Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Nej jag betalar inte heller 1500 kr, men det hänger mest på att den ras jag har inte går som tung häst.

Ang material så kostar såvitt jag vet skor som används på våra hästar 630 kr för 10 par i inköp, söm tillkommer ju förstås.

Vår hovis verkar förbruka runt ett par raspar eller mer per vecka, å det är ju vi glada över för jag dristade mig att fråga vad en sådan betingade och det verkar handla om ca 200 kr per rasp.:eek:

Så jag vill nog fortfarande vidhålla att i det läget är 100000 kr för material väldigt lågt räknat, när man ser vad 10 par skor faktiskt kostar.
Vilken hovis köper 10 par?
En hobbyhovis?

min betalar 30 kr/ paret. Storpack;)
T o m Hööks säljer betydligt billigare.

Vi tar bort momsen.
1200:- kvar.
Skor + söm -100:-
1100:- kvar.

Vi gissar att hovslagaren orkar sko 5 hästar på en dag, 20 dagar i månaden 10 månader om året.
Det ger en intäkt på 1 100 000:-/år

Egenavgifter är på under 30%.
Det blir en inkomst på 770 000:-/år.
Det är inte rimligt för det yrket.

Jag tror att det är svårt för många hovslagare att få den där regelbundenheten i verksamheten.

Därför att när man köper just mycket så sker det i kartonger, skor säljs alltid parvis i kartong om det sedan är 10 eller 15 par i kvittar. Av just den här modellen säljs i kartong om 10 par, tänk det trodde ag faktiskt att du visste eftersom du var påläst i annat.

Sedan förstår jag om hovisar inte handlar på Hööks, say no more.

Senast ändrad:

Jag tror att det är svårt för många hovslagare att få den där regelbundenheten i verksamheten.

Där så kommer ju värdet av att ha fasta kunder in.
Om en häst behöver skos varannan månad så behövs det totalt 400 hästar.
Det hittar man lätt i hästtäta områden.

Vanligast är ju att hovslagarna har fullt i kalendern så att man får vänta på en tid.

Vad är det för extra prima skor som kostar 63kr/ st om det köps i storpack o då menar jag många kartonger eller har din hovis endast en storlek på skorna:grin:

Vet flera hovisar som köper parvis på Gr..gården. De kanske inte skor så många. Då pratar vi ett annat pris- som privatkund eller så får de ner priset ändå för att de är företagskunder med små inköp.

Jag har t o m haft en hovis där jag fick köpa skorna själv. Vet faktiskt inte om denne var utbildad. Å andra sidan har ingen visat f-skattsedel eller betyg/ intyg någonsin.:crazy: eller kvitto för den delen...

Detta är väl en bransch där svart skoning sker frekvent.

Senast ändrad:

Jag pratade med en hovslagare en gång som bedrev en hovslageriverksamhet och han skulle avsluta sitt företag för att det gick inte att samordna skoningarna, han fick åka kors och tvärs som ett torrt skinn och då är det ju omöjligt att få det att gå ihop.

Det är som att det är någonting kontroversiellt med det här med hovslageri och det är ju en strategisk position kan man säga kanske.

Många verkar ju ha svårt att få det att fungera och därför så är det många som själv skor sina hästar, det blir för dyrt för en hästägare att betala kostnaden för en hovslagare. Om det överhuvudtaget går att få tag i någon.

Och då kommer vi till debatten gällande "utbildad" hovslagare och "icke utbildad" hovslagare. Jag var i kontakt med den där hovslagarföreningen och jag var väl inte så imponerad av ordningen dom verkade ha där.

Vi tar bort momsen.
1200:- kvar.
Skor + söm -100:-
1100:- kvar.

Vi gissar att hovslagaren orkar sko 5 hästar på en dag, 20 dagar i månaden 10 månader om året.
Det ger en intäkt på 1 100 000:-/år

Egenavgifter är på under 30%.
Det blir en inkomst på 770 000:-/år.
Det är inte rimligt för det yrket.

Glöm inte momsen.....och skatten....plus allt annat som ska dras bort! Alla försäkringar, friskvård, bilreparationer och inte minst inköpet av bilen!? Inköp av verktyg, betalning av bilskatt,försäkring jag kan ge dig lite exempel till för du verkar inte ha koll på företagare...

Glöm inte momsen.....och skatten....plus allt annat som ska dras bort! Alla försäkringar, friskvård, bilreparationer och inte minst inköpet av bilen!? Inköp av verktyg, betalning av bilskatt,försäkring jag kan ge dig lite exempel till för du verkar inte ha koll på företagare...
Vilka förs. förutom sjuk o den s.k Ansvarsförsäkringen syftar du på?

