Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?
Här ser du vad hästskor kostar
http://frhovslageri.se/kategori/hastskor.html
Mellan 380 till 430 för 10 par. Vilket blir 76 till 86 kr för 4 skor. Nu räknar jag inte priset på specialskor utan endast vilka som finns i 10 och 15 pars låda.
Så det är rätt normalt att räkna ca 100 kr inkl söm per skoning till materinalåtgång om man inte ska ha specialskor.
Gör man av med två raspar i veckan som inte är ovanligt för en hovslagare som har fullt upp så får man slå ut 400 kr på hur många hovar som har fixat till på en vecka. Det blir inte många kronor per hov. Har hovis 8 hästar per dag så blir det 160 hovar per vecka = 2,5 kr per hov i raspkostnad. Nu tillkommer givetvis andra verktyg men dessa håller längre än en rasp.
Jag säger inte att en hovslagare inte ska ha betalt men det finns en gräns på hur mycket.
Nej jag betalar inte heller 1500 kr, men det hänger mest på att den ras jag har inte går som tung häst.
Ang material så kostar såvitt jag vet skor som används på våra hästar 630 kr för 10 par i inköp, söm tillkommer ju förstås.
Vår hovis verkar förbruka runt ett par raspar eller mer per vecka, å det är ju vi glada över för jag dristade mig att fråga vad en sådan betingade och det verkar handla om ca 200 kr per rasp.
Så jag vill nog fortfarande vidhålla att i det läget är 100000 kr för material väldigt lågt räknat, när man ser vad 10 par skor faktiskt kostar.
Här ser du vad hästskor kostar
http://frhovslageri.se/kategori/hastskor.html
Mellan 380 till 430 för 10 par. Vilket blir 76 till 86 kr för 4 skor. Nu räknar jag inte priset på specialskor utan endast vilka som finns i 10 och 15 pars låda.
Så det är rätt normalt att räkna ca 100 kr inkl söm per skoning till materinalåtgång om man inte ska ha specialskor.
Gör man av med två raspar i veckan som inte är ovanligt för en hovslagare som har fullt upp så får man slå ut 400 kr på hur många hovar som har fixat till på en vecka. Det blir inte många kronor per hov. Har hovis 8 hästar per dag så blir det 160 hovar per vecka = 2,5 kr per hov i raspkostnad. Nu tillkommer givetvis andra verktyg men dessa håller längre än en rasp.
Jag säger inte att en hovslagare inte ska ha betalt men det finns en gräns på hur mycket.