Ger ni hovslagaren en andra chans?

Sv: Ger ni hovslagaren en andra chans?

Eeeh:confused:

Vad är det för material?

Låter som gummi eller liknande.

Jag menar. Om min 800 kg´s klump kan går 6-8 v med mustad o ändå inte nött dem särskilt. jo jag rider ut;) galopperar mest

Men läs vad jag skriver, de blir för breda jag har inte pratat om att de nötts ut det är du själv. Materialet är mjukt i just den typen av sko, den breddar sig vilket dina skor också gör men eftersom du inte har de kraven på dig så kvittar det ju. För mig som får skorna mätta med skjutmått är det något helt annat.

När jag tänker efter så har jag inte haft några klinikbesök för hovslagarrelaterade problem på de hästar som är födda hos mig.
De av mina hästar som har haft ledproblem hade problemen med sig när de kom till mig.

Dina verkar ju inte tagit någon skada,, en klåpare för mig är en hovslagare som du beskriver att du har.
Mina hovslagare är utmärkta.
Friska hästar utan behov av klinikbesök är ju beviset för det.
Eller hur?

Nu kommer det snillrika i snålhet. Man byter nu helt enkelt sida på ....
Men så kan man ju inte göra.
Skorna är ju olika på höger och vänster sida.
Sömhålen sitter olika så gör man så riskerar man att sömsticka/sömtrycka hästen på ena sidan och få för ytliga sömtag på den andra sidan.

Vad är det för material?

Blötjärn, d.v.s mjukt bonn-järn.
Om man bankar på det så blir det tunnare och bredare.
Det fungerar bra så länge som inte skons bredd spelar någon roll.
Men om bredden ligger på gränsen för den tillåtna på tävling och domaren kommer med sitt skjutmått så blir det inte bra.

När jag var domare så var skjutmåttet alltid med i domarmappen.

Inte_Ung, som stått dagen innan tävling och filat på hästens skor för att få dem inom gränsen.
Det var inte roligt.
På den tiden så var det Vingåkers-skor från Hävla. Ja jag är för-historisk.

Senast ändrad:

När jag var domare så var skjutmåttet alltid med i domarmappen. Ja jag är för-historisk.

På den tiden va även cement under sulorna ett allmänt trick och aldrig avslöjande för en mindre erfaren domare som levde i tron att man skjuter skarpt med ett skjutmått.

Tack å lov så har även utvecklingen gått framåt för dagens raggsockor även om en å annan vill delge sin förkovring rent nostalgiskt.

Otrolig fusk sport har det tidigare varit med uppvisande av inkompetent som enbart svartlistat själva rasen.. Så sent som för tre år sedan så delgav man gladerligen att man för dagen kommit så långt i balancering att man använde sig av travets fix å trix a. la 1960 tal.

Jag förstår inte hur man frivilligt skriver ut denna information utan att skämmas för vad det är man delger.

Ber om ursäkt damen.:confused:

hade ingen aning om att järn kan ge med sig för så pass liten tyngd.

Skulle jag ha skor som gav med sig så skulle det även visa sig på nitningen o därmed börja glappa- vilket inte sker.

I u. Tack för förklaringen.

På den tiden va även cement under sulorna ett allmänt trick....

Det var inte just cement.
Och inte var det allmänt heller.
Men vikter hittades under sulorna på vissa hästar.
Då så blev det otillåtet att tävla med hela sulor.

Det hände att hästar skoddes av för kontroll av vad som fanns under sulorna.
Och fyllning var inte tillåten.
Vi kollade även sådant.
Faktiskt.

Skorna behöver inte alls börja glappa.
Det är kanterna mot marken som deformeras mest.
De som slår i betongen i stallgolvet eller asfalten på vägen när man rider.

Men hästskon är inte alls helt stel på hoven, den påverkas på olika sätt under skoperioden.
Det blir t.ex. små gropar på traktarmarna av hovmekanismen.

KL

Sliter på kroppen, farligt, dåligt betalt, gnälliga/okunniga/otacksamma hästägare, osv, osv, osv.

Så kom igen, vad är FÖRDELARNA med att vara hovslagare? För jag antar att de finns, annars hade väl ingen valt yrket??

/bettysmatte - som skulle kunna göra en lång lista över nackdelar med sitt jobb, men som valt det pga fördelarna som definitivt finns:)!

Kan ni visa vad det är för unik sko?

att trakten nöter är en annan sak. den gör inte skon...."bredare".

En 400-450 kg ponny:D

Mustad breddar sig, så gjorde även Vingåker på den tiden som de fanns.
Werkman vet jag inte riktigt, jag har inte mätt dem före och efter användning.

Tag ett skjutmått och mät bredden på skon när den är ny och sedan när den tas av efter en skoperiod.
Du kommer att bli överraskad över hur mycket som den breddat sig.

Ber om ursäkt damen.:confused:

hade ingen aning om att järn kan ge med sig för så pass liten tyngd.

Skulle jag ha skor som gav med sig så skulle det även visa sig på nitningen o därmed börja glappa- vilket inte sker.

I u. Tack för förklaringen.

Och med stor säkerhet är det precis vad som sker om du har den typen av skor på dina hästar. Visst är det märkligt att samma förklaring måste till så många gånger innan den trillar på plats.:D

Min som väger det dubbla har redan en bredare sko o det skiljer sig möjligen på ngn mm. so what:confused: Har nog ngn använd sko o ska mäta.

Låter petimetrigt o fullkomligt ovidkommande, men... isisvärlden är nog sdn.

Jag vet att min hovis har åsikter när män som velat ha några gram mer på skon blivit ifrågasatta om det har ngn betydelse när en 85 kg´s klump sitter på:rofl::bow:
Som det låter på er nöts de där grammen bort på 2 dagar.

Det är ju en oerhörd skillnad om vikten sitter på foten eller på ryggen.
Prova själv med tunga skor eller ett tungt armband jämfört med att ha vikten i en ryggsäck.
Eller för att hålla sig till ämnet.
Hålla släggan i handen och smida med den eller bära på den i ryggsäcken.

Vikten nöts inte bort.
Materialet omfördelas av deformation.

Alltså jag känner inte att jag kommer fram.
Järn är ett mjukt material som går att påverka ganska så lätt med yttre våld.
Annars så skulle det ju inte gå att rikta kalla skor.
Hur förklarar man det?

Järn är mjukt, också därför man kommit fram till att materialet är det mest optimala fn att använda som sko eftersom den samtidigt är ganska slittålig. Sedan så finns det skor som är mer mjuka än andra, vilket förmodligen beror på blandning och sammansättning vid tillverkning.
Just Mustad skon är förbannat mjuk inte bara att rikta utan även att den expanderar på bredden ganska rejält, och det är en sak som jag/vi måste ha i åtanke om man vill tävla i annat fall kvittar det ju.

Det är nog snarast bearbetningsmetod som avgör hur mjuk skon är.
Vid varmskoning så härdar man ju järnet genom att doppa det i kallt vatten t.ex.
Om man bankar på järn så packar man atomerna tätare och får ett hårdare järn.
Därför så gäller det att att rikta skon med så få slag som möjligt, sedan så blir den oerhört hård och omedgörlig.
Detta utnyttjar man ju också som hovslagare genom att banka litet extra på skon när den är färdigformad för att härda den.
Jag brukar "banka" ihop den både från sidorna och som när jag planar skon.
Då så blir den mera formstabil på hoven.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023