Man kan väl säga att drygt 50% är skatt o avgifter som för alla företagare- exkl. omkostnader, men att här har man inget låst kassaregister som ger en hel del svart inkomst.

bilen..
En bil som man även använder privat. Många har leasingbilar o där har du avdrag att göra samt att bilen nog ganska snart är betald. Tjänstebil är ganska förmånligt.

Jag har aldrig sett folk med så mkt kontanter i plånböckerna.

Det verkar som hovisarna här glömmer att normala anställda får bekosta sin egen bil samt resor:p Här ska kunderna betala för den.

Jag har redan dragit bort momsen.
Jag började med 1500:-/skoning och drog bort momsen på 300:- vilket gav 1200:- kvar.
Och så drog jag bort 100:- för skor och söm. Pris utan moms.
Skatten är det som heter "egenavgift".

Bil räknar man med kostar 30:-/mil.
Verktyg måste man ju inte köpa varje år direkt och inte bil heller.
Raspar och knivar har vi diskuterat.

Så vilka kostnader kan du ge exempel på med summa?

Problemet som hovslagare är ju att man måste vara bra på företagande och logistik också.
Inte bara på att sko.
Med litet styrning och planering så kan man samla kunder i samma område till samma dagar.
Så slipper man åka "kors och tvärs".

Många verkar ju ha svårt att få det att fungera och därför så är det många som själv skor sina hästar, det blir för dyrt för en hästägare att betala kostnaden för en hovslagare. Om det överhuvudtaget går att få tag i någon.

Jag verkar själv därför att det tar lika lång tid för mig som att anlita hovslagare men jag slipper att passa en tid.
Skoning lejer jag däremot helst bort.
Det är ganska så tungt och svårt och jag är inte så bra på det som en riktig hovslagare är.

Men, det är ibland enklare att bara lösa det själv än att trassla med andra som inte kan komma på tider som är bra för mig.
Och ibland så är det bättre för hästen att få det gjort precis nu när skon glappar än om två veckor när hovslagaren har tid.

Ja, om dina uträkningar ska stämma då räcker det nog inte med att vara bra på att sko!

Man kan ju inte vänta i två veckor om en sko glappar. Det går ju bara inte. Det måste man också tänka på när man räknar på lönsamheten.

Men jag har uppfattat det som att den här hovslagarföreningen ska upprätthålla kvaliteten på hovslageriet. Jag ringde dit för att kolla upp en hovslagare som jag misstänkte "hade gjort bort sig", men jag fick ingen som helst information. Dom visste ingenting, vilket med all sannolikhet var en ren lögn. Det var ingen hovslagare som jag har haft, men jag har haft det svårt att få det att fungera med hovslagare, och det har inte berott på mig, utan det verkar som att hovslagarna har stora problem. Jag tror att alla hovslagare jag har haft har varit bra på att sko egentligen. Och det är ju vad jag prioriterar. Då är jag nöjd.

Det verkar som hovisarna här glömmer att normala anställda får bekosta sin egen bil samt resor:p Här ska kunderna betala för den.

Jag hade gärna åkt kommunalt och haft ett så där fint månadskort.

Senast ändrad:

Och då kommer vi till debatten gällande "utbildad" hovslagare och "icke utbildad" hovslagare. Jag var i kontakt med den där hovslagarföreningen och jag var väl inte så imponerad av ordningen dom verkade ha där.

Tråkigt att behöva notera ytterligare en missnöjd hästägare. Meningen är att dom ska vara till för främst kunderna och föra föreningen framåt i stället för bakåt.

Mitt råd är att du inkommer med en skrivelse till styrelsen.

Där så kommer ju värdet av att ha fasta kunder in.
Om en häst behöver skos varannan månad så behövs det totalt 400 hästar.

Varför behövs det totalt 400 hästar??

Och varför ska en kund som har en fast kundkrets behöva "vänta" på en skoning??? Fattar du inte att om man har en fast kundkrest så har man oxå ett fast rullande schema.

Jag verkar själv därför att det tar lika lång tid för mig som att anlita hovslagare men jag slipper att passa en tid.
Skoning lejer jag däremot helst bort.
Det är ganska så tungt och svårt och jag är inte så bra på det som en riktig hovslagare är.

Men, det är ibland enklare att bara lösa det själv än att trassla med andra som inte kan komma på tider som är bra för mig.
Och ibland så är det bättre för hästen att få det gjort precis nu när skon glappar än om två veckor när hovslagaren har tid.

Så nu helt plötsligt börjar du förstå hur mkt en skoning sliter på kroppen, du är inte villig att utföra det själv men en hovis anser du inte ska få skäligt betalt för att utföra detta. Du resonerar ju sanslöst egoistiskt, inte ens dina hästar som går barfota är tydligen inte ens värda ett fullgott utfört arbete.

Räknar du allt enbart i tid eller har du ngn gång ställt dig själv frågan att det får ta den tid det tar för kvalite går före kvantitet.

Om du bokar dina skoningar så att dom utförs var 6:e vecka i stället för var 8:e hovvården utförs med kvalite så lovar jag dig att dom kommer skos om strax innan det börjar glappa.

Men,, du har ju redan förklarat att du inte är intresserad av kvalite,, bara framföra massa gnäll om hur bra alla hovisar har det och att dom skär guld med täljkniv.

Varför är du så bitter på folk som tjänar pengar och ger kunden valuta??

Snåla kärringar som gnäller över att deras hästar inte är värda kvalite i hovvården ska heller inte ha hästar eftersom dom i klartext skriver att dom inte har råd med att hålla den typen av djur.

Man blir faktiskt lite trött och besviken på alla dessa trådar där det verkar som om hovslagarkåren är ute och mer eller mindre rånar hästägarna.
Det är ett extremt psykiskt och fysiskt tungt arbete, ibland även farligt.
Vi har fri prissättning och om ens kunder är villiga att betala för ett arbete utfört av en seriös yrkesutövare är det upp till dem. Vi är nämligen även utsatta för fri konkurrens och det står kunden fritt att byta till en bättre eller till en billigare om man inte är nöjd.

Nedan följer ett förenklat exempel på en månads inkomster och utgifter för en heltidsarbetande hovslagare.
4 tim effektiv skoning, 1 tim ta in och ut utrustning ur bil samt bokningar/kundvård,
2 tim körning, 1tim fakturering/bokföring/handla skor, 0,5 tim oförutsedda händelser ex Tappsko/hovböld osv. 0,5 tim Lunch. Summa Arbetsdag 9 timmar.

Inkomst inklusive moms: 100 000:-
Avgår moms: - 20 000:-
Kvar: 80 000:-

Bilutgifter:
Leasing, Bränsle,
Skatt, Försäkring,
Service, däck osv - 10 000:-

Material:
Skor, söm,
Verktyg, maskiner -20 000:-

Diverse utgifter:
Arbetskläder
Revisor, Dator
Kontorsmaterial,
Försäkring, Telefon,
Fortbildning, Litteratur - 10 000:-

Utgifter totalt: -40 000:-

Vinst 40 000:-

Egenavgifter och Skatt -20 000:-

Lön efter skatt 20 000:-

Av dessa 20 000 måste man dessutom sätta av ca 2000:- i semesterersättning om man vill kunna ta ledigt 5v/år.
20 000:- / 160 tim/ månad ger 125:- tim efter skatt.
Vill även tillägga att om man ska orka sko in 100 000/månad krävs det att man har de bästa förutsättningar i form av en bra bil, bra verktyg och maskiner, hästskor av bra kvalitet samt en väl inarbetad kundkrets!
Jag tycker inte det är en orimlig lön för ett så ansträngande yrke!

Om jag har gjort något räknefel ber jag om ursäkt. Jag är ju bara hovslagare och betalar därför en dyr revisor för att räkna rätt ;)

Det är faktiskt väldigt liten arbetstid för en egen företagare. Restid samt fakturering brukar ligga utöver arbetstiden- normalt sett.

Dina kostnader för bil samt diverse verkar lite tagna ur luften. Att ta ut o in utrustning- 1 h.:confused: Du får väl ha en lärling vid sidan som gör sånt o drar av skorna;)

Att det är tungt o potentiellt farligt håller jag med dig om o ni borde ha risktillägg för ouppfostrade/ stökiga hästar. skulle leda till mer engagemang av ägarna.

Det är uppenbart att hovslagarkåren har några slags interna problem som du nu ska sopa under mattan genom att gå till en fräck attack mot snåla kärringar och bittra hästägare. Som hästägare så är man inte intresserad av någon redovisning av dina exakta inkomster och utgifter utan man bedömer vad man anser vara skäliga kostnader utifrån sin egen situation. Och då är det så, att om man ska ha arbetet utfört av en sk seriös yrkesutövare, som du kallar det, då blir det väldigt dyrt, för många för dyrt för att det ska vara ett relistiskt alternativ. Och sen att säga att det sliter på kroppen och att man inte vill göra det själv och därför så skulle man villigt betala. Alltså jag tycker att du verkar vara väldigt bitter och kanske även inte alls lämplig att vara hovslagare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka