Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Nej jag betalar inte heller 1500 kr, men det hänger mest på att den ras jag har inte går som tung häst.

Ang material så kostar såvitt jag vet skor som används på våra hästar 630 kr för 10 par i inköp, söm tillkommer ju förstås.

Vår hovis verkar förbruka runt ett par raspar eller mer per vecka, å det är ju vi glada över för jag dristade mig att fråga vad en sådan betingade och det verkar handla om ca 200 kr per rasp.:eek:

Så jag vill nog fortfarande vidhålla att i det läget är 100000 kr för material väldigt lågt räknat, när man ser vad 10 par skor faktiskt kostar.

Här ser du vad hästskor kostar

http://frhovslageri.se/kategori/hastskor.html

Mellan 380 till 430 för 10 par. Vilket blir 76 till 86 kr för 4 skor. Nu räknar jag inte priset på specialskor utan endast vilka som finns i 10 och 15 pars låda.

Så det är rätt normalt att räkna ca 100 kr inkl söm per skoning till materinalåtgång om man inte ska ha specialskor.

Gör man av med två raspar i veckan som inte är ovanligt för en hovslagare som har fullt upp så får man slå ut 400 kr på hur många hovar som har fixat till på en vecka. Det blir inte många kronor per hov. Har hovis 8 hästar per dag så blir det 160 hovar per vecka = 2,5 kr per hov i raspkostnad. Nu tillkommer givetvis andra verktyg men dessa håller längre än en rasp.

Jag säger inte att en hovslagare inte ska ha betalt men det finns en gräns på hur mycket.

Mustad skor kommer inte på våra hästar, det blir helt enkelt för dyrt att sko med då skoperioden måste hållas nere till 4 veckor. På tok för mjuka skor helt enkelt, funkar säkert om man harvar runt i ett ridhus 4-5 dagar per vecka. Risken för att bli diskad på en tävling med dessa skor är också för stor, därför inte intressanta av ännu en orsak.

Mustad fungerar bra på gräs och shettisar.
De är ganska så lätta att rikta.
Mjuka alltså.
Annars så gillar även jag Kerckhaert, men då så blir det ännu billigare för de klarar nästan alltid minst 2 skoperioder.
Lätt att sko varannan gång då.
Min senaste hovslagare använde Werkman, de var visst mest "lagom" på något sätt.
De klarar en dryg skoperiod och 2 vid låg nötning.

Ja våra hästar klarar inte 2 perioder på Kerkerhart, men kan ju hända att våra hästar rids mer än dina. Vinter tid med 4 brodd är väl den enda gången, utan brodd så blir det byte varje gång.

Det beror ju på vilka ridvägar som man har också.
Mjuka skogsstigar och gräsvägar nöter inte så mycket.

Så ett differentierat pris beroende på hur dyra hästskor som man behöver är väl lämpligt?
Jag vill inte betala samma pris för att få hästen skodd med Mustad som med Kerckhaert.
Men jag är beredd att betala mera för att få Kerckhaert.
Och jag är beredd att betala mera för en skoning inför visning än för en promenadskoning för skogsluffsning.
En tävlingshäst skulle jag gladeligen köra till hovslagarens smedja och betala 1400:- för en exklusiv proffsskoning.

Men 1500:- för att banka på en omgång Werkman på 45 min, njae det tror jag inte att jag vill.

Senast ändrad:

Och jag förutsätter samma jobb oavsett vad hästen ska användas till.;)

För mig handlar det också om en hållbar häst kort och gott, och det får man absolut inte med en klåpare som sköter hovvården. För hamnar hästen på klinik så kan de lägre priset plötsligt generera i rätt stora kostnader om man har otur.

I mångt och mycket så får man vad man betalar för, självfallet finns undantag även här men jag tror det beror mest på geografin.

Då har jag tur som inte behöver betala några 1500 kr för en proffs skoning.:D

Till vardags så duger det med att hästen håller sig frisk.
Den skall inte bli halt och skos så att den håller länge.
Mina hästar håller mycket länge så det är uppfyllt även om jag bankar själv.

Men till visning och tävling vill jag ha perfekt balansering för de höga hastigheterna och riktigt snygga hovar.
Snygga nitningar, putsat och lackat och lyxigt.
Det är jag då beredd att betala för.
Hästar i hård träning med satsningar på elitprestationer behöver mera precision i sin hovvård än skogsmullar.
Belastningen är så mycket större.

Dessutom så lider inte hästen av att nitarna ser trista ut för de är nitade med tång i stället för med hammare och nitjärn.

Jag hör att jag är bortskämd, det här är inget jag behöver be om jag får det ändå och till samma pris.:love:

Samma höga pris ja.

Ett pris som jag inte vill betala till vardags.
Så är vi tillbaka där vi började.

Du betalar så mycket mer än vad jag är villig att betala till vardags.
Men det är ju upp till dig.
Vid nästa skoning så är den förra borta.
Så det är ingen direkt investering i det hela heller.

Man behöver inte alltid åka Porsche, ibland så duger det med Mercedes.

Utslaget på alla år så är det en låg kostnad, speciellt som jag vet att den här hovisen är den direkta orsaken till att vår gammelman fortfarande är i livet och klarat sig undan långa utdragna och kostsamma utredningar.

Jag brukar ju säga att man får vad man betalar för, och det stämmer för det mesta. Nu bor ju du också på en mindre ort utanför storstaden, där råder ju som sagt geografin.

I mitt fall så har det inget med geografin att göra.
Varken här eller där.
Hästgeografiskt så är båda platserna centrala.
Ena DressyrMecka eller andra liksom.

Utan det har bara med att göra att jag kan själv och därför inte är villig att betala för något som jag inte behöver.
Däremot så är jag villig att unna mig litet lyx i form av en proffsskoning till speciella tillfällen.

Har man däremot en häst med speciella behov så får man ju se till att hästen får dessa behov uppfyllda.
Det intressanta är att sedan jag lärde mig att sko och verka själv så har hästarna varit friskare än någonsin.
Min gissning är att det beror på att jag kan sålla bort hovslagare som gör ett dåligt arbete och hålla bättre koll på vad hästarna behöver för hovvård.

Det är ju lätt att lura de hästägare som inte ens har sett en frisk naken hov utan sko.
Hur skall de veta att de får en bra skoning till sin häst?
Hovslagaren som spikade långt in i sulan på min häst står fortfarande på hovslagarföreningens lista.

Senast ändrad:

Nu så är ju så att hos mig är det heldagar av arbete.
Utrustningen behöver bara in och ut en gång på hela dagen.
Det är inte heller mer än en resa.

Vår hovis har också heldags arbete hos oss (1 dag i veckan som ska fördelas på stallets 30-35 hästar). Den extra tid hovis får över på att inte behöva göra x antal resor och vändor med att bära utrustningen lägger hovis på att hinna sko ytterligare en häst den dagen (dvs hovis hinner med 6 hästar istället för de 5 ni räknar på). Gör inte din hovis också så?

TS:
För att svara på din fråga: Jag hade nog pratat med hovis först och sen bestämt om andra chnas beroende på bemötandet. Mest troligt är att det inte hade blivit någon andra chans. Har aldrig stött på problemet då vår hovis är GULD värd och ingen rör våra hästars hovar om de inte rekommenderats av honom (vi har därmed 3-4 st som vi kan fråga vid akutbehov om inte vår hovis kan, oftast följer vår hovis upp sitt "Nej, jag kan inte komma" med ett "Ring XXXX eller YYYY, de kan fixa den hästen". Gäller det någon av hästarna med specialbehov så möblerar han om i sitt schema för vår skull.

*KL
Att vi är lyckligt lottade och har haft enorm tur med trevlig och välutbildad samt extremt kunnig hovis det insåg vi för länge sen, vi har således inga problem att betala bra för det arbete hovis utför. Vid jämförelse med andra hovisar runtomkring ligger priserna på samma för allihop bland de hovisar som har gott rykte.

När det ska slås på tappsko eller något som inte kan vänta till att hovis kommer på sin ordinarie dag så kan hovis komma ut till oss både på helgdagar vid behov eller konstiga tider. Kan hovis inte själv har hovis väl beprövade kollegor som skickas i stället, alt om det är en tappsko på okomplicerad hov på snäll häst så har det hänt att lärlingen fått åka hit själv när hovis bedömt lärlingen som mogen.
Vi kan tom be hovis köpa med sig fikabröd om vi har glömt det :D.

Ett trevligt stall med 30-35 hästar är nog något som alla hovslagare skulle sköta noga.

.....(dvs hovis hinner med 6 hästar istället för de 5 ni räknar på). Gör inte din hovis också så?

Nej mina hovslagare väljer i stället att spara på sina kroppar.
Den som skott hos mig under längst tid tar bara 4 skoningar per dag och har också hållit mycket länge.
Eller så passar de på att hjälpa någon annan kund med tappsko eller annat hastigt påkommet problem.

Jag slår på tappskor själv.
Mina hovslagare har investerat mycket tid på att utbilda mig så att jag skall klarar mig själv.
De har visat, hjälpt mig att skaffa rätt verktyg, rekommenderat böcker att läsa, bett mig att öva och sedan kontrollerat mitt arbete vid nästa besök.
På det viset så lär man sig en hel del på över 20 år.

Inga speciella behov, bara en bra verkning/skoning som gjort att benen har hållit betydligt bättre än om klåpare klas hade varit framme.

Just den här hästen hade inte en enda gångart när han kom, men med tiden och hovvården så blev det fason på den med.

Ja så klart att han står med på listan om han är medlem i föreningen, inget konstigt med det liksom.

Klåpare borde kanske uteslutas ur föreningen kan jag tycka.

Ingen häst mår ju bra av att bli skodd av en klåpare.
Frågan är väl då vad som är en klåpare?
Spika någon mm in i sulan - ja. Det är liksom lätt att undvika.
Ställa hästen med fel vinklar - ja. Det sliter oerhört.
Råka sömtrycka en gång - tveksamt. Alla kan göra misstag särskilt om hästen har tunna hovväggar.
O.s.v.

