressant jag ser endast till konsekvenser. I det här fallet är denna typ av sko helt utesluten, jag har varit med om som sagt när en sko som från början var 20 mm bred mättes till 24 mm 3 veckor in på skoperioden. Det är inte acceptabelt med våra regler som tillämpas, sedan är det tydligen så att vissa hovslagare absolut inte vill arbeta med den typen av sko heller.

Varför man varmriktar borde väl en hovis som använder det sättet kanske förklara, här kommer ingen att få varmsko våra hästar i varje fall.

..... här kommer ingen att få varmsko våra hästar i varje fall.

Varför inte det?
Det är betydligt lättare att passa till en sko korrekt om man varmskor.
Det sparar också på hovslagaren.

Otyget med att lägga het sko på hoven kan man ju skippa.
Det är bara att kyla skon först innan man kontrollerar passningen.

Varför skulle järn vara mjukt?

Järn är olika mjukt beroende på hur det är bearbetat.
Det beror på hur tätt järnatomerna packar sig.
Bindningarna mellan atomerna är olika och ger olika egenskaper.

I ett samurajsvärd så har man lagt alla (nåja nästan i alla fall) atomerna åt samma håll vilket ger fantastiska egenskaper vad gäller skärpa och hållbarhet.

Av två orsaker, dels så tillåt inte varmskoning idet stalla jag står i. För att varmsko måste det finnas tillstånd av fastighetsägaren och det tillåter denne inte.

Av orsak nr två, så slarvas det ofta med verkningen, och det som blir ojämnt bränns ner så att ytan blir plan. Jag är för att hovisen är noga med grundjobbet sas innan själva skobiten tar vid.

Av två orsaker, dels så tillåt inte varmskoning idet stalla jag står i.
Det måste egentligen finnas en brandskyddsmässigt godkänd plats också, om man skall varmsko.
Jag tänkte nog att man då skulle antingen ha en smedja eller åka till hovslagarens smedja.
Inte stå hemma i vanliga stallet.

Av orsak nr två, så slarvas det ofta med verkningen, och det som blir ojämnt bränns ner så att ytan blir plan.

Men så skall man ju inte göra.
Det är dessutom inte bra för hoven att man bränner i den.

Det är skilda saker att varmrikta o att varmsko.

Jag begriper inte hur din häst lyckas att "bredda" sina skor.
Rider du på vasst grus?

Jag menar... om du anser att mustadskorna är mindre hållbara, men håller för stora hästar. allvarligt. jag fattar inte.

Kan du visa skon?

Kurs i heta arbeten står på önskelistan också.

Synd att du inte nämt detta för tre veckor sedan då vi va ett helöt gäng hovisar som gick om denna kurs.. Man måste uppdattera sig var 5:e år så det va dags för både nya å gammla, trist det fanns en plats kvar å jag kan se framför mig hur het du skulle ha varit efter den dagen..

Det bästa av allt va faktiskt när vissa började förstå att det är den som utför heta arbeten som oxå blir anmäls om det blir lite väll hett. Värst av allt, har man inget cerifikat i heta arbeten och sätter eld på ditt eller datt så finns det inga försäkringar som gäller utan den enskilde blir ensam vållande med ett skadeståndskrav på allt från 50.000 upp till 50.000.000 beroende på hur stora skadorna blir.

För att få utföra heta arbeten på platser som inte är klassade som fast arbetsplats så får inga verktyg som avger värme/gnistbildning användas närmare än minst 15 meter i från byggnader/material med lättantändligt material.

Vill man fördjupa sig så finns allt att tillgå på www.brandskyddsforeningen.se

Ja, det skulle vara intressant att höra. Varför man blir hovslagare. Jag betalar ju inte för att dom ska offra sin kropp.

Empati,, för den enskilda individens välbefinnande.. Det finns faktiskt fortfarande människor som anser att hästar ska ha rätt till optimal fysiologisk hovvård.

E inte det ganska nice?

Varför skulle järn vara mjukt?

Därför att järn naturligt är en naturprodukt och mjukt. Hårdheten som ibland kan vara "pansarhård" (tänker på kinaskorna) beror på dom spänningarna som järnet utsätts för genom processen eller hur härdningsprocessen bedrivits.

Många nya elever verkar ha en förkärlek till att över rikta skor vilket även vid kallriktning efter en haltimmes bankande leder till en nu mera ljummen sko som är stenhård.

Ser du med en höghastighetskamera en skodd hov i hela rörelsefasen på ett hårt jämt underlag så ser du oxå hur järnskon faktiskt flexar med i den olika belastningen med själva hornkapseln.

Synd att du inte nämt detta för tre veckor sedan då vi va ett helöt gäng hovisar som gick om denna kurs.

Jag hade tyvärr inte haft tid, men tack ändå.
Nästa gång kanske?

Min sambo gjorde detta för några år sedan och det är dags igen för honom.
Och då även eldvakten måste ha gått utbildningen så skall jag också gå den av många orsaker.
Jag har en liten försvarsutbildning i brandskydd så jag tror att jag är väl förberedd på vad som skall komma på kursen.
Och jag har läst i länken du lade in.
Krav från sambon när han skulle svetsa en sak åt mig.

Ja det är makalöst så hård en hästsko kan bli om man bankar på den för länge.
Om man inte kan värma om den så får man ta en ny....
Det gäller att planera sina slag.

Det är skilda saker att varmrikta o att varmsko.

Jag begriper inte hur din häst lyckas att "bredda" sina skor.
Rider du på vasst grus?

Jag menar... om du anser att mustadskorna är mindre hållbara, men håller för stora hästar. allvarligt. jag fattar inte.

Kan du visa skon?

Att skon breda sig som Boj påstå är rena BS Axel, man för ta ett stor näve salt när det gäller buka experternas påfund. (not being mean!!)

Hårdhet i material berör på carbon halt i godset, det finns en skala som man anvander vid jarn tillverkning. Dess olika carbon halt bestämmer hur hårt man kan härda järnet.
Det vanligest är Smides Järn som är lätt arbete vid varmning och vid kyllning komma till ett bra härdning.

Vid normal skoning med 8mm gå kall rycktning lika bra som varm. Det kan spara på kraften att varm ryckta med 10-12mm för tung häster.

Självklart är det BS när man inte har märkt det själv, men så är det och är mätt så också.

Axel: Självklart har jag inte skon kvar, det är många år sedan nu och jag gör inte om samma misstag två gånger för egen räkning. Däremot händer det lite då och nu att folk blir diskad just pga för bred sko, vilket märke kan jag inte uttala mig om eftersom det inte framgår vid en hovbeslagskontroll.

De flesta hovslagare som skor rasen vet vilken typ av sko som bör användas om man säger till att hästen tävlas, de är fullt medvetna om problemet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023