Ingen häst mår ju bra av att bli skodd av en klåpare.
Frågan är väl då vad som är en klåpare?

Dina verkar ju inte tagit någon skada,, en klåpare för mig är en hovslagare som du beskriver att du har. Verkar vara helt omöjlig att själv bedömma den enskilda hovvården, inte klarar av att komma på bokad tid och skor med skitskor och kvantitet före kvalite. Dessutom slita ut sig i förtid enbart beroende på att att kvaliten avgör priset. Värst av allt,, inte ens kunna förklara nackdelen med att lägga om samma skor vid omskoning.

Det här är kul och faktiskt sant!!! Tyvärr väldigt skrämmande men inte förvånande.

En häst som skos och är fysiologiskt en aningen innåttåad. Detta innebär att själva yttre tåsidodelen slits mer fram under skoperioden, för övrigt har skon så mkt material kvar att det utan tvekan går att sko om med samma skor (OBS Denna häst skos var 6:e vecka inte var 8:e.)

Nu kommer det snillrika i snålhet. Man byter nu helt enkelt sida på skorna så den sko som tidigare va skodd på vänster fram och därmed mera sliten på yttre tåsidodelen skos på höger fram så det stora slitaget nu plötsligt hamnar på hovens innsida av tåsidodelen och då klarar hästen av en helt ny skoperiod med samma sko eftersom den sliter ytter tå mest..

Lösningen är ju brilijant,, för alla utom hästen som nu helt plötsligt på 45 minuters tid får än förändrad kraftig brytning i överrullningen från naturlig yttertå till onaturlig innetå.

Här sitter vissa och hetsar upp sig på den minsta kostande i ett fullgott utfört arbete (ja faktiskt t.o.m. i ett slarvigt hafsverk som ger hela kåren ännu sämre rykte) men gladerligen inte ser några problem med återkommande skadeproblem och återkommande klenikbesök..

Frågan är väl om man ska försöka mota olle i grind eller delgea att grinden är borttagen för den blev för dyr.

Dina verkar ju inte tagit någon skada,, en klåpare för mig är en hovslagare som du beskriver att du har. Verkar vara helt omöjlig att själv bedömma den enskilda hovvården, inte klarar av att komma på bokad tid och skor med skitskor och kvantitet före kvalite. Dessutom slita ut sig i förtid enbart beroende på att att kvaliten avgör priset. Värst av allt,, inte ens kunna förklara nackdelen med att lägga om samma skor vid omskoning.

Det här är kul och faktiskt sant!!! Tyvärr väldigt skrämmande men inte förvånande.

En häst som skos och är fysiologiskt en aningen innåttåad. Detta innebär att själva yttre tåsidodelen slits mer fram under skoperioden, för övrigt har skon så mkt material kvar att det utan tvekan går att sko om med samma skor (OBS Denna häst skos var 6:e vecka inte var 8:e.)

Nu kommer det snillrika i snålhet. Man byter nu helt enkelt sida på skorna så den sko som tidigare va skodd på vänster fram och därmed mera sliten på yttre tåsidodelen skos på höger fram så det stora slitaget nu plötsligt hamnar på hovens innsida av tåsidodelen och då klarar hästen av en helt ny skoperiod med samma sko eftersom den sliter ytter tå mest..

Lösningen är ju brilijant,, för alla utom hästen som nu helt plötsligt på 45 minuters tid får än förändrad kraftig brytning i överrullningen från naturlig yttertå till onaturlig innetå.

Här sitter vissa och hetsar upp sig på den minsta kostande i ett fullgott utfört arbete (ja faktiskt t.o.m. i ett slarvigt hafsverk som ger hela kåren ännu sämre rykte) men gladerligen inte ser några problem med återkommande skadeproblem och återkommande klenikbesök..

Frågan är väl om man ska försöka mota olle i grind eller delgea att grinden är borttagen för den blev för dyr.

Vilket häftig koncept Coari, A New Trick For Old Dog´s :D

Kunden betala för ett "full gott arbetet", har aldrig varit med om att non fråga vad det är för material kvaletit.
Som hovslager vill jag själv har nåt som är stärk nog att klara sig minst en sko period.

Mustad skor kommer inte på våra hästar, det blir helt enkelt för dyrt att sko med då skoperioden måste hållas nere till 4 veckor. På tok för mjuka skor helt enkelt, funkar säkert om man harvar runt i ett ridhus 4-5 dagar per vecka. Risken för att bli diskad på en tävling med dessa skor är också för stor, därför inte intressanta av ännu en orsak.

Skoning måsta hållas nere till 4 veckor?

Hur kan en 4 veckor skoning bli biligar an en normal 6-8 veckor period?

Värför skulla man bli diskad för ett viss typ av sko?

Den sliter ut sina skor.

Boj. sliter den ut tån eller hela skon?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka